سوزوکی

احتمال توقف فروش سوزوکی جیمنی در اروپا

احتمالاً این برای افرادی که سوزوکی جیمنی را دوست دارند خبر بدی باشد. اروپایی‌های زیادی طرفدار این خودرو هستند ولی ظاهراً جیمنی به خاطر عدم پاس کردن قوانین سخت گیرانه تر آلایندگی دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۲۱ با بازار اروپا خداحافظی خواهد کرد.

اتوکار به نقل از منابع ناشناس اعلام کرده این خودروساز ژاپنی قبلاً به نمایندگی‌های خود اعلام کرده سریعاً پیش‌فروش جیمنی های جدید را متوقف کنند.

به این ترتیب احتمال دارد در همین سال جاری میلادی سوزوکی جیمنی از بازار خودروی اروپا کنار برود زیرا با توجه به اعلام اتحادیه اروپا، قوانین آلایندگی جدید این قاره از سال ۲۰۲۰ اعمال می‌شوند.

سبد محصولات هر خودروساز از سال ۲۰۲۱ باید به‌صورت متوسط در هر کیلومتر تنها ۹۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید کنند. هر خودروسازی که از حد مجاز فراتر رود با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهد شد. سوزوکی با این موضوع مشکلی نخواهد داشت زیرا فروشش در اروپا محدود بوده و بخش اعظم خودروهایش نیز دارای سیستم‌های هیبریدی ملایم ۱۲ یا ۴۸ ولتی هستند. البته جیمنی اینگونه نیست.

نیروبخش این کوچولوی دوست‌داشتنی پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بوده که در هر کیلومتر ۱۵۴ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. البته این میزان آلایندگی در صورت استفاده از گیربکس ۵ سرعته دستی است و وقتی گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک سفارش داده شود میزان آلایندگی به ۱۷۰ گرم در هر کیلومتر خواهد رسید. واضح است که فروش جیمنی باعث بالاتر رفتن متوسط آلایندگی سبد محصولات سوزوکی خواهد شد و به همین خاطر هم ژاپنی‌ها آن را از بازار اروپا بیرون می‌کشند.

اگرچه این خبر بدی است اما تصمیمی غیرقابل‌بازگشت نخواهد بود. گفته شده این خودرو به عنوان محصول تجاری N1 به برخی بازارهای اروپایی باز خواهد گشت. این خودروها از قانون آلایندگی ۹۵ گرم در هر کیلومتر مستثنا شده‌اند. سوزوکی با حذف صندلی‌های عقب و ایجاد برخی تغییرات دیگر در کابین چنین خودرویی را تولید خواهد کرد و البته همان پیشرانه را نیز در جیمنی قرار خواهد داد.

ادعا شده در سال‌های آینده هم با به‌روزرسانی پیشرانه، جیمنی با همان وضعیت نرمال خود به اروپا باز خواهد گشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. سروش

    ۶ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    برای بازار اروپا یه موتور ۱لیتری ۳سیلندر توربو باید بذاره.
    یعنی ب ام و و مرسدس و پورشه از پس این قانون برمیان؟ چند درصد فروششون هیبریدیه مگه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Farzad

    ۶ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    این ماشین جون میده برا آخر هفته بزنی به دل جنگل

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا