سیتروئن

آندره سیتروئن: «هنری فورد» اروپا

یکی از بزرگترین پیشرفت‌های صنعت خودروسازی در ۲۰۰ سال گذشته، ظهور خط تولید و مونتاژ بوده است. بدون پیشرفت‌های انجام‌گرفته در این زمینه، سبک زندگی کنونی و بسیاری از امکانات آن، امکان وجود نداشت. فرآیند تولید محصولات کارخانه‌ها از یک سری قطعات استاندارد، باعث شد تا قیمت تمام شده کالا‌ها و از جمله اتومبیل به شدت کاهش یابد. البته طبیعی است که چیزی که به صورت دستی و اختصاصی تولید شود، کیفیت بهتری خواهد داشت. ولی درنظر بگیرید که اتومبیل‌ها، تا امروز، همگی به این شکل تولید می‌شدند. در نتیجه، قیمت هر کدام از آن‌ها در بازار حدود یک میلیون دلار بود و من و شما یا باید پیاده‌روی را انتخاب می‌کردیم و یا به فکر خرید «اسب» می‌افتادیم.

Andre Citroen and Albert Lebrun Paris-1932
Andre Citroen and Albert Lebrun Paris-1932

در ایالات متحده امریکا، نام «هنری فورد» با رشد تولید انبوه خودرو در اوایل قرن بیستم میلادی گره خورده است. در فرانسه نیز، از «آندره سیتروئن» با همین عنوان یاد می‌شود. این کارآفرین و مخترع اروپایی در سال ۱۸۷۸ میلادی در پاریس متولد شد. وی تحصیلاتش را در زمینه مهندسی گذراند و در نخستین سال‌های قرن بیستم یک شرکت تولید دنده، راه‌اندازی کرد.

در طول جنگ‌جهانی اول، سیتروئن، یک کارخانه تولید مهمات فرانسوی را اداره می‌کرد. درگیری با آلمان، بسیاری از زیرساخت‌های کشور فرانسه را تحت‌فشار قرار داد. سیتروئن برای مقابله با مشکلات موجود، شرکت خود را به شکل و فرمت یک خط مونتاژ، تغییر داد. درگیری، درنهایت به نفع فرانسه تمام شد و چند سال بعد، آلمان‌ها می‌بایست هزینه‌ها را به فرانسه برمی‌گرداندند.

citroen type c torpedo
Citroen type c torpedo

بعد از جنگ، سیتروئن، به‌شدت شیفته روش کار خودروساز امریکایی، هنری فورد شد و بر این اساس تصمیم گرفت تا  وسایل نقلیه‌ای تولید کند که آن‌قدر ارزان باشند که یک شخص عادی نیز بتواند یکی از آن‌ها داشته باشد. در این مرحله از عمر صنعت خودرو در اروپا، اتومبیل‌ها، کالاهای لوکسی بودند که تنها ثروتمندان جامعه می‌توانستند سوار شوند. سیتروئن کارخانه تولید اسلحه خودر را تبدیل به یک خط تولید اتومبیل، با مدلی مشابه آن‌چه که در «فورد» استفاد شده بود، کرد.

خودروی سیتروئن تیپ A، نتیجه‌ی چنین تغییری بود؛ مدلی که شباهت زیادی با مدل T همتای امریکایی‌اش داشت و در سال ۱۹۱۹ عرضه شد. یک موتور ۱۳۲۷ سی‌سی  با چهار سیلندر در آن به کار رفته بود که برای خنک‌کردن خود از آب استفاده می‌کرد. این موتور، ۱۸ اسب‌بخار قدرت داشت و می‌توانست خودرو را به سرعت نهایی ۶۵ کیلومتر بر ساعت برساند. این مدل اولیه، محدودیت‌های خود را داشت؛ ترمز‌ها با دست کنترل می‌شدند و محدود به چرخ‌های عقب بودند. با این‌حال، هنوز شکل و قیافه یک اتومبیل را داشت؛ با تایرها، یک موتور احتراق داخلی و تمام آزادی عملی که در حرکت اتومبیل‌ها وجود دارد. این خودرو در فرانسه، در سال ۱۹۲۰ با قیمت ۷۹۵۰ فرانک یا حدود ۱۶۰۰ دلار، به فروش می‌رسید.

citroen

سیتروئن در رقابت با فورد، کارهای مختلفی برای به دست گرفتن بازار انجام داد. وی خریداران بالقوه اجازه می‌داد که یک دور به صورت آزمایشی، پشت فرمان اتومبیل قرار بگیرند؛ چیزی که در آن زمان، بسیار تعجب‌برانگیز بود. همچنین، سیتروئن خلبانانی را استخدام می‌کرد تا در آسمان، نام شرکتش را بنویسند و اتومبیل‌های تولیدی را با خود به مسافرت و از جمله افریقا، می‌برد.

معرفی مدل ترکشن آوانت (Traction Avant) در سال ۱۹۳۴، نقطه عطفی در تولید وسایل نقلیه در شرکت سیتروئن بود. این مدل، اولین خودروی سواری تولید انبوهی بود که بدنه‌ای از فولاد داشت و موتور و کنترل حرکت آن، در جلو قرار گرفته بود. مدل جدید سیتروئن، موفقیتی فوق‌العاده کسب کرد و در طول ۲۳ سال تولید خود، توانست بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه بفروشد. ترکشن آوانت در طراحی‌های مختلفی از جمله کوپه، هاچ‌بک و کانورتیبل عرضه شد و همچنین، مشتریان می‌توانست از دو نوع موتور I4 و I6 با گنجایش موتوری تا ۲/۹ لیتر، انتخاب خود را داشته باشند.

Citroen Type-A

آندره سیتروئن برخلاف هوش سرشارش، در زمینه مدیریت مالی، مهارت چندانی نداشت. این موضوع و به علاوه، علاقه مفرط وی به شرط‌بندی، باعث می‌شد تا سیتروئن به وضعیت سخت اقتصادی و بدهی‌های مالی زیاد، دچار شود. بنابراین، شرکت اولیه سیتروئن بر اثر بحران مالی، در سال ۱۹۳۵ به کمپانی تایر میشلن واگذار شد. سیتروئن در جولای همان سال فوت کرد. با این حال، شرکتی که سیتروئن تأسیس کرده بود، باقی ماند و پس از فراز و نشیب‌های زیاد و واگذاری کوتاه‌مدت بخشی از سهام خود به فیات، سرانجام در دهه ۷۰ میلادی با پژو ادغام شد. مدل ژیان که در ایران، یکی از چهره‌های شناخته شده است! نیز از محصولات این شرکت در سال‌های دهه ۷۰ میلادی است. امروزه، شراکت تجاری پژو-سیتروئن، یکی از بزرگترین خودروسازی‌های اروپا را ایجاد کرده است.

citroen traction avant commerciale

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه

  1. توفیقی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1124 ديدگاه)

    من که شخصا داش فردیناند رو بیشتر از همه دوست دارم و داش فردیناند نزدیکترین شخص صنعتگر به هیتلر کبیر بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1451 ديدگاه)

      هستم با جمله اولت 😉

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. REZA ///AMG

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2286 ديدگاه)

        هستم با هر دو جملت 😉

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. amir

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      حالا فهمیدم چرا زانتیا اینقدر جون میده برا کارای خلاف و قاچاق

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. محمد ... ماشین فقط ژاپنی

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1684 ديدگاه)

      شما به کسی که میلیون ها آدم رو کشت و همین کشور ما بخاطر داشتن رابطه ی دوستانه باهاش رو بیچاره کردند رو کبیر میدونین؟؟؟وااای خدا این ملت هیچوقت درست نمیشن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. REZA ///AMG

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2286 ديدگاه)

        نه پس اونایی که فقط به خاطر نشون دادن قدرت خودشون به دنیا:

        دوتا بمب اتم میندازن رو سر مردم بی گناه…
        ۴ میلیون نفر رو تو ویتنام میکشن…
        ۱ میلیون نفرو تو افغانستان میکشن…
        ۱.۵ میلیون نفرو تو عراق…
        نمیدونم چند نفر تو گواتمالا،سومالی،لیبریا،جیبوتی؛صحرا،کنگو،آرژانتین،شیلی،بولیوی،پاناما،چین،فیلیپین،کوبا و … کشتن اونا کبیرن؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. توفیقی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1124 ديدگاه)

    کارل بنز هم قابل احترامه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. carbonado aventador

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (4074 ديدگاه)

      خدا فردیناند بورشه و هنری فورد و کارل بنز رو رحمت کنه. روحشون شاد و یادشون کرامی!!!!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. saied

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1265 ديدگاه)

    مطالب قشنگی بود ! مرسی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6544 ديدگاه)

    درود.

    از فرانسه و فرانسوی اصلا خوشم نمیاد . همینطور انگلیس .

    من تو فرانسوی ها ، بیشتر از رنو خوشم میاد .

    ارادت خاصی به المان و هیتلر داشت ، به همین خاطر یکی از چهره های منفور

    فرانسه است . ولی واقعا خلاق بود .

    زندگینامش جزو مطالب بعدیه من هست . براتون میذارم .

    فرانسه چند وقته پیش ورود مرسدس بنز به کشورش را ممنوع کرد . به علت

    استفاده از گاز R 134 در کولر ماشین .

    این موضوع هم با عنوان حسودیه فرانسوی ها به المان مطرح شد .

    ایران و المان

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. REZA ///AMG

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (2286 ديدگاه)

      فرانسوی ها خیلی مغرور و از خود راضین……بعد هم میگن ما اصلا اینطور نیستیم و این انگلیسی ها هستن که اینطورین……

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. REZA ///AMG

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2286 ديدگاه)

        فقط خوشم اومد هیتلر با تسخیر کامل این کشور ظرف ۶ هفته تمام دک و قمپزشونو خوابوند بدجور….

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  5. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (737 ديدگاه)

    مگه سیتروئن تیپ A هم ماشین بود؟ ۶۴ کیلومتر حداثر سرعت و ۱۸ اسب بخار!!!! من که با دوچرخه ام همین کارا رو می تونم بکنم!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. carbonado aventador

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (4074 ديدگاه)

      الان می تونی أین کارو بکنی نه ۱۰۰سال بیش!!!!!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1451 ديدگاه)

    جالبه تو همون سالها چه تنوع خوبی داشته! کوپه ، هاچبک ، کانورتیبل ! دو نوع موتور!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. spm

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    از سیتروئن های امروزی فقط از ماشین های رالی اش خوشم میاد.عالین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. مهدی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    درباره بالا رفتن تعرفه واردات هم مطلب بزارید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. H

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    در نظر داشته باشید این شرکت هم مثل بقیه خودرو سازان از جمله پورشه تمام تکنولوژی ساخت خود را از هنری فورد و امریکا بدست آوردند

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. ESI

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    این دو از اسطوره های صنعت خودرو هستند یادشان گرامی باد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. محمد ... ماشین فقط ژاپنی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1684 ديدگاه)

    بابا این مطالب دیگه چچیه پدال؟؟؟چند تا مقایسه بزار حال کنیم مثل همون M4 و RCF تازه آمارت هم بالاتر میره …. خواهش میکنم مقایسه ی لندکروز ۵.۷ لیتر و پاترول در اولویت باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. 50-GTR

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (487 ديدگاه)

    ای بابا یه عکس از ناصر یزدی بزار

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. MAHDI

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    ما هم کنار این اسطوره ها افسانه هایی مثل برادران خیامی ‘بیژن ‘ منصوری’بابایی داشتیم داریم یا استعداد های نو ظهری مثل ارش که کارشون هر چند کوچیک ولی از یه جایی شروع کردن ولی حالا چی ؟ حالا به قول یه نفر برادران خیامی باید تنشون تو گور بلرزه و سر از خاک در بیارن ببین با میراثشون که با بهترین ارزوها واسه مردم بنیان گذاشتن به خاطر منافع یه سری چه بلایی داره سر مردم میاد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. ميلاد

    ۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدا پدر مادر این سیتروئن رو بیامرزه . هر جوری بود من عاشق ماشیناشم . c5 که تو ایران هست واقعا بی نظیره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. s.class

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    سلام.
    داش میلاد باهات موافقم لایک.
    سی۵ ها واقعا عالیا خیلی سوارشون شودم دوستم یکی داشت.
    محشرنننننننن……..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا