لکسوس

سرانجام نسل جدید لکسس LX معرفی شد، پوست‌اندازی کامل پس از 13 سال

یکی از نقاط قوت اصلی لکسس LX ترکیب تجمل با توانایی‌های آفرود است. این یک ترکیب برنده است اما نسل کنونی این خودرو نزدیک به یک و نیم دهه پیش در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۷ رونمایی شد و هرچند به‌روزرسانی‌های متعدد به ماندن آن در بازار کمک کرده‌اند اما پویایی رانندگی وانت مانند و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی وحشتناک، کاملاً سن بالای آن‌را نشان می‌دهند. بااین‌حال، تویوتا اوایل سال جاری نسل جدید لندکروزر را رونمایی کرد که این یعنی زمان زیادی تا دیدن نسل جدید لکسس LX باقی نمانده بود. حال سرانجام انتظارها به پایان رسیده و نسل جدید پرچم‌دار برند لوکس تویوتا رسماً معرفی شده است.

طراحی نسل جدید لکسس LX تکاملی است و همچنان جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل بزرگ در آن به چشم می‌خورد که البته در داخل این جلوپنجره حالا هفت میلهٔ افقی با بخش میانی توخالی برای بهبود خنک‌کنندگی پیشرانه طراحی شده است. طراحان همچنان ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و چراغ‌های جلوی باریک‌تری را هم برای این خودرو در نظر گرفته‌اند. در پروفیل جانبی خودرو شاهد نمای ساده‌ای هستیم که شاید تنها ویژگی قابل‌ذکر آن گلگیرهای برجسته باشد. زیر این گلگیرها هم رینگ‌های آلیاژی ۱۸، ۲۰ و یا ۲۲ اینچی قرار می‌گیرد.

در عقب خودرو مثل نسل جدید NX، بجای لوگوی لکسس نوشتهٔ LEXUS نقش بسته و حالا چراغ‌های جدید خودرو هم توسط یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند. در پایین هم سپر جدیدی به چشم می‌خورد که قطعاً نمای پیکاپی کمتری دارد. لکسس هنوز ابعاد دقیق LX جدید را اعلام نکرده اما گفته است که فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متری نسل قبلی را حفظ کرده است. این موضوع به‌احتمال‌زیاد فضای داخلی خودرو را محدود می‌کند اما به گفتهٔ لکسس، این فاصله از زمان معرفی اولین نسل LX در سال ۱۹۹۵ تاکنون ثابت بوده است.

هرچند طراحی بیرونی LX تکاملی و تقریباً مشابه قبل است اما در مورد داخل آن هرگز این‌گونه نیست. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا دو نمایشگر مختلف با اندازه‌های ۷ و ۱۲.۳ اینچی در میانهٔ داشبورد با سیستم اینترفیس کاملاً جدید لکسس است که برای اولین بار در نسل جدید NX ارائه شد. نمایشگر بزرگ‌تر ناوبری، نمای دوربین‌ها و تنظیمات سیستم صوتی را نشان می‌دهد درحالی‌که نمایشگر کوچک‌تر به کنترل سیستم تهویه و اطلاعات خودرو اختصاص دارد.

هرچند ترکیب دو نمایشگری این روزها منسوخ شده اما به گفتهٔ لکسس، نمایش تصویر دوربین‌ها در بالا و درعین‌حال نمایش وضعیت خودرو در پایین باعث سهولت رانندگی در آفرود خواهد شد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید لکسس همچنین از دستیار صوتی، پروفایل کاربری و قابلیت به‌روزرسانی از راه دور هم برخوردار است که به‌مرورزمان آن‌را بهبود می‌دهد. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی LX جدید هم می‌توان به چرم پریمیوم، تریم‌های چوبی و فلزی، صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم صوتی پریمیوم لوینسون با ۲۵ بلندگو اشاره کرد.

نسل جدید شاسی‌بلند پرچم‌دار لکسس در مدل LX600 و در تیپ‌های استاندارد، پریمیوم، لوکس، فوق لوکس و F اسپرت عرضه می‌شود که دو تیپ آخر کاملاً جدید هستند و دو گروه کاملاً متفاوت از خریداران را هدف گرفته‌اند. F اسپرت در بیرون با جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ با قاب کرومی مشکی و همین‌طور رینگ‌های ۲۲ اینچی آلومینیومی اختصاصی متمایز می‌شود و در داخل از صندلی‌های اسپرت و چرم بافت‌دار روی غربیلک فرمان برای بهبود چسبندگی به دستان راننده بهره می‌برد. تغییرات فنی نسخهٔ F اسپرت اما چندان عمیق نیستند و صرفاً شامل تجدیدنظر در فرمان برقی و سیستم تعلیق تطبیقی با تنظیم منحصربه‌فرد کمک‌فنرها و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن می‌شود.

تیپ فوق لوکس اما در جهت متفاوتی گام برداشته و در عقب به دو صندلی مجزای فوق‌العاده راحت مجهز است. بین این صندلی‌ها هم یک کنسول عریض با شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، نگه‌دارنده‌های لیوان کاوردار، پورت‌های USB و جک‌های هدفون برای سیستم سرگرمی عقب، محفظهٔ اشیاء بزرگ و یک نمایشگر کوچک برای کنترل صندلی‌های و سیستم تهویه قرار گرفته است. این نسخه همچنین در عقب به دریچه‌های تهویهٔ سقفی مخصوص برای گرمایش و سرمایش بهتر مجهز است و از آفتاب‌گیر و چراغ‌های مطالعه هم بهره می‌برد.

لکسس برای نسل جدید LX پکیج ایمنی Safety System+ 2.5 خود را هم در نظر گرفته که شامل سیستم پیش از برخورد بهبودیافته با هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک و قابلیت تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران به همراه کروز کنترل راداری پویا، دستیار حفظ حرکت میان خطوط با هشدار خروج از خط، نوربالای هوشمند، دستیار فرمان اضطراری و دستیار علائم جاده می‌شود.

در زیر کاپوت نسل جدید LX، مثل لندکروزر جدید، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 قبلی جای خود را به یک ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی جدید داده که ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد افزایش قابل‌توجه ۲۶ اسب بخاری و ۱۰۳ نیوتن متری را نسبت به قبل نشان می‌دهند. علاوه بر این، به گفتهٔ لکسس، این موتور حداکثر گشتاور خود را در حدود دور ۳,۶۰۰ rpm ارائه می‌کند که موجب بهبود عملکرد در آفرود می‌شود زیرا در این مسیرها رانندگان معمولاً با سرعت پایین حرکت می‌کنند.

این موتور به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ جدید متصل شده که جایگزین ۸ سرعتهٔ قبلی شده است. این گیربکس دنده یک سنگین‌تری دارد که موجب استارت نرم‌تر و عملکرد قدرتمند در آفرودهای سرعت پایین می‌شود. همچنین وجود دو دنده بیشتر هم دور موتور را در سرعت‌های بالا کاهش می‌دهد که منجر به سواری ساکت‌تر و مصرف سوخت کمتر می‌شود. در همین حال، وزن LX هم به لطف درهای آلومینیومی و پلت‌فرم بدنه روی شاسی کاملاً جدید، ۲۰۰ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی شده است. همچنین به گفتهٔ لکسس، معماری خودرو ۲۰ درصد مستحکم‌تر از قبل شده است.

سیستم تعلیق نسل جدید LX در جلو از نوع دو جناقی با فنرهای پیچشی بهینه و در عقب چهار اتصالی است که برای بهبود پایداری و راحتی سواری اصلاح شده‌اند. این خودرو همچنین به تعلیق تطبیقی متغیر، فرمان برقی جدید و سیستم ترمز جدید با کنترل الکترونیکی مجهز شده است. در LX جدید سیستم فعال کنترل ارتفاع هم با حالت‌های پایین، معمولی، Hi1 و Hi2 هم وجود دارد که بر اساس شرایط رانندگی، به‌طور خودکار ارتفاع از زمین را تنظیم می‌کند.

به گفتهٔ لکسس، تغییراتی که در نسل جدید LX انجام شده، آن‌را راحت‌تر و پویاتر کرده و درعین‌حال توانایی‌های آفرود افسانه‌ای آن‌هم حفظ شده است. یکی از مصادیق این ادعا، عدم تغییر زوایای حمله، فرار و شکست و همین‌طور توانایی بالا رفتن از شیب ۴۵ درجه و حرکت در عمق ۷۰ سانتی‌متری آب است. در ویژگی‌های آفرودی این خودرو پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته و سیستم مالتی تراین حالا با برخورداری از حالات اتوماتیک، خاک، شن، گل‌ولای، برف و صخره، بهبود پیدا کرده است.

سایر ویژگی‌های آفرودی LX جدید هم شامل کرال کنترل، دستیار پایین رفتن از شیب‌ها و مانیتور مالتی تراین می‌شود که آخری با استفاده از چهار دوربین در جلو، طرفین و عقب، محیط اطراف خودرو را نشان می‌دهد. قابلیت جدید این دوربین‌ها نمایش زیر خودرو است که موقعیت دقیق چرخ‌ها را نشان داده و امکان دیدن موانعی که معمولاً از نظر پنهان هستند را فراهم می‌کند. نسل جدید لکسس LX مدل ۲۰۲۲ در سه‌ماههٔ اول سال آینده به نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد رسید.

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    من بیشتر وقتی کامنت میزارم که نقدی داشته باشم نظر منفی خودم رو هم در مورد ظاهر این ماشین و قیمت بالاش چه lx چه لندکروز گفتم اما یه واقعیت هم هست که نباید ازش گذشت اونم اینه که دوامش واقعا چندین برابر رقبای اروپایی و آمریکایی هست

    موافقم 28
    مخالفم 7
    1. R@m!n

      ۲۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      به نظرم تو این کلاس دوام اهمیتی نداره چون مالک تهش ۳ ۴ سال این ماشینا رو داره و یا با مدل جدیدش تعویض می کنه یا یه برند دیگه میخره.

      موافقم 13
      مخالفم 28
      1. Iman99

        ۲۴ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        بحث دوام اصلا گفتنش درست نیست چون اگه اطلاعاتمون رو بالاتر ببریم متوجه میشیم که همون آلمانی ها و امریکایی ها جایی که دوام واسشون ملاک باشه بادوام ترین هم هستن و خودشون از همه بادوام تر هستن ولی همونطور که گفته شد این چیزی نیست که درمورش بحث کنیم.
        مهم برتری تو فاکتور هایی هست که تعیین میکنه چی بهتره و کدوم بهترینه که قطعا گزینه های آلمانی و امریکایی مثل مرسدس جی کلاس و هامر و فورد از همه نظر بهتر هستن تو همه چیزای دیگه هم همینطور.

        موافقم 14
        مخالفم 9
        1. مهدی

          ۲۷ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (1586 ديدگاه)

          برادر یه جوری از دوام حرف میزنی که انگار یه موضوع ماوراطبیعه هست که وجود عینی نداره! وقتی میگیم دوامش بالاتره پس قائدتا کیفیت متریال و مهندسی طراحی اون قطعات بالاتر بوده که موجب دوام بیشتر شده. ای موضوع واسه یه ماشین هوی دیوتی به شدت مهمه چون معمولا تحت فشار هستن… در مورد اینکه مالک ۳_۴ سال ماشین رو نگه میداره هم به فرض اینکه اینطور باشه اما ماشین که بعد ۳_۴ سال قرار نیست اوراق بشه قراره بره زیر پای مالک جدید

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. Iman99

          ۴ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          اتفاقا تو همون دوام و کیفیت هم آلمانی ها و امریکایی ها بهترین هستن و بهترین کیفیت و بیشترین دوام رو دارن قطعا بهترین کیفیت و بالاترین مهندسی رو دارن که این اثبات شده مثل همه زمینه های دیگه که تو همه چیز از همه نظر بهترین هستن تو این مورد هم همینطور
          گفتن مثالش مقداری طولانی میشه ولی اگه خواستی توضیح میدم
          مثلا تو این سگمنت یا کلاس بهترین ها مرسدس جی ملاس و فورد رپتور و رم trx و هامر هستن که از همه نظر خیلی بهتر هستن و کلا از همه نظر بهترین هستن

          موافقم 5
          مخالفم 2
    2. Amard

      ۲۴ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (752 ديدگاه)

      جلو پنجره اش واقعا مزخرف بقیه مشخصات خوب کارایی لندکروز و ال ایکس ماشین دیگه ای ندیدم که داشته باش

      موافقم 1
      مخالفم 6
  2. datsun

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    خودم شخصا انتظار طراحی بهتر رو داشتم ولی کابین خیلی بهتر شده و زیباست

    موافقم 14
    مخالفم 2
  3. حامد قدسی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (262 ديدگاه)

    طراحی با دوتا مانیتور با اون گرافیک مسخره و رزولوشن پایین اش واقعا مسخره است. طراحی بیرونی اش هم خوبه هرچند جلوپنجره ی مشکی مشبک بهترش می کرد. کلا تو طراحی داخلی یه فاجعه ی بزرگه بیرونش هم قابل قبوله در مورد سایر تکنولوژی ها هم که همیشه ضعیف تره از رقبایی مثل رنجروور، یا آمریکایی هایی مثل اسکالید و واگنیر. موتورش هم همیشه مصرفش بیشتر از توان تولیدی اش بوده و هست. وافعا برندهای لوکس ژاپنی مدت هاست نتونستن رقیب جدی برای اروپا و آمریکایی های متناظر بشن حتی جنسیس واقعا حرفای مهمی برای گفتن داره و خیلی وقتا میشه ترجیحش داد به لکسوس و اینفینیتی و آکورا. تو بحث برقی شدن هم که واقعا عقبه. با اینکه از این کلاس به این بزرگی واقعا خوشم نمی آد کلا گرند واگنیر یه لول خاصی از لوکس بودن رو مطرح کرده

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. حسین

      ۲۳ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (785 ديدگاه)

      داداش شما یا نظر نده
      یا حداقل یه طوری نظر بده
      که کمتر تعصبت رو نشون بده
      بخدا ما که نه این ماشینا رو دیدیم نه استفاده کردیم
      مطمئن باش اینجوری خودتو اذیت می‌کنی
      این ماشین بدبختم بزار حداقل بیاد تو بازار
      بعد خواستی به کوبیدنش ادامه بده
      بنظر بنده هم طراحی خوبی داره
      مثل همیشه این خانواده هم انتظار میره
      همون عملکرد عالی نسل های قبل رو
      با تکامل و پیشرفت ادامه بده
      البته بنظرم جای فیس لیفت هم زیاد داره در آینده
      در هر صورت یک مهره ی قدرتمند از سوی تویوتا
      ک میدرخشه و امیدوارم بهترین عملکرد ها رو از خودش
      به جا بزاره
      ایام بکام

      موافقم 10
      مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا