تاریخچه افعی دوست‌داشتنی: داج وایپر

باور کنید یا نه اما باید بگوییم داج وایپر از اوایل دهه 90 میلادی با ما همراه باشد اما در همین مدت نه چندان زیاد نیز به یکی از نمادهای خودرویی آمریکا تبدیل شده است.

1992 Dodge Viper
1992 Dodge Viper

اولین مدل وایپر که فاز SR I نام داشت بین سال‌های 1992 تا 1995 تولید شد و از پیشرانه بسیار حجیم 10 سیلندر 8 لیتری با قدرت 400 اسب بخار سود می‌برد. این پیشرانه به یک گیربکس 6 سرعته دستی متصل شده بود. اگرچه وایپر آن زمان خیلی مناسب رانندگی روزمره نبود اما تنها در 4.6 ثانیه خود را از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند که آمار قابل‌توجهی است.

1996 Dodge Viper GTS

در سال 1996 مدل فاز SR II با پیشرانه‌ای 421 اسبی معرفی شد. اگرچه بسیاری از افراد این خودرو را دومین نسل وایپر می‌دانند اما از نظر فنی باید آن را بیشتر نسل 1.5 دانست.

1998 Dodge Viper RT/10

فاز SR II همچنین در نسخه GTS هم عرضه شد که دارای قدرت 456 اسبی بود و البته باید به مدل ارتقا یافته RT/10 سال 1997 و پکیج ACR اشاره کنیم.


دومین نسل وایپر که با نام فاز ZB هم شناخته می‌شود دارای پیشرانه حجیم‌تر 10 سیلندر 8.3 لیتری با قدرت 500 اسب بخار و گشتاور 712 نیوتون متر بود. این نسل از وایپر اولین نسلی بود که روی کاغذ می‌توانست به شتاب زیر 4 ثانیه دست یابد. نسخه رودستر شتاب 3.8 ثانیه‌ای و مدل کوپه نیز شتاب 3.7 ثانیه‌ای داشت.


داج برای مدل فاز ZB II از پیشرانه 10 سیلندر 8.4 لیتری 600 اسبی استفاده کرد. این خودرو گشتاور 760 نیوتون متری داشت و تا زمان معرفی نسل جدید SRT وایپر 2013 نفس می‌کشید.

dodge viper SRT10
2009 Dodge viper SRT10

نسل وایپر که فاز VX نام داشت آخرین نسل این خودرو لقب گرفت و البته عنوان سریع‌ترین و قوی‌ترین وایپر تاریخ را نیز با خود به همراه داشت. قوی‌ترین نسخه فاز VX که مدل مشهور ACR بود در پیست نوربرگ رینگ اقدام به رکوردشکنی کرد.

Dodge-Viper


متأسفانه با تغییر رویه دنیای خودرو و همچنین استقبال کم از چنین اسطوره‌هایی، وایپر بازنشسته شده و از دور حال و روز نه چندان خوش هم‌قطاران خود را نظاره می‌کند…

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

  1. آرش آمریکایی
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    چه تاریخچه زیبایی
    البته یه حسی میگه وایپر برمیگرده
    حیفه که کرایسلر بذاره کوروت بی رقیب بتازونه
    اونم میاد تا پاتوق سوپر اسپرت های آمریکایی تکمیل شه

    پاسخ
  2. maximus
    سوابق: (193 دیدگاه) ,

    اولین ماشینی که ۱۵ سال پیش وقتی بازی می‌کردم عاشقش شدم … اون موقع اینقدر کوچیک بودم که فقط حروف الفبای انگلیسی رو می‌شناختم و عاشق « دودگی ویپر » شده بودم … از شتاب و رام نشدنی بودنش به اوج لذت میرسیدم
    حس من به این ماشین فقط عشقه ، عاشقشم ، به شدت به بازگشتش خوش‌بین و امیدوارم
    ❤ VIPER❤

    پاسخ
  3. آرش آمریکایی
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    وایپر قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی دنیا رو داره
    بسیار ماشین قابل احترامیه
    شاید نسل بعدیش اگه بیاد موتور وسط باشه
    که امیدوارم اینطور نباشه

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4230 دیدگاه) ,

      واقعا اسطوره بود
      قوى ترىن موتور تنفس طبىعى دنىا
      گشتاور مافوق هىولاى 800 نىوتن اىن افعى
      قىمت مناسب

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (4230 دیدگاه) ,

        موتورش رو من از نزدىک دىدم
        براى ىه پسره بود مىخواست براى درگ ازش تو ماشىنش استفاده کنه
        از دوبى وارد کرده بود سال 92 و 20 مىلىون پول داده بود همراه با گىربکسش

        پاسخ
        1. علی
          سوابق: (137 دیدگاه) ,

          موتور وایپر 20 میلیون؟! حتی هزینه گمرکش هم 20 میلیون خیلی خیلی باید بیشتر باشه!!!

        2. علی
          سوابق: (137 دیدگاه) ,

          20 میلیون سال 92 ؟!!!! یا سال 20، 92 میلیون؟!!!!

  4. مهراد
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    عصر طلایی ماشین باز ها تموم داره میشه . دود و روغنو صدای حیات بخش اگزوز و نعره موتور ..‌. حالا باید نشست جولان ماشین های برقی که مثل جارو برقی میمونند رو دید.

    پاسخ
  5. PaRHaM
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    وایپر
    اسطوره دوست داشتنی
    خیلی زیبا و جذابه این هیولا
    هر نسلش ب ی نحو زیباست
    واقعا حیف شد
    جا برای حرف خیلی داشت
    از اون گشتاورش
    تا طراحی خاص و عالی اش
    تا حجیم ترین موتور تولیدی
    تا حتی اسمش
    قابل شمارش نیست
    خیلی دوسش داشتم
    حیف شد
    واقعا میتونست با ی نسل جدید بترکونه
    ب امید بازگشتش⁦👌🏻⁩⁦❤️⁩⁦💪🏻⁩

    پاسخ
  6. آرش آمریکایی
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    البته شاهکار وایپر بیشتر تو گشتاورشه که عالیه
    و قیمت بسیار مناسبش

    پاسخ
  7. MAHDI CHEVROLET
    سوابق: (1432 دیدگاه) ,

    غافل گیر شدم اصلا انتظار نداشتم به این زودیا چنین مطلبی ببینم ممنون از شما آقا شاهین❤️
    جالبترین موضوع گشتاور بالای وایپر تو اون سال با موتور تنفس طبیعی هست
    و هندلینگ بی نظیرش که با وجود قدیمی شدنش و موتور ضعیف تر نسبت به رقبا تو پیست غوغا میکنه
    ای کاش به تاریخ نمی پیوست
    اما به برگشتش در چند سال آینده امید دارم

    پاسخ
    1. PaRHaM
      سوابق: (681 دیدگاه) ,

      وای گشتاورش یادم رفت!
      یکی از نکات عالی اش همین گشتاوره
      گشتاورش واقعا خورد کننده اس⁦👌🏻⁩⁦👌🏻⁩⁦💪🏻⁩

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (4230 دیدگاه) ,

        پرهام
        گشتاور موتورش عالى هستش عالى
        800 نىوتن متر!!!!!!!!!

        پاسخ
  8. آرش آمریکایی
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    خب دوستان عزیزم مناسبت این مقاله میخوام چنتا حقیقت جالب از وایپر افسانه‌ای بگم که شاید بعضیا همشو ندونن
    1 بر خلاف نظر طرفداران وایپر این خودرو اولین بار با رنگ سفید معرفی شد و نه قرمز
    2 این خودرو در زمان معرفی برند‌های لکسوس و اینفینیتی معرفی شد در نمایشگاه دیترویت 1989
    3 اولین پیشرانه وایپر از دوج رم قرض گرفته شده بود و دومین پیشرانه آن یکی پیشرانه دست ساز آلومینیومی بود که توسط لامبورگینی ساخته شده بود
    4 قابلیت های شخصی سازی وایپر جلوتر از زمان خود بود به طوری که قابلیت تنظیم پدال برای افراد مختلف وجود داشت چیزی که امروز هم به ندرت دیده میشود این سیستم در لافراری هم وجود دارد
    5 حتی موتور سیکلت وایپر هم ساخته شد دوج موتور 10 سیلندر وایپر رو در دل یه موتور سیکلت جداسازی کرد و اسم اون رو Tomahawk گذاشتند و سریعترین موتور سیکلت مفهومی تاریخ را ساختند
    هنوز کسی جرات رانندگی با آن موتور سیکلت را پیدا نکرده بیشینه سرعت آن موتور سیکلت به 650 کیلومتر در ساعت میرسید
    6 کسی تیم توسعه وایپر را جمع آوری کرد سابقا تیم فرمول 1 داشته است بله آقای فرانسیس کستینگ که توانسته بود با تیم رنو قهرمان مسابقات فرمول 1 شود
    7حتی بچه وایپر هم ساخته شد این خودروی زیبا با برند کرایسلر و با نام کرایسلر فایرپاور گرند تور خودرویی شاهکار از کرایسلر بودبا پیشرانه V8 hemi 425 hp که روی پلتفرم وایپر ساخته شده بود

    8 حتی آلفارومئوی وایپر هم ساخته شد
    این خودرو به صورت سفارشی و با نام alfaromeo zagato tz3 توسط یکی از اساطیر طراحی یعنی شرکت زاگاتو ایتالیا ساخته شد

    امیدوارم این اسطوره باز هم بر گرده

    پاسخ
  9. Bilbo
    سوابق: (194 دیدگاه) ,

    یه کلیپ محشر کمپانی Pennzoil براش ساخته که شدیدا پیشنهاد میکنم ببینید.
    البته دوتا کلیپم برای ام۶ و ام۴ و یکی هم برای فراری ساخته. این جدیده که مال ام۴ هست از منظر فیلمبرداری خارق‌العاده هست.

    پاسخ
    1. PaRHaM
      سوابق: (681 دیدگاه) ,

      فک کنم کلیپ
      The last Viper
      V8Eatr
      رو میگید.
      واقعا فوق العاده اس!⁦👌🏻⁩⁦💪🏻⁩
      اون کلیپ های دیگه ای هم که گفتید باید برم ببینم
      😊

      پاسخ
      1. Bilbo
        سوابق: (194 دیدگاه) ,

        اره همونه. کلا این کلیپا از نظر فیلمبرداری و صداگذاری عالین، قشنگ از منظر روحی ارضا میکنن آدم رو.

        پاسخ
  10. MOBINPOURMAMD
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    لامصب تموم خاطراتم زنده شد،،وقتی تو nfs carbon دوج رو دودجی و کرایسلر رو چریسلر میخوندیم،،عجب دورانی بود،،یعنی کم مونده بود گریه کنم وقتی خبر توقف تولیدشو شنیدم
    لعنت

    پاسخ
  11. حسین
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    بزرگترین پیشرانه دنیای اتومبیل از نظر حجم

    پاسخ
  12. محمدرضا
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    یکی از خودروهایی هست که شتاب دیوانه کننده ای داشت.دو مدل خودرو امریکایی هستن که به نظرم هیچوقت تکرار نمیشن.یکی دوج وایپر که تو تصویر مدل ۲۰۰۹ هست و یکی شورولت کوروتZ06.

    پاسخ
  13. فقط آمریکا فقط ماسل
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    وایپر برگرد تو این مدتی که نبودی قلدر های محله شدن فورد جیتی و کوروت زود تر برگرد یکی از 6تا قلدر محله کمه

    پاسخ
  14. حسن
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    پدر خوانده
    نام ۱۳ پیستی که دوج وایپر ACR رکورددار آن‌هاست(2016)
    این سوپراسپرت اصیل آمریکایی توانسته رکورد‌های ثبت شده توسط بهترین ابرخودروهای جهان اعم از پورشه ۹۱۸ و مک‌لارن P1 را نیز جا به جا کند.
    لاگونا سکا – ۱.۲۸.۶۵
    رُد آتلانتا – ۱.۲۶.۵۴
    واترفورد هیلز – ۱.۱۰.۸۹
    نلسون لدجز – ۱.۰۶.۲۱
    موتان مایل – ۵۱.۱۷
    جینجرمن ریس‌وی – ۱.۳۱.۹۱
    پیتزبورگ اینترنشنال ریس کامپلکس – ۵۸.۳۷
    گراتان ریس‌وی – ۱.۲۲.۰۹
    ویرجینیا اینترنسنا ریس‌وی – ۲.۴۰.۰۲
    ویلو اسپرینگ ریس‌وی – ۱.۲۱.۲۴
    موتور اسپرت رنچ – ۱.۱۶.۹۸
    باتن ویلو ریس‌وی پارک – ۱.۴۷.۷۰
    ایندی موتوراسپرت رنچ – ۱.۳۳.۷۵
    نمودار به روشنی نمایانگر این است که وایپر ACR به واسطه پیشرانه‌ی ضعیف‌تر خود توانایی رقابت با P1 و ۹۱۸ را در مسیر‌های مستقیم ندارد و همواره سرعت کسب شده توسط این خودرو کمتر از رقبای هیبریدی خود است. اما برتری وایپر در سیستم ترمز و تعلیق ان است که به راننده این امکان را می‌دهد که علاوه بر دیر ترمز کردن، با سرعت بیشتری نیز وارد پیچ شود. هرچه به انتهای پیست نزدیک می‌شویم مشاهده می‌کنیم فاصله بین وایپر ACR و رقبای خود بیشتر می‌شود.
    (میشه گفت تکنولوژیکه یا نه) motorauthority-motortrend

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.