تجربه و آزمایشتویوتاچشم انداز

تویوتا FJ کــروزر

جی‌فاکتور: نمای بیرونی اف جی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن برای شما یاد آور ترکیبی از حجمهای بدنه هامر، لندکروزر دهه ۹۰ و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه ۶۰ که در کشورمان بدلیل حضورشان در۸ سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزر جبهه‌ای میشناسیم است.

Toyota FJ Cruiser

این خودرو علی رقم اینکه بخشهای زیادی از قطعات پلت فرم و بدنه اش از تویوتا ۴runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادر ژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و در جاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست، البته ضرباتی که به فرمان منتقل می‌کند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما در طول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که می‌توانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید!

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی ۷۰ صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو به مراتب بهتر شده است.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود. دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

 

این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیار وسیعی هم در اطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.

همچنین بدلیل موتور V6 اما ۴ لیتری ۲۶۰ اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال ۴L یعنی قفل نیرو در هر ۴چرخ قرار داد براحتی شیب ۴۰ درجه را اف‌جی بالا می رود ولی در تست یک شیب ۵۰ درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از اف‌جی توقع صعود در چنین شرایطی راداشت، زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سال‌ها مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند!

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی ۱.۹ تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور ۳۶۸ نیوتن متری‌اش را به رخ میکشد که در زمانی حدود ۸.۵ ثانیه ( ۷.۳ ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی ۱۰۰ ، در ۲۵.۵ ثانیه روی ۱۶۰ کیلومتر و ثبت ۴۰۰ متر روی ۱۶ ثانیه با سرعت ۱۳۵ کیلومتر حاصل میشود.

البته سیستم تعلیق آن به خوبی که در آفرود عمل می کند در شهر اینگونه نبوده و دست اندازهای کوچک را درخود بروز میدهد. صدای موتور نیز مثل سایر محصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور در داخل کابین میشود که میتوان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبه‌ای و البته زوایه ۹۰ درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که در سرعت‌های بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک در حال مواجهه با باد است.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال ۱۲ فوت است!

ردیف عقب نیز برای ۳ سرنشین با قد ماکزییم ۱۸۵ سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

 

البته یکی از مسائلی که می تواند جزو نکات منفی باشد این بوده که باز کردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن باز کردن درب جلو و البته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست، پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود ۲۵ هزار دلار می‌توانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد و در بعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاده را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده همه چیز این خودرو ازطراحی و فضا و سواری و…متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادارتر، نرم‌تر، مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده در شهر و کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب اف‌جی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته می‌شود احتمال آنکه تویوتا تا سال ۲۰۱۳ به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی اف‌جی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند در آفرود باز هم بدرخشد.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
کاتالوگ تویوتا اف جی کروزر (نمایندگی ایرتویا)

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده‌ای است از مقاله «قوچ ژاپنی» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» ؛ چاپ شده در سیصد و چهل و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه

  1. امير

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    داخلش غیر قابل تحمله .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. amir hpr

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      بیرونش هم همینطور

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. كوروش

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اصلن با سلیقه ایرانی جور نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. فريا

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اصلن با سلیقه ایرانی جور نیست ?????!!!!!!
      ((خلایق هر جه لایق ))
      برو با ((وانت باردو))ی ایرانیت حال کن.
      ((خلایق هر جه لایق ))

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. خسته

      ۲ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      فدای سلیقه ایرانیت!!! راس میگی، پراید کجا تویوتا کجا؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. amir hpr

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ولی جدا از قیافش شتابش فوق العاده است.
    اگه واقعا ۷.۳ باشه شتابش از ازرا بهتره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. ariya

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (90 ديدگاه)

    ولی من مورانو رو ترجیح می دم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. شاهین

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    داخلش شبیه نیسان وانت بید 😀

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. ye bande khoda

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    وای اگه من یکی از اینا داشتم!!!!!!
    اونوقت میفروختمش باهاش صدتا پیکان آفرود میخریدم!
    مدل ۵۸ قرمز گوجه ای فنر خوابیده ساب در حد خر
    روشن کن با رفیقات برو دشت و دمن
    به به! جوجه ای بزنیم اون روز

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. احمد.ف

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (463 ديدگاه)

    هامر ژاپنی!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. MATIN

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (212 ديدگاه)

    انگار زلزله که این جند سال اخیر تو ژاپن امده رو طراحی خودروهاشون تاثیر گذاشته !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. شیما

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    واسه اونجا اقتصادی هست واسه اینجا نه !
    قیمتش یه مقدار بیشتر از ۱۰۰ میلیونه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. شیما

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    تازه این مدل های تویوتا که توی ایران هست همه اندونزی هستن … ژاپنی نیستن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. MATIN

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (212 ديدگاه)

      شیما خانوم اگه باشه ام نباید چیزی گفت !!!
      نیست که همه خودروهای (سمند و پراید و ۲۰۶و … )همه قطعات چینی هستن با این حساب نباید زیاد واسه ژاپنیا کوری خوند!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  11. ali

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ای چیه بابا خیلی خرکیه شیب شیشه ی جلوش افتضاحه
    من یه پیکان ۸۳ دارم و یه ۲۰۶ صندوق دار پنجشنبه ها عصر با ۸ تا از بچه ها با پیکان میریم اطراف شهرمون یه پارک جنگلیه با کلی تپه ۳ /۴ متری هست کلی با این ماشین میپریم از روشون و این ماشین آخش در نمیاد اخیرا هم میخوام کروک ش کنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. ali125

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعا ماشین خوبی من که خیلی خوشم اومد کاش یکی شو داشتم به به از هر نظر قابل قبوله به به دنده اتمات که هست دیگه چی می خوایی حال میده برای کوه رفتن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. ARYAN

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    fj تنها یک چاق وحشی نیست این خودرو واقعا یک بیابانگرد ایده آل است.fj cruiser یک SUV متوسط است که کاملا برای کاربرد خارج از شهر طراحی شده.در واقع FJ اولین خودرو در این سبک است که وارد ایران میشود.این شاسی بلند دودر از قابلیت فوق العاده ای در بیابان برخوردار است.و در عین حال امکانات رفاهی چندانی برای مشتریان شهری ندارد.اگر چه ظاهر خاص و جذابش بسیاری را برای خرید و استفاده ی آن در شهر ترغیب میکند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. lpln

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من داداشم هر ۳-۴ ماه یه بار ماشین عوض میکنه ولی از وقتی که از یه سال پیش اف جی رو خریده قصد عوض کردنشو نداره…..واقعا خیلی شتاب خوبی داره…هر ماشینی رو که بگی تو کورس گذاشتن میمالتش زمین حتی داداشم با لندکروزر کورس گذاشت مسابقه رو برد…..من خودم جنسیس دارم میخوام عوضش کنم اف جی بخرم…..ولی منتظرم که داداشم اینو چپ کنه تا به قیمت چپه ازش بخرم..آخه خیلی ماشین چپ میکنه 😀

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. م ح صا

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      http://www.youtube.com/watch?v=kO324QdZwwg&feature=related
      به این راحتیا چپ نمیشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. amir hpr

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      یعنی جنسیس رو با این عوض میکنی تو؟
      واقعا چی بگم بهت…

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  15. RahgoZar

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من یه C200 تمیز میخرم در این رنج قیمت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. م ح صا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این ماشین به این راحتیا چپ نمیشه !!!
    به عنوان مثال کافیه این کلیپ رو ببینید:
    http://www.youtube.com/watch?v=kO324QdZwwg&feature=related

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. yashar

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    کله قوچی…!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. amir

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (104 ديدگاه)

    بدنه و داخلش و ویژگی هاش شبیه تندر ۹۰ ۱۰۰ ملیونیاست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. masood

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    in amirkhan khoob az mashin mifahme maloomeke sanate kore az zhapon sartare
    sage ye mashine zhaponi be in ahanparehaye korei miarze

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. m.i.s

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    دوستان به یک نکته توجه کردید تو ساییت تویوتا قیمت این ماشین بین ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار اعلام شده یعنی کمتر از وراکروز ۲۸ هزار دلاری اونوقت قیمت وراکروز ۹۷ میلیونه و قیمت این ماشین ۱۱۲ میلونه یعنی حدود ۴.۵ برابر!!!!! تازه اونم تحویل ۲ ماهه اونم اگه بدن!!!! ما دیگه چقدر بدبختیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. galardo

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    سلامى گرم خدمت مدیر, سردبیر, و تمام اعضا سایت.
    یه مشکلى داشتم. چرا saveکردن عکسها امکانپذیر نیست.
    ممنون از سایت خوبتون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سردبیر

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (636 ديدگاه)

      سلام. قاعدتا برای ذخیره عکسها نباید مشکلی باشد. کافیست روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را انتخاب کنید. اگر مشکلی باشد، احتمالا از مرورگر شماست. لطفا از مرورگرهای بروز مثل کروم یا فایرفاکس استفاده نمایید.
      شاد باشید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  22. فريا

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    این اونجا ۲۶۰۰۰ دلار هست یعنی کمتر از ۲۶ میلیون خودمون . تو ایران سال ۱۳۴۵ دلار ۳۶ تومان بوده . اگه ثابت می موند چی میشد ؟
    اینجا ایران اف جی ۹ میلیون تومن . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رشید

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام

      مشخص نیست نرخ ارز رو از قدیم تا حالا از کجا استخراج کردین.
      قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی نرخ دلار به ازای هر دلار ۷ تومان بوده و امروز هم حدود ۲۱۰۰ تومان میباشد.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  23. hossein

    ۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    bebakhshid man injori neveshtam
    man in mashin ro daram az lahaze shetab vagan
    saniye ta 100 mire 7
    vali inam yadetoon nare har 360 km ye bake 55lit mikhad

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. Ali

    ۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ها ای (( آزرا دهنده )) که گفتی ای یعنی چه ؟؟؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. 25

    ۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مشخصاتش در حد GXR هست تازه اون خوشگلترم هس البته درسته به پای خودرو های ساخت داخل نمیرسه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. علی

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    منی سایپایئ سی خوش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. IMAN

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عقب ماندگی تاسف بار صنایع خودرو سازی کشور در زمینه طراحی و ساخت خودرو باعث به وجود آمدن این ذهنیت در اکثر ما ایرانیها گردیده که تولیدات و طراحیهای کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا-اروپا یا کشورهایی مانند کره و ژاپن بی عیب و نقص میباشند
    در صورتی که به نظر بنده طراحی این خودرو تنها یک کپی ناشیانه از هامر آمریکایی بوده و در زمینه طراحی داخلی هیچ حرفی برای گفتن ندارد۰

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رشید

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوست ناآگاه من 🙂
      شما یه تحقیق بفرمائید , سری FJ و قبل از اون سری BJ تویوتا رو از دهه ۵۰ میلادی ببینید , اونوقت متوجه میشید کی از کی کپی زده .
      http://www.toyota-global.com/showroom/vehicle_heritage/landcruiser/collection/model_40_1.html

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  28. سید علیرضا

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    ته قیافه ی کوراندو را دارد ولی ماشین بیابان و کوهستان است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. علی

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من شخصا پاژن ۶ سیلتندر رو به این ترجیح میدم !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. علی

    ۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا خودروی I FEJ خودروی منحصل به فرد و زیبا است.
    با تشکر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا