ایستگاه خبر

جک J5، سدان چینی با چهره‌ای بی‌عیب و نقص

رپورتاژ: در ابتدای ورود خودروهای چینی به ایران، نام کشور چشم بادامی‌هایادآور کیفیت پایین و کپی‌برداری از خودروهای مطرح دنیا بود. اما رفته‌رفته هم به کیفیت خودروها افزوده شد و هم برندهای مختلف به زبان طراحی خاص خود رسیدند و به همین علت این محصولات چینی توانستند بخش قابل توجهی از تقاضا در بازار را به خود اختصاص دهند. جک J5 دومین عضو از خانواده جک چینی است که توسط کرمان‌موتور در سال ۹۳ شمسی معرفی و عرضه شد. ظاهر زیبای این خودرو دیگر نشانی ازکپی‌برداری‌ها و عدم تقارن‌های قبل نداشت و این مهم را مدیون طراحی بی‌نقص شرکت پنین فاریتای ایتالیا بود. سابقه کرمان‌موتور، برند نسبتاً معتبر جک و البته عدم وجود رقیبی قدرتمند سبب شد جک J5 فروش خوبی را تجربه کند. این خودرو در ابتدا با یک موتور ۱/۵ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی مونتاژ و به بازار عرضه شد، اما مدتی بعد کرمان‌موتور که جای یک خودرو اتوماتیک را در لیست محصولاتش خالی می‌دید، نسخه اتومات جک J5 را هم عرضه کرد. برگ برنده این نسخه موتور ۱/۸ لیتری میتسوبیشی ژاپنی بود که جایگزین موتور قبلی شد. موتور این خودرو قادر به تولید ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور بود و برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو از یک جعبه دنده ۴ سرعته تیپ‌ترونیک بهره می‌برد. ارائه این نسخه اتومات و محبوبیت آن، هم نسخه دستی رااندکی در حاشیه قرار داد و هم با تکیه بر موتور ژاپنی و طراحی ایتالیایی خط و نشانی اساسی برای سایر رقبا کشید.

 مقایسه برلیانس H330 اتومات و جک J5 

مونتاژ و تولید جک J5 در سال ۹۶ و پس از ۳ سال در کشور متوقف شد. ظاهر زیبا در کنار تناسب و هماهنگی کامل میان اجزای بدنه برتری ویژه‌ای نسبت به سایر رقبا به آن بخشیده است. طراحی داخل کابین شاید به زیبایی طراحی بدنه نباشد، ولیکن نسبت به زمان خود در حد قابل قبولی قرار دارد. ولی متاسفانه کیفیت متریال به کاررفته در ساخت قطعات داخلی پایین و کیفیت مونتاژ آن هم در حد متوسطی قرار دارد. فضای داخل کابین J5 مناسب بوده و با وجود صندوق عقب ۴۳۰ لیتری می‌توان واژه خودروی خانوادگی را به آن اطلاق کرد. در مورد مشخصات فنی جک J5 علاوه بر آنچه پیشتر عنوان شد، می‌توان دارا بودن استاندارد آلایندگی EURO 4، حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه را نیز اضافه کرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۸ لیتر است و در زمینه ایمنی موفق به کسب ۵ ستاره از موسسه ایمنی CNCAP شده است. تجهیزات و امکانات رفاهی J5 شامل ترمز ABS و EBD، فرمول هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دو کیسه هوا، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸جهت، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سانروف، ایموبیلایزر، سیستم رادیو پخش MP3/USB/CD با ۶ باند، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان،رینگ اسپرت آلومینیومی، سنسور دنده عقب، سیستم کنترل باد لاستیک، سیستم خنک کننده روغن گیربکس و… می‌شود. در مقابل برلیانس H330 را داریم. برلیانس H330 یکی از خوشچهره‌ترین اعضای خانواده برلیانس، از سال ۹۴ تا ۹۷ روی خط مونتاژ و تولیدپارس‌خودرو قرار داشت. برلیانس H330 از لحاظ طراحی بدنه همانند J5 شرایط مطلوبی دارد. زیبایی و هماهنگی میان اجزای بدنه، ظاهری شیک و مدرن را برای آن رقم زده است. طراحی داخل کابین هم راضی کننده به نظر می‌رسد و تنها نکته منفی همان ویژگی مشترک اکثر خودروهای چینی یعنی کیفیت پایین متریال است. فضای داخلی کابین و حجم صندوق این خودرو نیز مطلوب است. از نظر مشخصات فنی H330 مجهز به یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۱/۵ لیتری است که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

قدرت این موتور توسط جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد آن ۱۱/۹ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶/۷ لیتر است. استاندارد آلایندگی H330، EURO5 است و این خودرو نیز ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP دارد.

JAC J5 Interior

امکانات رفاهی و تجهیزات H330 علاوه بر موارد ذکر شده برای J5، شامل ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، سیستم ضد سرقت موتور، بازشدن خودکار در‌ها هنگام تصادف، فرمان تلسکوپی و بستن پنجره‌ها با استفاده از ریموت می‌شود. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت ظاهر داخلی و بیرونی هر ۲ خودرو در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد، البته که در J5 شاهد طراحی منحصر به فرد و در H330 شاهد اندکی کپی‌برداری هستیم، که در نهایت این موضوع به سلیقه و ترجیح خریدار باز می‌گردد. از نظر فنی J5 دارای موتور پر قدرت‌تر و با شتاب بیشتر است ولی از نظر مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی کفه ترازو در سمت H330 سنگین‌تر است. به علت ابعاد بزرگ‌تر J5 فضای داخل کابین آن بزرگتر از H330 است، در حالی که در مقابل H330 از حجم صندوق عقب بیشتری برخوردار است. نتیجه تست ایمنی هر ۲ یکسان است. از نظر تجهیزات هر ۲ خودرو تقریباً مشابه یکدیگرند و تنها J5 با داشتن سیستم تنظیم باد خودکار و سیستم خنک کننده روغن گیربکس نسبت به H330 برتری دارد. در مقابل امکان اترفاهی H330 کمی بهتر است. کیفیت رنگ بدنه پایین و نفوذ صدا به داخل کابین از نقاط ضعف J5 است در حالی که H330 با کیفیت مونتاژ بالا و ایزولاسیون خوب کابین در این مورد بهتر عمل کرده است. خدمات پس از فروش نامناسب و افت قیمت به علت متوقف شدن تولید نیز از معایب هر دو خودرو است.

 

نگاهی به قیمت جک J5 در سایر کشورها

به نظر می‌رسد جک J5 علاوه بر ایران در کشورهایی نظیر برزیل، اوکراین،امارات و کلمبیا نیز مورد توجه قرار گرفته است. نگاهی به قیمت‌های این خودرو در این کشورها خالی از لطف نیست. در ایران قیمت J5 اتوماتیک بسته به سال تولید و میزان کارکرد و موارد دیگر در محدوده ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است. با همین شرایط و با توجه به قیمت روز ارز قیمت‌ها به تومان به این صورت است: در اوکراین ۸۲ تا ۱۲۱، در امارات در حدود ۷۰، در کلمبیا در حدود ۱۰۰ و در برزیل که این خودرو به نظر پرتیراژمی‌رسد، قیمت آن بین ۶۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است!

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (853 ديدگاه)

    خدا نکنه با ماشین چینی تصادف کنی لوازمش کمیاب و گرون هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      خدا نکنه با ماشین ایرانی تصادف کنی
      چون نه چیزی از ماشین باقی میمونه نه چیزی از سرنشینا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (10061 ديدگاه)

      هر خودرویی در هر کشوری با هر قیمتی هم که باشه ، مهم نیست .

      مهم سطح درآمد مردم اون کشور و قدرت خریدشونه که فعلاً ما ایرانی‌ها خاک بر سر ترین هستیم .

      یه زمانی از دَمِ نمایشگاه ماشین رد میشدیم ، از فکر کردن به خرید تا اِقدام به خرید ، فاصله بسسسسسسسیار کم بود ، اونقدر کم بود که میرفتیم کارت میکشیدیم و ماشین رو میبردیم پارکینگ خونه .
      اما حالا از دم نمایشگاه که رد میشیم ، فقط یه جمله میگیم (( کی میتونه ماشین بخره )) ، این یعنی عمق فاجعه که از فکر کردن به خرید ماشین ، رسیدیم به اینکه کی میتونه بخره و خرید شده رویاپردازی .

      وضعیت خانه که دیگه هیچی ، اصلاً حرفشو نمیزنیم ، میریم بهشت زهرا میشیم گورخواب ، فقط کاشکی بعد از خواب بیداری‌ای در کار نباشه تا دیگه این روزا را ببینیم .

      ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون واس یه ماشین چینی دسته دوم آشغال که تا دو سال سه سال پیش سانتافه صفر ، کمری هیبرید ، راو۴ ، اپتیما و…. مخریدیم .
      بد ظلمی شد به این مردم ولی خود همین مردم خواستن و باعثش هستند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فری

        ۱۲ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (68 ديدگاه)

        دوست ندارم کسی به ایرانی ها بد بگه

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. MehdiTurbo

          ۱۲ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1925 ديدگاه)

          نوید خزانه اصن خالی نیست طرز فکرت اشتباه همین چند وقت پیش فقط ۱۱ هزار میلیارد از پولای بولوکه شده ایران ازاد شد واقعن فکر میکنی خزانه دولت خالیه ؟؟؟ یه حساب سرانگشتی بکن،تو همین شرایط میتونه وضع مردم خیلی خوب باشه ولی بر خلاف فکر تو اون پولا خیلی جاهای دیگه میره دولت میخواد مردم فقیر باشند نکه نتونه خودش میخواد.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. سورنا

          ۱۲ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1055 ديدگاه)

          نیاز نیس کسی بگه چون هستن : )
          ملتی که در مقابل ظلم سکوت کرده لیاقت هیچیو نداره

          موافقم 0
          مخالفم 1
    3. Zonda R

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      جک j5 هنوز هم طراحی خوبی داره با این حال که سالهاست تو بازاره
      امکانات خوب
      فضای کابین بخصوص جای پای برای ردیف عقب بسیار عالی هست
      اما ایراداتی داره که قابل چشم پوشی نیست
      اولین ایرادش گیربکس وحشتناکشه
      دومین ایرادش مصرف بسیار بالاشه
      در کل وقتی پشتش میشینی رفتار ماشین و هندلینگ خودرو و کپل نبودن موتور گیربکس نشون میده از تجارب اولیه چین هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مزدا

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      دیگه به نقطه ای از بدبختی رسیدیم که پدال جک رو با چهره بی عیب و نقص معرفی میکنه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. AMIR-REZA

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    من یه اچ 330 دارم(1650 اتومات) میدونم با پولش میشه یه ماشین غیر چینی کارکرد زیاد هم خرید اما در نهایت اینو خریدم تا الان خرجی نداشته به جز سرویس ها(کارکرد ماشین 50000 تا) تنها دو چیز هست که از این ماشین گله دارم که تقریبا تو رقباش هم هست یکی کابین با متریال ضعیف و یکی قطعات گرون و کمیابه (اگه قدرت بیشتری هم داشت بهتر میشد)وگرنه واقعا سگ شرف داره به دنا پلاس و ایرانی ها (البته بگم در حال حاظر تو این سگمنت بهترین ماشین به نظرم فاو هست )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (219 ديدگاه)

      تواین قیمت بی وای دی f3بهترین گزینس با توجه به مشخصاتش و کاربردی بودن و مصرف سوخت و سواریش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Peyman56

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    رنج قیمت مدلای صفر کیلومترش همه جای دنیا از ۶۵تا۱۲۱میلیون تومانه بعد ما نسخه های دست دوم مونتاژ مزخرف رو باید ۲۰۰میلیون بخریم.اخه این چه مملکت داریه .چند سال پیش که کمپین خودرو نخر راه افتاد همه دزدا از ترس به خواسته بر حق مردم عنگ سیاسی و چه میدونم ضد اتقلاب زدن اخرشم وضعمون شد این.لعنت به دزدان و دروغگویان کثیف از پایین تا بالا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. IN

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      من داییم ماشین میورد الان که دیگه گمرکا بسته شدن ولی دقیقا یادمه دبی جک s3سفید بود کارکرد ۴۳۰۰۰تا رینگشم عین همین مونتاژ ها پنج پر آلومینیومی بود میگفتش۲۴۰۰۰درهم
      ?با درهم ۱۰۰۰تومن میشد ۲۴میلیون
      الان بادرهم ۵۰۰۰تومن میشه۱۲۰میلیون ????
      بعد رافور کانادا درحد نوک گلگیر رنگ ۶۰۰۰۰درهم بود که میشد ۶۰میلیون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. datsun

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    این که میگن فلان ماشین چینی موتور میتسوبیشی نه اینکه ساخت میتسوبیشی باشه ساخته چینه با طراحی موتورهای قدیمی میتسوبیشی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (10061 ديدگاه)

      الان اونهایی که به datsun منفی دادن دو دسته هستند :

      ۱-یا کلاً چیزی از ماشین حالیشون نمیشه و فقط مدعی هستند .

      ۲-یا به عشق داشتن موتور میتسوبیشی ماشین رفته تو پاچشون و دلخوش به داشتن موتور ژاپنی فیک هستند .

      در غیر این صورت ، بیایید توضیح بدین که آیا datsun اشتباه گفته یا نه ؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. IN

      ۱۲ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      این داتسون همون ژاپن خودرو بانکه چقدر بهش خندیدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۱۲ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (3431 ديدگاه)

        بنده فقط در همین سایت فعالیت دارم و هشت سال با همین نام کاربری عضو همین سایت هستم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. فرید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    چقدر بدبختیم که تو این بدبختی و اوضاع نابسامان اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول، باز باید برای رده پایین ترین خودروها هم دو برابر بقیه جاهای دنیا پول بدیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohsen. G

    ۱۲ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (180 ديدگاه)

    انتخاب درستی کردید.. برلیانس بین تعمیرکارها به موتور و گیربکس خوب معروفه… فعلا که چاره ای نیست، اگه واقع بین باشیم باید همینارو انتخاب کنیم، البته همین الان هم انتخاب مثلا تیگو 7 نسبت به توسان از لحاظ قیمتی به صرفه تره… دلیل اشم اینه که دیگه هیوندای وارد نمیشه ولی چری همچنان در ایران تولید میشه، تیگو 7 رو تست کردم به مراتب سواری بهتری نسبت به توسان داره… البته تا 2017… جدیداشو نه دیدم نه سوار شدم

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا