بنتلی

قهرمانان پنهان در بخش مترولوژی (اندازه‌گیری) بنتلی!

کارخانه بنتلی دارای یک محل کار بسته به روی بازدیدکنندگان است. اینجا میزبان برخی تکنولوژی‌های قدیمی است، جایی که مایکل استاکدیل و تیمش مدیریت بخش مترولوژی را بر عهده داشته و هر قطعه بنتلی را با بالاترین استانداردها تولید می‌کنند.

هر قطعه‌ی محصولات بنتلی با نهایت دقت تولید می‌شود و استاکدیل و تیمش تمامی قطعات از کوچک‌ترین واشر گرفته تا پانل‌های بدنه و تریم کابین را اندازه‌گیری می‌کنند تا از عدم وجود کوچک‌ترین تلورانس بین آن‌ها مطمئن شوند. برای مثال، به منظور اطمینان از اینکه نشان مشهور بنتلی درست در مرکز پایه مجسمه قرار می‌گیرد تنها تلورانس ۰.۱۵ میلی‌متری وجود دارد!

در واقع بنتلی می‌تواند کاری کند که تلورانس قطعات آن کوچک‌تر از اندازه یک گلبول قرمز باشد! یکی از بهترین مثال‌ها درباره دقت کار بنتلی به میل‌لنگ پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری بنتلی مربوط می‌شود که پیشرفته‌ترین ۱۲ سیلندر دنیا بوده و از شیارهایی برخوردار است که می‌تواند نواری میکروسکوپی از روغن را نگه ‌دارند.

مهندسان این خودروساز از پرتومتر دقیقی برای تائید اینکه شیارهای پیشرانه تلورانس مناسب را دارند استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود پیشرانه ۱۲ سیلندر بنتلی همان قدرت و دوام مورد انتظار مشتریان را داشته باشد.

استاکدیل می‌گوید:

ما ابزاری برای اندازه‌گیری همه‌چیز از چرم گرفته تا سطح سیلندر و… را داریم.

پس از اندازه‌گیری هر قطعه به‌صورت جداگانه، آن‌ها دوباره به عنوان زیرمجموعه‌ها اندازه‌گیری شده و این روند هر بار تا زمان تکمیل و اتمام کار تولید خودرو انجام می‌شود.

تنها قطعات جدا نیستند که به‌طور دقیق بررسی می‌شوند زیرا کل خودروها نیز تحت دقیق‌ترین کنترل‌ها قرار می‌گیرند. این دپارتمان دارای خودروهای معیار مکعبی هستند که به عنوان الگویی در برابر قطعات پانل و کابین خودرو عمل می‌کنند. این معیارها باعث می‌شوند هر میلی‌متر بدنه خودرو اسکن شود و بنابراین نقشه کامل و دقیقی از خودرو به دست آید.

مدیر بخش اندازه‌گیری بنتلی می‌گوید:

“تصور کنید مشکلی در مرحله پیش‌تولیدی وجود داشته و فاصله بین جلوپنجره و کاپوت کمی زیاد از حد است. آیا این مشکل به جلوپنجره مربوط است یا کاپوت؟ معیارهای مکعبی پاسخ را ارائه می‌کنند زیرا به منظور ارائه ابعاد دقیق داده‌ها ساخته شده‌اند.

متریالی همچون چرم را نمی‌توان با برخی ابزارآلات اندازه گرفت زیرا لمس سطوح باعث خراب شدن کار خواهند شد. در چنین مواردی از یک اسکنر لیزری اپتیکال استفاده می‌شود.

این دپارتمان که باید دمای پایدار ۲۰ درجه سلسیوس داشته باشد هرگز توسط مشتریان یا بازدیدکنندگان از کمپانی دیده نشده و بنابراین کارکنان تیم مترولوژی بنتلی را به قهرمانان پنهان در تولید چنین محصولات نابی تبدیل کرده است.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. محمد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (251 ديدگاه)

    کو حالا تا برسن به سطح کنترل کیفی سایپا و ایرانخودرو!

  2. s.h

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (694 ديدگاه)

    واقعا هیچ گرانی و ارزانی بی حکمت نیست بلاخره فرق بین یه فلایینگ و مثلا سری هفت اینجا مشخص میشه
    ما مو میبینیم اونا پیچش مو برای همینه انقدر دلنواز مونتاژ میشند میل اون اس ۶۵ کوپه مرسدس که همین پدال گذاشته بود مونتاژ کاپوت فقط ۱۳ ساعت طول کشیده بود اونم فقط برای تنظیم

  3. Hamidreza

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (694 ديدگاه)

    یکی میگفت ماشینای انگلیسی بی کیفیتن نمی دونم حالا کجاست…
    چقدر ریزه کاری خدا….
    چقدر عکس آخر زیباست …

    1. Reza.M

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (207 ديدگاه)

      این از گیربکسش تا اون ارم پرچم بریتانیا ک روی گلگیره جلوش هست رو ایودی المان تولید و مونتاژ میکنه….انگلیسی کجا بود دیگه؟؟؟

  4. Enzo

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (229 ديدگاه)

    چندین سال پیش یه پژو از ایران لگن خودرو گرفته بودم موقع تحویل دربها کامل بسته نمیشد . ضبط از جاش زده بود بیرون سوکت باطری لق بوده جرقه میزد کاپوت عقب خوب بسته نمیشد . لاستیکشاش از بس تو انبار مونده بود بقلاش ترکهای ریز داشت.به خودم فحش میدادم که چرا پولمو برا این آشغال دور ریختم

    1. ناشناس

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (135 ديدگاه)

      خب عزیز من اگه پژو نمیخریدی مجبور بودی پولتو برای یه آشغال دیگه دور بریزی. در کل اینجا محکومی به خرید آشغال و گزینه دیگه ای نداری.

  5. حسین دهمرد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (988 ديدگاه)

    دیگه انقدر وسواسم زیادیه. بنظرم وسواس درحد مرسدس اس پونصد یا پورشه پانامرا کافیه. الان شما تو هرکدوم از این ماشینا بشینی چه بنز چه پورشه چه بنتلی فک نکنم بتونید تفاوت کیفیت رو حس کنین چون همشون در حد اعلا وسواس دارن. مثه اینه که تو یه گوشی شیش اینچی به جای full hd از رزولوشن ۴k استفاده کنی. درسته بهتره ولی تو استفاده کاربر تاثیر آنچنانی نداره

    1. Moein

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (567 ديدگاه)

      عزیزم همین طرز تفکر امثال شما تو این ممکلت جاریه که وضعمون شده این
      بهتر و پیشرفته تر رو از خودمون دریغ میکنیم چون فکر میکنیم همینی که داریم و دیدیم دیگه کافیه
      در حالیکه همین معیارهای کوچیک تفاوت‌ها رو رقم می‌زنه که یکی میشه بنتلی یکی میشه اس کلاس

      1. حسین دهمرد

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (988 ديدگاه)

        یه جوری میگی تفکر امثال شما که انگار پراید رو مثال زدم این بنتلی هم زیر مجموعه همون فولکسه پورشه هم همینقدر دقیق کار میکنه قیمت بیشتر بنتلی بخاطر برندش هست. تو این سطح انقدر امکانات به هم نزدیکه که فقط بحث سلیقه س.

    2. بهراد

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (480 ديدگاه)

      پراید هم ماشین خوبیه راه میره تازه دوگانه سوزم هست پس چه کاریه بیایم اس کلاس و رولزرویس بسازیم؟
      ماشین داخل کشور تولید میشه پس نیاز نداریم از اجنبی حلبی بخریم.
      اینترنت فورجی کافیه علتش چیه ۵G بیاریم؟
      کشور های دیگه بیکارن و خوشی زده زیر دلشون اینکارارو انجام میدن.ما همینی که هستیم خوبیم.
      نه دوست عزیز هیچوقت کافی نیس، ساخته ی دست بشر همیشه ناقصه و همیشه باید در حال تکامل باشه تا رفاه بشر تامین بشه.
      همه اینارو تو همین جهان میشه دید چون ذات طبیعت پیشرفته

      1. حسین دهمرد

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (988 ديدگاه)

        پراید خیلی وقته خز شده کسی که پراید رو با پدر خودروسازی جهان مقایسه میکنه دیگه تکلیفش مشخصه .برو دوباره بخون چیو با چی مقایسه کردم.الان اگه نشان بنز یک میلیمتر تلورانس داشته باشه میتونی با چشم تشخیص بدی؟ یه مثال بزنم. فرضا اگه حقوقت چهار میلیون باشه و برای سال جدید دولت صدهزار تومن به حقوقت اضافه کنه به نظرت چقدر تو زندگی جلو افتادی؟

        1. بهراد

          ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (480 ديدگاه)

          مثلا آرمو جابجا کنن از فردا بقیه بخش ها هم دقتشونو میارن پایین اگه با آمار و مدلسازی آشنایی داشته باشی، یک میلیمتر تلورانس در آخر باعث اختلاف فاحش تو نتیجه میشه.
          فقط کافیه یک میلیمتر فیلر شمع بیشتر یا کمتر باشه ببین چه اتفاقی ممکنه بیوفته،یا کوئل ذوب میشه یا اصلا ماشین راه نمیره.یا یک میلیمتر ماژول LED چراغ جلو عقب یا بالا پایین بشه نور کافی تابیده نمیشه یا چشم راننده جلویی در میاد.اینجوریه که پراید کنار ماشینای روز پشمم محسوب نمیشه!
          شاید به چشم دیده نشه ولی بخاطر همین دقیق و لوکس بودنه که مثلا رولکس تو کل جهان نامدار شده.دولتم دستش درد نکنه حقوق معلم هارو آخرین بار ۵۰% افزایش دادکه نزدیک ۳۰ هزار تومن به حقوق معلمان افزوده شد و چون بعد اولین افزایش، کارانه کسر میکنن یه مقداریم از حقوق قبلی کمترش کردن و بخاطر کارای حسابداری و خزانه هر سال حقوق فروردینو ۵ اردبهشت به بعد میدن.یعنی هنو ندادن که بخوان افزایشش بدن.دی:

  6. Khosrow

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1697 ديدگاه)

    عزیزان بنتلی ساز نمیدونن این میکرون کاری با ۴ تا گاز و شتاب و تغییر دمای هوا و سبک رانندگی و زندگی از بین میره؟ / از چیزی گفتی که مطلق نیست مگر تو خلا ..

    1. ایلیا

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (731 ديدگاه)

      همون روز اول توی نمایندگی وقتی سوییچ رو دست میگیری و میری سمت ماشین از هزینه ای که کردی لذت میبری

    2. Hamidreza

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (694 ديدگاه)

      نه شما میدونی …
      دقیقا فردی که ازش حرف میزدما اومد …

      1. Khosrow

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1697 ديدگاه)

        برادر – چرا ردیف اخر نشستی شما ..

        1. Hamidreza

          ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (694 ديدگاه)

          فقط عزیزان بنتلی ساز یه چیزو فراموش کردند ؛ ماشینشون بوی عطر چرم نمیده!

      2. Khosrow

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1697 ديدگاه)

        مدارس باز میشه باز – شما هم میری سر درس و مشقت / بوی عطر چرم؟ 😂😂 ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X