چشم اندازهفته نامه

ناموفق‌ترین خودروهای مونتاژی در ایران، از رنو 21 تا سانگ‌یانگ چیرمن

با پدال همراه باشید تا نگاهی به خودروهای مونتاژی مختلفی بیندازیم که نتوانستند در بازار خودروهای ایران موفق شوند و خیلی زود فراموش شدند.

همه میدانیم که بازار خودروی کشورمان خصوصاً در بازه‌های قیمتی پایین‌تر بشدت انحصاری است و خریداران مجبور به انتخاب از بین چند گزینهٔ محدود هستند. بااین‌حال، در همین بازار انحصاری هم همهٔ خودروها نمی‌توانند موفق شوند و خودروهای زیادی در کشورمان مونتاژ شدند که نتوانستند نظر خریداران را جلب کنند و به دلایل مختلفی شکست خوردند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ناموفق‌ترین خودروهای مونتاژی در کشورمان آشنا شویم.

رنو ۲۱

رنو ۲۱ سدان میان سایزی بود که در سال ۱۹۸۶ به‌عنوان جایگزین مدل موفق رنو ۱۸ معرفی شد با تجربه یک فیس‌لیفت، تا سال ۱۹۹۴ روی خط تولید ماند. در سال ۱۳۷۰، سایپا برای رقابت با رقیب اصلی خود یعنی ایران‌خودرو که پژو ۴۰۵ را تازه روانه بازار کرده بود، تولید رنو ۲۱ را آغاز کرد. در آن سال‌ها، سایپا که تجربه موفق رنو ۵ را در کارنامه داشت، به دنبال موفقیت دیگری با رنو ۲۱ بود اما پیش‌بینی‌های این شرکت درست از آب درنیامد و سایپا پس از مدتی در تأمین قطعات لازم برای تولید رنو ۲۱ با مشکلاتی مواجه شد که درنهایت پایان تولید این خودرو را در سال ۱۳۷۴ به دنبال داشت. رنو ۲۱ در ایران با یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۷ لیتری عرضه شد که ۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این سدان فرانسوی علیرغم دوران حیات کوتاهش در ایران، در مقطعی در سازمان تاکسیرانی تهران هم استفاده می‌شد.

هافی لوبو

در سال ۲۰۰۲ شرکت چینی هافی هاچ‌بک کوچکی بنام لوبو را معرفی کرد. طراحی لوبو توسط پینین‌فارینا انجام شده بود و به همین دلیل ظاهر قابل‌قبولی داشت. در سال ۱۳۸۹ شرکت کرمان خودرو از طریق زیرمجموعه‌اش یعنی خودروسازان بم تولید لوبو را در کشورمان آغاز کرد. این خودرو اما درحالی‌که گران‌تر از پراید و پژو روآ بود، از پیشرانهٔ ضعیف ۱.۱ لیتری با تنها ۶۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و امکانات اندکی داشت. به همین دلیل و البته دلایل دیگری مثل برند ناشناخته، فضای محدود کابین و کمبود نمایندگی‌ها و قطعات، هرگز استقبال خوبی از لوبو نشد و مدت کوتاهی بعد در اواخر سال ۱۳۹۰ بی‌سروصدا تولید آن خاتمه یافت.

چری ویانا

امروز چری یکی از موفق‌ترین خودروسازان چینی در بازار کشورمان است اما یکی از اولین خودروهای این شرکت در ایران، اصلاً موفق عمل نکرد. این خودرو چری A15 بود که در کشورمان ویانا نام گرفت و در کنار ام‌وی‌ام ۱۱۰، از اولین خودروهای چری بود که در ایران عرضه شد؛ اما برخلاف دیگر محصولات چری که از طریق شرکت مدیران خودرو در کشورمان عرضه شدند، ویانا توسط شرکتی بنام سناباد خودرو به ایران آمد. این شرکت که در سال ۱۳۸۱ در مشهد تأسیس شد، در سال ۱۳۸۸ با همکاری ایران‌خودرو تولید A15 را آغاز کرد. این خودرو با قیمتی در حدود ۱۲ میلیون تومان در کشورمان عرضه شد و قصد داشت به رقیبی برای پژو ۴۰۵ تبدیل شود اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و همین‌طور عدم امکان تجهیز به ایربگ سرنشین جلو، پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۰ تولید آن خاتمه یافت.

نیسان سرانزا

در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی، نیسان پیکاپ و رونیز که توسط پارس‌خودرو مونتاژ می‌شدند، با استقبال مناسب بازار مواجه شدند و بنابراین عرضهٔ خودرویی که ترکیبی از این دو باشد روی کاغذ ایدهٔ خوبی به نظر می‌رسید. این خودرو که با نام سرانزا در سال ۱۳۸۲ به بازار آمد، درواقع نسخهٔ شاسی‌بلند نیسان پیکاپ بود که توسط دانگ‌فنگ در چین توسعه پیدا کرده بود. سرانزا که به سه ردیف صندلی مجهز بود، از همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر رونیز و نیسان پیکاپ استفاده می‌کرد که ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشت. برخلاف انتظار پارس‌خودرو اما سرانزا به دلیل کیفیت ضعیف و طراحی نه‌چندان جالب مورد استقبال قرار نگرفت و بیشتر نمونه‌های آن در اختیار ارگان‌های دولتی قرار داده شد.

جک J3

در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، کرمان موتور که به دلیل وضع تحریم‌های سنگین مجبور به خداحافظی با سدان‌های محبوب خود یعنی هیوندای ورنا و آوانته شده بود، به فکر دست‌وپا کردن جایگزینی برای آن‌ها افتاد و بدین منظور سراغ شرکت چینی جک رفت. کرمانی‌ها در اولین گام، جک J3 را روی خط تولید بردند تا جانشینی برای ورنا باشد. این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ‌بک به ایران آمد تا رقیبی برای پژو ۲۰۶ باشد اما حتی حریف ام‌وی‌ام ۳۱۵ هم نشد. J3 به‌نوعی قربانی مدل بزرگ‌تر و جذاب‌تر J5 شد که یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ روی خط تولید کرمان خودرو رفت و توجهات زیادی را جلب کرد. کیفیت نه‌چندان بالا، طراحی نه‌چندان جالب و پیشرانهٔ ضعیف با تنها ۹۳ اسب بخار قدرت هم از دیگر دلایل شکست جک J3 در بازار ایران بودند.

راین V5

شرکت خودروسازی راین پس از خاتمهٔ تولید سدان نه‌چندان موفق گریت وال ولیکس، در سال ۱۳۹۴ مونتاژ خودرویی را با نام V5 آغاز کرد که از همان ابتدا شکست‌خورده محسوب می‌شد زیرا این یکی از خودروهای قدیمی شرکت چینی فاو بود که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۰۶ بازمی‌گشت و اخذ مجوزهای تولید آن در ایران آن‌قدر طول کشید که وقتی راهی بازار شد به خودرویی کاملاً سالخورده تبدیل شده بود. علاوه بر این، کیفیت پایین و آپشن‌های معمولی هم از دیگر دلایل شکست این سدان چینی در بازار کشورمان بودند. هرچند خودروسازان راین بعداً با عرضهٔ نسخهٔ اتوماتیک سعی کرد شرایط را بهتر کند اما این هم کارساز نبود و نهایتاً راین V5 در سال ۱۳۹۸ پس از تولید تعداد محدودی از روی خط تولید کنار رفت.

سانگ‌یانگ چیرمن

سانگ‌یانگ اولین بار در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی با شاسی‌بلند موسو که توسط مرتب خودرو مونتاژ می‌شد به ایران آمد. مدت کوتاهی پس‌ازآنکه موسوم نام سانگ‌یانگ را در ایران مطرح کرد، مونتاژ سدان لوکس این شرکت کره‌ای یعنی چیرمن در سال ۱۳۸۴ در سایت بن رو ساوه آغاز شد. خودرویی که در ایران مونتاژ شد نسل اول چیرمن بود که بر اساس پلت‌فرم مرسدس بنز E کلاس نسل W124 ساخته شده بود و در ظاهر شباهت بسیار زیادی به خودروهای مرسدس داشت. زیر کاپوت این سدان لوکس کره‌ای هم پیشرانه‌های مرسدس قرار داشت ولی علیرغم این ارتباط نزدیک با شرکت آلمانی، چیرمن مورد استقبال قرار نگرفت و هرچند تا سال ۱۳۸۸ همچنان مونتاژ مشد اما تیراژ بسیار پایینی داشت. نسل دوم چیرمن نیز به‌صورت وارداتی توسط رامک خودرو در کشورمان عرضه شد اما آن‌هم توفیقی کسب نکرد.

گونو G5

مرتب خودرو پس‌ازاینکه به همکاری با سانگ‌یانگ پایان داد، به دنبال خودروی دیگر بود تا خط تولید خود را با آن پر کند و نهایتاً به شاسی‌بلندی چینی بنام گونو G5 رسید. گونو برندی متعلق به شرکت GAC بود که برخلاف دیگر خودروسازان چینی مثل چری و جک، در ایران اصلاً شناخته‌شده نبود. بااین‌حال، گونو G5 شاسی‌بلندی با شاسی مستقل و توانایی‌های آفرود بالا بود که می‌توانست جایگزین مناسبی برای موسو باشد اما این خودرو با تکنولوژی قدیمی و ظاهر سالخورده نتوانست نظر خریداران ایرانی را جلب کند. بعداً نیز مرتب خودرو نسخهٔ جدیدی از این شاسی‌بلند چینی را با نام GX5 به بازار فرستاد که علیرغم تجربهٔ بهبودهایی، بازهم از مشکلات فراوانی رنج می‌برد و شکست سختی را در بازار ایران متحمل شد.

فیات سی‌ینا

سی‌ینا می‌توانست انقلابی در بازار ایران ایجاد کند تا جایی که حتی به آن لقب تندر ۹۰ ایتالیایی داده بودند اما این خودرو در کشورمان هرگز نتوانست به موفقیتی که انتظار می‌رفت دست پیدا کند. نمونه‌ای که در ایران مونتاژ شد، فیس‌لیفت دوم از نسل اول سی‌ینا بود که در سال ۲۰۰۴ معرفی شده بود. سی‌ینا یک سدان اقتصادی بود که در کشورهای مختلفی مثل برزیل، ترکیه، هند، مراکش و… تولید می‌شد و در بسیاری از کشورهای جهان فروش خوبی داشت. این خودرو در کشورمان توسط شرکت تاپکو در کارخانهٔ ساوه در سال ۱۳۸۸ روی خط تولید رفت اما فقط یک سال دوام آورد و علیرغم کیفیت مناسب و استهلاک پایین، با استقبال بسیار سردی مواجه شد. یکی از دلایل این موضوع، پیشرانهٔ ضعیف ۱.۴ لیتری با تنها ۷۷ اسب بخار قدرت بود.

لندمارک

گروه بهمن که از سال ۱۳۸۹ مونتاژ پیکاپ کاپرا محصول شرکت چینی ZX Auto را آغاز کرده بود، با به بازار آمدن کراس‌اوورهای چینی ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60 در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی و موفقیت آن‌ها، تصمیم به مونتاژ همتای شاسی‌بلند کاپرا گرفت. این خودرو که لندمارک نام داشت، بر اساس شاسی کاپرا ساخته شده و بنابراین یک SUV با شاسی مستقل محسوب می‌شد. بااین‌حال، لندمارک از همان ابتدای آغاز تولید در ایران، چهره‌ای قدیمی و زمخت داشت که این موضوع در کنار امکانات محدود، سند شکست آن را امضا کرد. به همین دلیل، پس از مدت کوتاهی و ساخت تعداد اندکی، تولید لندمارک در سال ۱۳۹۵ خاتمه یافت.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    لوکسژن هم خودروی خیلی خوبی بود کاش اسمشو می‌آورید

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. khashayartehrani

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اتفاقا غیر از اسمش هیچ چیز جالبی در مورد این کمپانی تایوانی وجود نداشت

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. رومانی>چین>فرانسه

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1153 ديدگاه)

        تو بررسی ها که خوب نشون داده بود

        موافقم 12
        مخالفم 3
    2. Arman

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      پروتون از یاد رفت،مونتاژ پروتون مالزیایی با موتور میتسوبیشی،یکی دیگه از شکست های مونتاژی بود،پروتون ویِرا و پروتون Gen2

      موافقم 11
      مخالفم 0
  2. JaMsHiD-R1988

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1898 ديدگاه)

    درست درموناش چیرمن و رنو ۲۱ و سرانزا بود

    موافقم 18
    مخالفم 3
    1. رومانی>چین>فرانسه

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1153 ديدگاه)

      سانگ یانگ برعکس هیوندای از نظر فنی ماشیناش اوکی بودن فقط قیافشون خیلی بد بود بنظرم چیرمن احتمالا خودروی خوبی بوده

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. JaMsHiD-R1988

        ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1898 ديدگاه)

        پلتفرم و موتور بنز داشته .
        صددرصد بهتر از بقیه کره ای های همزمان خودش بوده . سانگ یانگ می‌تونست با بنز همکاری خوبی داشته باشه

        موافقم 19
        مخالفم 1
      2. سجاد

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چیرمن شاهکار بود من هم روندم هم سوار شدم،دوستم داشت،دقیقا داشتی بنز کره ای رانندگی میکردی.قدرت شتاب فرمون پذیری و همه چیش عالی بود

        موافقم 12
        مخالفم 1
      3. Rman

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (57 ديدگاه)

        همین الان اگه موسو سالم دست چندم پیدا کنی،کیفیت بالای چرم و قطعات داخلی و قدرت و نرمی پیشرانه و بیرسر و صدا بودن ماشین تو جاده،به شدت به چشم میاد،بخاطر قیمت قطعات زیاد،هم قیمت بنز های که اون موقع تا ۳برابر این ماشین ها قیمت داشتن،این ماشین ها خیلی زود از گزینه خرید مناسب به گزینه پر استهلاک و پر خرج تبدیل شد که با نام ناشناخته مزخرف سانگ یانگ که بسیار به کلمه های چینی شبیه بود،ولی خرج مرسدس بنز
        باعث شد کسی دنبالش نره

        موافقم 11
        مخالفم 1
    2. فرهاد

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (134 ديدگاه)

      لطفاً وقتی بررسی ماشینی رو انجام ندادید یا صاحبش نبودید نقدش نکنید.
      رنو ۲۱ جزو بدترین خودرو های کمپانی رنو بود ، استهلاک فوق العاده بالا ، بدنه بسیار ضعیف نسبت به پژو های ۴۰۵ که بعد ها آوردن ملت هم چون ماشین دیگه ای ندیده بودن به خریدش روی آوردن که بعد ها خیلی هاشون اوراق شد جنگ تموم شده بود تنها ماشینای موجود رنو ۵ و پیکان بود دست مردم و یکسری کلاسیک های قبل انقلاب الان هم رنو ۲۱ خریدار نداره و قطعاتش پیدا نمیشه ماشین خیلی لش و وا رفته ای به حساب میاد.

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. حسین

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2942 ديدگاه)

        بنظر من رنو ۲۱ اگر با موتور قوی تر و آپشن بیشتر میاومد ، موفق بود .
        اشتباه سایپا آوردن نسخه بدون آپشن و با موتور ضعیف بود .

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. Dariush

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (138 ديدگاه)

          خوب اگه با آپشن و موتور قوی تر میاوردن دیگه کسی ماشین های خودشون و نمی‌خرید و توقع ملت بالا می‌رفت این سیاست این هاست

          موافقم 15
          مخالفم 2
  3. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    عجیب ترین مورد در ایران مربوط ب فیات بود من چون اون موقع رو یادمه دارم میگم ابتدا تصور می‌شد که استهلاکش خیلی زیاد باشه در حد فراری🙄
    بعدشم از لحاظ قیمتی جوری بود یخورده میذاشتی روش میشد یه ماشین اسم و رسم دار تری بخری
    یادش بخیر مربوط به دورانی بود ک حالمون خوب بود

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      کجا بودیم به کجا رسیدیم 😞

      موافقم 14
      مخالفم 1
  4. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    فک کنم یکی از کاربرای همین سایت سیه نا داشت خیلی راضی بود
    تو این لیست بنظرم فیات و رنو 21 و لوکسژنی ک نیست می‌توانستند موفق باشند

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      داش خیلی ماشین خوبیه فقط تصادف کنی باید بری تا ترکیه تا قطعشو عوض کنی
      بعد داش این فیات سینا اون فیاتی که تو خارج هست نیست فقط پلتفرمشون یکیه
      این فیاته اسمش یه چیز دیگست یادم نیست

      موافقم 10
      مخالفم 2
  5. Reza-a

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (448 ديدگاه)

    گک گونو جی ۵ اگر عرضه کننده قوی عمل می‌کرد می‌تونست فروش خوبی داشته باشه برندش از معتبرترین های چین بود موتور میتسوبیشی گیربکس هم فکر کنم از هیوندای بود برعکس شاسی بلند های چینی اون دوران دو دیفرانسیل بود و طراحی قابل قبولی هم داشت

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (969 ديدگاه)

      فوتون ساوانا یادتون رفت

      موافقم 10
      مخالفم 0
  6. پیام

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1976 ديدگاه)

    واقعا چیرمن ماشین خوبی بود

    موافقم 8
    مخالفم 8
  7. محمد ۱

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    علت اصلیش میدونید چیه….

    همش نه ….

    اما بیشترشا آدمای بیش از حد بد سلیقه انتخاب کردن….

    اما رنو ۲۱ من دوست میداشتم…. طرح خوبی داشت … اون زمان…. شیک بود….. اما اصلا تو بورس نبود….

    موافقم 11
    مخالفم 0
  8. khashayartehrani

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یک جوری توی تیتر زدید ماشین های ناموفق مونتاژی ایران گفتم الان لیست پر از فرانسوی و کره ای و ژاپنی خب این ها یه مشت لگن بودند که حقشون این بود که تو بازار رقابتی اون سال ها له بشند

    موافقم 12
    مخالفم 5
  9. علی جردن

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    سانگ‌یانگ چیرمن در زمان اشتباهی وارد خط تولید شد اگر همین الان مونتاژش شروع شه و به قیمت معقول به دست مصرف کننده برسه صدبرابر از دنا جوانان موفق تر عمل می کنه

    موافقم 15
    مخالفم 2
  10. زیزیگولو

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6016 ديدگاه)

    در کل آقایون که ریش و قیچی دستشونه میرن خط تولید بنجل ترین و از رده خارج شده ترین خودروهای روزگار رو پیدا میکنن و میارن ایران

    موافقم 12
    مخالفم 2
  11. Amirsh

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    یه سوال
    پروتن منتاژی ها موفق حساب میشدن ؟
    و یه سوال دیگه
    پژو ۴۰۵ های استیشن و مدل ال نود استیشن مونتاژی بودن؟

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. رومانی>چین>فرانسه

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1153 ديدگاه)

      پروتون حداقل تو هر شهری میرفتی بود امثال چیرمن و سیه نا رو کسی اسمشم نشنیده بود

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. محمد اشرفی

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      پژو 405 های استیشن مونتاژ ایران خودرو بودن و مربوط به سال 1379 و 1383 میشن و ال نودهای استیشن هم همگی وارداتی بودن

      موافقم 9
      مخالفم 0
    3. حسین

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2942 ديدگاه)

      پروتون خیلی موفق بود !
      یادمه اولش که اومد شایعه شده بود قرار بود به قیمت x بیاد ولی شرکت وارد کننده را مجبور کردن ۱۰ میلیون گرانتر قیمت گذاری کنه تا داخلی ها ورشکست نشن!

      باز هم اینقدر موفق بود که شایعه شد سایپا برای جمع شدن پروتون رفت مالزی ، به پروتون گفت قراردادت با شرکت خصوصی ایران رو لغو کن و با من ببند تا فروش ات بیشتر بشه ، بعد که پروتون اینکار رو کرد سایپا یک بیگ لایک بزرگ بشون داد و بساط پروتون در ایران جمع شد!

      البته اینا همش شایعه بود و احتمالا دروغ برای تخریب مافیا خوب خودرو .
      جاداره تشکر کنیم از این مافیا که فقط بفکر مردم هست.

      موافقم 11
      مخالفم 0
  12. ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    فیات سی‌ینا و سرانزا و چیرمن رو قبول ندارم بقیشون خیلی چرتن
    یه ماشینایی هستن اصلا آینده خاصی ندارن ولی هنوز تولید میشن مثلا فردا ۵۱۱
    راین R3 و اون یکی V5 فکر نکنم الان اون R3 تولید بشه
    ولی واقعا آینده خوبی تو ایران ندارن
    اینا یه ماشین هایی هستن تو کشور سازندشون که چین هست قطعشون نیست
    فقط اوراق راه خلاص شدن از ایناست حالا اون شاسی بلندها رو نمیگم اوراق کنن اونا رو نگه دارن ولی هافی لوبو و راین V5 و جک J3 و اینا رو باید اوراق کنن تنها راهشون همینه
    کسایی هم که خریدنش باید فکر الانو میکردن
    ولی سانگ یانگ و نیسان و فیات جاشون تو لیست نیست

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. Taha Ayoobi

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    چون هافی لوب رو پنین فارینا طراحی کرده بود خوب بود؟ نه اصلا، با اینکه من خوشم میاد ازش ولی همه بدشون میاد.

    سینا و چیرمن رو از همه بیشتر دوست دارم، ماشینای خوبی ان.

    طراحی ویما هم باحاله، یه حس خاصی میده.

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      منم خوشم میاد ازش ولی کاش قطعاتش گیر میومد

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      طراحی ویانا*

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        ویانا؟ از پراید هم بدتره🤢

        موافقم 5
        مخالفم 1
    3. amir

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2863 ديدگاه)

      والا به نظر من هافی زشته باورم نمیشه چجوری پنین فارینا که طراحی های موفقی داره اینو طراحی کرده

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        بعضیا میگن تیبا هم پنین فارینا طراحی کرد

        موافقم 6
        مخالفم 0
  14. Matin

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (400 ديدگاه)

    اگه چیرمن رو با لوگو بنز مونتاژ میکردن سرنوشت متفاوتی داشت😄

    موافقم 10
    مخالفم 1
  15. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    از این رنو 21 خیلی خوشم اومده کسی سوار شده قبلا؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (134 ديدگاه)

      توصیه میکنم پیکان بخر سوار شو ولی اصلا سمت همچین ماشینی نرو ، برادر زاده‌ام با ۸۰ میلیون یکیشو خرید نزدیک ۴۰ میلیون خرجش کرد با کلی بدبختی ماشین ۸ ماه خوابیده بود بخاطر کمبود قطعاتی که پیدا نمیشد آخرشم براش ماشین نشد میشه گفت جزو بدترین وارداتی هاست وقتی هم که فروخت به زور ازش ۷۰ خریدن الآنم رفته bmw 518 خریده

      موافقم 3
      مخالفم 1
  16. سهیل گل آزاد

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    رنو ۲۱ رو خیلی سوار میشدم ماشین خطی تهران بود تا اوایل دهه هشتاد ولی به شخصه از همون بچگیمم ازش متنفر بودم ماشین لش و مزخرف

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1970 ديدگاه)

      اوایل دهه هفتاد ، تاکسی فرودگاه هم بود …

      کم کم رفت کنار …

      توی فیلم بوی پیراهن یوسف هم بازی کرده این تن لش بی مصرف :)) …

      https://namnamak.com/images/up/141/623.jpg

      موافقم 7
      مخالفم 0
  17. بابک

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    چیرمن ، ماشین خوبیه
    هم آپشن های خوبی دارد و هم کیفیت موتور بنز W124
    هندلینگ عالی دارد…فوق العاده نرم است و فرمان عالی دارد
    اگر تمیزش گیرتان آمد بخرید ، تقریبا اتاقش با اتاق تانک بنز یکسان است
    جز قوی ترین اتاق های سواری تولید شده در جهان ، اتاق تانک بنز است…
    کنسول عقب چیرمن نسبت به مدل خودش ، خیلی جلوتر بود….کنترل صدا و ایرکاندیشن عقب دارد…

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      فقط یه سانروف نداره همین
      قیمتش هم اندازه یه ماشین چینیه ولی خیلیا مثل من ماشین چینیا اون رنج رو بیشتر میپسندن چون این قطعش زیاد پیدا نمیشه و قدیمی شده یکم

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1632 ديدگاه)

        قیمتش بالای ۱ میلیارد تومنه با ۵۰۰ تومن میشه پژو ۴۰۷ تمیز خرید ۵۰۰ تومن هم پس انداز کن جفتش یک ابهت داره

        موافقم 7
        مخالفم 0
        1. JaMsHiD-R1988

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1898 ديدگاه)

          با پونصد تومن تف ۴۰۷ هم کف دستت نمیندازن علی
          برو یه سرچ تو دیوار بزن

          موافقم 7
          مخالفم 0
        2. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          داداش اون قیمت سال ۱۴۰۰ هست که با ۵۰۰ بهت پژو ۴۰۷ میدادن
          الان تقریبا یدونه تمیزشو به زور گیر بیاری ۸۰۰

          موافقم 7
          مخالفم 0
  18. FY

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    سی ینا میتونست موفق باشه اما تا وقتی‌۲۰۶ بود کی سراغ اون می رفت🤔

    موافقم 4
    مخالفم 0
  19. Amir

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    مردم خطاب به مارکو پولو:
    این چه آشغال هایی است آورده ای مارکو 🧐
    برو و کلی دوج چلنجر بیاور فینیتو.

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD-R1988

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1898 ديدگاه)

      ببخشیدا ولی تاریخ مصرف همشون گذشته
      سواریشون از سری هفتاد خشک تره
      ماشین میخوای اقلا S کلاسی آکوردی چیزی بگو منطقی و جدید باشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  20. ایران

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیشتراین خودروهاته انبارشرکتهابوده که شرکتهای ایرانی ارزان میخریدن وگران میفروختند وبعدیک مدت تولیددرکارخانه اصلی تمام میشدوخط تولیدخالی میماند.پژو۴۰۵استیشن هم ته انبارپژوبودکه درایران مونتاژشدوتبدیل به نعش کش شد.بنجول خری وگران فروشی کارشرکتهایی است که تولیدشان به ۵۰دستگاه درروز هم نمیرسدوهزینه ها وسودراباگران فروشی جبران می کنند

    موافقم 4
    مخالفم 1
  21. غریب

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فکر کنم پژو 407 هم جزو همین رده اتومبیل های ناموفق بود .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  22. بی وطن

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    این لند مارک رو کی طراحی کرده نمیدونم کلا سم خالصه.فکر کنم با ۵۰ تا فرمونشو بپیچونی ۱۰ نا ملق میزنه! خخخخخ
    هیییییی از مونتاژ کادیلاک و شورلت و ماکسیما و مزدا تری به چه اشغال هایی رسیدیم…
    بر باعث و بانیش لعنت…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  23. احمد

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام
    پروتون جن 2 منتاژی نبود یک تعداد وارد شد یکی داشت وارد میکرد با قیمت پایین که نگذاشتن و کلی کشیدن روش تا ماشین های داخل لطمه نخوره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. هامون

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سیناد هم ماشین خوبی بود، امان ازین مافیا که داشتن یه ماشین حداقل مناسب رو از ما دریغ کردن تا آشغالوشونو بچپونن به ملت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مسعود

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادتونه یه خودرو بود به نام سیناد که اگه اشتباه نکنم تو کیش مونتاژ میشد ؟ اونم جاش تو این لیست خالیه. کسی تجربه ای از این خودرو داره ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. پویا

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    نویسنده مطلب در رابطه با اطلاعات چری ویانا کمی کوتاهی کردن و مطالب خلاف واقع هستند.بنده ۴سال ویانا سوارم از ۷۰هزار کارکرد خریدم الان۱۶۵ هزارتا کارکرد داره.همیشه هم تو جاده بودم.اول:کیفیت ساخت و دوام و استهلاک قطعات قابل قیاس با تولیدات داخل نیست
    دوم:تا سال ۹۱ تولید شده
    سوم:دو تیپ داره کوئین ۸سوپاپ ۸۵اسب و ویانا ۱۶ سوپاپ ۱۰۰ اسب
    چهارم:ویانا دارای ۲ ایربگ برای راننده و سرنشین هست
    از نظر ایمنی هندلینگ و کیفیت سواری بسیار قابل قبوله.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهدی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اتومبیل نامؤفق زیاد در ایران تولید شده،البته بعضی هاشون اتومبیل های خوبی بودن ولی بازار بهشون روی خوش نشان نداد مثل پروتون که سه مدل در ایران عرضه کرد و اتومبیل های بسیار با کیفیتی بودند ولی بدلیل قیمت بسیار بالا در بازار شکست خوردند محصول بد هم زیاد بود مثل سیناد محصول کیش خودرو که از همون اول شکست خورد، چیرمن اتومبیل شایسته ای بود ولی قیمت بسیار بالایی داشت که خریدار را مجاب نمی‌کرد برای یک برند ناشناخته چنین پولی بدهد، در محصولات وارداتی هم اغلب اتومبیل های رنو خریداری پیدا نکردند مثل رنو فلوئنس و رنو سافران، و حتی اتومبیل بسیار خوشنامی مانند میتسوبیشی لنسر که در اوایل دهه هفتاد بسیار محبوب بود در واردات مجدد دهه نود نتوانست موفق شود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. BMW

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    نیسان خودروی خوبی بود که

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. پارسا

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سیناد در دهه ۷۰ انقلابی در صنعت ورشکسته خودرو ایران بود. جایی که ایران‌خودرو شاهکارش آردی بود و سایپا ون کاروان و پراید استیشن.. یه مهندس ایرانی اهل انگلستان تصمیم به ساخت اتومبیلی با هزینه کم و تکنولوژی روز کرد. چون هزینه ساخت قالب فولادی زیاد است با استفاده از تکنولوژی فیبر شیشه(فایبرگلاس) که در دهه نود خیلی روش مانور میدادند تصمیم به طراحی و ساخت این ماشین کرد.
    سیناد از پلتفرم رنو مگان نسل اول و بدنه طراحی یک شرکت انگلیسی بهره می برد.
    تیپ اتومبیل بیشتر برای نسل جوان اون دوره طراحی شده بود.
    در نهایت با کارشکنی دولتی ها سیناد که در دو نسل تولید شد و قرار بود دریک سایت اختصاصی در شیراز بعد از کیش تولید شود از گردونه خارج شد.
    در دوره خودش انقلابی برای از رو بردن مافیای پیکان بود ولی نهایتاً با کارشکنی تعطیلش کردند.
    یادش بخیر….
    چه روزگاری بود و چه امیدهایی داشتیم…

    ضمنا همون موقع ها شرکت روور انگلیس هم ورشکسته شده بود و توی بوق کرده بودن ایران روور رو میخوره و تمام نیازهای خودرویی منطقه رو پوشش میده..
    این آرزو هم به دلمون موند..

    امروز از جک و ام وی ام و … اینها داریم حرف میزنیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. boost10

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    هعی
    چری چی بوده الان چی شده
    بعد ما هنوز داریم پراید و پژو های عهد بوق رو سوار میشیم

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا