لوتوس

معرفی رسمی امیرا، آخرین خودروی درون‌سوز لوتوس

از چند وقت پیش، لوتوس وعدهٔ ساخت مدل جدید امیرا را به‌عنوان آخرین محصول درون‌سوز خود داده بود و پس از انتشار تیزرهایی، حالا رسماً این اسپرت جدید را معرفی کرد. امیرا که جایگزین هر سه مدل الیزه، اگزیج و اوورا می‌شود، روی نسخهٔ جدیدی از شاسی آلومینیومی لوتوس ساخته شده و با فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۵ میلی‌متر، تقریباً اندازهٔ یکسانی با اوورا دارد. طول این خودروی جدید هم تنها ۲۰ میلی‌متر از اوورا بیشتر است و وزن پایهٔ آن ۱۴۰۵ کیلوگرم اعلام شده است.

امیرا یک تغییر مهم را برای لوتوس به همراه دارد زیرا برای اولین بار، از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس-آام‌گ در آن استفاده شده است. هرچند لوتوس این موضوع را تائید نکرده اما احتمالاً این همان پیشرانهٔ مرسدس A35 است که ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در امیرا اما این موتور تغییراتی اساسی مثل تجهیز به سیستم ورودی هوای جدید و اگزوز جدید را تجربه کرده که قدرت آن‌را به ۳۶۰ اسب بخار رسانده است. لوتوس هنوز گشتاور این موتور را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود از ۴۰۰ نیوتن متر A35 بیشتر باشد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه AMG به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و خودرو را در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

کسانی که قدرت و شتاب بیشتری می‌خواهند اما می‌توانند سراغ پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ بروند. این همان پیشرانهٔ شش سیلندر سوپرشارژی است که سال‌ها است در مدل‌های اگزیج و اوورا ارائه می‌شود. این موتور که با گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب است، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این یعنی از اوورا GT کنونی خروجی کمتری دارد. حداکثر سرعت این نسخه ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت و هرچند هنوز شتاب آن اعلام نشده اما به‌احتمال‌زیاد نزدیک ۴.۲ ثانیهٔ اوورا GT خواهد بود.

امیرا در طراحی بیرونی به‌وضوح از هایپرکار الکتریکی اویجا الهام گرفته است. به همین دلیل، روی کاپوت خودرو دقیقاً مثل اویجا بُرش‌هایی کار شده و جلوی گلگیرهای عقب هم ورودی‌های هوا تعبیه شده است. همچنین خروجی‌های هوای زیر چراغ‌های عقب نیز هایپرکار الکتریکی لوتوس را به یاد می‌آورند.

با وجود تغییرات بیرونی قابل‌توجه، شاید قابل‌توجه‌ترین ویژگی امیرا، داخل آن باشد زیرا حتی بدون نشستن داخل آن می‌توان فهمید که از لحاظ کیفیت یک گام مهم به سمت جلو برداشته است. در میانهٔ داشبورد این خودرو یک نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی لمسی جای گرفته که از اندروید اتو و اپل کارپلی برخوردار است. علاوه بر این، یک نمایشگر بزرگ‌تر هم به‌عنوان صفحه آمپر پست غربیلک فرمان D شکل قرار گرفته است.

صندلی‌های امیرا به‌صورت استاندارد از تنظیم برقی در چهار جهت برخوردار هستند اما نمونه‌های برقی ۱۲ جهته هم قابل سفارش هستند. سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور باران، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب هم از دیگر تجهیزات این ماشین هستند. در بخش ایمنی هم لوتوس یک پکیج کمک‌رانندهٔ پیشرفته بنام ADAS را رأی امیرا در نظر گرفته که شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار، هشدار خستگی، هشدار خروج از خط و… می‌شود.

لوتوس برای امیرا یک پکیج سفارشی بنام Drivers Pack را هم تدارک دیده که سیستم تعلیق سفت‌تر و لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ را به همراه دارد. نکتهٔ جالب اما اینکه لوتوس هم مثل مک‌لارن، در امیرا از فرمان هیدرولیک استفاده کرده است زیرا معتقد است این سیستم فرمان نسبت به نمونهٔ الکتریکی بازخورد بیشتری به راننده می‌دهد. علاوه بر این، فاصلهٔ عرضی چرخ‌های امیرا از هم نیز نسبت به دیگر خودروهای جاده‌ای لوتوس بیشتر است.

امیرا صرفاً یک اسباب‌بازی سرگرم‌کننده برای آخر هفته نیست و می‌تواند به‌عنوان خودرویی روزمره مورداستفاده قرار گیرد زیرا لوتوس کابین آن‌را بسیار کاربردی طراحی کرده است. بدین منظور، روی درها جیپ‌هایی مناسب برای قرار دادن یک بطری نوشابهٔ ۵۰۰ سی‌سی تعبیه شده، پشت صندلی‌ها ۲۱۰ لیتر فضا برای قرار دادن اشیاء وجود دارد و به گفتهٔ لوتوس، صندوق بار ۱۵۰ لیتری پشت پیشرانه هم برای حمل یک مجموعهٔ چوب‌های گلف مناسب خواهد بود.

سفارشات خرید لوتوس امیرا هم‌اکنون پذیرفته می‌شود اما فروش رسمی آن در اروپا از بهار ۲۰۲۲ و در ایالات‌متحده تا آخر آن سال آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود قیمت این خودرو که باید با پورشه کیمن رقابت کند، زیر ۶۰ هزار پوند باشد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. porsche

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (613 ديدگاه)

    چه خوب

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. SFXSuperFast

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (251 ديدگاه)

      توی زمانی زندگی میکنیم که ۴۰۰ اسب خیلی برای یه سوپرکار موتور وسط کمه
      بایسته است که یه سوپرکار موتور وسط بالای ۶۵۰اسب قدرت داشته باشه
      سدان ۲.۹لیتری V6 توربو آلفا ۵۱۵ اسب قدرت داره.
      برای لوتوس با ۳.۵ لیتر سوپرشارژ ۶۲۰ اسب رقم مورد قبولیه نه ۴۰۰

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
  2. مازیار

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (618 ديدگاه)

    چه میشه گفت در وصف طراحی های این کمپانی؟😍

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  3. امیر

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (460 ديدگاه)

    عجب خوشگله.
    و همانطوری که از لوتوس انتظار می ره. باید عملکرد خوبی داشته باشه.
    ولی حیف آخرین خودروی درون سوز لوتوس

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  4. Reza Waffen SS

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2740 ديدگاه)

    یه لحظه فکر کردم مازراتی MC20 عه

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1733 ديدگاه)

      آره از نمای جلو کمی یاد آور اونه .

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  5. محمد امین

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    درسته یه نسخه ی جمع جور از اویجا هست ، اما بسیار شبیه به mc20 شده و در اینستاگرام هم این موضوع رو دیدم که میگفتم شبیه به mc20 شده ، ولی ماشین زیبایی هست و کامله ک هیچ نقصی نداره
    فقط یه مورد ، چرا انگلیسی ها مشکل ساخت موتور دارن ، و این مربوط به سال‌های بعد از ۲۰۰۰ هست و از اون موقع ها شایع شد از استون تا لوتوس و رولزرویس که دیکه آلمانی شده و مک لارن که خیلی وقت هست موتور v8 خودش رو یه تغیر اساسی نداره ، هرچند که با ساخت موتور v6 ما را امید وار کرد ، و حتی لندرور و جگوار هم خیلی وقت هست اپدیت های اساسی برای موتور هاشون ندادن ، هرچند و ضعیت این دوتا بهتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1733 ديدگاه)

      بدبختانه انگلیسی ها آلمانی شدن . رولز رویس استون بنتلی و حتی اولای مکلارن (F1 هرچند شاهکاری بود ) و جدیدا همین لوتوس . به قول جرمی : خونم آلمانیه ماشینام آلمانی اند منطقه زندگیم آلمانیه خودمم آلمانیم 😂

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
      1. Amirreza

        ۱۶ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2230 ديدگاه)

        آره ، بعدش چند نفر از روشن فکرا میان به آلمان و اروپا میگن پول برند گیر و الکی گرون

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. RezaRs

          ۱۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1553 ديدگاه)

          چین چه داند قبمت نقل و نبات

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  6. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1733 ديدگاه)

    واقعا زیبا و کاربردی شده لوتوس های قبلی مثل یه خودروی تفریحی آخر هفته بودند ولی در کل همه محصولات لوتوس عالین.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  7. iman

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (109 ديدگاه)

    این ماشین کامل ترین ساخته لوتوسه بسیار زیباست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مانی

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2266 ديدگاه)

      چیزی که نشون میده یه ماشین لوتوسه وزن بسیار کمشه
      این خرس تپل با ۱۴۰۰ کیلو وزن(بیشتر از ۷۲۰ که چند کلاس بالاتره)
      چطور بهترین ساخته لوتوسه؟؟؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. AMIR / ARMI

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (701 ديدگاه)

    به شدت طراحی گیرا تر و زیبا تر از ایتالیایی ها داره
    از ۷۱۸ پورشه که بسیار قدیمی شده بهتره به نظرم

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. AMG

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (374 ديدگاه)

      وای عاشقش شدم خیلی طراحی جذابی داره مخصوصا داخل و همینطور که داخل مطلب گفته کیفیت رشد چشمگیری داشته
      موتور v6 با سوپرشارژ هم عالیه
      اما با اینکه خیلی باهاش حال کردم ولی بازم نظر من داخل این کلاس فقط کیمن
      هست و به نظر من بر خلاف عقیده محترم شما اصلا قدیمی نشده
      میشه گفت جفت ستاره این کلاس اسپرت محسوب میشن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۱۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1101 ديدگاه)

        درسته لوتوس طراحی خوبی داره، و واقعا قیمت گزاری اش در حد شورولت کوروت عالی هست ، ولی نمیشه اون رو در حد پورشه دونست ، اصلا در یک سطح نیستن ،این ماشین با موتور v6 سوپرشارژ خودش میتونه یه رقیب خوب هم از نظر سطح مهندسی و هم قیمتی برای c8 باشه ، اما پورشه در یک سطح دیگست ، همه چیز هم طراحی نمیشه ، پشت پرده هم مهمه که پورشه دست برتر روداره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  9. ارشیا(فقط و فقط)SVJ

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (308 ديدگاه)

    لوتوس ۱۴۰۰ کیلویی؟
    به عنوان یه لوتوس زیادی سنگینه.
    به نظرم اخرین درون سوز لوتوس باید بهتر میبود.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    خیلی طراحی زیبایی داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. Shirko

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (123 ديدگاه)

    تو نگاه اول یه خورده شبیه ام سی ۲۰ می مونه .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. GT

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (367 ديدگاه)

    جذاب ترین خودروی درون سوز لوتوس، ولی چرا در مدل قوی تر از همان پیشرانه ۴ سیلندر توربو مرسدس که روی A45 هست استفاده نکرده؟! چون با وجود حجم و وزن کمتر قدرت و گشتاور بیشتری داره نسبت به V6 سوپرشارژ

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. Kf

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (214 ديدگاه)

    فدا بشم من

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. HamiD

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    خیلی زیباست … و همچنین خوش صدا!!!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  15. akrh78

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1009 ديدگاه)

    هر ۴ تا بررسی که نگا کردم گفتن که موتور A45 هست و بین ۳۶۰ تا ۴۰۰ اسب بخار قدرت داره
    در کل برا ۶۰ هزارتایی که میدی خیلی ماشین میگیری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. Sina10

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1875 ديدگاه)

    این ماشین فوق العاده زیباست!!!
    قیافش حرف نداره
    حیف که اخرین درونسوز لوتوس شده..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Sina10

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1875 ديدگاه)

      دوستان نسل جدید سری ۲ هم معرفی شده
      طراحی جلوش قابل قبوله ولی پشتش خوب نیست
      در کل نسبت به طراحی زیبای سری۲ نسل قبل بشدت افت کرده
      بسیار بسیار سریعتر شده ولی خب طراحی خارجی قابل قبولی نداره
      واقعا این بخش طراحی ب‌ام‌و همه رو باید اخراج کرد ، همشونو ، هیچ خلاقیتی ندارن ، انگار فاجعه M4 و سری ۴ و iX براشون کم بود به سری ۲ هم حمله کردن
      حالا دوباره بگین نه M4 بهش نگاه کنید عادت میکنید
      هرچند سری ۲ به نظرم قیافه اش خیلی زشت نیست مثلا مثل iX و سری ۴ بد نیست ولی زیبا هم نیست به هیچ وجه
      پسرفت کامل در طراحی و برعکس پیشرفت در پرفورمنس
      تنها ماشین های زیبایی که الان ب‌ام‌و میسازه سری ۵ و ۸ و M340i هستن همچنین میشه X5 M رو هم جزء اشون حساب کرد ولی بقیه یا متوسط هستن یا فاجعه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۱۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1101 ديدگاه)

        اقا سینا کلا طراحی برند های مختلف داره زبان تازه ای به خودش میگیره از فراری گرفته تا کونیخزگ و bmw ، از این که نمی‌تونیم اون طراحی های شاهکار گزشته و حماسی رو ببینیم واقعا متاسفم ولی عقیده‌ی من اینه که با فال نیک به این قضیه نگاه کنید ، قطعا زیبایی رو در میابید و این زبان طراحی جدید تمرکز را روی پرفورمنس بالا برده

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. RezaRs

      ۱۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1553 ديدگاه)

      گریه داره ولی خب دیگه همه چی انگار با درون سوز تموم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  17. سورنا

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1033 ديدگاه)

    عجب چیزیه 😍😍

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. مهردادکمال

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (662 ديدگاه)

    تا کوروت و پورش و بی ام و و بنز و سوپرا و نیسان هست کی میاد سراغ این ماشین امار فروش لوتوس قطعا این ادعا رو اثبات میکنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. Amirreza

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2230 ديدگاه)

      شک نکن من میام سراغ لوتوس ، چون بینهایت خاصتر اوناییه که گفتی و بینهایت قشنگتره

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. ارشیاsvj

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1568 ديدگاه)

      منم باهات میام.
      لوتوس فراتر از یه ماشینه.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  19. Amirreza

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2230 ديدگاه)

    سنگین بودنشو که حذف کنیم لایق اسم لوتوس هست ، مخصوصا با این طراحی جیمز باند پسند😂

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. بهنام

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    نابیه 😍
    از اونجایی که موتور ۳,۵ لیتری تویوتا داره داشتم به این فکر میکردم چقدر خوب می‌ شد موتور ۳,۵ لیتری توئین توربو لندکروز جدید روش باشه معرکه می شد با یه تنظیم بهتر و مناسب این ماشین 🤤

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا