امپراطور دیترویتی، تجربهٔ رانندگی با جی‌ام‌سی یوکان دنالی مدل 2018

جی‌ام‌سی یوکان در میانهٔ بخش اس‌یووی‌های فول سایز شاسی نردبانی جنرال موتورز قرار می‌گیرد که این یعنی شورلت تاهو و سابربن در زیر آن و کادیلاک اسکالید در بالای آن قرار گرفته است. یوکان به‌صورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز است و در دو نسخهٔ معمولی و XL (کشیده) عرضه می‌شود. این ماشین برای کسانی ساخته شده که کادیلاک را بیش‌ازحد لوکس و شورلت را بیش‌ازحد ارزان می‌دانند. قیمت یوکان از 50,395 دلار برای تیپ پایهٔ SEL آغاز شده و نهایتاً به 67,495 دلار برای مدل لوکس دنالی می‌رسد. برای سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک اما باید سه هزار دلار به این مبلغ اضافه کرد و کسانی که خواهان مدل کشیدهٔ XL هستند نیز باید سه هزار دلار دیگر نیز بپردازند. این اس‌یووی غول‌پیکر با توانایی بکسلی بیش از 3.8 تن، می‌تواند در تعطیلات آخر هفته، یک قایق هفت متری را تا ساحل حمل کند.

مدل‌های معمولی یوکان به یک پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 بلوک کوچک مجهز هستند که 355 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در مدل‌های دنالی، یعنی نمونهٔ آزمایشی ما، به‌صورت استاندارد پیشرانهٔ قوی‌تر 6.2 لیتری متعلق به کادیلاک اسکالید ارائه می‌شود. این موتور 420 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یوکان مورد آزمایش ما در بیرون به رنگ مشکی بوده و تریم داخلی آن قهوه‌ای-بژ است. این ماشین به سامانهٔ چهارچرخ محرک به همراه پکیج 2935 دلاری شامل سانروف و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عقب، رینگ‌های 22 اینچی 2495 دلاری، کروز کنترل تطبیقی 895 دلاری و بستهٔ امنیتی 410 دلاری مجهز است. همهٔ این‌ها قیمت یوکان ما را به 78,475 دلار رسانده است.

اما علت اینکه ما دوباره به سراغ یوکان رفته و آن‌را مورد آزمایش قرار داده‌ایم این است که بجای گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک که از ابتدای معرفی نسل کنونی یوکان یعنی از مدل 2015 برای نمونه‌های دنالی ارائه شده بود، حالا یوکان دنالی مدل 2018 به گیربکس جدید 10 سرعتهٔ اتوماتیک مجهز شده است. البته مدل‌های ارزان‌تر یوکان یعنی نمونه‌های غیر دنالی هنوز هم از همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سابق استفاده می‌کنند. این تغییر گیربکس موجب شده که مصرف سوخت یوکان در بزرگراه از 11.7 لیتر به 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا کند که بهبود قابل‌توجهی را نشان می‌دهد؛ اما در آزمون شتاب صفر تا 96 کیلومتر، مدل 2018 عدد 5.8 ثانیه را به ثبت رساند که 0.3 ثانیه بیشتر از مدل 2015 است اما هنوز هم برای اس‌یووی بزرگی با بیش از 2.6 تن وزن، شتاب چشمگیری محسوب می‌شود.

ویژگی‌های مثبت

گیربکس جدید یوکان به‌ندرت در بین تعداد زیاد دنده‌ها دنبال دندهٔ مناسب می‌گردد و تعویض دنده‌های روان آن نیز سواری دلپذیری را فراهم می‌کند. سیستم فرمان خودرو نیز بسیار نرم عمل کرده و بدون هیچ‌گونه تعللی فرامین راننده را انجام می‌دهد. کمک‌فنرهای مگنتورلوجیکال استاندارد یوکان دنالی نیز تحسین‌برانگیز بوده و به‌خوبی از پس جذب ناهمواری‌های مسیر برمی‌آید اما کسانی که خواهان سواری حتی بهتری از این هستند می‌توانند بجای رینگ‌های 22 اینچی، نمونه‌های 20 اینچی و یا حتی کوچک‌تر را سفارش دهند. این در حالی است که مدل‌های غیر دنالی با رینگ‌های 18 اینچی و کمک‌فنرهای معمولی ارائه می‌شوند. یوکان همچنین به‌صورت استاندارد به پکیج مناسبی از تکنولوژی‌های اتصالی هم مجهز شده که شامل مواردی چون اپل کارپلی و اندروید اتو به همراه اینترنت وای فای می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های دوست‌داشتنی یوکان نیز جلوپنجرهٔ کرومی ویژهٔ مدل دنالی است که ابهت و زیبایی خاصی به نمای جلویی خودرو بخشیده است.

ویژگی‌های منفی

مسافت توقف و ترمز گیری یوکان از سرعت 110 کیلومتر در ساعت کمی طولانی است. به‌عنوان‌مثال، اینفینیتی QX80 با وزنی بیش از 2.7 تن، ظرف 53 متر از این سرعت به توقف کامل می‌رسد درحالی‌که یوکان دنالی برای این کار به 58 متر مسافت احتیاج دارد. این مسافتِ بیشتر، تقریباً به‌اندازهٔ طول یک یوکان است. البته در مدل XL مسافت ترمز گیری 2 متر کمتر می‌شود. از سوی دیگر، ردیف سوم صندلی‌های یوکان فقط برای استفاده‌های ضروری مناسب است. علاوه بر این، کف صندوق بار نیز ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد که این امر قرار دادن اشیاء سنگین در صندوق را خصوصاً برای افراد کوتاه‌قد دشوار می‌کند.

البته ارتفاع زیاد کف خودرو نتیجهٔ استفادهٔ یوکان از ساختار بدنه روی شاسی است که این ویژگی خود یکی از دلایل بزرگ توانایی‌های بالای یوکان در زمینه‌هایی چون یدک کشی است؛ بنابراین ساختار بدنه روی شاسی هم خوبی و هم بدی دارد؛ و درنهایت آخرین ویژگی منفی یوکان، استفاده از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت در سراسر کابین حتی در مدل دنالی است. علاوه بر این، طراحی و گرافیک کلی کابین این خودرو نیز در مقایسه با شیوه‌ای که این روزها توسط شرکت‌هایی مانند لینکلن و مرسدس بنز ارائه شده است، متوسط بوده و کهنه به نظر می‌رسد؛ بنابراین اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، باید بگوییم با این مبلغی که برای خرید یک جی‌ام‌سی یوکان دنالی باید پرداخت کرد، اس‌یووی‌های لوکس‌تری می‌تواند خرید.

نتیجه

به‌روزرسانی ظاهری یوکان و ارائهٔ گیربکس جدید 10 سرعته برای آن، از لحاظ بازاریابی و فروش اقدامات مثبتی محسوب می‌شوند اما این تغییرات، تفاوت‌های معناداری را در یوکان دنالی مدل 2018 نسبت به نمونه‌های قبلی ایجاد نکرده‌اند.

 

مشخصات فنی

GMC Yukon Denali 2018

پیشرانه 6.2 لیتری V8
قدرت 420 اسب بخار
گشتاور 625 نیوتن متر
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 5.8 ثانیه
مسافت 400 متر 14.3 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر/ساعت
طول 5.18 متر
فاصلهٔ محوری 2.94 متر
وزن 2637 کیلوگرم
حجم صندوق بار 425 لیتر
ظرفیت سرنشین 7 نفر
مصرف سوخت 13.8 لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه 70,495 دلار
قیمت تست‌شده 78,475 دلار

 

 

منبع: Car&Driver

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. ایمان
    سوابق: (1563 دیدگاه) ,

    نزدیک به ۳ تُن وزن داره ولی شتابش عالیه
    شاسی بلند آمریکایی یعنی همین 💪🏾💪🏾💪🏾💪🏾

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1259 دیدگاه) ,

      ای خدا این امریکایی ها چه حالی میکنن!ما با ۸۰ میلیون دنا پلاس سوار میشیم اونا با ۸۰ هزار دنالی…🙊🙊🙊🙈🙈

      پاسخ
  2. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (5112 دیدگاه) ,

    موتور با اىن حجم بالا فقط صدى 13/8 مىسوزونه
    گشتاورش معرکست و معرکه تر اونکه بىشترىن مقدار گشتاورش رو تو دور پاىىن بدست مىاره

    پاسخ
    1. Abbas us.c
      سوابق: (266 دیدگاه) ,

      علی جان کجایی داداش.یه مدت نبوده دلمون برات تنگ شده بود

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (5112 دیدگاه) ,

        عباس تو کجاىى دادا
        من درگىر کارهاى ماشىن بودم
        ببىن اگه تهرانى ىه جا قرار بذار ببىنمت

        پاسخ
        1. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (5112 دیدگاه) ,

          عباس
          کرج مسابقه درگه چند وقت دىگه
          خبر دارى؟

        2. Abbas us.c
          سوابق: (266 دیدگاه) ,

          بد نباشه داداش.ماشین خراب شده بود دوره کاراش بودی.؟؟؟
          نه داداش من ساکن اهوازم.

    2. مانی
      سوابق: (1342 دیدگاه) ,

      ۲تا موتور که هم قدرت هستن اونی‌ که حجم بیشتری داره کم مصرف تره
      داداش خودت که میدونی‌ نمیگن موتور با این حجم اینقدر مصرف داره
      میگن موتور با این قدرت اینقدر مصرف داره
      البته مصرف زیاد این ماشین بخاطر وزن زیادش هست

      پاسخ
  3. سید
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    چیدمان و تم کابینش یکم قدیمی نیس؟!
    طراحی بیرونش قشنگه ولی کابینش دله آدمو نمیگیره…ولی موتورش عالیه حرف نداره حسه امپراطورسواری حسه جالبی میتونه باشه

    پاسخ
  4. محمدرضا
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    عجب ماشینیه.لامصب انگاری میخواد تیکه تیکه کنه زمینو.اما یه گله دارم از بعضی دوستان که نگاه به این حجم موتور و قدرتش بندازین؟؟مشابه همین خجم موتور و قدرت و گشتاور رو لندکروز و ال ایکس ۵٧٠ تولید میکنن اما من هرجایی که پست مربوط به این دو خودرو باشه دوستان و بزرگواران کلا تخریب میکنن این دو مدلو.قصدم مقایسه نیست با جی ام سی هر دو برتری خودشون رو دارن اما بعضی وقتا خوب نیست وقتی از چیزی خوشمون نیاد بکوبیمش.اینا سگمنتی هستن که برای افرود نیاز به حجم موتور بالا دارن و طبق معمول با توجه به شرایط افرودی اکثر این خودروها رو به دلیل اینکه فشار زیادی به موتور وارد میشه حین اقرود توربو نصب نمیکنن پس این حجم و قدرت با یکمی کم و زیاد توان این موتوراس.حالا چه بنز بسازه چه تویوتا چه جنرال موتوز

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.