دوراهی: پژو 207 یا سایپا کوییک؟

همان‌طور که گفته شد، ازاین‌پس تصمیم داریم طی سری مطالبی تحت عنوان دوراهی به مقایسه‌های کوتاه و ساده‌ای بین خودروهای هم قیمت داخلی بپردازیم. البته در این مطلب قصد مقایسهٔ حرفه‌ای را نداریم چراکه چنین امکانی بدون بررسی خودروها از نزدیک و در دنیای واقعی وجود ندارد، بلکه می‌خواهیم صرفاً گزینه‌های هم قیمت را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا از لحاظ تجهیزات، قیمت و مشخصات فنی با یکدیگر قیاس شده و درنتیجه امکان انتخاب بهتری برای خریداران فراهم گردد. لازم به ذکر است که در سری مطلب دوراهی ملاک مقایسه صرفاً قیمت است و بنابراین ممکن است دو خودرو در یک کلاس قرار نداشته باشند. با این مقدمه به سراغ قسمت دیگری از این سری مطالب می‌رویم که به دو هاچ‌بک ایرانی و نسبتاً جدید بازار کشور یعنی سایپا کوییک و پژو 207 اختصاص دارد.

پژو 207

خودرویی که تحت نام پژو 207 در ایران شناخته می‌شود در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ همان پژو 206 است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو صورت گرفته است. این خودرو طی چند سال گذشته توسط ایران‌خودرو به تولید رسید و در مقطعی به دلیل تحریم‌ها تولید آن متوقف شد اما چند وقتی است که دوباره تولید پژو 207 با تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی آغاز شده است. 207 جدید در بیرون به چراغ‌ها و آینه‌های جدید و در داخل به نمایشگر لمسی هفت اینچی و غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی مجهز شده است. در زیر کاپوت این هاچ‌بک ایرانی همان پیشرانهٔ آشنای 1600 سی‌سی TU5 قرار دارد که طبق گفتهٔ ایران‌خودرو 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف شامل پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. برای سنجیدن مصرف سوخت نیز به اعداد اعلامی سازندگان مراجعه کرده‌ایم که بر این اساس مصرف سوخت ترکیبی 207 با پیشرانهٔ حجیم‌تر و البته قدرتمندتر از کوییک کمتر است. در بحث کیفیت نیز با نگاهی به گزارش ارزشیابی خودروها توسط سازمان بازرسی کیفیت می‌توان 207 اتوماتیک را با چهار ستارهٔ کیفیت مشاهده کرد که بنابراین از نگاه این سازمان این ماشین یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل است هرچند که شاید در عمل این‌گونه نباشد. ایران‌خودرو چند وقتی است که نسخهٔ سدان 207 را هم معرفی کرده و به تارگی فروش و تولید آن‌را هم آغاز کرده است ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.

سایپا کوییک

کوییک در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است که پایه و اساس آن نیز به تیبا بازمی‌گردد. این یعنی در زیر این پوستهٔ متفاوت و کراس مانندِ کوییک، در اصل همان تیبای 25 میلیونی قرار دارد. درهرحال این خودرو در بیرون تغییرات نسبتاً جامعی را تجربه کرده که نمایی متفاوت و تا حدودی زیباتر از دیگر خویشاوندانش بدان بخشیده است. کوییک از همان موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ تیبا استفاده می‌کند که 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچ‌بک ایرانی از لحاظ فنی کاملاً مغلوب رقیب ایران‌خودرویی خود می‌شود درحالی‌که از سوی دیگر مصرف سوخت بیشتری هم دارد. انتقال نیرو در کوییک هم مانند 207 توسط دو گیربکس مختلف صورت می‌گیرد که یکی پنج سرعتهٔ دستی و دیگری اتوماتیک CVT است. در مورد کیفیت اما این هاچ‌بک جدید سایپا هنوز توسط شرکت بازرسی کیفیت موردبررسی قرار نگرفته است ولی با توجه به اینکه تیبا و ساینا هردو تنها موفق به کسب یک ستارهٔ کیفیت شده‌اند می‌توان گفت کوییک از لحاظ کیفی هم در پس پژو 207 قرار می‌گیرد. سایپا قصد دارد کوییک را در سه تیپ مختلف عرضه کند که یکی دستی و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند و تجهیزات و آپشن‌های کامل تنها در تیپ اتوماتیک بالایی با نام پلاس ارائه می‌شود. تجهیزات ذکر شده در جدول زیر نیز متعلق به همین تیپ پلاس هستند که بنابراین از این لحاظ کوییک کاملاً توانایی رقابت با 207 را دارد.

تجهیزات

پژو 207

سایپا کوییک

دو ایربگ دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
ترمز ABS و EBD دارد دارد
پایش فشار باد ندارد دارد
هشدار سرقت دارد دارد
قفل اتوماتیک درها دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
کامپیوتر سفری ندارد دارد
دماسنج بیرون دارد دارد
فرمان هیدرولیک الکتریکی
تهویه اتوماتیک دارد دارد
آینه‌های جانبی برقی دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد
نمایشگر لمسی دارد دارد
ناوبری دارد دارد
بلوتوث دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
رینگ آلومینیومی دارد دارد

 

جمع‌بندی

در جمع‌بندی نهایی مقایسهٔ این دو هاچ‌بک ایرانی باید به قیمت آن‌ها توجه کرد یعنی جایی که نسخهٔ اتوماتیک و فول آپشن سایپا کوییک در برابر نسخهٔ دستی پژو 207 قرار می‌گیرد؛ بنابراین کسانی که خواهان نسخهٔ اتوماتیک 207 باشند باید 7.5 میلیون تومان بیشتر نسبت به کوییک اتوماتیک پرداخت کنند. این در حالی است که قیمت 207 اتوماتیک به‌تازگی دو میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. درهرحال نظر شما در رابطه با این دو خودرو چیست؟ پژو 207 قوی‌تر و باکیفیت‌تر اما گران‌تر را برتر میدانید یا کوییک پر آپشن و ارزان‌تر ولی کم‌کیفیت و ضعیف‌تر را؟

 

مشخصات فنی

پژو 207

سایپا کوییک

پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ 1.5 لیتری 8 سوپاپ
قدرت 105 اسب بخار 87 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن متر 128 نیوتن متر
گیربکس دستی 5 سرعته 5 سرعته
گیربکس اتوماتیک 4 سرعته CVT
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت 6.6 لیتر (ترکیبی) 7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 41 لیتر
طول 3.90 متر 3.99 متر
فاصلهٔ محوری 2.44 متر 2.41 متر
وزن 1054 کیلوگرم 1065 کیلوگرم
رینگ و لاستیک R14-185 R14-185
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی کاسه‌ای
قیمت دستی 42,900,000 تومان 32,900,000 تومان
قیمت اتوماتیک 49,500,000 تومان 42,000,000 تومان

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

67 دیدگاه

  1. آرمان
    سوابق: (53 دیدگاه) ,

    من میگم اگر سه نفر همدل پیدا میکردم و هر کدوم 40 تومن میزاشتیم و یک اپتیما 2014 میخریدیم و هفته ای 2 روز هر کدوم حالشو می بردیم ، جمعه ها هم چرخشی .
    گور …. این و اون

    پاسخ
    1. Arash
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      هموطنای گلم بیایید خودمون رو گول نزنیم ، این خودروسازهائ داخلئ حالا چه سایپا چه ایرانخودرو ، هرقدر هم که بیان الکی به این ماشین ها با همون پلت فرم أولیه پراید و پژو آب و تاب بدن ، نه تنها قدمئ در راه پیشرفت صنعت خودرو برداشته نمیشه ، بله تنها مردم مظلوم و بیگناه که واقعا حقشون این أسباب بازئ ها نیست ، ضرر میکنن ،مالی که به کناربغضا جانی !!من خودم یکی از مدیر های مالئ ایران خودرو هستم و واقعا وقتئ قیمت ها و این تسهیلات مضحک برأی فروش و … از زیر دستام رد میشه عذاب وجدان میگیرم . اما چه میشه کرد که مردم هم انتخاب دیگه ای ندارن و أینا بهشون تحمیل شده ، شما واقعا فکر میکنید ، کسئ که ۵٠میلیون تومان دنا میخره ، راضیه !؟ نه ته دلش خبرائ دیگه ای هس ، از یه طرف نه به محصول چین اعتماد داره و نه میتونه از ماشینائ خارجی چیزئ بخره ، حالا بنز و بی ام و مد نظرم نیست ، اما کره و ژاپنئ رو هم قدرت خریدش رو نداره ، پس یه چیزئ تو این مایه ها بهش تحمیل میشه . حالا أصلا کاری به خودرو داخلئ ندارم ، میخوام نگاهی سطحئ به خودرو هائ خارجئ کنیم . از خودم شروع کنم ، ۴ سال پیش تصمیم گرفتم که ماشینم رو که سمند بود رو عوض کنم و بدلیل شرایط مالئ من و همسرم و عدم نیاز به درامد من ، تونستم هر سال تقریبا ٨٠میلیون کنار بزارم و تو دی ماهی که گذشت، ٣٣٠داشتم و سریع اقدام به خرید یه تویوتا راو۴ کردم و خیلی خوشحال بودم که بالاخره دارم چیزیو سوار میشم که ارزشش رو داشتم . خوب شاید همین طور به نظر بیاد و تو خیابون ماشینئ ٣٠٠ میلیونئ ببینید و دلتون بخواد، اما عزیزان در واقعیت پیداست که به من و أمثال من هم ظلم شده، شما چهار سال پول جمع کنئ و آخر سر پول چیزئ رو بدئ که قیمّت مدل فولش تو آمریکا ٣٢ هزار دلاره ،که با دلار روز دئ تقریبا صد و پنجاه تومن میشد!پس بقیه پول من و أمثال من کجاس !؟! چرا با احتساب گمرک آنقدر باید ملت پول بدن !؟! ٣٣٠میلیون تومان ارزشی معادل ۵٢هزار پوند داشت ، که اگه شهروند انگلیس بودم ، میتونستم یه جگوار شاسئ بلند F pace بخرم ، که حالا عظمت اون ماشین رو برید جستجو کنید ، در کل این بحث رو از خودم باز کردم که بگم( به من و أمثال من ، به هرکئ که پراید و پژو سوار میشه و حتئ به اونی که مازاراتئ یک و نیم میلیاردئ سوار میشه ظلم شده و ماشینئ به ارزش واقعی نداریم)

      پاسخ
  2. امیرهمایون
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    خرید206 تیپ 5 دست دوم تا تولید قبل از 91 از جفتشون بهتره

    پاسخ
  3. SS
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    – 207 تقریبا از رده خارجه
    – کیفیتش مثل قبل نیست و خیلی افت کرده
    – تکراری هست
    – اصلا از پژو خوشم نمیاد
    همه این نکات منفی رو در نظر میگیرم
    ولی باز هم 207 حقش نیست با پراید کراس اور مقایسه بشه
    بین بد و …
    قطعا بد رو انتخاب میکنم و به 207 رای میدم

    پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (1571 دیدگاه) ,

    کسانی که این ماشین ها رو میخرند “نیاز های متفاوت” و ” بودجه متفاوت ” دارند!
    مثلا من 207 میخرم و بش رای میدم اما اون کسی که درد عضلات داره و دنبال فرمان برقی هست یا دنبال خودرو نرم تر چی؟
    اونی که دنبال هزینه قطعات کمتر هست ، چطور؟
    قطعا سراغ ساینا یا کوییک اتومات با فرمان برقی و قیمت ارزان و فنربندی نرم تر و هزینه نگهداری کمتر میره!
    مخصوصا اینکه نسخه اتومات نیمه فول هم دارن که ارزانتر هست!!
    و اگر روزی نسخه توربو این خودرو ها (ساینا و سایپا ) با کیفیت مشابه 207 بیایند ، قطعا رقیب سرسختی میشن!
    مخصوصا اینکه چهره جدیدتری دارند و مصرف سوخت واقعی 207 متفاوت از جدول بالا هست!!

    پاسخ
  5. ستار
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    چند هفته پیش میخاستم یک ۲۰۷اتومات برای مادر م بخرم،کلی با خودم کلنجار میرفتم که ماشین خوبی نیس براش دردسر نشه،باز‌میگفتم اشکال نداره چنوقت دیگه میفروشمش بهترشو میخرم براش
    ساعت ۱۰سایت باز شد و سایت قفل شد و بعد ۵دقیقه بعد نوشت طرفیت تکمیل
    فقط اینو فهمیدم که مردم ایران برای خرید ماشین به فکر اون چند تومن اختلاف قیمت با بازار هستن
    هیچی دیگه مهم نیس براشون

    پاسخ
  6. fARA2001
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    این سخت ترین دوراهیه همه عمرمه

    پاسخ
  7. Genius
    سوابق: (276 دیدگاه) ,

    کوئیک باید میشد جایگزین پراید با همون قیمت حداکثر 22 میلیون معادل حدودی 5 هزار دلار.206+ هم که ما اینجا بهش میگیم 207 فقط اسمه پژو رو یدک میکشه و عملا نشانی از شیر فرانسوی نداره!
    نتیجتا من هنوز هم خرید یک خودروی دست دوم تر و تمیز مثل مگان یا حتی 206 های تیپ5 فرانسوی قبل از سال 90 رو ترجیح میدم

    پاسخ
  8. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا به 207 و پژو توهین کردید با پراید بزرگ مقایسه اش کردید!!! مثل مقایسه 405 با پرایده

    پاسخ
  9. مسعود
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    توو سال 2018 دغدغه ما یه دوراهیه که یه ور قضیه کوئیک هست!
    کاش بدونیم آیندگان در مورد ما چه خواهند گفت

    پاسخ
  10. مسعود مرادي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اقا انصافا من ٢٠٧رای نمیدم بخاطره هزینه های بالا اون و درعمل ٢٠٧فقط الکی قیمتش بالاس بخاطره اسمش

    پاسخ
  11. Mehdi jafarnejad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تو عراق طرف دیوار خونش ریخته
    اونوقت جلوی درش تویوتا پارک کرده
    با پول پراید میشه اونجا یه ماشین درست حسابی خرید
    اونوقت ما موندین تو حسرت کوییک و 207

    پاسخ
  12. Roger waters
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    بیشتر شبیه شوخیه مسلحانس 😀 این که همون تیباس که تازه اولش پراید بوده… سیر تکاملی خانواده پراید داخل ایران از سیر تکاملی ببر دندون خنجری تا ببر بنگال هم طولانی تر شده… میترسم یه روز بر اساس پلتفرم پراید 18چرخم تولید کنن با رینگ 13

    پاسخ
  13. Balico
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اصلا ملت عزیز پول خود را صرف این آهن قراضه ها که درباطن همگی شان شاسی ماشین اولیه و موتور پیکان و… بوده وفقط در رنگ وظاهر تغییراتی داده وبیخودترین ماشینهای جهان هستند ندهید
    من بجای شما باشم دنبال ی ریو تمیز یا فولکس گل می گردم چون این دو برای این کشور بهترازهرآهن پاره ای است

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.