سایر خودروهای آمریکایی

نگاهی به تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز هایپرکار زینگر 21C

زینگر که یکی از شرکت های تازه‌وارد در کلاس هایپرکارها می‌باشد نه تنها با پرفورمنسی فوق‌العاده بلکه با فرایندهای تولید انقلابی به دنبال جدا کردن خود از رقباست.

هایپرکار زینگر ۲۱C از قوای محرکه هیبریدی‌ای سود می‌برد که شامل پیشرانه ۸ سیلندر میل‌لنگ تخت و دو واحد الکتریکی بوده و دور پیشرانه به ۱۱ هزار دور بر دقیقه می‌رسد. قدرت کل این مجموعه به ۱۲۳۳ اسب بخار رسیده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعتی می‌شود.

شاید همه این موارد احساس‌برانگیز به نظر برسند اما در صنعتی که استفاده از قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی همه‌گیر می‌شود خودروسازان نیازمند یافتن راه‌های دیگری برای تمایز از رقبا خواهند بود. اینجاست که فرایند تولید خلاقانه زینگر وارد میدان می‌شود.

  • طراحی

اولین قدم ترکیب مهندسی و طراحی است که با استفاده از کامپیوتر و برای بهینه‌سازی قطعات انجام می‌شود. چنین فاکتورهایی شامل وزن، استحکام، ابعاد، متریال و نقاط جوش و اتصال می‌باشد. زینگر با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن به سبک‌ترین و قوی‌ترین قطعات دست یافته است.

نتیجه این کار طراحی بسیار نمادین و تقریباً فضایی مانند است که درعین‌حال بسیار سبک و مستحکم می‌باشد. مهندسی حرف اول را در طراحی این خودرو می‌زند به گونه‌ای که ۲۱C یادآور پروتوتایپ های لمانز می‌باشد.

  • ساخت و تولید

دیگر فرایند منحصربه‌فرد انجام شده در زینگر استفاده گسترده از تکنیک پرینت سه‌بعدی است. جدای از قطعات فیبر کربنی بکار رفته، بخش اعظم این هایپرکار با آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده است. از آنجایی که طراحی‌های صورت گرفته با کامپیوتر بسیار پیچیده هستند بنابراین استفاده از روش‌های سنتی برای تولید چنین آلیاژها و قطعاتی غیرممکن بوده است.

اینجاست که از فرایند پرینت سه‌بعدی استفاده شده است. در تکنیک پخت لایه انتخابی SLS از لیزر برای به دست آوردن قطعه نهایی استفاده می‌شود. اگرچه SLS خاص زینگر نیست اما استفاده از آن برای تولید یک هایپرکار اقدامی آینده نگرانه محسوب می‌شود.

  • مونتاژ

آخرین بخش فرایندهای تولید خلاقانه زینگر به روش مونتاژ آن مربوط می‌شود. این شرکت واحدی با نام واحد خودکار AU را توسعه داده که از روشی منحصربه‌فرد با نام مونتاژ عمودی استفاده می‌کند. هر واحد خودکار در واقع یک سیستم بازوهای رباتیک است که با همکاری یکدیگر کار می‌کنند. برخی بازوها اقدام به نگه داشتن شاسی و چرخش آن در صورت نیاز کرده و بازوهای دیگر هم قطعات را به خودرو متصل می‌کنند. باید گفت واحد خودکار می‌تواند تمامی این کارها را بدون دخالت انسان انجام دهد.

دیگر مزیت سیستم واحد خودکار انعطاف‌پذیری آن است. به خاطر اینکه هر واحد خودکار کاملاً برنامه‌ریزی شده بنابراین دوباره می‌توان در آن تغییراتی ایجاد کرد تا آماده مأموریت جدیدی شود. بالاتر از همه این‌ها کاهش هزینه‌ها نسبت به خطوط مونتاژ سنتی است که نه تنها باعث پیشرفته‌تر و منعطف‌تر شدن خط تولید شده بلکه هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

روش زینگر از نظر مقیاس فعلاً کوچک بوده و تنها ۸۰ دستگاه هایپرکار ۲۱C تولید خواهد شد اما این تکنولوژی‌ها می‌توانند در نهایت به تولید انبوه نیز راه یابند. زمانی فرا خواهد رسید که صنعت خودرو تحولات عظیمی را تجربه خواهد کرد و شاید انسان‌ها جای خود را به ماشین‌های بسیار پیشرفته و کارا بدهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. تحت پیگرد

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (352 ديدگاه)

    با طراحی جلوش زیاد حال نمیکنم

    موافقم 27
    مخالفم 12
    1. پدر خودروسازی جهان

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (436 ديدگاه)

      دیگه اینقدر اوضاع در هم بر هم شده که هر ….. از را میرسه یه هایپرکار می ندازه وسط

      موافقم 3
      مخالفم 16
  2. Regra loaded

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (227 ديدگاه)

    با طراحی ظاهریش اصلا حال نمیکنم

    موافقم 18
    مخالفم 12
    1. Hadi

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      با این مشخصات فنی و ظاهری و تکنولوژی ساخت شاهکار مهندسی محسوب میشه ?…

      موافقم 11
      مخالفم 1
  3. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    اصلا ظاهرش قشنگ نیست و اصلا هم ماشین شناخته شده ای هم نیست

    موافقم 14
    مخالفم 12
  4. اشکان

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (188 ديدگاه)

    عاقا من میگم هایپرکار مثل خیار و گوجه در سبزی فورشیها به وفور پیدا میشه باور نمیکنین ?

    موافقم 15
    مخالفم 7
    1. Ãbţìň

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (117 ديدگاه)

      من خیلی وقته باورم شده حالا نوبت به بقیه ست

      موافقم 4
      مخالفم 1
  5. Joker

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (526 ديدگاه)

    خیلی شگفت زده شده بیدیم،وااااای…یکی ما رو از شگفت زدگی در ویاره…

    موافقم 11
    مخالفم 18
  6. Ho3eyn

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (60 ديدگاه)

    قشنگ واضح و معلومه که پشتش از مکلارن پی وان اسکی رفته
    اگزوز و نوار ال ای دی چراغش که کپیه
    فقط جاشون یکم عوض شده

    موافقم 4
    مخالفم 14
  7. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    #اکانت_فیک

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. Sina

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    با قیافه ی جلوش حال نکردم
    اگه تولید بشه ( که به احتمال زیاد نمیشه) ماشین خوبیه

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. AMG///

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    تکنولوژی های باحالی داره
    ولی میشه یکی با زبان ساده برای من توضیح بده؟

    موافقم 10
    مخالفم 3
  10. مهرداد كمال

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1815 ديدگاه)

    بنظر تولید هایپر کار از همیشه راحتتر شده که این همه شرکتهای گمنام وارد عرصه شدن
    البته مشخص نیست واقعا تولید شه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. akrh78

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    چند وقت پیش یکم سر و صدا کرد تاپ گیر و همه مجله ها ویدیو ساختن ازش و دیگه محو شد تا الان.
    خودمم یادم رفته بود کی بوده و چی بوده

    موافقم 5
    مخالفم 3
  12. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    پدال یه ویژگیشو نگفتی.

    حدود 8 ماه پیش من در مورد این ماشین خونده بودم.

    درگ 400متر رو تو 8.1 ثاینه طی میکنه.

    شتاب 0تا 300 هم 15.5 ثاینه هست.

    پدال این 2 تا رو نگفتی …..

    ولی از نظر من کلا خوب هست

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. Ãbţìň

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (117 ديدگاه)

      رامین یه سوال،تو که مخالف هایپرکار بودی چی شد یهو یاد شتاب و درگ ۴۰۰متر افتادی؟!عجیبه.. درضمن برو املا هم کار کن بجای ثانیه نوشتی ثاینه!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  13. Mr.X

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    هیچکدوم از این هایپر های گمنام طراحی پخته و قابل هضمی ندارند. اصلا نمیشه با قیافشون کنار اومد.

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      اقای آبتین من از هایپر کار خوشم میاد اونم باید سریع باشه
      ارزون باشه و مهدسی خوبی داشته باشه

      مثل کویزگ جمرا
      ( سلطان هایپر کار فقط جمرا )

      موافقم 3
      مخالفم 1
  14. MEHDI

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (295 ديدگاه)

    نه مثل اینکه امریکا هم اگه بخواد میتونه مثل آلمان اول باشه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  15. Ãbţìň

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (117 ديدگاه)

    اسم هایپر کار و سوپر اسپرت که میاد،یاد دستشویی می افتم!
    خدایی این چه وضعیه هرکی میاد یه هایپر کار میسازه،بخدا ناشکری میکنیم ولی این ویروس هایپرکار از کرونا هم بدتره!⁦?‍♂️⁩

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. Tiraxtur

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (58 ديدگاه)

    ۸ سیلندر میل‌لنگ تخت !!!!!!
    فکر کنم متن اصلی 8Cylinder in-line Crankcase بوده که این ریختی ترجمه شده که کاملا اشتباهه و ترجمه صحیحش موتور خطی 8 سیلندر صحیح هست.
    میل لنگ تخت مگه داریم، مگه میشه؟!

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. سردبیر

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (764 ديدگاه)

      درود. اشتباهی نیست. قبلا در پدال هم توضیح دادیم. (flat-plane crankshaft) این هم ویکیپدیا

      موافقم 4
      مخالفم 0
  17. Tiraxtur

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (58 ديدگاه)

    طراحی ارگانیک؟
    منظور اینه که در ساخت قطعات و بدنه از مواد قابل بازیافت استفاده شده؟ (environmental friendly)؟
    به نظرم میاد کلمه صحیح طراحی ارگونومیک به معنی لحاظ کردن فرم صحیح بدن و راحتی استفاده راننده باشه (userfriendly)

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا