متفرقه

خودروهای کارکرده، گران‌تر از همیشه!

اگر در بازار به دنبال خودروهای کارکرده باشید احتمالاً فهمیده‌اید که این دسته از خودروها به اندازه‌ی قبل ارزان‌قیمت نیستند.


اگرچه همه می‌دانیم خودروهای صفرکیلومتر گران‌تر می‌شوند پس بالا رفتن قیمت خودروهای کارکرده نیز طبیعی خواهد بود. رویترز به نقل از ادموندز گزارش داده که متوسط قیمت یک خودروی ۱۰ ساله در آمریکا برابر با ۸۶۵۷ دلار است.


این قیمت نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. موضوع مهم‌تر اینکه افزایش قیمت یاد شده سه برابر بیشتر از افزایش قیمت خودروهای صفرکیلومتر است زیرا قیمت این خودروها در بازه‌ی زمانی مشابه تنها ۲۵ درصد بیشتر شده است.


خب پس این افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای کارکرده تقصیر کیست؟ رویترز می‌گوید دلیل این امر را باید در رکود اقتصادی بزرگ جست‌وجو کرد. همین چند سال پیش بود که رکود اقتصادی باعث ورشکستگی کرایسلر و جنرال موتورز شد اما خب خودروسازان دیگری هم به دردسر افتادند زیرا میلیون‌ها آمریکایی شغل خود را از دست دادند.


داده‌ها نشان می‌دهد خودروسازان معمولاً حدود ۱۶.۵ میلیون خودرو را هر ساله در آمریکا به فروش می‌رساندند اما این موضوع در سال ۲۰۰۸ تغییر کرد و تنها ۱۳.۲ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شد. این روند منفی تا سال ۲۰۰۹ ادامه یافت و حداکثر فروش خودرو در آن سال به ۱۰.۴ میلیون دستگاه رسید؛ اما در سال ۲۰۱۴ بود که فروش خودروها کاملاً احیا شد و یک‌بار دیگر به ۱۶.۵ میلیون دستگاه رسید.


با توجه به قوانین عرضه و تقاضا، جای تعجبی ندارد که خودروهای کارکرده گران‌تر از همیشه شده‌اند زیرا تعداد مدل‌های موجود در این بازار محدودتر است. متأسفانه این وضعیت به این زودی‌ها بهبود نخواهد یافت زیرا یکی از کارشناسان بازار می‌گوید تعداد خودروهای کارکرده با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۲ به حد نرمال نخواهد رسید.


این موضوع باعث می‌شود مشتریان در وضعیت بدی قرار گرفته و برخی از آن‌ها به دنبال خودروهایی با کارکرد زیاد باشند. اگرچه این خودروها قیمت کمتری دارند اما خب هزینه‌های سرویس و نگهداری بالایی خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. روح اله

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (134 ديدگاه)

    ترجمه خیلی از مقاله های خارجی تو ایران اصلا صدق نمیکنه.یارو سال 1373 یه پراید با قیمت زیر یه میلیون تومن خریده همون ماشینو الان بعد از 25سال کارکرد قیمت گذاشته 16میلیون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      خب یه رابطه دوطرفه است. اگه این قیمتای بالا برای ماشین های کارکرده هست، لابد خریداری هم براش هست که اینجور میندازن. حالا این 16 میزنه، که با چونه 15 میفروشه. از این طرف خودمون بخوایم ماشین کارکرده مونو بفروشیم نمیتونیم اونو با افت قیمت زیاد بفروشیم. پس همه چی پای هم. باید به خودمون احترام بزاریم و جنسی که گرونه رو نخریم.
      در بلاد کفر، ماشین ارزونه و هزینه نگهداریش(افت قیمت هم شاملش میشه) زیاد. اینجا ماشین کالای سرمایه ایه نه مصرفی. ماشین گرونه و هزینه نگهداریش ارزون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (771 ديدگاه)

    نویسنده مقاله باید بیاد ایران تا توجیح بشه قیمت خودرو کارکرده تو ایران ۱۶ برابر شده طبق مثال بالا یعنی به عبارتی ۱۶۰۰ درصد رشد احتمالا تو آگهی هم می‌نویسه هاچبک کره ای اصل البته منتشر کننده مقاله هم باید بره دبی قیمت خودرو کارکرده بگیر نه انور دنیا الان با پول پراید راحت میشه تویوتا کمری مدل ۲۰۱۴ سوار شد تو کشورهای حاشیه خلیج فارس که متاسفانه ما اونجا نیستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Genius

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    چشم آبی ها انصافا خیلی سوسول ان!!طی یکدهه 75% تورم دیدن دارن سکته میکنن پاشن برای دو سال بیان ایران تورم سالی 200% رو که تجربه کردن و دیدن مردم همچنان لبخندزنان در کوی و برزن تردد میکنند میفهمن دنیا دست کیه :=))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MehdiTurbo

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1970 ديدگاه)

      واسه همینه که اونا اونند ما این
      افتخارش به اونا میرسه بی عرضگی و بی لیاقتیش به ما.
      یه جوری حرف میزنی انگار برعکسه بی لیاقت بودن افتخار نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا