ایران خودروسایپا

دوراهی: پژو ۲۰۷ یا سایپا کوییک؟

همان‌طور که گفته شد، ازاین‌پس تصمیم داریم طی سری مطالبی تحت عنوان دوراهی به مقایسه‌های کوتاه و ساده‌ای بین خودروهای هم قیمت داخلی بپردازیم. البته در این مطلب قصد مقایسهٔ حرفه‌ای را نداریم چراکه چنین امکانی بدون بررسی خودروها از نزدیک و در دنیای واقعی وجود ندارد، بلکه می‌خواهیم صرفاً گزینه‌های هم قیمت را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا از لحاظ تجهیزات، قیمت و مشخصات فنی با یکدیگر قیاس شده و درنتیجه امکان انتخاب بهتری برای خریداران فراهم گردد. لازم به ذکر است که در سری مطلب دوراهی ملاک مقایسه صرفاً قیمت است و بنابراین ممکن است دو خودرو در یک کلاس قرار نداشته باشند. با این مقدمه به سراغ قسمت دیگری از این سری مطالب می‌رویم که به دو هاچ‌بک ایرانی و نسبتاً جدید بازار کشور یعنی سایپا کوییک و پژو ۲۰۷ اختصاص دارد.

پژو ۲۰۷

خودرویی که تحت نام پژو ۲۰۷ در ایران شناخته می‌شود در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ همان پژو ۲۰۶ است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو صورت گرفته است. این خودرو طی چند سال گذشته توسط ایران‌خودرو به تولید رسید و در مقطعی به دلیل تحریم‌ها تولید آن متوقف شد اما چند وقتی است که دوباره تولید پژو ۲۰۷ با تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی آغاز شده است. ۲۰۷ جدید در بیرون به چراغ‌ها و آینه‌های جدید و در داخل به نمایشگر لمسی هفت اینچی و غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی مجهز شده است. در زیر کاپوت این هاچ‌بک ایرانی همان پیشرانهٔ آشنای ۱۶۰۰ سی‌سی TU5 قرار دارد که طبق گفتهٔ ایران‌خودرو ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف شامل پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. برای سنجیدن مصرف سوخت نیز به اعداد اعلامی سازندگان مراجعه کرده‌ایم که بر این اساس مصرف سوخت ترکیبی ۲۰۷ با پیشرانهٔ حجیم‌تر و البته قدرتمندتر از کوییک کمتر است. در بحث کیفیت نیز با نگاهی به گزارش ارزشیابی خودروها توسط سازمان بازرسی کیفیت می‌توان ۲۰۷ اتوماتیک را با چهار ستارهٔ کیفیت مشاهده کرد که بنابراین از نگاه این سازمان این ماشین یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل است هرچند که شاید در عمل این‌گونه نباشد. ایران‌خودرو چند وقتی است که نسخهٔ سدان ۲۰۷ را هم معرفی کرده و به تارگی فروش و تولید آن‌را هم آغاز کرده است ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.

سایپا کوییک

کوییک در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است که پایه و اساس آن نیز به تیبا بازمی‌گردد. این یعنی در زیر این پوستهٔ متفاوت و کراس مانندِ کوییک، در اصل همان تیبای ۲۵ میلیونی قرار دارد. درهرحال این خودرو در بیرون تغییرات نسبتاً جامعی را تجربه کرده که نمایی متفاوت و تا حدودی زیباتر از دیگر خویشاوندانش بدان بخشیده است. کوییک از همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ تیبا استفاده می‌کند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچ‌بک ایرانی از لحاظ فنی کاملاً مغلوب رقیب ایران‌خودرویی خود می‌شود درحالی‌که از سوی دیگر مصرف سوخت بیشتری هم دارد. انتقال نیرو در کوییک هم مانند ۲۰۷ توسط دو گیربکس مختلف صورت می‌گیرد که یکی پنج سرعتهٔ دستی و دیگری اتوماتیک CVT است. در مورد کیفیت اما این هاچ‌بک جدید سایپا هنوز توسط شرکت بازرسی کیفیت موردبررسی قرار نگرفته است ولی با توجه به اینکه تیبا و ساینا هردو تنها موفق به کسب یک ستارهٔ کیفیت شده‌اند می‌توان گفت کوییک از لحاظ کیفی هم در پس پژو ۲۰۷ قرار می‌گیرد. سایپا قصد دارد کوییک را در سه تیپ مختلف عرضه کند که یکی دستی و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند و تجهیزات و آپشن‌های کامل تنها در تیپ اتوماتیک بالایی با نام پلاس ارائه می‌شود. تجهیزات ذکر شده در جدول زیر نیز متعلق به همین تیپ پلاس هستند که بنابراین از این لحاظ کوییک کاملاً توانایی رقابت با ۲۰۷ را دارد.

تجهیزات

پژو ۲۰۷

سایپا کوییک

دو ایربگ دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
ترمز ABS و EBD دارد دارد
پایش فشار باد ندارد دارد
هشدار سرقت دارد دارد
قفل اتوماتیک درها دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
کامپیوتر سفری ندارد دارد
دماسنج بیرون دارد دارد
فرمان هیدرولیک الکتریکی
تهویه اتوماتیک دارد دارد
آینه‌های جانبی برقی دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد
نمایشگر لمسی دارد دارد
ناوبری دارد دارد
بلوتوث دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
رینگ آلومینیومی دارد دارد

 

جمع‌بندی

در جمع‌بندی نهایی مقایسهٔ این دو هاچ‌بک ایرانی باید به قیمت آن‌ها توجه کرد یعنی جایی که نسخهٔ اتوماتیک و فول آپشن سایپا کوییک در برابر نسخهٔ دستی پژو ۲۰۷ قرار می‌گیرد؛ بنابراین کسانی که خواهان نسخهٔ اتوماتیک ۲۰۷ باشند باید ۷.۵ میلیون تومان بیشتر نسبت به کوییک اتوماتیک پرداخت کنند. این در حالی است که قیمت ۲۰۷ اتوماتیک به‌تازگی دو میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. درهرحال نظر شما در رابطه با این دو خودرو چیست؟ پژو ۲۰۷ قوی‌تر و باکیفیت‌تر اما گران‌تر را برتر میدانید یا کوییک پر آپشن و ارزان‌تر ولی کم‌کیفیت و ضعیف‌تر را؟

 

مشخصات فنی

پژو ۲۰۷

سایپا کوییک

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس دستی ۵ سرعته ۵ سرعته
گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته CVT
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۶.۶ لیتر (ترکیبی) ۷ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۱ لیتر
طول ۳.۹۰ متر ۳.۹۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۴ متر ۲.۴۱ متر
وزن ۱۰۵۴ کیلوگرم ۱۰۶۵ کیلوگرم
رینگ و لاستیک R14-185 R14-185
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی کاسه‌ای
قیمت دستی ۴۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان ۳۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت اتوماتیک ۴۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه

  1. آرمان

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (84 ديدگاه)

    من میگم اگر سه نفر همدل پیدا میکردم و هر کدوم ۴۰ تومن میزاشتیم و یک اپتیما ۲۰۱۴ میخریدیم و هفته ای ۲ روز هر کدوم حالشو می بردیم ، جمعه ها هم چرخشی .
    گور …. این و اون

    1. Arash

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (17 ديدگاه)

      هموطنای گلم بیایید خودمون رو گول نزنیم ، این خودروسازهائ داخلئ حالا چه سایپا چه ایرانخودرو ، هرقدر هم که بیان الکی به این ماشین ها با همون پلت فرم أولیه پراید و پژو آب و تاب بدن ، نه تنها قدمئ در راه پیشرفت صنعت خودرو برداشته نمیشه ، بله تنها مردم مظلوم و بیگناه که واقعا حقشون این أسباب بازئ ها نیست ، ضرر میکنن ،مالی که به کناربغضا جانی !!من خودم یکی از مدیر های مالئ ایران خودرو هستم و واقعا وقتئ قیمت ها و این تسهیلات مضحک برأی فروش و … از زیر دستام رد میشه عذاب وجدان میگیرم . اما چه میشه کرد که مردم هم انتخاب دیگه ای ندارن و أینا بهشون تحمیل شده ، شما واقعا فکر میکنید ، کسئ که ۵٠میلیون تومان دنا میخره ، راضیه !؟ نه ته دلش خبرائ دیگه ای هس ، از یه طرف نه به محصول چین اعتماد داره و نه میتونه از ماشینائ خارجی چیزئ بخره ، حالا بنز و بی ام و مد نظرم نیست ، اما کره و ژاپنئ رو هم قدرت خریدش رو نداره ، پس یه چیزئ تو این مایه ها بهش تحمیل میشه . حالا أصلا کاری به خودرو داخلئ ندارم ، میخوام نگاهی سطحئ به خودرو هائ خارجئ کنیم . از خودم شروع کنم ، ۴ سال پیش تصمیم گرفتم که ماشینم رو که سمند بود رو عوض کنم و بدلیل شرایط مالئ من و همسرم و عدم نیاز به درامد من ، تونستم هر سال تقریبا ٨٠میلیون کنار بزارم و تو دی ماهی که گذشت، ٣٣٠داشتم و سریع اقدام به خرید یه تویوتا راو۴ کردم و خیلی خوشحال بودم که بالاخره دارم چیزیو سوار میشم که ارزشش رو داشتم . خوب شاید همین طور به نظر بیاد و تو خیابون ماشینئ ٣٠٠ میلیونئ ببینید و دلتون بخواد، اما عزیزان در واقعیت پیداست که به من و أمثال من هم ظلم شده، شما چهار سال پول جمع کنئ و آخر سر پول چیزئ رو بدئ که قیمّت مدل فولش تو آمریکا ٣٢ هزار دلاره ،که با دلار روز دئ تقریبا صد و پنجاه تومن میشد!پس بقیه پول من و أمثال من کجاس !؟! چرا با احتساب گمرک آنقدر باید ملت پول بدن !؟! ٣٣٠میلیون تومان ارزشی معادل ۵٢هزار پوند داشت ، که اگه شهروند انگلیس بودم ، میتونستم یه جگوار شاسئ بلند F pace بخرم ، که حالا عظمت اون ماشین رو برید جستجو کنید ، در کل این بحث رو از خودم باز کردم که بگم( به من و أمثال من ، به هرکئ که پراید و پژو سوار میشه و حتئ به اونی که مازاراتئ یک و نیم میلیاردئ سوار میشه ظلم شده و ماشینئ به ارزش واقعی نداریم)

  2. امیرهمایون

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خرید۲۰۶ تیپ ۵ دست دوم تا تولید قبل از ۹۱ از جفتشون بهتره

  3. SS

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (330 ديدگاه)

    – ۲۰۷ تقریبا از رده خارجه
    – کیفیتش مثل قبل نیست و خیلی افت کرده
    – تکراری هست
    – اصلا از پژو خوشم نمیاد
    همه این نکات منفی رو در نظر میگیرم
    ولی باز هم ۲۰۷ حقش نیست با پراید کراس اور مقایسه بشه
    بین بد و …
    قطعا بد رو انتخاب میکنم و به ۲۰۷ رای میدم

  4. حسین

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2206 ديدگاه)

    کسانی که این ماشین ها رو میخرند “نیاز های متفاوت” و ” بودجه متفاوت ” دارند!
    مثلا من ۲۰۷ میخرم و بش رای میدم اما اون کسی که درد عضلات داره و دنبال فرمان برقی هست یا دنبال خودرو نرم تر چی؟
    اونی که دنبال هزینه قطعات کمتر هست ، چطور؟
    قطعا سراغ ساینا یا کوییک اتومات با فرمان برقی و قیمت ارزان و فنربندی نرم تر و هزینه نگهداری کمتر میره!
    مخصوصا اینکه نسخه اتومات نیمه فول هم دارن که ارزانتر هست!!
    و اگر روزی نسخه توربو این خودرو ها (ساینا و سایپا ) با کیفیت مشابه ۲۰۷ بیایند ، قطعا رقیب سرسختی میشن!
    مخصوصا اینکه چهره جدیدتری دارند و مصرف سوخت واقعی ۲۰۷ متفاوت از جدول بالا هست!!

  5. ستار

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (145 ديدگاه)

    چند هفته پیش میخاستم یک ۲۰۷اتومات برای مادر م بخرم،کلی با خودم کلنجار میرفتم که ماشین خوبی نیس براش دردسر نشه،باز‌میگفتم اشکال نداره چنوقت دیگه میفروشمش بهترشو میخرم براش
    ساعت ۱۰سایت باز شد و سایت قفل شد و بعد ۵دقیقه بعد نوشت طرفیت تکمیل
    فقط اینو فهمیدم که مردم ایران برای خرید ماشین به فکر اون چند تومن اختلاف قیمت با بازار هستن
    هیچی دیگه مهم نیس براشون

  6. fARA2001

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    این سخت ترین دوراهیه همه عمرمه

  7. Genius

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (685 ديدگاه)

    کوئیک باید میشد جایگزین پراید با همون قیمت حداکثر ۲۲ میلیون معادل حدودی ۵ هزار دلار.۲۰۶+ هم که ما اینجا بهش میگیم ۲۰۷ فقط اسمه پژو رو یدک میکشه و عملا نشانی از شیر فرانسوی نداره!
    نتیجتا من هنوز هم خرید یک خودروی دست دوم تر و تمیز مثل مگان یا حتی ۲۰۶ های تیپ۵ فرانسوی قبل از سال ۹۰ رو ترجیح میدم

  8. علیرضا

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا به ۲۰۷ و پژو توهین کردید با پراید بزرگ مقایسه اش کردید!!! مثل مقایسه ۴۰۵ با پرایده

    1. امیر

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      آره باید با میباخ مقایسش میکردن …نه بازم توهینه.با هواپیمای کنکورد بهتره.
      مرد حسابی این ماشین بعد ۱۰۰هزار تا دیگه جنازست برو یه مدل ۸ سالشو ببین باید در حد یه ماشین نو خرجش کنی تا درست کار کنه.همچین میگه توهینه انگار که اسطوره تکنولوژی بشریته.

  9. مسعود

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (217 ديدگاه)

    توو سال ۲۰۱۸ دغدغه ما یه دوراهیه که یه ور قضیه کوئیک هست!
    کاش بدونیم آیندگان در مورد ما چه خواهند گفت

  10. مسعود مرادي

    ۱۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا انصافا من ٢٠٧رای نمیدم بخاطره هزینه های بالا اون و درعمل ٢٠٧فقط الکی قیمتش بالاس بخاطره اسمش

  11. Mehdi jafarnejad

    ۲۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو عراق طرف دیوار خونش ریخته
    اونوقت جلوی درش تویوتا پارک کرده
    با پول پراید میشه اونجا یه ماشین درست حسابی خرید
    اونوقت ما موندین تو حسرت کوییک و ۲۰۷

  12. Roger waters

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بیشتر شبیه شوخیه مسلحانس 😀 این که همون تیباس که تازه اولش پراید بوده… سیر تکاملی خانواده پراید داخل ایران از سیر تکاملی ببر دندون خنجری تا ببر بنگال هم طولانی تر شده… میترسم یه روز بر اساس پلتفرم پراید ۱۸چرخم تولید کنن با رینگ ۱۳

  13. Balico

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا ملت عزیز پول خود را صرف این آهن قراضه ها که درباطن همگی شان شاسی ماشین اولیه و موتور پیکان و… بوده وفقط در رنگ وظاهر تغییراتی داده وبیخودترین ماشینهای جهان هستند ندهید
    من بجای شما باشم دنبال ی ریو تمیز یا فولکس گل می گردم چون این دو برای این کشور بهترازهرآهن پاره ای است

  14. Arefeh

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خسته شدم بابا کدوم بهتره ٢٠٧ یا کوییکً؟

  15. فرهاد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کوییکً بهتره هزینه نگهداریشم کمتره
    ۲۰۷ قدیمیه و گرون
    اونی که صد در صد پولشو داره ماشینا ایرانی نگاه نمیکنه ولی کسیکه نداره بره سراغ دنا یا کوییک

    1. Mahdi

      ۱۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      متاسفانه اگر اطلاعاتی ندارین نظر ندین شما ۲۰۷ رو با کوییک در یک رده قرار میدین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X