متفرقه

تکنولوژی جدید مایکروسافت، پایان راه مه‌شکن‌ها؟!

جدای از جذابیت ظاهری، مه شکن‌ها برای افزایش میدان دید راننده در شرایط آب و هوایی مه‌آلود طراحی شده‌اند اما برد بسیار کم مه شکن‌ها باعث شده خیلی روی این امر تأثیر نداشته باشند. مه شکن‌های عقب شاید فایده بیشتری داشته باشند زیرا نور بیشتری نسبت به چراغ‌های اصلی دارند و تشخیص آن‌ها در جاده‌های مه‌آلود راحت‌تر صورت می‌گیرد؛ اما چراغ‌های جلو بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند و البته در شرایط مه‌آلود و دید کم نیز وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند.

مایکروسافت به تازگی اختراع جدیدی را ثبت کرده که به عنوان عینک AR با کنترل پیش‌بینی پذیر دستگاه خارجی مبتنی بر ورودی رویداد ویژه توصیف شده است.

به عبارت ساده‌تر این تکنولوژی از تکنولوژی واقعیت افزوده محیط پیش روی خودرو استفاده کرده و تصاویر یاد شده را پردازش می‌کند. این تکنولوژی سپس تصاویر بهتری را برای راننده به نمایش می‌گذارد. عینک واقعیت افزوده مخصوص را می‌توان برای این تصویرسازی بکار گرفت. همچنین می‌توان از این تکنولوژی به عنوان نمایشگر سربالا یا همان هدآپ دیسپلی نیز استفاده کرد. تکنولوژی واقعیت افزوده قبلاً در هدآپ دیسپلی بکار رفته و مرسدس بنز نیز از سیستم مشابهی در نسل جدید S کلاس سود برده است.

اما اگرچه سیستم بکار رفته توسط شرکت‌های پاناسونیک و مرسدس بنز هنوز روی دید واضح از جلوی خودرو تکیه کرده‌اند اما سیستم مایکروسافت در واقع به دنبال بهبود دید راننده در شرایطی است که محیط پیش رو کاملاً آشکار نیست.

قطعاً بررسی ۲۳۵ صفحه شرح کامل اختراع مایکروسافت در این نوشتار نمی‌گنجد اما به‌طور خلاصه باید گفت این تکنولوژی در واقع چشمی است که در جلوی خودرو نصب شده و از پردازنده یکپارچه برای نمایش تصاویر استفاده می‌کند. اگرچه تصاویر بهبود یافته را می‌توان روی هر نمایشگری نشان داد اما تاباندن آن روی نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی منطقی نخواهد بود زیرا در این صورت حواس راننده پرت خواهد شد. قطعاً این اختراع هم همانند اکثر اختراع‌های دیگر با گذشت زمان بهتر خواهد شد و به نظر می‌رسد ارزش سرمایه‌گذاری را دارد زیرا باعث بهبود ایمنی رانندگان و سرنشینان می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Ramin

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    چه تکنولوژی باحاله…

    خوشم اومد…
    خیلی جالبه…

    هرچند واسه ما ایرانی ها هم آرزو است….

    ??????

    ما هنوز تو تارا با سانروف و تارا بی سانروف گیر کردیم…

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Moein

      ۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (83 ديدگاه)

      یک پست بسیار نادر از جناب رامین که هیچ حرفی درباره تسلا یا چین نداره…

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. Ali

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (267 ديدگاه)

    خیلی میتونه مفید باشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  3. زیزیگولو

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (4444 ديدگاه)

    ساختار چراغ ماشینا از گذشته تا حالا دستخوش تغییرای زیادی شده جوری که امروزه نصب چراغای مه شکن رو‌ ماشینا تا حدودی غیر ضروری بنظر میرسه ولی بر اساس قوانین خیلی از کشورا نصب چراغای مه شکن رو ماشینا الزامی هستش و یه از طرف دیگه خودروسازا نصب چراغای مه شکن رو ماشین رو را به عنوان یه آپشن جانبی واسه ماشیناشون در نظر میگیرن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. Roham

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (728 ديدگاه)

    تکنولوژی باعث بهبود ایمنی میشه ولی بعضی چیزا قدیمیش لذت بیشتری میده
    شما فکر کن تو جاده می‌رونید هیچی از جلو نمی‌بینید به جاش زل زدید به مانیتور یا نهایتا هدآپ‌دیسپلی ماشین!
    خدایی عجیبه!

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا