زامیاد

معرفی خودروهای بازار ایران: دانگ فنگ ریچ

سام کاویانی: ریچ (RICH) یک پیکاپ میان‌سایز از شرکت دانگ فنگ چین است که تاکنون در دو نسل پی‌درپی تولید شده است. نسل نخست ریچ که فعلاً در شرکت زامیاد در حال تولید است، نخستین بار، در سال ۲۰۰۶ میلادی به بازار چین معرفی شد و البته در سال ۲۰۱۴ میلادی جایش را به نسل دوم داد.


همان‌طور که در سطور بالا گفته شد، نسخه‌ای از ریچ که در ایران تولید می‌شود مربوط به نسل اول آن است که در پنج سال پیش از خط تولید شرکت دانگ فنگ بازنشسته شد. این خودرو بر مبنای پلت فرم D21/D22 نیسان و یا همان پلت فرم Nissan F-Alpha تکوین و توسعه یافته است و نسخه‌ای ری‌بج شده یا تغییر آرم داده شده از نسل اول نیسان فرانتیر (Frontier) به شمار می‌رود. ناگفته نماند که نیسان شریک تجاری شرکت دانگ فنگ در چین است و نسل اول دانگ فنگ ریچ تحت لیسانس شرکت نیسان تولید شد.


به‌عنوان یک خودروی ری‌بج شده، طرح بدنه دانگ فنگ ریچ نسل اول و یا مونتاژ کشورمان کاملاً مشابه نسل اول پیکاپ نیسان فرانتیر (Frontier) است؛ خودرویی که خود در سال ۱۹۹۷ میلادی وارد بازارهای جهانی شد و سال‌ها نیز در کشور ما توسط شرکت پارس‌خودرو مونتاژ می‌شد. ازآنجایی‌که نیسان فرانتیر به‌عنوان یک بارکش خوش‌نام ساخت دهه نود میلادی از طرحی ساده، شسته‌ورفته و معقولی در دوره خود برخوردار بود، فرم ظاهری بدل چینی آن، یعنی دانگ فنگ ریچ را هم می‌توان با ارفاق تا حدی زیبا و متناسب دانست که البته از طرح‌های مدرن امروزی فاصله بسیاری داشته و نمی‌تواند با آنها در یک تراز جای داده شود.


کابین دانگ فنگ ریچ نیز ازلحاظ چیدمان و قالب طرح، تفاوت چندانی با نسخه اصلی خود، یعنی نیسان فرانتیر ندارد و جز در برخی جزییات، تغییرات بنیادی در آن نسبت به نمونه اصلی اعمال نشده است و صد البته کیفیت اجناس و متریال به کار رفته در کابین نیز همسان با نسخه ژاپنی‌اش نیست و بیشتر از انواع ارزان قیمت و کم کیفیت بازار است. درعین‌حال، مونتاژ قطعات و ادوات داخل کابین نیز چندان دقیق و منظم نیست.


در دل کاپوت این پیکاپ شرقی، یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲.۴ لیتر جای گرفته که از توانی معادل ۱۳۲,۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۸ نیوتن‌متر برخوردار است. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود. البته ناگفته نماند که بخش Transfer Case یا کمک گیربکس در این خودرو همچون خودروهای آفرود سنتی با استفاده از یک شیفتر «دنده کمک» در کنار شیفتر اصلی گیربکس فعال می‌شود. همچنین نیازی نیست که برای قفل کردن یا LOCK سر پلوس های جلوی این خودرو از آن پیاده شوید. زیرا پلوس خلاص کن‌های این خودرو به صورت هم‌زمان با جا زدن «دنده کمک» فعال می‌شوند.

از تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی همچون دو عدد کیسه هوا، ترمز ABS، شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های برقی، فرمان قابل تنظیم، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کاور محافظ بار و گارد محافظ جلو و…. اشاره داشت.

در حال حاضر، دانگ فنگ ریچ با بهایی بین ۱۶۵ الی ۱۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

مشخصات فنی دانگ فنگ ریچ

پیشرانه ۴ سیلندر با کد ZG24 خطی
توان ۱۳۲,۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۲۰۸ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب (ثانیه)
حداکثر سرعت ۱۵۵ کیلومتر
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی با دنده کمک
سیستم فرمان دنده شانه‌ای، تقویت شده هیدرولیک
مصرف سوخت ترکیبی ۱۰,۸۷ لیتر
طول ۴۹۸۰
عرض ۱۸۲۰
ارتفاع ۱۷۱۵
فاصله بین دو محور ۲۹۵۰
حداقل فاصله از کف زمین ۲۱۵ میلی‌متر
حجم باک ۶۰ لیتر
سایز رینگ و لاستیک ۲۱۵/۷۵ R 15
وزن خالص ۱۶۶۵ کیلوگرم
ظرفیت بار ۷۰۰ کیلوگرم
فنربندی جلو مستقل، جناغی دوبل (Double Wishbone)
فنربندی عقب فنرهای شمش
قیمت در بازار ۱۶۵ الی ۱۷۰ میلیون تومان

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. VIPER

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    فقط لول تعویض دنده و شیفتر سبک سنگینی رو‌ملاحضه کنید ،کیفیت شرمنده س پیش این

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (10166 ديدگاه)

    سوار این خودرو شدم ، تجربه رانندگی در جاده آسفالته طولانی تا بوشهر و همچنین جاده خاکی را داشتم ، تو یک کلام به جرئت میگم از تمام ماشینهایی که دیدین مضخرف تره و یک پرونده جدا در ذهنتون براش باز بکنید .

    کاپرا خیلی خیلی سَر تره ، چه در سواری ، چه در آفرود .

    دنده عوض کردنش ، گاز دادنش ، کلاژ گرفتنش ، ترمز گرفتنش ، همچیش حال آدمو بد میکنه ، فقط تعلیق نرمتری نسبت به پیکاپهای مونتاژ ژاپنی داره .

    سوار نیسان پیکاپهای ژاپنی زیادی در این چند سال شدم ، از ۱۳۸۱ تا ۸۵ ، ۸۷ و ۱۳۸۹ ، هیچوقت به پای سواری نرم ، روان ، لذت بخش هایلوکس نمیرسه (( هایلوکس یه چیزیه برای خودش ، عشقه))، اما برای موارد آفرودی و کسی که کارش خارج شهره ، ماشین خوبیه و من جاهایی با پیکاپ رفتم با دنده کمک که فکر نمیکردم اینقدر راحت خودش را جمع بکنه و واقعاً نسبت به قیمتش خیلی ماشین با کیفیت و مناسبیه .
    ۱۰ اسفند با مدل ۱۳۸۷ آشناهامون ، رفتمیم عباس آباد مازندران ، صندلی های ماشین مضخرفه کمر درد میاره ، اما ماشین قدرتمندیه و همینطور نسبت به سال ساختش مصرف روی صدی ۱۲ بنظر خوبه ، اما نمیدونم چرا پارس خودرو چنین ماشین مضخرفی را جایگزین نیسان پیکاپ ژاپنی معرکه کرده ، بخدا هر چیزی جای این میاورد خوب بود ، باید از کسانی که این خودروهارو زیاد سوار میشن بپرسین تا به حرف من برسین .
    از چینیهای منتاژی و وارداتی در ایران مُتنفرم ، اما لاشه کاپرا چینی ، مونتاژ بهمن موتور شرف داره به این آهن پاره پارس خودرو یا زامیاد .

    جالبه که با این گرونیها که تمام خودروها حداقل ۳ برابر شدن ، این خودرو به زور تا ۲برابر قیمت قبل فروش میره و تازه شما تا ته خط رو برو ببین این دیگه چه آشغالیه که از بقیه چینیها اروزنتر و کمتر گران شده .

    کسی که پیکاپ سوار باشه ، بهترین خودروها هم که بهش بدین ، باز قلبش برای پیکاپ میزنه ، اما اگر این خودرو را بدی به پیکاپ سوارهای اینکاره ، فکر نمیکنم دیگه تا آخر عمر اسم پیکاپ رو بیارن .

    نیسان جونیور مدل ۱۳۷۱ سُراغ دارم که معروفه به موتور z و زنجیر تایمه ، صاحب تقریباً ثروتنمدی هم داره ، که باغدار و همینطور کیا سورنتو مدل ۲۰۰۸ هم داره ، وقتی بهش گفتم چرا حاجی این رو با جدیداش عوض نمیکنی ، آخه بدنه پوسیده ، پلاک نداره ، لاستیکاش داغون ، داشبورد و کیلومتر ماشین بعد این همه سال و استفاده در این باغها پکیده و از کار افتاده ، از حرفم جکری ناراحت شد که انگار فُرشش دادم ، بهم گفت مرد حسابی تو کدوم ماشینی را میشناسی بعد این همه سال با اون همه بلایی که ما سرش میاریم و حتی پیش اومده تا ۳ تُن بارش زدیم تو این جاده خاکی و کوهستانی باغی اما هنوز موتور و گیریبکس پلمپ باشه ، میگفت با دنیا عوضش نمیکنم که هرچی دارم از همین ماشین دارم ، خداوکیلی خودم از حرف خودم پشیمون شدم ، گفتم حاجی شرمنده ، حق با شماست .
    و واقعاً هم همینه ، کشور ما نیاز به خودروهای ژاپنی درجه یک داره که اگر هم گرون میخری ، فقط یکبار میخری برای یک عمر ، نه ریچ و جک و جونور بخری ، بعد از یه مدت مثلا ۲ساله با ترس و لرز صلوات بهش استارت بزنی روشن نشه و سالی چند بار تعمیرگاه باشی ، مثل خوره روح روان پولتو بخوره .

    خودم ، وانت مزدا مدل ۱۳۸۹ موتور ژاپن ۲۰۰۰ از صفر دارم برای شرکت و با این همه کاری که اَزَش میکشیم ، یکبار برامون مکافات درست نکرده و خدا برکتش بده ، اول به سازنده ژاپنیش و دوم به بهمن موتور که خدایی راضیم از شرکتشون ، چرا که چندسالی هست که از دم در نمایندگیشون رَد هم نشدم و اگر اون اوایل هم میرفتم ، فقط برای گارانتی دو ساله بودش .

    مطلب طولانی شد ، اما باید میگفتم به اون کسانی که میخوان پیکاپ بخرند ، و خدای نکرده پول زحمت کشیدشون را پای این آشغال چینی ندن و با کلی ضرر بفروشند .

    یا کارکرده نیسان پیکاپ منتاژی بخر یا کاپرای صفر و کارکرده .
    گزینه های چینی دیگه ای مثل وینگل و فوتون هم هست که صاحاب اول و آخرش خودتی با هزاران مکافات ریز و درشت دیگه که همون بهتر که نَگم .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. سامان اذری

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    امیکو اسنا که از این بهترنیس ؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (10166 ديدگاه)

      امیکو اسنا را از نزدیک دیدم تو اتوبان ، خیلی جُسه بزرگی داره ، از این بزرگتره .
      خدابیامرز مهندس تقی تقیزاده ، یکی از موسسین شرکت آمیکو ، مرد بزرگی بود که چند ماه پیش فوت کردند ، تا جایی که میدونم شرکت آمیکو، شرکتیه حدوداً خصوصی و کاردرست ، با اینکه امیکو اسنا از ظاهری با خطوط شکسته و زشت برخوردار هست ، اما احساس میکنم بهتر از ریچ باشه .

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. مهدی

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      امیکو اسنا در واقع همان Huanghai هستش مدل n 2 که تو خود چین مشتری نداره

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    کاپرا هم اوضاع خوبی نداره بعد یک سال کار به لقو لوق میافته یه تویوتا ۹۱ سالم گیر بیاد از این عروسک ها چین چان چون ها بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. حمیدرضا

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    امروز تو صفحه اینستاگرام نیسان تایتان نوشته بود که فروش این مدل ماشین داره کم میشه چه پیشنهادی دارید برای افزایش فروش
    من پیشنهاد دادم چنتاشو بیارن ایران بازار رو قبضه کنن
    من تجربه رانندگی با پیکاپ فقط کاپرا رو داشتم این مدل رو سوار نشدم ولی به نظرم میرسه از نظر ارتفاع کوتاه قدتر باشه
    خوبه که این سبک مقالات توی پدال باشه که وقتی میخایم به کسی مشورت ماشینی بدیم و بگیم مدرک بگیم برید تو پدال بخونید مطلع بشید

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (10166 ديدگاه)

      حمید رضا جان

      یه مدتی ، پدال ، زحمت میکشید و تست بررسی خودروهای وارداتی و چینی ایرانی را میگذاشت که اتفاقاً مورد عنایت کاربران قرار گرفته بود و بنظرم دوست داشتنی ترین قسمت پدال بود ، چرا که روزانه بیشتر با این خودروها سَرُکار داریم .

      بخصوص خودروهای وارداتی و هزینه هایی که به سبب تعمییرات و تصادفات باید قبول کرد ولی چون آشنایی کمی به جزئیات تعمییرات و تصادفات داریم ، مجبور به ضرر و زیان فراوان میشیم .
      بطور مثال ، خودرویی مثل آوانته ، دارای قطعاتی گرونتر از سوناتا هست که خودم از شخص دیگری شنیدم و تعجب کردم .، و مجلات فقط از چیزهایی مینویسند که همه مثل همه و هیچ جذابیتی ندارند ، و مجلات و سایتها به نویسندگانی مثل مهندس فرهاد کاشانی نیاز دارند تا مخاطب بیشتری را با جذابیت ، رو به خودشان بکشانند .

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا