چشم انداز

نخستین‌ها در دنیای خودروهای دوازده سیلندر؛ از میورا تا اولین شاسی‌بلند V12

پیشرانه V12 دهه‌ها است که نماد قدرت و تجمل در خودروهای مختلف بوده است. در این مقاله، پنج دستاورد تاریخی در توسعهٔ خودروهای مجهز به این پیشرانه را بررسی می‌کنیم.

پیشرانه V12 دهه‌هاست که در انواع خودروها، از خودروهای اسپرت گرفته تا سدان‌ها، شاسی‌بلندها و حتی یک پیکاپ به کار رفته است. این پیشرانه که معمولاً با خودروهای اسپرت گران‌قیمت عجین شده است، ابتدا در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای قایق‌های مسابقه‌ای استفاده شد. اولین خودرویی که از پیشرانه V12 بهره برد، یک خودروی مسابقه‌ای سفارشی بود که پاییز ۱۹۱۰ در پیست بروکلندز انگلستان به رقابت پرداخت. چند سال بعد، پیشرانه V12 در خودروهای تولیدی به کار رفت و از آن زمان به نماد عملکرد برتر در صنعت خودرو تبدیل شد.

اولین خودروی تولیدی با پیشرانه V12: پاکارد توئین سیکس

در سال ۱۹۱۴، کادیلاک اولین خودروی تولیدی با پیشرانه V8 را در آمریکا معرفی کرد که این اتفاق، رقیب کادیلاک یعنی پاکارد را به یک قدم فراتر ترغیب کرد. در بهار ۱۹۱۵، پاکارد با معرفی توئین سیکس این کار را انجام داد. این خودرو با چهار سیلندر بیشتر از پیشرانه جدید کادیلاک، نه‌تنها قدرتمندتر بود، بلکه اولین خودروی تولیدی جهان با پیشرانه V12 لقب گرفت. این پیشرانه در ابتدا ۸۸ اسب بخار تولید می‌کرد اما تا سال ۱۹۳۵ به ۱۸۰ اسب بخار رسید. توئین سیکس در دو نسل و سری‌های مختلف با فاصله‌های محوری و بدنه‌های متنوع تولید شد. نسل اول از ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ و نسل دوم از ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۹ ساخته شد.

اولین خودروی موتور وسط با پیشرانه V12: لامبورگینی میورا

همان‌طور که اشاره شد، پیشرانه V12 به خاطر استفاده در سوپراسپرت‌ها شهرت دارد و یکی از معروف‌ترین آن‌ها لامبورگینی میورا است. میورا که ابتدا در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۶۶ رونمایی شد، توسط بسیاری به‌عنوان اولین سوپراسپرت تولیدی جهان شناخته می‌شود. میورا که توسط مارچلو گاندینی از برتونه طراحی شد، نه‌تنها اولین خودروی موتور وسط لامبورگینی بود، بلکه اولین خودروی موتور وسط V12 جهان بود که به تولید انبوه رسید. قلب این خودروی نمادین، نسخه ۳.۹ لیتری پیشرانه V12 لامبورگینی بود که در ابتدا ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت، اما در نسخه P400SV سال ۱۹۷۱ به ۳۸۰ اسب بخار رسید. میورا تا سال ۱۹۷۳ در ۷۶۵ دستگاه تولید شد.

اولین سدان تولیدی با پیشرانه V12: جگوار XJ12

احتمالاً میدانید که موتور V12 در سدان‌های زیادی هم استفاده شده اما کمتر کسی اولین سدان تولیدی مجهز به این موتور را به یاد می‌آورد. جگوار در سال ۱۹۶۸ مدل لوکس XJ را به‌عنوان جایگزینی برای سدان‌های قبلی خود معرفی کرد. در ابتدا، XJ تنها با نسخه‌های مختلف پیشرانه شش سیلندر خطی XK جگوار عرضه می‌شد اما این موضوع در سال ۱۹۷۲ تغییر کرد، زمانی که این خودروساز بریتانیایی نسخه‌ای با پرفورمنس بالا را به سری XJ اضافه کرد. این مدل که XJ12 نامیده شد، اولین سدان تولیدی مجهز به پیشرانه V12 بود. پیشرانه آن یک V12 جگوار ۵.۳ لیتری بود که به گیربکس سه سرعته اتوماتیک بورگ-وارنر متصل بود. این پیشرانه ۲۵۰ اسب بخاری، XJ12 را به سرعت نهایی حدود ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رساند که در زمان معرفی، آن را به سریع‌ترین سدان جهان تبدیل کرد. این سدان لوکس تا سال ۱۹۹۲ در سه سری متمایز تولید شد و تا آن زمان، قدرت پیشرانه V12 به ۲۹۵ اسب بخار افزایش یافت.

اولین شاسی‌بلند تولیدی با پیشرانه V12: لامبورگینی LM002

در اواخر دهه ۷۰، لامبورگینی به امید به دست آوردن یک قرارداد نظامی، خودرویی به نام چیتا ساخت. متأسفانه اما این خودروی نظامی مجهز به پیشرانه V8 کرایسلر نتوانست در این رقابت پیروز شود اما به‌جای کنار گذاشتن پروژه، مدیران لامبورگینی ایده‌ای درخشان ارائه کردند. چیتا برای استفاده غیرنظامی بازطراحی شد، به پیشرانه V12 کانتاش مجهز شد و به LM002 تبدیل شد. این خودروی ۴x۴ خشن اما لوکس، به اولین شاسی‌بلند تولیدی مجهز به پیشرانه V12 تبدیل شد. علاوه بر پیشرانه استاندارد ۵.۲ لیتری V12 با ۴۵۰ اسب بخار، LM002 با پیشرانه سفارشی ۷.۲ لیتری دوازده سیلندر L804 لامبورگینی نیز عرضه شد که در اصل برای کاربردهای دریایی طراحی شده بود و تا ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

اولین خودروی تولیدی با پیشرانه V12 دیزلی: آئودی Q7

Q7 در پاییز ۲۰۰۵ به‌عنوان اولین شاسی‌بلند تولیدی آئودی معرفی شد. در دهه ۲۰۰۰، آئودی تمام تمرکز خود را روی فناوری دیزل گذاشت و موفق شد سه سال متوالی (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸) با خودروی مسابقه‌ای دیزلی R10 TDI در مسابقات ۲۴ ساعته لمان پیروز شود. تجربیات به‌دست‌آمده از R10 TDI در توسعه اولین پیشرانه دیزلی V12 آئودی به کار رفت که در سال ۲۰۰۸ در Q7 معرفی شد. این مدل که رسماً آئودی Q7 V12 TDI نامیده شد، اولین و تنها خودروی تولیدی مجهز به پیشرانه دیزلی V12 بود. این پیشرانه ۶ لیتری، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. Q7 V12 TDI تا پایان سال مدل ۲۰۱۲ تولید شد و عمر آن به دلیل رسوایی دیزل‌گیت کوتاه شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1835 ديدگاه)
    1. صامورایی

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (310 ديدگاه)

      وقتی طراحت ایتالیایی باشه :

      موافقم 17
    2. Cadillac-V

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (538 ديدگاه)

      بخشی از متن مقاله جالب بود :
      «در سال ۱۹۱۴، کادیلاک اولین خودروی تولیدی با پیشرانه V8 را در آمریکا معرفی کرد که این اتفاق، رقیب کادیلاک یعنی پاکارد را به یک قدم فراتر ترغیب کرد.»
      ماشاالله کادیلاک مخترع اولین موتور ۸ سیلندر
      ماشاالله کادیلاک مخترع اولین موتور ۱۶ سیلندر

      https://www.pedal.ir/bmw/cars-v16-engine/

      https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/

      موافقم 3
      مخالفم 3
  2. PSA

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (86 ديدگاه)

    هر وقت لامبورگینی میورا در موردش می خونم یا ویدیو ، عکس میبینم یاد محمدرضا شاه میوفتم ‌.
    البته برای محمدرضا شاه مدل SVJ بود

    موافقم 20
    مخالفم 5
  3. ! i M α η δ υ α R

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2726 ديدگاه)

    یعنی اختراع اولین 12 سیلندر تاریخ هم مال کادیلاک نبوده …

    🤣🤣🤣

    علی شوی ، یکی دیگه از ماشاءالله هات هم پرید که …

    در کنار :

    اختراع 16 سیلندر مازراتی …

    اختراع 8 سیلندر ِده دیون بوتون …

    اختراع اتاق تمام فایبر گلاس وودیل وایلدفایر …

    👏👏👏

    علی جان شوی نوا : پس بگو ماشاءالله …

    من ( به جای طاها ) : ماشاءالله …

    😜😜😜

    کادیلاک فقط منتظر بوده ، یکی اول اختراع کنه ، بعد اون بگذاره روی خودروی تولید سری …

    علی جان شوی نوا : پس بگو ماشاءالله …

    همه ( به جای طاها ) : ماشاءالله …

    😜😜😜

    موافقم 17
    مخالفم 11
    1. جلال

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (64 ديدگاه)

      🤣
      ولش کن اونارو اصلا من از تعجب شاخ درآوردم که یارو اومده گفت اولین ۱۲ سیلندر رو کادیلاک ساخته، باز خوبیش اینجاست حتی ۱۶ سیلندر هم ساخت اروپاست 😆

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        😁😁😁

        👏👏👏

        🤣🤣🤣

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. Cadillac-V

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (538 ديدگاه)

          آخی چه فشاری میخورین
          چه تلاشی میکنین به هر در و دیواری میزنین که ثابت کنین مخترع ۸ و ۱۶ سیلندر آمریکاییا نبودن

          ولی متاسفانه اکثر افراد مقاله های معتبر سایت پدال و سایت معتبر و جهانی کارباز رو قبول دارن نه اراجیف شما رو که هیچ سند و مدرکی هم نداره

          موافقم 2
          مخالفم 4
      2. حسن

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2463 ديدگاه)

        اره نکه اینجا مجله ی قایق سواری و هلیکوپتر سواریه و همه فن قایق و کشتیرانی و شیرجه زدن در اعماق اقیانوسن یا با موشک دور دنیا را میگردن اولین خودروهای8 و 12 سیلندر و 16 سیلندر برای دنیای خودرو مهم نیستن
        خب بزرگوار اینجا مجله خودرو ییه و اولینهای خودرو مهمه نه قایق و هواپیما
        حالا شما فنای متعصب و بدون منطق اروپا بالا برید و یقه جر بدید در دنیای خودرو میگن کادیلاک نمیگن قایق
        مساله بعدی اینه همه قایقها و هواپیماها هم بریتانیای کبیر و امریکا یی بودن وی 8 هم فرانسوی با مشارکت امریکا ساخت هیچ خبری از المان و ایتالیا نیست مازراتی هم که دیگه کلا نیست

        موافقم 2
        مخالفم 4
    2. سوشیانت

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (380 ديدگاه)

      بالاخره کادیلاک اولین شرکتی بوده که ۱۶ سیلندر رو، روی یه خودروی جاده ای گذاشت به قول شما😉

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        سوشیانت عزیز …

        به قول ما نه ، به گواه تاریخ …

        به نقل از پدال گرفته تا گوگل و …

        اما به عنوان اولین 16 سیلندر تولید سری ، قبولش داریم و دمش هم گرم …

        همچنان که دم ” مارمن ” عزیز و ” شبلی ” و” پاکارد ” و ” پیرلس ” هم گرم …

        هر کسی که زندگی رو یه قدم برده جلو و ثابت کرده نفس هایی که کشیده و ِجرمی که روی زمین ، ِاشغال کرده ، بیهوده نبوده ، دمش گرم …

        دم همشون گرم تا ابد …

        درونسوز یه شبه به اینجا نرسیده …

        براش خون دل خوردن …

        دوران جنگ های سیلندر رو از سر گذروندن …

        حالا یه آرمیچر میاد برا ما شاخ میشه …

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. سوشیانت

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (380 ديدگاه)

          دقیقا حرف شما کاملا بر اساس تاریخه برای همین فایبرگلاس تو دهه پنجاه رو تکنولوژی بدردنخوری میدونید👌

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. Cadillac-V

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (538 ديدگاه)

          آقای گواه تاریخ چرا یه مدرک معتبر برا این حرفا نداری؟

          من سواله برام پدال و کارباز چرا تاحالا در تمامی مقاله هاشون گفتن مخترع اولین موتور ۸ و ۱۶ سیلندر کادیلاکه؟
          یعنی اونا کمتر از شما میدونن؟
          جالبه

          https://www.pedal.ir/bmw/cars-v16-engine/

          https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/

          https://carbuzz.com/when-more-cylinders-are-better-v16-engine-by-four-auto-giants/

          موافقم 1
          مخالفم 2
        3. ! i M α η δ υ α R

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2726 ديدگاه)

          سوشیانت عزیزم …

          دوست خوب من …

          دارم میگم درونسوز …

          یعنی موتور و گیرباکس و نهایتا سیتم تعلیق و ترمز و شاسی و اتاق فیبر کربن …

          فایبرگلاسی که امروزه استفاده ازش تقریبا منسوخ شده ، چرا باید مهم انگاشته بشه ؟

          اگه فایبرگلاس هم مثل فیبر کربن تا امروز دوام میاورد ، قطعا توی ذهن همه ما ، وارد تالار افتخارات میشد …

          ما امروز در قیاس با جاروبرقی جماعت ، به تکنولوژی انجین و سیستم های القای اجباری بهینه تر و هایبرید بازیهایی که جدیدا مد شده ( من نه البته ) و اتلاف کمتر گیرباکس و سیستم های تعلیق پیشرفته با دمپرهای حساس تر و ترمزهای کربن سرامیکی برمبو و اتاق و شاسی سبکتر فیبر کربن ، می نازیم …

          کنار اینها ، فایبر گلاس زپرتی و ارزون قیمت و منسوخ شده رو کجای دلم بگذارم !!!

          خودت بگو …

        4. bi Turbo

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (237 ديدگاه)

          جناب Cadilac-v
          در تمام مقالاتی که پدال، کارباز و هر سایت دیگری در جهان منتشر کرده کادیلاک V16 به عنوان…

          ( اولین خودروی تولیدی )

          معرفی شده و نه مخترع این موتور
          اگر به مقالاتی که لینکش رو قرار دادید
          مراجعه کنید و اون ها رو به طور دقیق بخونید متوجه این مطلب میشید.
          اگر مقاله و مدرکی دارید که کادیلاک رو به عنوان ( مخترع ) معرفی کرده باشه حرف شما رو قبول دارم.

      2. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        سوشیانت …

        یه چیز جالب پیدا کردم …

        جورج شبلر ، مخترع اولین انجین 12 سیلندر در دنیای خودرو که از قضا اختراعش قابلیت غیر فعال سازی 6 عدد سیلندر رو هم داشته ، در ابتدای فعالیتش با همکارش ” ویلر ” شریک بوده :

        Wheeler – Schebler Carburetor Company

        Industry
        Manufacturing

        Founded
        1902

        Founder

        Frank H. Wheeler
        George Schebler

        Defunct

        1912 (Evolving)
        1987 (closed)

        Successor
        Borg-Warner Corporation

        Headquarters
        Indianapolis, Indiana, United States

        Products
        Carburetor

        Owner
        Frank H. Wheeler

        اما چیزی که جالبه در حالی که متولد و متوفی در ایندیانا آمریکا بوده ، اما اصالتا آلمانیه و ریشه آلمانی داره …

        عکس سنگ قبرش و اطلاعات محل دفن و ریشه آلمانی اش که به شهر هامبورگ بر می گرده ( اجدادش از هامبورگی های مقیم ایندیانا ، منطقه سنت پیتر ، شهر فرانکلین کانتی بودن ) رو پیدا کردم :

        George M. Schebler

        BIRTH :
        29 Sep 1865

        Saint Peter, Franklin County, Indiana, USA

        DEATH :
        16 Nov 1942 (aged 77)

        Ripley County, Indiana, USA
        BURIAL

        Saint Annes Catholic Cemetery
        Hamburg, Franklin County, Indiana, USA

        نوشته : ایندیانا _ گورستان کاتولیک آنه مقدس _ شهرک آلمانی نشین هامبورگ ( منطقه ثبت نشده ) در شهرستان ری از توابع شهر فرانکلین کانتی …

        جورج شبلر ، آلمانی و کاتولیک بوده ، متولد و بزرگ شده و متوفی در ایندیانا آمریکا …

        وقتی میگیم آمریکا و اختراعاتش هم همه با چند نسل بازگست به عقب ، بر میگرده به اروپا ، اون دوست عزیزت کادیلاک ، میگه از کی تا حالا آلمان و انگلیس و ایتالیا غول بودن و ما خبر نداشتیم …

        آی ایهالناس یه بار میگم همه خوب گوش کنند …

        🥁🥁🥁

        جورج شبلر مخترع کاربراتور و انجین 12 سیلندر در دنیای خودرو هم ، آلمانی بوده …

        [[[ پ . ن : علی شوی اینقدر ماشاءالله کابرات ماشاءالله کاربرات میکنه ، می دونه مخترعش آلمانی بوده ؟ ]]]

        این عزیز سفر کرده ، امروز در گورستان آلمانی و کاتولیک آنه مقدس ، در فرانکلین سیتی ایندیانا ، کنار اجداد آلمانی اش و بقیه آلمانی تبارها سالهاست که آرام گرفته …

        روحش شاد …

        نتیجه گیری :

        مخترع 8 سیلندر :

        دِه دیون بوتون فرانسوی …

        🇨🇵🇨🇵🇨🇵

        مخترع 12 سیلندر : جورج شبلر آلمانی …

        🇩🇪🇩🇪🇩🇪

        مخترع 16 سیلندر : مازراتی ایتالیایی …

        🇮🇹🇮🇹🇮🇹

        فعلا سه تا از غول ها رو شناسایی کردیم …

        فرانسه و آلمان و ایتالیا …

        👏👏👏

        دنبال غول چهارم ، انگلیس می گردیم …

    3. Cadillac-V

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (538 ديدگاه)

      جالبه اصلا اول مقاله رو هم مطالعه نمیکنی حتی اینجا هم سایت معتبر پدال نوشته اولین ۸ سیلندر رو کادیلاک اختراع کرده ولی بازم یه سری دوستان متعصب چرت و پرت میگن

      https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
      اینم یه مدرک دیگه کادیلاک مخترع اولین موتور V8 یا همون ۸ سیلندر

      https://www.pedal.ir/bmw/cars-v16-engine/
      اینم مدرک پدال اولین موتور ۱۶ سیلندر اختراع کادیلاک
      https://carbuzz.com/when-more-cylinders-are-better-v16-engine-by-four-auto-giants/
      اینم مدرک سایت معتبر و جهانی کارباز کادیلاک مخترع اولین موتور ۸ و ۱۶ سیلندر

      ببخشید ولی همه گفته های سایت های معتبر رو قبول دارن نه چرت و پرتای شما رو که هیچ سایتی گردن نمیگیره، حتی برا حرفاتون مدرک هم ندارین😂😂😂

    4. حسن

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2463 ديدگاه)

      مازراتی اگه مسواک تو مو پر پشت بزنه
      اولین استفاده از موتور V16 در هواپیمای آزمایشی آنتوانت هفتم در سال ۱۹۱۰ بود
      هواپیمای آزمایشی آنتوانت هفتم از یک موتور V16 استفاده می‌کرد. این هواپیما در سال ۱۹۱۰ در مسابقات جایزه گوردون بنت در ایالات متحده شرکت کرد و اولین هواپیمایی بود که از این نوع موتور استفاده می‌کرد موتور V16 در آن زمان یک نوآوری محسوب می‌شد و بعدها در صنعت خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت.
      در واقع، آنتوانت VII، هواپیمایی بود که در سال ۱۹۰۹ در فرانسه ساخته شد و اولین وسیله نقلیه‌ای بود که از موتور V16 استفاده می‌کرد. این موتور دارای زاویه ۱۶ سیلندر ۴۵ درجه بود و از آسترهای فولادی فشرده در سیلندرها استفاده می‌کرد. همچنین، بیشتر قطعات این موتور از آلومینیوم ساخته شده بودند. در مسابقه جایزه گوردون بنت در سال ۱۹۱۰ در ایالات متحده، لاتام با این هواپیما و موتور ۱۶ سیلندر

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        حسن جون …

        روی زمین جا نداری ، به آسمون پناه بردی !!!

        🤣🤣🤣

        از من می شنوی ، بیشتر همِش نزن …

        خراب تر میشه …

        بذار با 4 تا نیمچه کامنت فنی ای که گذاشتی ، به خاطر بیاریمت …

    5. حسن

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2463 ديدگاه)

      اختراع 8 سیلندر ِده دیون بوتون
      موتور دیون بوتون سال 1912 ساخته شد و همون زمان و طبق گفته های تاریخی کپی از موتور 8 سیلندر رنو بود که خود رنو از هواپیمای انتوانت گرفته کرد
      در حالی که موتور 8 سیلندر سال 1902 بوجود اومد و رنو سال 1904 موتور 8 سیلندر در خودرویی مسابقه ای بکار برد

      اولین موتور 8 سیلندر توسط مهندس فرانسوی “لئون لوواواسور” در سال 1902 اختراع شد. این موتور با نام “آنتوانت” شناخته می‌شد و در ابتدا در هواپیماها و قایق‌های موتوری استفاده شد. بعدها در سال 1904، رنو و سایر تولیدکنندگان خودرو از همین
      موتور در خودروهای مسابقه‌ای خود استفاده کردند

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        حسن جون …

        طبق منطق خودت ، اولین 8 سیلندر روی کره زمین ( نسخه هواپیما آنتووانت ) رو هم که یه فرانسوی اختراع کرده !!!

        😎😎😎

        بازم آمریکایی جماعت داشته اون زمان گله داری می کرده !!!

        🤣🤣🤣

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. حسن

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2463 ديدگاه)

          الان فن هواپیمایی یا خودرو
          اولا با نوشتار انگلیسی داری اطلاعات غلط قالب میکنی
          دوم تو تمامشون در دنیای خودرو کادیلاک نقش اساسی داشته
          حالا تو چر انقد تحت فشاری و کامنتهای متاثر از تعصب میذاری عجیبه

          موافقم 2
          مخالفم 2
  4. مازیار

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1757 ديدگاه)

    میورا…!!!
    اگه فقط چراغهای جلوش تعویض و مدرن بشه یه خودروی روز میشه!

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. جلال

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (64 ديدگاه)

      مازیار جان بیشتر زیبایی میورا بخاطر چراغ های مژه دارش هست
      http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/ferruccio-lamborghini-03.jpg

      1. مازیار

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1757 ديدگاه)

        زیبایی میورا بله
        منظورم اینه که تنها نشانه “مدرن” نبودنش فقط چراغهاش هست اونم بخاطر فرم قدیمی و باقی طراحی بدنه اصلا کهنه نشده

  5. Taha Ayoobi

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6743 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/V12-Cars-4.jpg
    ابن چه خوشگله
    خیلی ابهت داره

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. ! i M α η δ υ α R

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2726 ديدگاه)

    به نقل از سایت پدال :

    جورج شبلر (غیرفعال سازی سیلندر) …

    شاید غیرفعال سازی تعدادی از سیلندرهای پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت ایده‌ی جدیدی به نظر آید اما اصول اولیه آن توسط جورج شبلر (شال ۱۸۶۵ تا ۱۹۴۲) ارائه شده‌اند …

    شبلر که بیشتر به عنوان طراح کاربراتور شناخته می‌شود اولین خودروی مجهز به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر در سال ۱۹۰۸ را نیز تولید کرده است …

    برخلاف خودروهای مدرن مجهز به تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر، اختراع شبلر به دنبال استفاده از ۶ سیلندر بود. تنها در زمانی که به قدرت بالا یا عبور از مسیرهای گلی نیاز بود از تمامی ۱۲ سیلندر استفاده می‌شد …

    به نقل از گوگل :

    اولین خودروی مجهز به پیشرانه 12 سیلندر در تاریخ ، توسط جورج شبلر در سال ۱۹۰۸ تولید شد …

    شبلر که بیشتر به عنوان طراح کاربراتور شناخته می‌شود ، این پیشرانه را برای کاهش مصرف سوخت در آن زمان طراحی کرد …

    به نقل از گوگل :

    اما اولین خودروی تولید سری پاکارد بوده …

    The first car brand to produce a 12-cylinder engine for widespread use was Packard, with their Twin Six, introduced in 1915. This engine, also known as the Packard Twelve, was a major advancement in automotive engineering at the time. While other companies were experimenting with V12 engines, Packard was the first to put one into series production.

    دوستان این پست رو هم از پدال پیدا کردم ، به نظر ارزش با دقت خوندن رو داره …

    [[[ ” معرفی بزرگ‌ترین مخترعان و نوآوری‌های دنیای خودرو (قسمت اول)

    شاهین احمدزاده ۹ آبان ۱۳۹۸

    خواندن این مطلب 8 دقیقه زمان میبرد ” ]]]

    موافقم 5
    مخالفم 4
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        علی جان …

        زحمت کشیدی لینک هر دو پست رو گذاشتی …

        دمت شما گرم برادر …

        🙏🙏🙏

        موافقم 3
        مخالفم 1
    1. حسن

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2463 ديدگاه)

      بزرگوار خیلی از داستانهایی که میگی نادرسته
      16 سیلندر ابتدا در صنعت هواپیما رونمایی شد
      12 سیلندر در کشتیرانی و قایق سواری رونمایی شد
      کلا بحثتون ته نداره اما تو خودروسازی همشون را کادیلاک رو خودرو سوار کرد این چرک بازیا چیه تو کامنتات در میاری مطالبت ارزش ندارن پایه و اساس هم ندارن
      اولین موتور 12 در سال 1904 توسط کارخانه موتورسازی پاتنی در لندن برای استفاده در قایق‌های مسابقه‌ای ساخته شد.این موتور V12 که به نام شرکای بنیانگذار پاتنی به موتور “کریگ-دوروالد” معروف است، بر اساس موتور دو سیلندر موجود پاتنی با طراحی سر تخت، زاویه V 90 درجه و محفظه میل لنگ آلومینیومی ساخته شده بود
      دو موتور V12 دیگر در فصل مسابقات قایق‌های موتوری ۱۹۰۹-۱۹۱۰ ظاهر شدند. شرکت قایق و موتور لمب در ایالات متحده یک موتور ۲۵.۵ لیتری (۱۵۵۹ اینچ مکعب) برای قایق ۱۰ متری (۳۲ فوتی) این شرکت به نام «لمب IV» ساخت. شرکت موتور اورلئان یک موتور V12 سر تخت عظیم ۵۶.۸ لیتری (۳۴۶۴ اینچ مکعب) با توان خروجی «تقریباً ۲۹۸ کیلووات (۴۰۰ اسب بخار)» ساخت. در سال ۱۹۱۴، پنهارد دو موتور ۳۸.۶ لیتری (۲۳۵۶ اینچ مکعب) V12 با چهار سوپاپ در هر سیلندر ساخت که برای استفاده در قایق‌های مسابقه‌ای طراحی شده بودند

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2726 ديدگاه)

        حسن جان …

        ما به هواپیما و کشتی و قایق چه کار داریم ؟

        ما داریم از اختراعش در دنیای خودرو با محدودیت های ابزاری و دانشی که در اوایل قرن بیستم در صنعت نو پای خودروسازی موجود بوده ، بحث می کنیم …

        چرک بازی این نیست که تاریخ دقیق اختراعات رو به دیتیل ، بشکافی و حقیقت رو به دیگران اشاعه بدی …

        چرک بازی اینه که وقتی برندهایی که یک عمر پرستیدی شون ، تو زرد از آب دراومدن ، به هواپیما و کشتی و قایق چنگ بندازی …

        بعدش هم ، مگه ما گفتیم کس دیگه ای 16 رو خودرو سوار کرده ؟

        کادیلاک اولین برندی بوده که 16 سیلندر رو روی خودروی تولیدی سوار کرده …

        دمش گرم ، اما یه سوال ؟

        چه طوره که از نظر شما اختراع 8 و 12 و 16 سیلندر برای ماشین افتخاری نیست ( چون در صنایع هوانوردی و کشتی رانی اختراع شده بوده قبلا ) اما سوار کردنش روی یه محصول تولید سری ، برای کادیلاک افتخار داره !!!

        خداوکیلی خودت خنده ات نمی گیره از این منطقت !!!

        این چرک بازی نیست !!!

        دوستان …

        طبق فتوی حسن آقا ، اختراع 8 و 12 و 16 ، چون قبلا در قایق و هواپیما استفاده شده ، مهم نیست و عنوان کردنش چرک بازیه و ته هم نداره ، اما سوار کردن این انجین ها روی خودروی تولید سری ، افتخاری بس عظیم الشانه که تنها در تاریخ فقط نصیب کادیلاک شده …

        حسن جان اینجا کاسب نمیشی داداش …

        پرونده اختراعات 8 و 12 و 16 برای همیشه برای دوستان بسته شد …

        خدا روزی ات جای دیگه حواله کنه …

        🫵🫵🫵

    2. Cadillac-V

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (538 ديدگاه)

      جالبه
      تعصب انقد کورتون کرده که همین مقاله پدال رو هم قبول ندارین
      تعصب انقد کورتون کرده که حتی مقاله های معتبر پدال و سایت معتبر و جهانی کارباز رو هم قبول ندارین

      طبق سایت های معتبر :
      مخترع موتور ۸ سیلندر کادیلاک بوده
      https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
      تو همین مقاله پدال هم که مخترع اولین موتور ۱۲ سیلندر پاکارد هست

      مخترع اولین موتور ۱۶ سیلندر هم کادیلاک بوده، هست و خواهد بود…
      https://www.pedal.ir/bmw/cars-v16-engine/
      https://carbuzz.com/when-more-cylinders-are-better-v16-engine-by-four-auto-giants/

  7. Taha Ayoobi

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6743 ديدگاه)

    همه عالی

  8. مهردادکمال

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2201 ديدگاه)

    لامبورگینی کانتاش تو دهه ۸۰ جز پرمصرفترین ماشینا بوده حالا بنظرتون این لامبورگینی اس یو وی چقدر مصرف داشته باشه؟

    ۲۵/۷ تا ۴۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر!!!!
    وحشتناکه نه؟

  9. 2646.1

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (131 ديدگاه)

    ” علاوه بر پیشرانه استاندارد ۵.۲ لیتری V12 با ۴۵۰ اسب بخار، LM002 با پیشرانه سفارشی ۷.۲ لیتری دوازده سیلندر L804 لامبورگینی نیز عرضه شد که در اصل برای کاربردهای دریایی طراحی شده بود و تا ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ”

    مستندی از استاد سرپولکی عزیز دیدم که روی خودروی دست سازشون موتور قایق ستاپ کردند و بسیار از نتیجه کار راضی بودند.
    مزیت اصلی موتورهای دریایی (Marine Engine) توانایی تحمل طولانی مدت کات اف است. در واقع چون این موتورها مستقیما به پروانه متصل می شوند و فاقد گیربکس هستند، در طراحی این موتورها تحمل طولانی مدت فشار بالا مدنظر قرار می گیرد.
    به این ترتیب می توان با این موتورها به راحتی روی کات آف دیواره نوردی کرد و عرضی زد و لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا