فولکس واگن

اولین تجربه رانندگی با فولکس‌واگن ID.3 جدید

مهم‌ترین محصول چند دهه اخیر فولکس‌واگن…

این فولکس‌واگنی است که مدت‌های زیادی منتظر راندن آن بودیم. ID.3 مهم‌ترین خودروی ژرمن‌ها از زمان عرضه اولین نسل گلف در سال ۱۹۷۴ محسوب می‌شود.

فولکس‌واگن ID.3

پس از تأخیرهای فراوان به خاطر مشکلات نرم‌افزاری و البته شیوع ویروس کرونا، سرانجام ID.3 تمام الکتریکی به عنوان یک خودروی الکتریکی تولید انبوه روانه جاده‌ها شده است. فروش این خودرو در اروپا از چند روز پیش شروع شده است.

فولکس‌واگن ID.3

عرضه‌ی ID.3 آغاز یک دگرگونی نه تنها برای برند فولکس بلکه برای کل گروه می‌باشد. این اولین حمله واقعی فولکس به تسلا بوده و ژرمن‌ها با ID.3 آماده‌ی آینده‌ای تمام الکتریکی می‌شوند. فولکس‌واگن طی سه سال آینده مبلغ سنگینی را صرف تولید محصولات الکتریکی با استفاده از پلتفرم MEB خواهد کرد.

فولکس‌واگن ID.3

تا سال ۲۰۲۵ گروه فولکس‌واگن به دنبال عرضه ۵۰ خودروی تمام الکتریکی توسط برندهای بی‌شمار خود خواهد بود. بخش اعظم این خودروها از پلتفرم جدید MEB استفاده خواهند کرد. ID.3 به عنوان یک هاچبک خانوادگی کلاس C رقیبی مستقیم برای محصولاتی همچون تسلا مدل ۳ یا مدل Y نیست. اگرچه این خودرو می‌تواند توجه خریداران تسلا را به خود جلب کند اما بهتر است آن را جایگزین تمام الکتریکی گلف بدانیم.

فولکس‌واگن ID.3

این خودرو در بریتانیا فعلاً با نسخه ۱st ادیشن در دسترس بوده و قیمت پایه آن حدود ۳۹ هزار پوند پیش از اعمال مشوق‌های دولتی است. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای ویژگی‌هایی همچون دستیار پارک و ارتباط برنامه موبایلی به زودی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. مهم‌تر اینکه نسخه پایه ID.3 با قیمت حدود ۲۷ هزار پوند عرضه خواهد شد.

فولکس‌واگن ID.3

این خودرو در زمان عرضه اولیه و برای آسانی کار تنها با یک نوع قوای محرکه در دسترس است. یک پیشرانه ۱۵۰ کیلوواتی اکسل عقب را به حرکت درآورده و قدرت ۲۰۱ اسبی را در اختیار راننده می‌گذارد. مجموعه باتری ۵۸ کیلووات ساعتی نیز زیر کف نشسته و حداکثر برد ادعایی ۴۲۰ کیلومتری را ارائه می‌کند. در آینده این خودرو با باتری ۴۵ کیلووات ساعتی و برد ۳۳۰ کیلومتری هم عرضه خواهد شد. مدل گران‌تر هم دارای باتری ۷۷ کیلووات ساعتی و شعاع حرکتی ۵۴۹ کیلومتری خواهد بود.

فولکس‌واگن ID.3

با استفاده از شارژر سریع می‌توان در عرض نیم ساعت به برد حدود ۲۹۰ کیلومتری دست یافت. این شارژر به‌صورت استاندارد در نسخه ۱st ادیشن وجود دارد اما نسخه‌های ارزان‌تر احتمالاً با شارژر ۵۰ کیلوواتی هماهنگ خواهند بود.

فولکس‌واگن ID.3

وقتی شروع به حرکت می‌کنید سریعاً گشتاور ۳۱۰ نیوتون متری خودرو نظر شما را به خود جلب می‌کند. این خودرو شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت حدود ۳.۷ ثانیه‌ای دارد که احتمالاً بهتر از گلف GTI خواهد بود؛ و جدای از گشتاور آنی موجود در چنین خودروهای الکتریکی، ID.3 شتاب گیری نرم خود را به نمایش می‌گذارد. فولکس می‌گوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۷.۳ ثانیه ثبت می‌شود. البته نسخه‌های استاندارد ID.3 شتاب حدود ۹ ثانیه‌ای خواهند داشت.

فولکس‌واگن ID.3

یک چیزی که باعث تمایز این خودرو از رقبا می‌شود حس توقف آن است. سیستم ترمز آن نسبت به رقبا بسیار طبیعی‌تر حس می‌شود. ID.3 به‌صورت پیش‌فرض نیازی به پدال ترمز ندارد و با درگیر کردن سیستم احیای انرژی می‌توان همانند سایر خودروهای الکتریکی از حالت تک پدال استفاده کرد؛ اما وقتی پدال ترمز را لمس احساس بسیار طبیعی خواهید داشت چیزی که در سایر خودروهای الکتریکی دیده نمی‌شود. دلیل این امر احیای دوباره انرژی نه در چرخ ها بلکه در قوای محرکه است.

فولکس‌واگن ID.3

ID.3 ارتفاع بیشتری از گلف داشته و به خاطر باتری بزرگ وزن حدود ۲ تنی دارد. البته مهندسان فولکس‌واگن کار فوق‌العاده‌ای انجام داده و باتری در ارتفاع بسیار پایینی قرار گرفته است. به همین خاطر مرکز ثقل این خودرو بسیار پایین‌تر از سایر خودروهای الکتریکی بوده و ID.3 سبک‌تر و چابک‌تر از انتظارات ظاهر می‌شود.

فولکس‌واگن ID.3

سواری خودرو نیز خوب است و وزن بالای آن باعث نمی‌شود که در دست‌اندازها ناراحت شود. البته اگرچه دینامیک سواری ID.3 به عنوان یک خودروی الکتریکی خوب است اما شاید افرادی که قبلاً سوار خودرویی همچون گلف بنزینی شده باشند متوجه تکان های اضافی در بدنه شوند. در آینده دامپرهای تطبیقی برای ID.3 ارائه خواهد شد و شاید این موضوع حل شود.

فولکس‌واگن ID.3

کابین ID.3 نسبت به ساخته‌های پیشین فولکس‌واگن کاملاً تغییر یافته و داشبورد از دکمه‌های بسیار کمی استفاده کرده است. دو صفحه‌نمایش نظرها را به خود جلب می‌کند که یکی از نوع ۱۰ اینچی مرکزی بوده و دیگری نیز حالت تبلت مانند به خود گرفته و پشت فرمان جای گرفته است.

فولکس‌واگن ID.3

بسیاری از خریداران این طراحی را دوست خواهند داشت اما شاید درباره حس کابین این‌گونه نباشد. خودروهای الکتریکی با حاشیه سود پایینی ساخته می‌شوند و معمولاً این موضوع باعث قربانی شدن کیفیت کابین می‌شود. متأسفانه ID.3 هم از این نظر مستثنا نیست. متریال نرم زیادی دیده نمی‌شود و پلاستیک‌های سخت زیادی در درب‌ها و داشبورد بکار رفته است. از این نظر ID.3 پایین‌تر از استانداردهای خود فولکس قرار می‌گیرد.

فولکس‌واگن ID.3

اما یکی از مزیت‌های بزرگ قوای محرکه الکتریکی ایجاد فضای زیاد در کابین است. ID.3 حدود ۲۰ میلی‌متر کوتاه‌تر از گلف بوده اما فضای کابین زیادی دارد.

برای مثال فاصله بین محوری آن ۱۳۰ میلی‌متر بیشتر از گلف بوده زیرا چرخ های جلویی به کناره‌ها برده شده‌اند و شیشه جلو نیز به سمت جلو رفته است تا فضایی جادار و روشن ایجاد شود. خبری از تونل گیربکس نیست و اینجا هم فضای زیادی ایجاد شده است. فضای بار ۳۸۵ لیتری هم بیشتر از گلف بوده و در کل خودرو از نظر فضاسازی عملکرد خوبی دارد.

فولکس‌واگن ID.3

مدل‌های ۱st ادیشن از نظر تجهیزات نه تنها از شارژ سریع و شتاب بهتر سود می‌برند بلکه تجهیزات رفاهی بیشتری هم دارند. این خودرو به‌صورت استاندارد از نورپردازی کابین، صندلی‌های جلوی گرم شونده، چراغ‌های LED، فرمان چرم و پکیج طراحی نقره‌ای، رینگ‌های ۱۹ اینچی و… سود می‌برد.

شاسی با تنظیمات مناسب، شعاع حرکتی احساس‌برانگیز و قیمتی معقول در پکیجی با طراحی زیبا. از این نظر ID.3 به آنچه قول داده بود عمل کرده است. البته این یک معرفی عالی برای خانواده ID نیست. متریال ارزان‌قیمت کابین و غیبت ادامه‌دار مدل ارزان‌تر باعث شده‌اند ID.3 در برخی جهات راضی کننده نباشد.

مشخصات فولکس‌واگن ID.3 1st ادیشن

  • قیمت: ۳۶ هزار پوند
  • پیشرانه: واحد الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی، باتری ۵۸ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۲۰۱ اسب بخار/۳۱۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۴۲۰ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    دیدن شکل گیری اینده چقدر لذت بخشه پدال رو جزییات سرمایه گذاری پانزده میلیارد دلاری فولکس و فورد رو استارتاپ خودران ارگو هم کار کن اون برنامه حتی از الکتریکی سازی فولکس هم برگ ریزون تره

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Mahmood

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (8 ديدگاه)

      کسی اون تبلیغ نژاد پرستانش رو دیده اگه دیده لایک کنه

      اگه هم ندیده بازم لایک کنه

      موافقم 0
      مخالفم 3
  2. Hadi

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خیلی ماشین خوبیه
    هم شعاع حرکتی خوبی داره هم تکنولوژی و طراحی مثل کانسپت ها…
    ولی اگه قیمتش پایین تر بود موفقیتش بیشتر تضمین میشد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (804 ديدگاه)

      دقیقا مشکل قیمتشه با این قیمت هیچ شانسی نسبت به مدل ۳ نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AMIR / ARMI

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    انتخابم تسلا مدل سه هست
    هندلینگ و پرفورمنس مثال زدنی
    قیافه بیرونی و داخلی بهتر ساده تر و تمیز تر و امکانات تکنولوژی های به روز و اپدیت هاش
    سیستم خودرانش و کلی مزایای دیگش
    در امریکا که نمیتونه در فروش موفق بشه
    در اروپا هم جدال سختی داره با تسلا
    به هر حال موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. سینا BMW

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      هندلینگ!!!!!!!
      قیافه!!!!!!
      فضای داخلی!!!!
      اگه از فقط پرفورمنس رو میگفتی یه چیزی ولی این سه تا رو اصلا نداره،
      مخصوصا اولی که هیچ خودروی برقی اونو نداره
      فضای داخل تسلا یکی از بزرگ ترین نقاط ضعفشه
      ID.3 ظاهرش خیلی بهتر از تسلاست.
      ولی رقابتشون سخته

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      این رقیب تسلا نیست. ارزونترین مدل ۳ تو انگلیس بالای ۵۰۰۰۰ پونده. برای ۹۵ درصد مشتری ها فقط مهم ااکتریکی بودنشه و اگه شعاع حرکتیش کافی باشه بقیه اش (شتاب زیر ۶ ثانیه و رانندگی نیمه خودکار) مهم نیست. کیفیت ساخت فولکس هم چند سطح بالاتر از تسلا هست.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. کوشا

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (220 ديدگاه)

    باید منتظر نسل جدید این خودرو در سال های آینده باشیم. همینطور پورشه و مینی و رنو هم با اینکه خودرو های الکتریکی کاربردی تولید کردند ولی تقریبا از هر نظر از تسلا مدل ۳ ضعیف ترند. رقابت واقعی در دنیای الکتریکی ها بعد از اومدن نسل دوم این خودرو ها شروع میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایمان جباری

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    دنیای الکتریکی VW شروع شد
    برای شروع خوبه و در آینده تکامل پیدا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ATa

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (146 ديدگاه)

    با این نحوه قیمت گذاری (10 هزار تا بیش از مدل پایه تسلا) همان بهتر که آلمانی ها پیشرو این عرصه نبودند که در غیر این حالت قیمت گذاری معلوم نبود با چه حاشیه سودی تعریف می شد! با ورود این تازه واردها ارزش کار تسلا بیش از پیش معلوم شد. زیر مجموعه VW با زیر برندهای گسترده توان تولید ماشینی با پرفورمنس مدل3 بلحاظ عملکرد و قیمت گذاری رو ندارد گویا…(همان بهتر که در گیر کوچک و بزرگ کردن جلو پنجره و چراغ مدل های چند ساله باشند).

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMIR / ARMI

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      دقیقا به نقطه درستی اشاره کردید
      کلا اروپایی ها برای هر تکنولوژی جدیدی حاشیه سود زیادی رو طالب هستن که معمولا همین موضوع در مقابل صنعت پیشروی امریکا هستش که حاشیه سود رو در انحصاری کردن با تیراژ کم سود بالا نمیبینن بلکه در تیراژ بالا سود کم روی هر محصول
      این موضوع کاملا در مورد تسلا و کوروت جدید مشهوده
      هیچ کمپانی حتی تا سال ها حاضر نمیشد این تعداد زیاد از تکنولوژی روز رو در قالب چنین خودروهایی با چنین قیمت هایی به مردم عرضه کنه
      این مسئله در همه چیز هست از صنعت پز‌شکی تا سیاست خارجه
      خائنین بشریت و مخصوصا کشور های جهان سومی این جاها مشخص میشه ولی متاسفانه ملت اگاه نیستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina7

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (435 ديدگاه)

        یه لحظه یاد اپل افتادم :))))
        حرفی سخنی…؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      این تو آلمان ۲۸۰۰۰ یورو هست که نصف قیمت مدل ۳ هست. شما ۱۸۰۰۰ نه همون ۲۸۰۰۰ یورو برام تسلا مدل ۳ نو پیدا کن من همین فردا میرم میخرم. تسلا تو تبلیغات حرف نداره ولی تو واقعیت خیلی گرونتر از ادعاهاشه. کسی که از نزدیک تسلا دیده باشه پول ب ام و ۵۴۰ نمیده تسلا مدل ۳ بخره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امیر

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    وزن حدود 2تن!!!!
    برای خودرویی به این اندازه بسیار وحشتناکه
    درسته که مرکز ثقل پایینی داره اما وزن زیاد باعث میشه پرفورمنس خودرو به طرز وحشتناکی فدا بشه
    از فولکس واگن با اون همه تجربه چندین ساله و تکنولوژی و سرمایه های سنگین،توقع بیشتری بود
    خودرویی که بتونه حداقل با تسلا 3 رقابت کنه اما ظاهرا تا مدت زیادی همچین چیزی برای خودروسازها امکان نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. meysam

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    تسلا سیستم اتوپایلوت و اگه اشتباه نکنم اینترنت 3 ساله رایگان داره بعلاوه کلی امکانات دیگه ولی اینو هم درنظر بگیرین تسلا هنوزم به سود دهی لازم نرسیده. اگه بخواد سود کنه فکر کنم باید 10 هزارتا بکشه رو محصولاتش که در اون صورت بازم از خیلی از الکتریکیهای بازار بصرفه تره
    طراحی داخلی این فولکسو به تسلا ترجیح میدم. خیلی زیباتره ولی قیمتش اصلا با ماهیتش جور در نمیاد.
    در کل بنظرم باقی خودروسازها راه درازتری از آنچه که فکر میکنن برای رسیدن به تسلا دارن ولی اینطورم نیست که نشه رسید. چند روز پیش شرکت آمریکایی نیکولا از پیکاپ “بجر” رونمایی کرد که هم باتری و هم هیدروژن داره با پیمایش 600 مایل. خیلی زیبا و کاربردی و بنظرم رقیب اصلی تسلا اونه و باقی شرکتها هنوز محصول درخوری برای رقابت با تسلا ارائه ندادن
    https://www.pedal.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا BMW

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      البته روی مدل ۳ پایه و مدل y پایه سود خوبی داره
      ولی روی مدل های پرفورمنس بدجوری ضرر میده
      اگه اینطوری نبود الان همون یه سود کمی داره رو نداشت
      سود کلی با محاسبه مدل پایه داره ولی میانگین کلی با پرفورمنسا ضرر میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. (Saeed(peugeot

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    به نظر بد ماشینی از آب درنیومده …….ولی اصلا در حد اون چیزی که جلوش میدادن و چیزی که از آب دراومده نیست ….

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. آرش وان

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    رنو ZOE و نیسان لیف بهتر از این هستند

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (259 ديدگاه)

      صد در صد موافقم. کسی که بخواد الکتریکی بخره، واسش این مهمه که تو شهر بره سر کار و بگرده خونه اصلا هم پول بنزین نده که خرجش از بنزینی بیشتر نشه. حالا با ID با این قیمت پایه ی بالا، این فلسفه زیر سوال میره. ولی Zoe و لیف دقیقا رو این فلسفه حرکت میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. حسین

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (259 ديدگاه)

    این خودرو تو دو نسل بعدی خودش به حالت مناسب و رقابتی با بنزینی ها و هیبریدی ها میرسه. الان از نظر من یکی هیچ دلیل وجود نداره که به جای بنزینی یا هیبریدی برم سمت همچین خودرویی مگر اینکه منو برق!!! (جو الکی واسه الکتریکی خریدن) گرفته باشه.
    به نظرم فولکس واگن بعد از دیزل گیت داره انتحاری عمل میکنه و بی محابا دست به الکتریکی سازی میزنه ولی برعکس تویوتا داره محتاطانه و قدم به قدم تو هر حوزه ای پیش میره و قبل از هر کاری نیاز و آینده ی بازار خوب ارزیابی میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا