لکسس و تویوتا از پلتفرم و پیشرانه مزدا استفاده می‌کنند؟!

نسل بعدی چندین خودروی تویوتا و لکسس ظاهراً از پلتفرم دیفرانسیل عقب و پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی مزدا استفاده خواهند کرد. این خبر را برخی منابع ناشناس به نشریه‌ی Best Car ژاپن داده‌اند. اولین خودروهای مجهز به این پلتفرم و پیشرانه در سال 2022 از راه خواهند رسید.


ظاهراً تویوتا برنامه‌هایی برای استفاده از پلتفرم دیفرانسیل عقب و پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی مزدا در سدان لوکس مارک X دارد. لکسس هم به دنبال استفاده از این بخش‌های مهم در کوپه‌ی جدیدی است که در جایگاهی بین مدل‌های کنونی RC و LC قرار خواهد گرفت.


همچنین گفته شده لکسس در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این پلتفرم مزدا برای مدت‌زمان مناسبی است. در خبرها ادعا شده نسل بعدی لکسس IS و RC نیز از شاسی TGNA و پیشرانه‌ی 6 سیلندر استفاده خواهند کرد اما پس از آن شاهد نصب پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی مزدا در دل این مدل‌ها خواهیم بود.


گزارش مزدا به سرمایه‌گذاران در مارس 2019 شامل برنامه‌ی کمپانی برای ساخت پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی با استفاده از تکنولوژی اسکای اکتیو ایکس بوده است. در همان گزارش برنامه‌های این برند برای ساخت معماری بزرگ جدیدی هم اعلام شده بود. این پلتفرم در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک به کار خواهد رفت. مزدا به دنبال عرضه‌ی این قطعات جدید بین سال‌های 2020 تا 2025 است.


آنچه که باعث می‌شود این خبر و یا به عبارتی شایعات صحیح به نظر برسند همکاری نزدیک تویوتا و مزدا در سال‌های گذشته است. برای مثال یاریس هاچبک در آمریکا ارتباط بسیار نزدیکی با مزدا 2 دارد. همچنین این دو خودروساز ژاپنی یک کارخانه‌ی 1.6 میلیارد دلاری در آمریکا برای ساخت تویوتا کرولا و کراس اوور مزدا می‌سازند. حتی خبرهای ادغام کامل تویوتا و مزدا به گوش رسیده بود اما مدیران هر دو خودروساز این خبر را رد کرده بودند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. saeed
    سوابق: (287 دیدگاه) ,

    دیفرانسیل عقب + موتور 6 سیلندر خطی + طراحی مزدا + قیمت پایین (به نسبت ماشین های لوکس) یعنی اوج مشتری مداری.

    پاسخ
  2. سلطان اس 500
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    لامصب مزدا چه مهندسیه خفنی داره

    پاسخ
  3. AMANTE
    سوابق: (272 دیدگاه) ,

    اسپرت های دیفرانسیل عقب ژاپنی دارن بر میکردن.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (29 دیدگاه) ,

      جای یه مزدای اسپورت خالیه مثلا آر اکس ۹
      مزدا واقعا جذابه … قیافه ماشین های قدیمیش هنوز جذابه چه برسه جدیدا و زبان طراحی کودو … موتور جدیدش هم حرف نداره …

      پاسخ
    1. علی آقا
      سوابق: (268 دیدگاه) ,

      اتفاقا برعکس. بنز از پارسال موتور وی رو کنار گذاشت و اومد سمت خطی. بقیه هم همین مسیر رو دارم میرن.

      پاسخ
  4. سروش
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    چه خبر خوبی! هر دو ضعف همدیگه رو پوشش میدن. مزدا منابع مالی و حمایت تویوتا رو به دست میاره و تویوتا مهندسی و روح اسپورت مزدا

    پاسخ
  5. sina
    سوابق: (1850 دیدگاه) ,

    کاش ادغام نشن و هر کدوم سر فلسفه خودشون بمونن و فقط همکاری کنن.

    پاسخ
    1. ایمان
      سوابق: (1459 دیدگاه) ,

      منم با شما موافقم
      الآن تویوتا و لکسوس ، نیسان و اینفینیتی و هوندا و آکورا مثل یک روح در دو بدن هستن و عالی کار میکنن و اینجا فقط مزدا باید یک زیر برند لوکس برای خودش تشکیل بده و مستقل باشه تا خودش آقای خودش باشه

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1850 دیدگاه) ,

        اره
        منم دوست دارم مزدا به سمت نیمه لوکس شدن قدم برداره و قطعا موفق هم خواهد بود.

        پاسخ
  6. سیدمهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (243 دیدگاه) ,

    وبله بالاخره تویوتا و لکسوس سر تعظیم اوردن در مقابل مزدا. مزدا را عشق است.

    پاسخ
  7. Bilbo
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    اگر دقت کرده باشید، تویوتا جدیدا میزان همکاریهاش رو با شرکت‌های دیگه داره گسترش میده، این بنظرم یه هوشمندی درجه یکی هست از تویوتا برای این گذر از نسل درون سوز به الکتریکی. تویوتا بنظر میاد عمده سرمایه و وقتش رو گذاشته روی الکتریکی کردن محصولاتش و این چندسال تغییر نسل رو تا حد امکان از شرکای خیلی خوبی استفاده می‌کنه و محصولات فعلیش هم دچار افت کیفیت و پیشرفت نمیشن، از طرفی هم تو بعد الکتریکی با اون همه سرمایه گذاری حرف داره برای گفتن….خیلی زیاد

    پاسخ
  8. حسين وي
    سوابق: (379 دیدگاه) ,

    مزدا واسه من بیمره ژاپنه 😍

    پاسخ
  9. محسن
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    مزدا موتور اسکای اکتیو جی داشتم کاش ایکس هم میومد کم مصرف وپرشتاب ارزان مزدا عالیه

    پاسخ
  10. بهروز
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    مزدا انقلاب تکنولوژیه و یک خودرو ساز متفاوت
    همون که هنوز بعد از ۵۰ سال اصرار به تولید خودروهای موتور وانکل داره تفاوتش با بقیه خودرو سازان مشخصه منتظر ورود مزدا rx9 به بازار خودروهای سوپر اسپرت باشید

    پاسخ
  11. بهروز
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    موافقم من دوست دارم مزدا و تویوتا مستقل باشن ولی تبادل اطلاعات و همکاری داشته باشن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.