بی ام ومرسدس بنز

رقابت هاچبک‌های لوکس: ب‌ام‌و سری 1 در برابر مرسدس A کلاس

از اولین روز تولید ب‌ام‌و سری ۱ کد E81 تاکنون زمان زیادی سپری شده است. این خودرو پاسخ باواریایی ها به آئودی A3 در کلاس هاچبک‌های جمع‌وجور و لوکس بوده است.


البته E81 خیلی جمع‌وجور بود و حتی برخی افراد آن را خودرویی کوچک می‌دانستند. این خودرو از سیستم دیفرانسیل عقب سود می‌برد و همین موضوع باعث شده بود سری ۱ آن موقع جادارترین گزینه در کلاس خود نباشد. حداقل افراد بالغ نمی‌توانستند به‌صورت راحت در صندلی‌های عقب آن بنشینند.


ب‌ام‌و در نسل دوم سری ۱ هم بی‌نقص عمل نکرد چراکه F20 از نظر فضای کابین هنوز هم‌ پشت سر رقبا قرار داشت و دلیل این کار استفاده از سیستم دیفرانسیل عقب بود. البته برخی مالکان اصلاً به این نکته توجه نداشتند زیرا استفاده از سیستم دیفرانسیل عقب به معنی تولید خودرویی هیجان‌انگیز و درگیر کننده بود؛ اما همه‌ی خریداران به دنبال تجربه‌ی رانندگی هیجان‌انگیز از پشت فرمان نیستند و بیشتر به فاکتورهای روزمره توجه نشان می‌دهند.


اما به نظر می‌رسد ب‌ام‌و با تولید سومین نسل سری ۱ همه‌چیز را تغییر داده و خودرویی ساخته که معماری دیفرانسیل جلو دارد و بنابراین کابین آن جادارتر از دو نسل پیشین است. نسل جدید سری ۱ در بخش عقب فضای زانو، فضای سر و فضای شانه‌ی بهتری دارد. فضای شانه‌ی راننده و سرنشین جلو نیز افزایش یافته و محفظه بار این خودرو هم‌اکنون ۲۰ لیتر جادارتر است.


البته ما در اینجا نمی‌خواهیم فقط به سری ۱ بپردازیم چراکه یک رقیب بزرگ دیگر هم در بازار حضور دارد و آن جدیدترین نسل مرسدس بنز A کلاس می‌باشد. شایان ذکر است محفظه بار سری ۱ حدود ۱۰ لیتر جادارتر از محفظه بار A کلاس است.

اما با قاطعیت نمی‌توان گفت که ب‌ام‌و راحت‌تر از مرسدس است زیرا این خودرو همچنان کوتاه‌تر از مرسدس بوده و فاصله‌ی بین محوری کوتاه‌تری هم دارد.

از نظر طراحی ظاهری می‌توان گفت A کلاس اصیل‌تر از سری ۱ بوده و این خودروی باواریایی بیشتر شبیه X2 کوچک شده است. البته تصمیم نهایی درباره‌ی زیبایی دو خودرو را به شما می‌سپاریم. در کل باید گفت مرسدس خودرویی جمع‌وجور با طراحی تر و تمیزی ساخته درحالی‌که ب‌ام‌و استفاده از خطوط و خیزهای تیزتر را در دستور کار قرار داده و خودرویی گیراتر تولید کرده است.

در هر دو خودرو از جدیدترین سیستم‌های ایمنی و رفاهی سود برده شده است. این دو خودرو از پشت آمپرهای دیجیتالی با ابعاد مشابه سود برده و حتی ابعاد صفحات نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی آن‌ها نیز مشابه است. ولی باید به این نکته اشاره کرد که طراحی کابین دو خودرو بسیار متفاوت است.

از جمله تجهیزات ایمنی سری ۱ جدید می‌توان به هشدار برخورد از جلو و تشخیص عابران پیاده با ترمز شهری، هشدار خروج از مسیر، کروز کنترل فعال، هشدار برخورد عقب، کنترل فاصله پارک و دستیار پارک اشاره کرد.

مرسدس هم با دست پر وارد میدان شده و در طراحی داخلی آن شاهد تأثیرپذیری زیاد از پرچم‌دار خانواده یعنی S کلاس هستیم. این خودرو نیز دارای سیستم‌هایی همچون دستیار فاصله فعال، دستیار توقف اضطراری فعال، دستیار تغییر لاین حرکتی، دستیار ترمز فعال و… می‌باشد.

برای مقایسه‌ای منصفانه‌تر ما مدل کاملاً جدید M135i xDrive را در برابر A35 4Matic قرار داده‌ایم. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید اعداد کاملاً شبیه یکدیگر هستند:

  • ب‌ام‌و M135i: پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۳۰۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیه‌ای
  • مرسدس بنز A35: پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۳۰۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۷ ثانیه‌ای

ب‌ام‌و سری ۱ جدید از سپتامبر سال جاری وارد بازار اروپا خواهد شد و بنابراین خریداران زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی خرید آن و یا انتخاب مرسدس A کلاس خواهند داشت.

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (40 ديدگاه)

    رقابت سختیه البته من به بنز رای میدم به خاطر امکانات و طراحیش

    موافقم 0
    مخالفم 2
  2. MAHDI

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    هیچکدوم از عکس های هردوماشین زیبایی واقعیشون رو نشون ندادن. تصاویر خیلی خیلی زیباتری ار این خودروها هستش که اونجام جذابیتشون مشخصه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Amir

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (730 ديدگاه)

    به نظر من سری 1 جذاب تره البته a کلاس هم عالیه شکی نیست،میتونیم بگیم این دوتا در حال حاضر بهترین هاچ بک های لوکس هستن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Infinite

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (452 ديدگاه)

    طراحی خارجی بی‌ام‌و در مجموع بهتر از هاچبک مرسدس‌بنز هست.
    طراحی داخلی مرسدس‌بنز هم در مجموع بهتر از هاچبک بی‌ام‌و هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    فنیشون ک یکیه تقریبا (گشتاور بیمر بیشتره ولی شتاب مرسدس با وجود گشتاور کمتر بهتره ک نشون میده عملکرد بهتری داره و قطعا همینطوره
    طراحی عقب بیمر بهتره ولی طراحی کابین و جلوی بنز بهتره
    بنظرم مرسدس دوس داشتنی تره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. OMID

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    من مرسدسو ترجیح می دم

    موافقم 0
    مخالفم 2
  7. مهزیار

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (442 ديدگاه)

    طراحی سری یک افتضاحه… افتضاح.. .به معنای حقیقی کلمه افتضاح
    نسل اول کریس بنگل کجا و این کجا…

    موافقم 0
    مخالفم 2
  8. MAHDI

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    هردوشون در نوع خودشون جذاب هستن.aکلاس چه در طراحی بیرونی وچه در طراحی داخلی حسی آروم ودوست داشتنی رو داره.وسری یک طراحی اسپرت و طراحی کابینش راننده محور وهیجات انگیز هستش.
    البته آئودی S3 ویا RS3 هم رقیب خیلی قدرتمندیه که به سادگی نمیشه از کنارش گذشت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      موافقم. اما به نظرت یکم زنونه نیستن؟ به نظرم بیشتر به درد خانما میخوره تا آقایون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. رامتین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    در مجموع من به سری1 رای میدم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. net

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    طراحی بی ام و قشنگتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. doubt

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    سلیقه من یکی که قطعا بین این دوتا بنزو انتخاب میکنه. ینی تعریفی که از هاچبک تو ذهنمه با بنز خیلی جوره. روندنش چ حالی میده لامصب!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. پارسا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    جفتشون درجه یک ولی من به نظرم سری یک یه چیز دیگس تو این نسل ?
    نکته جالب این که ای کلاس اوایل که اومد همه گیر دادن به طراحیش ولی مرسدس کارشو بلده تو عادت دادن مردم و تغییر دادن سلیقه ، الان تو متن گفته شد طراحی اصیل‌تری داره ای کلاس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. af.1024

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (44 ديدگاه)

    اندک اندک دارم با طراحی A کلاس و CLS ارتباط برقرار میکنم…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا