مزدا

بررسی تخصصی MX-30، اولین محصول الکتریکی مزدا

طی چند سال گذشته خودروهایی الکتریکی از برندهایی پدیدار شده که تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اند. هم‌اکنون نوبت به مزدا رسیده، شرکتی که بیشتر به خاطر پیشرانه‌های بنزینی و تنفس طبیعی خود شناخته شده تا خودروهای شهری بدون آلایندگی.

مزدا MX-30

اولین تلاش مزدا در این زمینه شاسی‌بلند کوچک MX-30 است که از نظر طراحی بی‌شباهت به برادر درون‌سوز خود یعنی CX-30 نمی‌باشد. در واقع با دیدن مشخصات ابعادی این خودرو متوجه موضوع یاد شده خواهید شد زیرا طول و عرض MX-30 دقیقاً با CX-30 برابر است هرچند از نظر ارتفاع کمی قدبلندتر می‌باشد. این دو خودرو همچنین فاصله بین محوری یکسانی دارند.

مزدا MX-30

مانورهای غیرقطعی مزدا روی MX-30 نشان می‌دهد که اولین محصول الکتریکی این برند اشتراکاتی هم با محصول اسپورت MX-5 دارد. ما قبلاً MX-30 را در جاده‌های اروپایی رانده‌ایم اما حالا می‌خواهیم آن را در بریتانیا تست کنیم.

مزدا MX-30

اولین حس برخورد با MX-30 مشابه MX-5 بود و این خودرو بیش از آنکه روی سرعت بالا در خط مستقیم تمرکز کند روی هندلینگ تأکید دارد. اکثر خودروهای الکتریکی از گشتاور آنی سود می‌برند و اگرچه پاسخ MX-30 به دستورات راننده قابل‌توجه است اما همانند مینی الکتریک شما را در صندلی میخکوب نمی‌کند.

مزدا MX-30

در عوض MX-30 با شاسی هیجان‌انگیزتر خود جبران می‌کند. سیستم تعلیق نرم‌تر به راننده اجازه می‌دهد کمی بازی کند اما نتیجه آن سواری پایدار و هندلینگی بخشنده است که در سر پیچ‌ها هم خیلی تکان نمی‌خورد. با ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر قطعاً مزدا مینی را از نظر هیجان رانندگی به چالش می‌کشد.

مزدا MX-30

سه سطح برای سیستم ترمز احیا شونده تدارک دیده شده که از طریق فرمان می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. اگرچه در قوی‌ترین حالت نمی‌توان رانندگی تک پدال مشابه اکثر خودروهای الکتریکی مدرن را تجربه کرد اما نیروی کافی برای توقف خودرو در رانندگی نرمال وجود دارد.

مزدا MX-30

سواری مزدا در شهر راحت بوده ولی گاهی اوقات پاسخ‌های عجیبی دارد که باعث می‌شود برخی خودروهای الکتریکی دیگر راحت‌تر به نظر برسند. جای شرمساری است که شیشه‌های عقب به این اندازه کوچک و تاریک هستند. این موضوع باعث شده دید بالاتر از شانه وجود نداشته باشد و پارک کردن MX-30 به کابوس تبدیل شود.

نشستن در بخش عقب کابین نیز کمی سخت است؛ و اگرچه خبری از ستون B نیست اما دسترسی به صندلی‌های عقب یک چالش محسوب می‌شود. افراد بزرگ‌سال برای دسترسی به بخش عقب کابین باید صندلی جلو را کمی خم کرده و سپس سوار شوند.

مزدا MX-30

و بزرگ‌ترین مساله درباره این خودرو به شعاع حرکتی آن مربوط می‌شود. مزدا مدعی است باتری کوچک‌تر MX-30 دوستی بیشتری با محیط‌زیست داشته و بنابراین به‌طور قابل‌توجهی میزان دی‌اکسید کربن تولیدی را کاهش داده است. ژاپنی‌ها می‌گویند افرادی که خواهان برد بیشتر هستند باید منتظر مدل الکتریکی/بنزینی با برد بیشتر باشند که اواخر سال ۲۰۲۱ از راه خواهد رسید.

مزدا MX-30

اما درحالی‌که افراد زیادی برد ادعایی ۲۶۵ کیلومتری مزدا را ناامیدکننده خواهند دانست، برد واقعی این خودرو می‌تواند حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد. بسیاری از افراد با برد محدود مینی الکتریک و هوندا e کنار خواهند آمد اما هرچه به کلاس‌های بزرگ‌تر برویم به‌سختی می‌توان این موضوع را قبول کرد حتی اگر مزدا قیمتی مناسب در مقایسه با رقبایی داشته باشد که از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند.

مزدا MX-30 الکتریکی

اما خب این خودرو به‌صورت استاندارد با شارژ سریع ۵۰ کیلوواتی عرضه شده و ۸۰ درصد باتری را می‌توان در ۳۶ دقیقه شارژ کرد. پریز دیواری هم این کار را در حدود ۵ ساعت انجام می‌دهد.

اما برسیم به بحث تجهیزات که مزدا کاملاً سخاوتمندانه عمل کرده است. تریم پایه از نوع SE-L لوکس است که قیمت ۲۵۵۴۵ پوندی دارد. این مدل از رینگ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های LED، صفحه لمسی ۸.۸ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی و… سود می‌برد.

یک پله بالاتر نسخه اسپورت لوکس با قیمت ۲۷۵۴۵ پوند قرار داشته و از جمله تجهیزات آن می‌توان به شیشه‌های دودی، تریم پیانوبلک و کروم، صندلی‌های گرم شونده و ورود بدون کلید اشاره کرد. مدل GT اسپورت تِک ۲۹۸۴۵ پوندی نیز دارای تجهیزاتی همچون سانروف، سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو و دوربین ۳۶۰ درجه است. MX-30 فرست ادیشن نیز به مدت محدودی و با قیمت ۲۷۴۹۵ پوند عرضه خواهد شد.

اما با رسیدن به کابین مشکل چندانی در رابطه با کیفیت متریال بکار رفته و ارگونومی خودرو وجود نخواهد داشت. MX-30 از متریال پایدار در کابین استفاده کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به بطری‌های پلاستیکی بازیافتی اشاره کرد که در درب‌ها و کنسول مرکزی بکار رفته‌اند. مزدا سیستم تهویه مطبوع را داخل صفحه لمسی کوچکی در بخش پایینی داشبورد قرار داده و از دکمه‌های فیزیکی برای دما و سرعت فن استفاده کرده است.

مزدا MX-30

البته که هر فردی که به دنبال MX-30 باشد به هزینه‌های نگهداری اهمیت زیادی می‌دهد. خبری از مالیات جاده‌ای برای این خودرو نبوده و بنابراین مزدا محصولی فوق‌العاده برای خریداران سازمانی تولید کرده است.

اگر خواهان یک خودروی الکتریکی متفاوت باشید ظاهر و احساس مزدا MX-30 این کار را انجام خواهد داد. این خودرو نرم‌تر و بخشنده‌تر از مینی الکتریک بوده و سواری آن نیز به همان اندازه هیجان‌انگیز است. کابین خودرو مدرن و پیشرفته حس شده و همه مدل‌ها از تجهیزات زیادی سود می‌برند؛ اما درحالی‌که خریداران زیادی به برد محدود مینی الکتریک و هوندا e اهمیت نمی‌دهند، به‌سختی می‌توان برد کم یک شاسی‌بلند بزرگ‌تر را توجیه کرد. اکثر رقبا روی ارائه شعاع حرکتی زیاد تمرکز کرده‌اند هرچند که قیمت بالاتری هم دارند.

مشخصات مزدا MX-30 GT اسپورت تِک

  • قیمت: ۲۹۸۴۵ پوند
  • پیشرانه: تک‌واحد الکتریکی، باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۳ اسب بخار/۲۷۱ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۲۰۰ کیلومتر
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه

  1. Reza ar

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (148 ديدگاه)

    برای حال کردن طراحی نشده ولی برا روزمره خوبه و بادوام

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۵
    1. Hadi

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1828 ديدگاه)

      خیلی ازش خوشم میاد…
      خیلی خوبه
      ولی اگه بردش بیشتر بود عالی میشد…

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۲
    2. احسان آرسنالی

      ۲۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1158 ديدگاه)

      طراحی نداره که ، کلا بیرونش پلاستیکه

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
  2. حسین وی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (462 ديدگاه)

    قبل از نظر دادن راجع به یک خودرو باید دید فلسفه ساخت خودرو از نظر کمپانی چی بوده
    این یک ماشین خوش ساخت عالی است که قطعا به خاطر مزدا بودنش از سواری و هندلینگ عالی و متریال با کیفیت کابین سود میبره ، ظاهر خودرو کمی احمق هست که با مزه است.
    برد الکتریکی برای درون شهر کافیه
    در کل مزدا همیشه ماشین هایی تولید میکنه که خوبیاش انقدر زیاده که ادم عیباش رو نمیبینه

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۷
  3. Aria

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بردش اگر بالای ۳۰۰ بود برای بیرون شهر هم عالی بود

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  4. Amin-mc20

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1921 ديدگاه)

    خداییش مزدا استاد طراحی کنسوله

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۰
  5. Ho3in

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (342 ديدگاه)

    وجدانن خوشگله رنگ نک مدادیش دیگ عشقه
    ولی با برقی بودن‌مخالفم
    و مثل همیشه شعارم رو سر میدم مرگ بر امریکا ✊

    موافقم ۷
    مخالفم ۲۳
  6. mahdi-abdi

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (131 ديدگاه)

    یکم زیادی شعاع حرکتیش کم نیست؟

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳
  7. مهدی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (377 ديدگاه)

    مزدا هم دیگه رفت سمت الکتریکی

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
    1. Zonda R

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1831 ديدگاه)

      چقدر ماشین دلنشینیه

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  8. MOHAMMAD.n.r

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (655 ديدگاه)

    دوستانی که میگن چرا شعاع حرکتی پایینی داره این مقاله رو کامل مطالعه کنن علت رو متوجه میشن:

    https://www.pedal.ir/متفرقه/چالش-برد-خودروهای-الکتریکی/

    😉😉

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  9. میثم

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    فلسفه ساختش که رو کم کردن آلایندگی تمرکز داشته رو دوست دارم
    شعاع حرکتیش برای شهر عالیه
    برای جاده هم سال دیگه ژنراتور افزاینده برد وانکل ارائه میده که بنظر من با تکنولوژی الان خیلی بهتر از باتری بزرگتره

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  10. Amin-mc20

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1921 ديدگاه)

    خدایا ، هوراشیو رو به. راه راست هدایت کن دوباره زوندا رو تولید کنه،،،آمین

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
    1. Amin-mc20

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1921 ديدگاه)

      داشتم صدای زوندا تو پیست رو میدیدم گفتم حیفه این ماشین بره تو تاریخ واقعا حییییییییفففهههههه

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
  11. حسین

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (28 ديدگاه)

    خوبه ولی بردش کمه.

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  12. (Saeed(peugeot

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (34 ديدگاه)

    پژو ۲۰۰۸ الکتریکی جدید خدا وکیلی به این همه جوووره سره …..

    طراحی …. فروش ….میزان برد ….کابین …. شتاب

    موافقم ۵
    مخالفم ۲۳
    1. سامورایی از قله فوجی

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (740 ديدگاه)

      خجالت نکشیدی پژوی مضخرف رو با این مقایسه کردی ؟؟؟؟

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۶
      1. (Saeed(peugeot

        ۱۹ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (34 ديدگاه)

        قلاف کن بابا ….. تو مثل اون عوامی هستی که پژو رو با ۴۰۵ ایرانیزه شده و کیا رو با پراید مقایسه میکنن.

        برو یه سرچ بزن ببین تو اروپا از ماهی که ورود کرده چند دستگاه فروخته ….

        موافقم ۴
        مخالفم ۱۳
  13. Amin-mc20

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1921 ديدگاه)

    پدال امکانش هست مقایسه مازراتی های mc12-mc20 رو بزاری؟؟؟؟؟؟
    اینم لینک:
    https://www.topspeed.com/cars/maserati-mc20-vs-maserati-mc12-ar189526.html

    موافقم ۳
    مخالفم ۴
    1. شاهین

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (3816 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      بله در اسرع وقت انجام میشه.
      ارادت

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
      1. Amin-mc20

        ۲۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1921 ديدگاه)

        سپاس فراوان از شما و این سایت بسیار عالی که شنوای حرف ما هستید🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

        موافقم ۵
        مخالفم ۴
  14. سامورایی از قله فوجی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (740 ديدگاه)

    به عنوان ماشین دوم برای داخل شهر عالیه

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  15. سورنا

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (912 ديدگاه)

    ظاهرش طوریه که نمیدونی دوسش داشته باشی یا ازش بدت بیاد !

    موافقم ۳
    مخالفم ۴
  16. net

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1453 ديدگاه)

    این مدل چراغ جلو و جلوپنجره و چراغ عقب مزدا برقی قشنگتر از ماشینهای بنزینی مزدا هست مخصوصا جلوپنجره کوچک قشنگه.طراحی داخلی و داشبورد و کنسول قشنگه فقط ال سی دی بالای داشبورد ارتفاعش کم هست و سمت چپ و راست و بالای ال سی دی حاشیه اش زیاده و ال سی دی پایین روبروی دنده که مثل ایودی a8 قشنگه.سپر مشکی پلاستیکی گل گیرها و زیر دربها خیلی بد هست و اگر سپر پلاستیکی نداشت قشنگتر میبود سپر پلاستیکی گل گیرها روی هر ماشینی باشه بد میشه.رینگش خیلی زیبا نیست.ستون نقره ای سقف که متضاد با رنگ قرمز ماشین هست بد هست اگر ستون شیشه عقب و شیشه جلو همرنگ ماشین قرمز بود و خط سفید نازک اطراف شیشه دربها داشت قشنگتر میشد.

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  17. مهرداد كمال

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (468 ديدگاه)

    جدی فکر کنم عاشق مزدا شدم به طرحاش خیره میشم طرحاش خیلی از بقیه کمپانی ها جلوتره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  18. SS

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (429 ديدگاه)

    مگه قرار نبود این مدل با پیشرانه وانکل به عنوان ژنراتور افزایش دهنده برد الکتریکی عرضه بشه?

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  19. مهرداد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ظهر امروز بود یه دوستی تو تلگرام پیامی اموزنده فرستاد.
    مردمی که خودشو باهوشترین مردم دنیا میدونه اما پراید تولید میکنه.
    جمله ایی زیبا از مرحوم صادق هدایت. قسمت پرایدو خودم اضافه کردم.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  20. محمد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (80 ديدگاه)

    چرا اینقدر زشت؟؟؟
    مزدا های عادی و دیزلی و زیباتر هستن
    برقی شدن تازه باید دست طراح رو باز تر کرده باشه و معمولا همه برقی ها چهره اینده نگرانه تری از محصولات عادی دارن
    چرا مزدا عقب گرد کرده در این طراحی عجیبه

    موافقم ۲
    مخالفم ۶
  21. Aryan kia

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (138 ديدگاه)

    عجب پشت آمپر نازی داره

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  22. net

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1453 ديدگاه)

    وسط کنسول خالی هست بد هست و تعجبه چرا مزدا کنسول وسط رو به وسط صندلی متصل نکرده و اولین ماشینی هست که کنسول این مدلی داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا