پس از بیست سال ضرر، اوپل به سوددهی رسید

پس از دو دهه ضرر دادن تحت مالکیت جنرال موتورز، اوپل که چند وقتی است به مالکیت گروه پژو-سیتروئن درآمده، سرانجام در سال 2018 به سوددهی رسیده است. این برند آلمانی به همراه برادر بریتانیایی‌اش واکسهال، در سال 2018 سودی 859 میلیون یورویی را به ثبت رسانده است. این اتفاقِ بسیار قابل‌توجهی است زیرا پس‌ازاینکه اوپل در اکتبر سال 2017 به مالکیت پژو-سیتروئن درآمد، طی پنج ماه پایانی آن سال، 204 میلیون دلار ضرر را نصیب این گروه خودروسازی فرانسوی کرد اما حالا با فاصلهٔ کوتاهی به سوددهی رسیده است. حتی پژو-سیتروئن هم انتظار نداشت که اوپل و واکسهال به این سرعت به سوددهی برسند و پیش‌بینی کرده بود که این دو برند تا سال 2020 به سودآوری بازگردند.

علاوه بر سوددهی، اوپل از فروش 20.9 میلیارد دلاری خود در سال گذشته، 4.7 درصد درآمد داشته و فولکس‌واگن که از فروش جهانی خود در سال 2017 درآمدی 4.1 درصدی داشته را پشت سر گذاشته است. البته نباید تبدیل اوپل و واکسهال به برندهایی سودده را تمام و کمال به‌پای پژو-سیتروئن حساب کرد زیرا در سال‌های پیش از خرید آن‌ها توسط گروه فرانسوی، اوضاع این دو برند در مسیر بهبودی قرار گرفته بود اما بااین‌حال جنرال موتورز همچنان خواهان فروش اوپل و واکسهال بود. درواقع پیش‌بینی شده بود این دو برند تا سال 2016 به هدف خود یعنی سوددهی دست پیدا کنند اما تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیهٔ اروپا به واکسهال آسیب زده و زمان تحقق این هدف را به تأخیر انداخت.

گروه پژو-سیتروئن به رهبری «کارلوس تاوارس» پس از خرید اوپل و واکسهال از جنرال موتورز، به‌سرعت تعداد 3700 شغل در کارخانه‌های اوپل در سراسر آلمان را حذف کرد و همچنین 2000 شغل را از کارخانهٔ آلمان به کارخانهٔ فرانسه منتقل نمود. علاوه بر این، تاوارس تمرکز خود را روی حذف تخفیف‌های سنگین روی محصولات اوپل و واکسهال گذاشت و کمک کرد تا موجودی انبارهای این دو شرکت در پایان سال 2018 با 32 هزار دستگاه کاهش به 195 هزار دستگاه برسد.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. F22RAPTOR
    سوابق: (1852 دیدگاه) ,

    بعید نیست پژو به یه هولدینگ بزرگ
    و مالک چند شرکت خودروسازی اروپایی
    تبدیل بشه مثه وولکس واگن

    پاسخ
    1. 917
      سوابق: (80 دیدگاه) ,

      فولکس واگن(v تو زبان آلمانی ف تلفظ میشه و فولک به معنای مردم و فولکس واگن یعنی ماشین مردم)
      [ German: [ˈfɔlksˌvaːɡn̩

      پاسخ
  2. Mad.z.Max
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    من همیشه تو دلم پژو-سیتروئن رو زیاد دوست نداشتم، چندتا دلیل خوبم براش دارم، ولی این حرکتشون واقعا بزرگ و قابل تقدیره. از اون حجم ضرر به سود دهی کلان رسیدن..

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (2091 دیدگاه) ,

    محصولات قدیمی اوپل خیلی با کیفیت بودن!
    امروز هم یک اوپل موکا در ترافیک روبرویم بود!
    محصولات جدیدش را نمیدانم اما قدیمی هاش بسیار ارزنده بودن!
    بنظرم اگر تو ایران بیاد سوددهی اش چند برابر میشه!

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1292 دیدگاه) ,

      ما تو یه سفر یه فولکس پولو رزرو کردیم که ارزون در بیاد ولی روزی که برای دریافت خودرو رفتیم گفتن متاسفانه موجود نیست و میتونن بدون هزینه اضافه اوپل آسترا جی تی سی بگیریم و ما هم قبول کردیم. علیرغم ۲۰۰ اسب بخار قدرت از خیلی نظرات انتظارات رو برآورده نکرد ولی کلاْ نسبت به پولی که داده بودیم خیلی راضی بودیم از شرکت. دفعه بعد از همون شرکت دوباره درخواست فولکس پولو کردیم که از شانس خوب ما روز تحویل موجود نبود و به ما یه اوپل موکا ایکس دادن (که پلتفرم و داشبوردش با نسل جدید آسترا یکیه). واقعاْ میشد پیشرفت اوپل رو تو یه نسل اخیر دید. البته این پیشرفت ربطی به مالکیت پژو نداشت ولی امیدوارم همین راه رو طی کنن و به فروش و سود بیشتر برسن.

      پاسخ
    2. بیژن
      سوابق: (229 دیدگاه) ,

      من یه دستگاه موکا ۲۰۱۶ دارم. واقعا راضی ام. به لحاظ قیمت قابل رقابت با کره ای هاست ولی به لحاظ کیفیت همانند هم وطن های خودش خوش دست و بسیار باکیفیت بالا ساخته شده.روی اکثر قطعاتش GM حک شده.اگه تحریم ها نبود حتما توو ایران استقبال خوبی میشد.

      پاسخ
  4. حمیدرضا
    سوابق: (2351 دیدگاه) ,

    برنامه ریزی طولانی مدت همیشه نتیجه میده جنرال موتور بیشتر محصولات گروه بیوک و شورلت رو به صورت ریبج به اسم اوپل و واکسهال در اروپا میفروخت ولی پژو اومد با تغییر بدنه و استفاده از تکنولوژی خودش که موتورهای کم حجم با الایندگی کمتر بود فروش این دو برند رو بیشتر کرد حالا باید دید در چند سال آینده چقدر از بازار اروپا رو سهم خواهی می کنه

    پاسخ
  5. Amir Machine
    سوابق: (605 دیدگاه) ,

    همونطور که تو متن هم گفته شده، بهبود اوضاع اوپل فقط بخاطر مدیریت پژو-سیتروئن نیست چون در اواخر مالکیت جنرال موتورز، شرایط اوپل بهتر و به سوددهی نزدیک شده بود
    از طرف دیگه، تقریباً همۀ محصولات کنونی اوپل تو دورران مالکیت جنرال موتورز ساخته شدن
    کارل: تاریخ معرفی دسامبر 2014، پلتفرم Global Small جنرال موتورز
    آدام: تاریخ معرفی نمایشگاه پاریس 2012، پلتفرم SCCS فیات و جنرال موتورز
    کورسا: تاریخ معرفی نمایشگاه پاریس 2014، پلتفرم SCCS فیات و جنرال موتورز
    آسترا: تاریخ معرفی نمایشگاه فرانکفورت 2015، پلتفرم D2XX جنرال موتورز
    موکا: تاریخ معرفی سال 2012، پلتفرم گاما II جنرال موتورز
    زافیرا: تاریخ معرفی نمایشگاه فرانکفورت 2011، پلتفرم دلتا II جنرال موتورز
    اینسیگنیا: تاریخ معرفی ژوئن 2017، پلتفرم E2XX جنرال موتورز
    سرمایه‌گذاری و توسعۀ همۀ این ماشین‌ها توسط جنرال موتورز انجام شده و حالا پژو-سیتروئن داره سودش رو میبره، به همین دلیل به اعتقاد من فروش اوپل یکی از اشتباهات بزرگ جنرال موتورز بود

    پاسخ
  6. جی کلاس مرسدس
    سوابق: (146 دیدگاه) ,

    هیچوقت به عنوان یه طرفدار ماشین آلمانی اینو آلمانی ندونستمم اصلا به آلمانی ها نیمخوره

    پاسخ
  7. Khosrow
    سوابق: (1232 دیدگاه) ,

    اوپل حیف بود ازبین بره / افرین پژو که احیاش کرد /استرا – وکترا – امگا / و کالیبرای افسانه ای ..

    پاسخ
  8. ADAK
    سوابق: (680 دیدگاه) ,

    اوپل سالی چند پی پژو گرفت و سوده شد
    ایرانخودرو با بدان بنشست ، خاندان ملت را بدبخت کرد…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.