مرسدس بنز

اعلام جزئیات قوای محرکهٔ اولین محصولات هیبریدی مرسدس-آام‌گ

میدانیم که آیندهٔ صنعت خودروسازی جهان در الکتریکی‌سازی است و به همین دلیل حالا دیوانه‌های قدرت‌های سرسام‌آور در مرسدس-آام‌گ هم جزئیات اولین قوای محرکهٔ هیبریدی پرفورمنس بالای خود را اعلام کرده‌اند. AMG هم‌اکنون در حال توسعهٔ یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی است که از پیشرانه‌های چهار و هشت سیلندر استفاده می‌کند و اواخر امسال به بازار عرضه می‌شود. اولین محصولاتی که به این قوای محرکه مجهز می‌شوند مدل‌های C63 جدید و AMG GT73 هستند که پسوند E Performance را در نام خود خواهند داشت.

قوای محرکهٔ این محصولات جدید پلاگین‌هیبریدی از یک پیشرانهٔ چهار یا هشت سیلندر و یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک در جلو به همراه «الکتریک درایو یونیت» یا به‌طور مخفف EDU در محور عقب تشکیل می‌شود که این واحد EDU شامل یک موتور الکتریکی قدرتمند، یک پکیج باطری لیتیوم یونی، یک سیستم خنک‌کنندهٔ باطری، یک دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی و یک گیربکس دو سرعتهٔ مجزا می‌شود. این قوای محرکه همچنین در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic+ کاملاً متغیر AMG قرار می‌گیرد.

موتور الکتریکی این سیستم به‌طور انحصاری توسط خود AMG ساخته شده و به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد. این موتور الکتریکی که نسبت به هر ۵۰۰ گرم از وزن خود ۱ اسب بخار قدرت دارد، می‌تواند در مقطع‌های ۱۰ ثانیه‌ای حداکثر ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند درحالی‌که قدرت دائمی آن حداقل ۹۵ اسب بخار خواهد بود. این موتور معمولاً نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند اما در صورت لغزش زیاد در عقب می‌تواند نیرو را به چرخ‌های جلو هم انتقال دهد. علاوه بر این، یک استارت دینام تسمه‌ای هم در اینجا وجود دارد که ۱۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و وظیفهٔ روشن کردن پیشرانهٔ بنزینی را بر عهده دارد.

در همین حال، گیربکس دو سرعته در اینجا شیوهٔ کاری مثل گیربکس پورشه تایکان دارد که این یعنی از دندهٔ یک برای ارائهٔ شتاب فوری از حالت سکون استفاده می‌کند و پس از رسیدن به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دندهٔ دوم درگیر می‌شود تا بتواند از موتور الکتریکی بهتر استفاده کند؛ و نهایتاً تکمیل‌کنندهٔ این جمع هم یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۶.۱ کیلووات ساعتی است که از یک سیستم خنک‌کنندهٔ مایعی برخوردار است. این سیستم خنک‌کننده با استفاده از یک پمپ با کارایی بالا و یک مبدل حرارتی، همهٔ ۵۶۰ سلول باطری‌ها را خنک کرده و در دمای ثابت ۴۵ درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند.

این موتور الکتریکی که در ابتدا در مدل AMG GT73 ارائه می‌شود، در کنار پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای مرسدس قرار می‌گیرد تا مجموعاً حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها منتقل شود. به لطف این نیروی عظیم، GT73 در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در همین حال، نسل جدید C63 هم همان‌طور که شایعات قبلی گفته بودند به همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ A45 مجهز می‌شود اما این موتور در اینجا به‌صورت طولی نصب می‌شود.

این موتور علاوه بر تغییر جهت، به یک توربوشارژ الکتریکی جدید هم مجهز می‌شود که به گفتهٔ مرسدس، همان توربوشارژری است که در هایپرکار AMG One هم وجود دارد. به لطف این ویژگی‌ها، مرسدس انتظار دارد که C63 چهار سیلندر جدید بتواند از خودروهای هم‌ردهٔ V8 غیر هیبریدی کنونی پیشی بگیرد. در طراحی و مهندسی این قوای محرکهٔ هیبریدی جدید، AMG از مرکز تیم فرمول خود در بریتانیا هم کمک گرفته است. در این محصولات هیبریدی، شش حالت رانندگی مختلف شامل الکتریکی، راحت، اسپرت، اسپرت پلاس، مسابقه و شخصی وجود خواهد داشت درحالی‌که سیستم AMG Dynamics هم با چهار حالت مجزا بر کنترل پایداری، سامانهٔ چهارچرخ محرک و دیفرانسیل عقب خودروها تأثیر خواهد گذاشت.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه

  1. Ramin

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1397 ديدگاه)

    GT73 پیشرانه خوبی داره ‌‌ هیبریدی و خفن هم هست. ۸۰۰ اسب و ۱۰۰۰ نیوتون متر گشتاور. خوبه.

    اما قیمتش…
    نسخه GT63 S قیمتش ۱۵۹ هزار دلار هست. (شخصی سازی کنی تا ۱۷۲ هزار دلار میره)
    از اونجایی که GT73 مدلی بالاتر از GT63 هست احتمالا قیمتش بالای ۱۶۵ یا ۱۷۰ هزار دلار باشه.
    .
    مثلا پورشه پانامرا توربو اس E hybrid قیمتش از ۱۸۳ هزار دلار شروع میشه. اگه برید سایت پورشه میتونید شخصی سازی کنید و ببینید که قیمتش تا ۲۰۵ هزار دلار میرسه.

    و بنز GT73 هم رقیبی برای اون هست.

    با این قیمت های گزافی که دارن میشه گفت باید رقیبی دونست برای بنتلی !
    و من فکر نکنم هیچ وقت بنتلی رو با ماشین دیگه ای عوض کنم… 🙂🙂

    موافقم ۵
    مخالفم ۲۱
    1. Mad.z.Max

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (761 ديدگاه)

      خیلی منطقی و خوب گفتی، نمیدونم چرا انقد دیسلایکت کردن داداشم

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. Ramin

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1397 ديدگاه)

    GT73 پیشرانه خوبی داره ‌‌ هیبریدی و خفن هم هست. ۸۰۰ اسب و ۱۰۰۰ نیوتون متر گشتاور. خوبه.
    اما قیمتش…
    نسخه GT63 S قیمتش ۱۵۹ هزار دلار هست. (شخصی سازی کنی تا ۱۷۲ هزار دلار میره)
    از اونجایی که GT73 مدلی بالاتر از GT63 هست احتمالا قیمتش بالای ۱۶۵ یا ۱۷۰ هزار دلار باشه.
    .
    مثلا پورشه پانامرا توربو اس E hybrid قیمتش از ۱۸۳ هزار دلار شروع میشه. اگه برید سایت پورشه میتونید شخصی سازی کنید و ببینید که قیمتش تا ۲۰۵ هزار دلار میرسه.

    و بنز GT73 هم رقیبی برای اون هست.

    با این قیمت های گزافی که دارن میشه گفت باید رقیبی دونست برای بنتلی !
    و من فکر نکنم هیچ وقت بنتلی رو با ماشین دیگه ای عوض کنم… 🙂🙂

    خداوکیلی خیلی گرونن… دیگه بالای ۲۱۰ هزار دلار من دور همه ماشینا خط میکشم. فقط میرم سراغ بنتلی.

    ممکنه ارزونتر باشه… ولی گفتن رقیبی هست برای پانامرا توربو اس E hybrid
    E hybrid هم از ۱۸۳ هزار دلار شروع میشه تا ۲۰۵ یا ۲۰۸ هزار دلار میرسه.
    و مدل GT73 هم چون رقیبه باید تو این رنج قیمت باشه.

    سوال = ماشیننت چی هست ؟
    الف = بنز دارم
    ب = پورشه دارم
    ج = بنتلی دارم.
    به نظرتون کدوم هیبتش بیشتره ؟ 🙂

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۳
  3. GT

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (330 ديدگاه)

    هنوز نیومده عاشق GT73 شدم❤️

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  4. MOS

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (181 ديدگاه)

    عجب چیزی شده
    درسته مثل قدیم موتورش ۱۲ سیلندر ۷.۳ لیتری نیست اما به اندازه ای خوبه که بتونه جایگزین اون باشه

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  5. Benz SLR

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (695 ديدگاه)

    این قسمت : بازگشت مرسدس به روزهای اوج

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  6. Amirreza

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (389 ديدگاه)

    بنز میدونه داره چیکار میکنه

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  7. Amirreza

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (389 ديدگاه)

    به نظر شما دوتا سوپر اسپورت چهاردر ، با یه سوپر لوکس کاراییشون یکیه؟ مثل اینه که بگی چون رولز رویس کالینان در محدوده لامبورگینی اوراکان پرفورمانته هست پس چرا باید لامبورگینی بخریم ؟ دوست عزیز اینا مشتری های متفاوتی رو هدف قرار دادن ، یکیشون آدمای عشق سرعت و جوان که عاشق رانندگیه و دوست داره خودش پشت فرمون بشینه تا اینکه یه راننده داشته باشه و ممکنه یک راننده حرفه ای هم باشه و البته عاشق هیجان هستند ، یکیشون آدمای کت و شلواری و میانسال یا سن بالا که یه راننده دارن که جابجاشون کنه و خودشون عقب خودرو میشینن و به دور از هیچ گونه هیجانی رو صندلی های نرم و راحت رولز رویس یا بنتلی لم میدن

    موافقم ۴
    مخالفم ۳
    1. Amirreza

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (389 ديدگاه)

      در جواب رامین جان

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
    2. Mad.z.Max

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (761 ديدگاه)

      آقا بنتلی اکثرا راننده محور هستن، مخصوصا جی تی هاش که اصن خوراکه اسپورت پرفورمنسه، با درجه ی لوکسیه بالا البته

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. travel4ever

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (40 ديدگاه)

    چه همه تجهیزات سواره روی ماشین تو قسمت موتور و گیربکس
    پیچیده شده یکم
    البته بدی پلاگین هیبرید ها هم هست هم پیچیدگی درون سوز رو دارن هم پیچیدگی الکتریکی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا