داجشورولت

دوئل شورولت کامارو ZL1 و دوج چلنجر هلکت

به روزی دیگر و قسمتی دیگر از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم. این قسمت به کوپه‌های متوسط اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن ب‌ام‌و M4 در برابر فورد موستانگ GT قرار گرفت. در این دوئل مجموعاٌ تعداد 2171 رأی به ثبت رسیده است که موستانگ توانست با کسب 1193 عدد از آن‌ها یا 55 در صد از کل آراء، پیروز نبرد شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که M4 با کسب 978 رأی از راه‌یابی به مرحلهٔ بعدی بازمانده و از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز نیز شاهد دوئل و جنگی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستیم چراکه امروز قدرتمندترین ماسل کارهای آمریکایی یعنی دوج چلنجر هلکت و شورلت کامارو ZL1 پای به میدان نبرد نهاده‌اند.

شورلت کامارو

دوج چلنجر

کادیلاک ATS کوپه

هوندا آکورد کوپه

؟

کادیلاک ATS کوپه

مرسدس بنز C کلاس

لکسس RC

ب‌ام‌و سری 4

فورد موستانگ

؟

فورد موستانگ

آئودی A5

اینفینیتی Q60

؟

شورلت کامارو ZL1

پس از طوفانی که فورد با معرفی موستانگ در سال 1964 به پا کرد، جنرال موتورز نیز تصمیم گرفت پاسخ قاطعی به رقیب همیشگی خود بدهد. بدین ترتیب پروژهٔ ساخت ماسل کاری تحت برند شورلت کلید خورد و سرانجام نتیجهٔ آن در سپتامبر 1966 با نام کامارو معرفی شد. در فوریهٔ سال 1967 نیز پسرعموی کامارو یعنی پونتیاک فایربرد معرفی شد که این دو خودرو اشتراکات فراوانی با یکدیگر داشتند. کامارو که مستقیماً موستانگ را هدف قرار داده بود، توانست در سال 1967 تا حد زیادی از فروش آن‌ها بکاهد. تولید نسل اول کامارو که در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت ساخته می‌شد تا سال 1969 ادامه داشت و سپس در فوریهٔ سال 1970 نسل دوم آن معرفی شد که کاملاً نسبت به قبل تغییر کرده بود اما نسخهٔ کابریولت در آن وجود نداشت. کامارو با معرفی نسل سوم در سال 1982 وارد دوران سیاه خود شد تا اینکه پس از 11 سال در سال 1993 نسل چهارم معرفی شد. بااین‌حال سرانجام در سال 2002 تولید کامارو به دلیل کاهش محبوبیت بدون معرفی نسل جدید خاتمه پیدا کرد. بدین ترتیب دوران غیبت کامارو آغاز شد تا اینکه شورلت با معرفی کانسپت کاماروی جدید در نمایشگاه دیترویت 2006 خبر از بازگشت این اسطوره داد. نهایتاً در سال 2009 نسخهٔ تولیدی نسل پنجم کامارو با مدل 2010 معرفی شد که طراحی آن به‌طور کامل با الهام از نسل اول شکل گرفته بود. این نسل که روی پلت‌فرم زتا جنرال موتورز ساخته شده بود، در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به بازار عرضه شد؛ اما این ماسل کار افسانه‌ای هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در می سال 2015 رونمایی شده و با مدل 2016 به بازار آمد. نسل ششم کامارو روی پلت‌فرم آلفای جنرال موتورز ساخته شده و از لحاظ طراحی پیروی نسل قبلی است. این نسل در ابتدا در نسخه‌های RS شش سیلندر و SS هشت سیلندر معرفی شد درحالی‌که پس از چندین سال دوباره موتور چهار سیلندر هم برای آن ارائه گردید. سپس در نمایشگاه نیویورک 2016 شورلت بزرگ خاندان خانوادهٔ کامارو یعنی مدل ZL1 را معرفی نمود. این هیولای آمریکایی به یک نیروگاه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است که از کوروت Z06 قرض گرفته شده و 650 اسب بخار و 880 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دوج چلنجر هلکت

پس از اوج‌گیری دوران ماسل کارهای قدرتمند آمریکایی در اواخر دههٔ 60 میلادی که آغاز آن با فورد موستانگ بود، دوج دیرتر از رقبا به این سیل خروشان پیوست به‌گونه‌ای که پس از معرفی شورلت کامارو و AMC جاولین، سرانجام در سال 1969 با معرفی مدل چلنجر به میدان آمد. این ماسل کار عضلانی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های قدرتمند، به جنگ مستقیم سایر هم‌وطنانش یعنی موستانگ، کامارو و جاولین رفت. سپس در سال 1970 نسل سوم پلیموث باراکودا هم معرفی شده که بر اساس چلنجر ساخته شده بود و بسیار به آن شباهت داشت؛ اما پس از بروز بحران نفتی دههٔ 70 میلادی و افول دوران خودروهای عضلانی، تولید چلنجر در سال 1974 بدون معرفی جایگزین خاتمه یافت. سپس در سال 1977 نسل دوم این خودرو معرفی شد ولی این نسل که با همکاری میتسوبیشی ساخته شده بود، یک کوپهٔ ساب‌کامپکت ضعیف بود که هیچ شباهتی به چلنجر نداشت. با پایان تولید این ماشین در سال 1983، برای چندین سال خبری از چلنجر نبود تا اینکه سرانجام گروه کرایسلر در قرن بیست و یکم تصمیم گرفت این نام افسانه‌ای خود را احیا کند و بدین ترتیب نسل سوم چلنجر پس از چندین سال غیبت و معرفی یک نسخهٔ کانسپت در نمایشگاه دیترویت 2006، سرانجام در سال 2008 معرفی گردید. طراحی این نسل به‌طور کامل با نگاه به نسل اول چلنجر صورت گرفته و کاملاً دوران اوج این ماسل کار را نشان می‌دهد. البته نسل سوم چلنجر برخلاف نسل اول فقط به‌صورت کوپه عرضه می‌گردد و نسخۀ کابریولت آن تولید نمی‌شود. این نسل چلنجر بر روی پلت‌فرم LC کرایسلر ساخته شده که یادگار دوران شراکت کرایسلر با دایملر بوده و با مرسدس بنز E کلاس W211 و S کلاس W220 مشترک است. نسل سوم چلنجر همچنان در حال تولید است اما دوج در طول این سال‌ها بارها آن‌ها مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار داده است. در سال 2014 نیز این شرکت نسخهٔ بسیار قدرتمندی از آن‌ها با نام هلکت معرفی نمود که تا پیش از معرفی مدل دیمن، قوی‌ترین مدل چلنجر و همین‌طور قوی‌ترین ماسل کار دنیا محسوب می‌شد. ما نیز در این رقابت همین نسخهٔ هلکت را شرکت داده‌ایم که به یک نیروگاه 6.2 لیتری V8 همی با 707 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور مجهز است.

 

مشخصات فنی

شورلت کامارو ZL1

دوج چلنجر هلکت

پیشرانه 6.2 لیتری V8 6.2 لیتری V8
تنفس سوپرشارژ سوپرشارژ
قدرت 650 اسب بخار 707 اسب بخار
گشتاور 880 نیوتن متر 880 نیوتن متر
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 3.4 ثانیه 3.6 ثانیه
مسافت 400 متر 11.5 ثانیه 11.7 ثانیه
حداکثر سرعت 315 کیلومتر/ساعت 320 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 14.7 لیتر (ترکیبی) 13.7 لیتر (ترکیبی)
طول 4.78 متر 5.01 متر
فاصلهٔ محوری 2.81 متر 2.95 متر
وزن 1784 کیلوگرم 2038 کیلوگرم
قیمت پایه 62,135 دلار 62,495 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۸۳ دیدگاه

  1. Foweks

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جنس فرمون کامارو ?

  2. حمیدرضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2397 ديدگاه)

    من به شوی رای میدم چون دوستش دارم از چهرش خیلی خوشم میاد ولی معتقدم برنده این کلاس یه امریکایی خواهد بود

  3. Hemichan

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    Domestic . Not Domesticated

  4. Ardalan

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    واقعا مردم جالبی داریم بی ام و سری ۴ حذف شده اونم مقابل موستانگ

    1. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (589 ديدگاه)

      خب اردی جان مگه موستانگ کاستی نسبت به ام فور داره بچه های پدال ماستانگ رو بیشتر از ام فور دوست دارن دلیل نیمیشه که

    2. (ali(chevy nova

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (5173 ديدگاه)

      بى ام و در برابر موستانگ لوله شد رفت اردلان لوله

      1. امپراتور لامبورگینی

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11346 ديدگاه)

        .
        ماشالله BMW چه حرصی از دوستان درآورده !
        علی شوی نووا
        اول که این دوئل ها فقط واسه دونستن سلیقست و نه هیچ چیز دیگه
        ثانیا این که همه به قیمت ارزون M4 رای دادن
        ثالثا چینش رقبا در این دوئل ها اصلا مناسب نیست ( هر چند پدال بهتر از این دیگه نمیتونست)
        رابعا نتیجه ی این دوئل ها هیچ اهمیتی نداره و عملکرد شرکت ها در دنیای واقعی خودش بیانگر همه چیزه.
        خامسا اختلاف 55 درصدی لوله شدن حساب نمیشه. این طوری حرف نزن تا اون وقتی که با اختلاف 90 به 10 درصد نماینده هاتون حذف شدن و خواهند شد جوابی داشته باشی که بدی.

        1. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (5173 ديدگاه)

          مثل همیشه زدى زىر حرفت
          باز هم که با من حرف زدى؟؟؟؟
          تو رو قولى که مىدى پاىبند باش لازم نیست دربارهى همه چىز نظر بدى

        2. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (5173 ديدگاه)

          راستى در مورد حرص گفتى
          اونقدر امثال شما از بردن موستانگ حرص خوردن بقىه حرص نخوردن
          در دنىاى واقعى هم موستانگ پرفروش ترىن کوپه دنىا و محبوب ترىن کوپه المان هست
          البته خودت هم مىدونى
          پس تو زیاد حرص نخور

        3. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11346 ديدگاه)

          .
          به قولی که دادم پایبندم. قول ندادم حرف نزنم. مثکه یادت رفته چی گفتیم
          همیشه در مورد خودروسازان امریکایی با احترام حرف زدم و حتی بار ها ازشپن دفاع کردم. بهترین نمونش پست 10 خودروی بی کیفیت امریکا.
          از شما توقع میره با این همه سابقه در پدال ، حداقل طرف مقابل رو به خاطر 70 رای کمتر در دوئلی که تعیین کننده ی هیچ چی جز سلیقه ی کاربران نیست ، تحقیر نکنی

        4. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (5173 ديدگاه)

          یه بار دیگه ببىن اردلان و e36 تو این صفحه و صفحه ى قبلى چى گفتن بعد بىا با من بحث کن
          تا کسى چىزى نگه من حرف نمىزنم
          نگىد تا نگم

        5. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11346 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز اگر ایشون گفته که هیچ چی !!
          من نمیدونستم.
          اول این کامنت ها بنویس در جواب چه حرفی داری این کامنت رو میذاری تا بقیه هم بدونن.
          تاثیر بازدارنگیش هم خیلی بیشتره !

          ضمنا همه رو با هم جمع نبند. جوابش رو همونجا بده.

          منم بلدم همین حرف رو بزنم.
          پس از حالا به بعد هر وقت Saman به ماشین ها آلمانی توهین کنه من جوابش رو مثل شما با پیروی از همین اصل ” نگید تا نگم ” خواهم داد !!
          اشکالی نداره از نظرت ؟؟؟

        6. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (5173 ديدگاه)

          والا من همىشه اسم فرد مورد نظرم رو که باهاش حرف میزنم رو مىبرم
          تو همىن اکانت هم اسم اردلان رو بردم و تو صفحه ى قبل هم اسم e36 رو
          البته مىتونى جواب سامان رو هم بدى ولى حجم بحث کردن ها من و شما 2 برابر مىشه
          مىل خودت هست

        7. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11346 ديدگاه)

          .
          اشکالی نداره ، نمیذارم حجم بحث ها زیاد بشه.
          این روش ” نگید تا نگم ” ، که شما در پیش گرفتی 100در100 اشتباهه. بارها هم بهت گفتم ، اگر منم بخوام بر طبق همین “نکیدتانگم” عمل کنم ممکنه منم مجبور بشم حرفایی علیه خودروسازانی بزنم که قلبا عاشقشون هستم ،

        8. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (5173 ديدگاه)

          منم موافقم اما تنها راه براى مقابله با یه سرىها هست

        9. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11346 ديدگاه)

          .
          بهت حق میدم از بعضی حرف ها ناراحت بشی.
          اما این راهش نیست

      2. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)

        ۱ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        با نظرت موافقم علی جان آمار همه چیو ثابت میکنه
        من هردوشونو دوست دارم

  5. مانی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1828 ديدگاه)

    بنظر من از لحاظ عملکردی نزدیک به همن
    ولی‌ دوج لوکستر و زیباتره و با اندازهٔ بزرگتر راحت تره
    جالبه شوی دو دنده بیشتر داره وزنش کمتره ولی‌ مصرفش بیشتره

  6. مانی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1828 ديدگاه)

    تو کنسول وسطِ دوج فیبره کربن کار شده؟؟؟

  7. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    تو همین پدال یه ویدیو بود که درگ بین این دو رو نشون میداد کامارو اصلا لانچ خوبی نداره
    و هلکت بدون هیچ زحمتی تو درگ و سرعت نهایی پشت zl1رو به زمین میمالونه

  8. طه

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کمک به کدوم یکی رای بدم اصلا نمیشه

  9. Reza

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بی شک به دوج رای میدم چون واقعا ادمو مجذوب میکنه و استیلش خیلی عزلانی و امریکاییه واقعا دوج یه چیز دیگس ماشین مورد علاقمم دوج چلنجر هست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن