بی ام و

معرفی سریع‌ترین بی ام و دنیا؛ M240i با 1500 اسب بخار قدرت!

یک دستگاه بی ام و M240i تیون شده با ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت، سریع‌ترین محصول باواریا در دنیا به شمار می رود.

پیشرانه ۶ سیلندر خطی B58 بی ام و به یکی از داغ‌ترین پیشرانه‌های موجود در مسابقات درگ تبدیل شده است. این نیروگاه ۳ لیتری توانایی‌های خود در تحمل بوست بالا را ثابت کرده و مالکان به راحتی می‌توانند به قدرت‌های بسیار زیاد دست یابند. این سری ۲ با ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت به خوبی نشان می‌دهد که B58 توانایی رسیدن به جایگاهی مشابه پیشرانه ۲JZ تویوتا را دارد.

بی ام و M240i xDrive موردبحث از نظر ظاهری تقریباً تغییری نسبت به نسخه استاندارد ندارد هرچند از لاستیک‌های رادیال درگ استفاده می‌کند. با دیدن ظاهر خودرو هرگز متوجه نخواهید شد که یک پیشرانه ۶ سیلندر کاملاً ارتقا یافته در بطن M240i قرار دارد. پیشرانه B58 این خودرو از میل‌سوپاپ‌های جدید، سر سیلندر متفاوت، سیستم سوخت‌رسانی هوی دیوتی و توربوشارژر ۷۴ میلی‌متری سود می‌برد.

سیستم چهار چرخ محرک بی ام و حفظ شده هرچند گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بی ام و توسط شرکت پیور درایو تراین ارتقا یافته است. همچنین اکسل‌ها و شفت نیز بهینه شده‌اند تا توانایی تحمل چنین قدرتی را داشته باشند. شگفت‌انگیز اینکه دیفرانسیل عقب خودرو دست نخورده باقی مانده است. بهترین نکته به عدم دست‌کاری ECU و پذیرش تمامی تغییرات یاد شده توسط مغز اصلی پیشرانه مربوط می‌شود و بنابراین سری ۲ موردبحث اکثر ویژگی‌های اصلی خود از جمله سیستم تهویه مطبوع، سیستم اطلاعات سرگرمی، کروز کنترل و… را دارد. بی ام و ۲۴۰i موردبحث اخیراً توانسته مسافت ۴۰۰ متر را در ۷.۹ ثانیه و با سرعت ۲۸۲ کیلومتر در ساعت طی کند که آن را به سریع‌ترین بی ام و دنیا تبدیل می‌کند. قطعاً این خودرو با برخی تغییرات دیگر می‌تواند رکورد فعلی خود را بهبود بخشد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    واوووووو واو واووووو… .
    هیولاست.
    مگر با این قدرتا ظاهر زشتشو پوشش بِدَن بَدِن بُدَن بُدِن…!!!

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. froG-driVer

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      احسنتتتت حرف حق زدیسیییییییییییییییئی

      موافقم 5
      مخالفم 4
    2. A.m.A

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (95 ديدگاه)

      میدونی نکته جالبش چیه
      اینه که نسل قبلش واقعا جز زیبا ترین بی ام و های تاریخ بود ولی این نسل…

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. eternal

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بی ام و است دیگه…همیشه وحشی بوده و هست

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3321 ديدگاه)

    این موتورو باید بزارن رو GTR 2025

    موافقم 9
    مخالفم 5
  4. زیزیگولو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4987 ديدگاه)

    البته این نکته هم نباید فراموش بشه که تو تاریخ صنعت خودرو ماشینای تندو تیز زیادی طراحی شدن ولی بنا به دلایلی هرگز به مرحله تولید نرسیدن و واسه همیشه فقط یه مدل مفهومی باقی موندن ولی از بینشون اونایی که تونستن قدم به جاده‌ ها و خیابونای شهرا و کشورا و قاره‌ های مختلف بزارن چنان معروف و مطرح شدن که اسمشون تو تاریخ بعنوان سریعترین خودروها تو زمان خودشون ثبت شد

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. حسین دهمرد

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    دست بزارید روی سری ۳ یا ۴ یه بیمر واقعی

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. JaMsHiD

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (990 ديدگاه)

    جایگاه ب ام و رو در مبحث تیونینگ نشون میده که دست کمی از ژاپنی ها ندارند

    موافقم 11
    مخالفم 1
  7. علی جردن

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    نمی دونم چرا نسخه کروک M2 تولید نمی شه ی زمانی Z4 هم این مشکلو داشت هتوزم داره

    موافقم 5
    مخالفم 3
  8. Gdm

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    البته این انجین که رو M240i قرار گرفته نسخه بروزرسانی شده B58 با کد موتور B58B30TU هست (عبارت TU تو کد موتور های بی ام وه یعنی نسخه بروزرسانی شده هست و با نسخه اولیه تفاوت داره) که تفاوت های زیادی با B58 معمولی داره:
    تو نسخه TU از میل لنگ سبک تری استفاده شده( حدودا ۲.۳ پوند سبک تر) ، سرسیلندر جدید که اگه اشتباه نکنم به روش چاپ سه بعدی ساخته شده ، زنجیر تایم ۱ تیکه استفاده شده( تو B58 معمولی ۲ تیکه هست) و همچنین منیفولدر اگزوز یکپارچه و پمپ بنزین جدید
    در آخر هم باید اشاره کنم که یکی از بهترین انجین های ۶ سیلندر تاریخ هست این B58 ، چهار بار تو لیست ۱۰ انجین برتر سال قرار گرفته! (سال های ۲۰۱۶ ، ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰)
    بشدت هم مورد علاقه تیونر هاست ، ی مورد اش مقاله بالا…

    موافقم 11
    مخالفم 0
  9. M power

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    وااای دیووونه کنندس

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. Taha Ayoobi

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1279 ديدگاه)

    یا علی، 400 متر رو تو 7 ثانیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. محمد مهدی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یکی میشه توضیح بده چجوری به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار با تیون میرسن؟غیر از مشکلات ایمنی و استهلاک معایب دیگه ای نداره؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. JaMsHiD

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (990 ديدگاه)

    در جواب به سوالتون هم ، هر چه سایز توربین توی توربو بیشتر بشه . خود حلزونی توربو بزرگ تر بشه و یا برای هر محفظه احتراق یه تراتل در نظر گرفته باشن (independent throttle) یا بزرگ تر کردن اینتر کولر یا پاشش آب و متانول توی منیفولد یا بزرگ تر شدن دریچه گاز یا قوی تر شدن کوئل و انژکتور با پاشش بیشتر سوخت موتور تقویت میشه .
    در کل برای تقویت باید موتور هوا با حجم بالاتر و خنک تر بشه برسه که توربو و اینتر کولر این کار رو میکنن . و اگه هوا بیشتر بشه سوخت بیشتری نیاز داریم و همچنین جرقه قوی تر تا احتراق کامل شه . برای همین کوئل و شمع افتر مارکت میبندن . موتور هم هر چه بیشتر دور بگیره قطعات بیشتر مستهلک میشن برای همین به قطعات داخلی موتور قوی تر نیاز داریم و همچنین روغن با روان کاری مناسب که قطعات کمتر مستهلک بشن . اگه تناسبی بین این ها رعایت بشه ، شما یه ماشین با تیونینگ مناسب دارید .
    یه سایت میشناختم (خارجی بود) این آقا می‌گفت ، ما میتونیم یه سوبارو ایمپرزا جمع کنیم با چهارصد اسب بخار که هر یک ماه یه بار باهاش برید پیست ، یا اینکه یه سوبارو ششصد اسب بخاری بسازیم که بتونید باهاش به سر کار برید .
    مشکلات هم همگی یه راه حل دارند .
    شما با تعویض قطعات داخلی موتور به قطعاتی مثل فورج ، میتونید قدرت خیلی زیادی با اطمینان بالا به دست بیارید .
    ولی مهم تر از همه ، نوع روغن و بنزینی هست که توی موتور می‌ریزید و نوع پاشش سوخت و قطعاتی که برای تیونینگ به کار رفته و اینکه ماشین برای خطرات احتمالی مثل ناک و داغ شدن و چیز های دیگه ، قطعات افتر مارکت بستن یا نه . مثلا پاشش متانول و آب توی منیفولد هوا خیلی راندمان خودرو رو بهتر می‌کنه . یا استفاده از بلو آف توربو که از سایش زود هنگام شفت جلوگیری می‌کنه . یا پاشش آب روی اینتر کولر که باعث میشه ماشین موقعی داغ میشه زود خنک سه و اونقدر داغ نشه که واشر به فنا بره .
    و از همه مهم تر گرفتن توانی در حد قطعات خودرو .
    آدمی میشناسم که یه مزدا ۳۲۳ تنفس طبیعی جمع کرده که میشه با انداختن توربو سی صد اسب بخار با اطمینان بالا بگیری ، چون کل قطعات موتورش فورج هست ،
    یه آدمی هم میشناسم از تیپ دو و موتور فابریک دویست اسب گرفته ، این ماشینو ماه تا ماه بیرون بیاره اونم برای ریس و درگ .

    حالا اگه اشتباهی هم بود به بزرگواری خودتون ببخشید . ببخشید زیاد طولانی شد

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1229 ديدگاه)

    وحشی بودن تو خونشه🥲😎

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا