میز خبر

میز خبر: پیش‌فروش‌های سؤال‌برانگیز خودروسازان داخلی

وزارت صمت تاکنون تصمیمی برای تغییر روند فروش و پیش‌فروش خودروها از طریق قرعه‌کشی نگرفته و ظاهراً در نبود کنترل و نظارت، باید همچنان شاهد تقویت دلالی و قیمت سازی پنهان شرکت‌ها باشیم.

در هر بار ثبت‌نام و قرعه‌کشی، تنها تعداد معدودی خودرو در یک روند غیر شفاف و سؤال‌برانگیز ارائه می‌شوند که باعث افزایش فاصله قیمت بازار و کارخانه خودروها شده و همین موضوع و سودای کسب سود از این ماجرا هم باعث هجوم دلالان و مردم عادی غیر مصرف‌کننده برای کسب منفعت شده و چرخه‌ای معیوب در حال تقویت است.

هنوز آماری از اینکه چند درصد تولید خودروها در برنامه‌های فروش عرضه می‌شوند، اعلام نشده اما فاصله معناداری بین میزان تولید با تعداد خودروهای قرار گرفته در لاتاری خودروسازان دیده می‌شود.

ثبت‌نام خودروی هایما پلاس که در روز چهارشنبه با قیمت ۶۷۵ میلیون تومان و بدون قرعه‌کشی و با تحویل سه ماهه و اولویت در زمان ثبت‌نام شروع شده بود، تنها در چند دقیقه به پایان رسید. در روزهای آینده شاهد نمایش فروش بعدی توسط گروه بهمن برای خودروی فیدلیتی هم خواهیم بود.

یکی از راهکارهای جایگزین برای قرعه‌کشی و پیش‌فروش‌ها، بهره‌گیری از بورس کالا عنوان می‌شود. اینکه تولیدات هر روز خودروسازان در همان روز در بورس کالا عرضه شود می‌تواند لااقل به شفافیت بیشتر در برنامه‌های فروش و عرضه به متقاضیان منجر شود. راه‌کاری که مورد وثوق وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز قرار دارد.

خبر دیگر اینکه سایپا با افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت وانت‌های خود به استقبال پاییز رفته است. قیمت وانت پراید یا سایپا ۱۵۱ از ۱۰۵ میلیون به ۱۲۴.۹۰۰ میلیون تومان رسیده و قیمت وانت باستانی زامیاد آپشنال هم با حدود ۳۰ میلیون افزایش به ۲۴۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت نسخه دوگانه‌سوز زامیاد با ۲۷ میلیون افزایش به ۲۵۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است. قیمت پادرا پلاس هم حدود ۲۰ میلیون رشد کرده و به ۲۸۵ میلیون تومان رسیده است.

وانت نیسان جونیور زامیاد Z24

حمایت‌های بی‌چون‌وچرا از صنعتی که قادر نیست خودروهای به‌روز و ایمن و کم‌مصرف تولید کند و باوجود ارزان‌ترین نیروی کار دنیا و مواد اولیه بسیار ارزان و پایین‌ترین ارزش ارز، کمرش از واردات خودروهای خارجی می‌شکند، همچنان باعث قربانی شدن مردم خواهد شد. اگر تولیدکننده‌ای با این همه شرایط حمایتی هنوز قادر به تولید محصولی با تکنولوژی روز و قیمت قابل رقابت نیست، این از ضعف و بی‌لیاقتی مدیرانش یا سودجویی سیری‌ناپذیر آنهاست. یکی از بال‌های عدالت در صنعت، توجه به نیاز و خواست مصرف‌کنندگان است که همواره نادیده گرفته می‌شوند و هزینه‌های مدیریت‌های اشتباه را می‌پردازند. حمایت از تولید داخلی و کار و اشتغال را باید از بازارهای رقابتی و آزاد آموخت. اما ظاهراً آموختن از دیگران و حتی درس گرفتن از اشتباه‌های گذشته، در سیره ما جایی ندارد.

carton pride

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. میثم

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1925 ديدگاه)

    یه وقتایی به این فکر میکنم چطوری باید به یه ملت بفهمونی چه کاری درسته و چه کاری نادرست.
    چطوری باید ترقیبشون کرد مسیر فکری و انتخابهای متفاوتی انجام بدن.
    چطور باید مطلبی رو بهشون فهموند که دیگه اون اشتباهات قبلی رو تکرار نکنن
    یه وقتایی فکر میکنم ما هیپنوتیزم شدیم

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. امیر

      ۱۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (506 ديدگاه)

      چه کنیم دیگه ، من یه بار رفتم نمایشگاه بین المللی تهران ، تو غرفه ای که
      مربوط به آلمان می شد یه مرسدس بنز هم بود یعنی مردم همه انگشت به دهن
      داشتن این ماشین رو نگاه می کردن بعد اونجا چند تا بروشور مربوط به این
      ماشین بود یعنی همه می خواستن هجوم ببرن تا این کاغذ هارو نگاه کنن.
      یارو دید انقدر وضع خرابه که یدفه همه این بروشور هارو پرت کرد وسط سالن همه
      مثل کفتار و لاشخور ریختن سر این کاغذ ها اصلا یه آبرو ریزی شد که بیا و ببین.
      اصلا دیگه پامم تو اون نمایشگاه نذاشتم. یعنی تقریبا همه مردم ما دنبال این
      هستن که تلاش نکنن و فقط یک شبه به همه چیز برسن. همه مردم بی فرهنگ شدن.
      حالا این پیش فروش ها هم همینه همه هجوم میارن برای یه لگن بی خاصیت

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۰
      1. Karl Benz

        ۱۰ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1768 ديدگاه)

        آقا مثل بنده ماشین نخرید . من فقط روزی ماشین میخرم که یه آمریکایی یا آلمانی و ژاپنی اندازه پول خودم بگیرم (که به لطف گرانی ها این آرزو هم بر باد رفت 🙂) ایراد نداره پیاده برید این ور و اون ور . اکثر مردم انگار تا بقالی سر کوچشون میخوان پیاده برن انگار کمرشون میشکنه حتما باید یه چیزی زیر پاشون باشه 😐. والا من تا الان نه مردم نه زنده شدم . بخاطر همینه این شکما نیم متر از خودشون جلو تره . والا

        موافقم ۷
        مخالفم ۱
        1. SS

          ۱۰ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (495 ديدگاه)

          مردم ماشین نیاز دارن و مسئله سواستفاده از این نیاز مردم هست… صورت مسئله رو که نباید پاک کرد
          هیچ فرد عادی که ماشین نیاز داره نمیگه ماشین نمیخرم تا ماشین آلمانی با حقوق ۲۰۰-۳۰۰ دلاریم بهم بدن (حتی اگه بدن هم از پس هزینه هاش بر نمیاد!!)
          امثال پراید هم نیاز خیلی ها رو برطرف میکنه مساله اینه که چرا باید این فرغون ها قرعه کشی بشن و بازار سیاه درست بشه در حالی که ده ها هزار از این فرغون ها تو پارکینگ خودروسازها خاک میخورن… دلیلش جز رانت و عدم رقابت نیست

          موافقم ۵
          مخالفم ۲
        2. Avan

          ۱۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (329 ديدگاه)

          دوست عزیز اگر کسی زن و بچه داره نمی تونه بدون خودرو زندگی کنه به خصوص الان که همه گیری کرونا هست استفاده از اتوبوس و تاکسی خطرناک هم هست.

          موافقم ۲
          مخالفم ۲
    2. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۱۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (392 ديدگاه)

      ما که ۱۰ ساله حقوق ۵ میلیونی داریم…
      (نیاید زیرش بنویسید کسی که تلاش نمیکنه و ….)
      خدایی ببین با مردم چیکار کردن! مردم همین که یه ماشین صفر میبینن چنان هجوم میبرن که دیگه اصلا…
      نصف اون درخواست های قرعه کشی هم دلالان…
      با حقوق ۵ میلیونی هم که نمی شه خودرو ی خوب خرید!؟

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  2. مزدا

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1785 ديدگاه)

    مگه وزیر صنعت قرار بود کاری بکنه!!؟ مملکت همون مملکته و وضع هم همون
    فقط آدماش عوض شدم که در طرز تفکر تفاوتی باهم ندارن

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  3. Karl Benz

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1768 ديدگاه)

    دیگه برای بروبچه های پدال این مطالب مهم نیست آینده هم همینجوریه و بد ترم میشه . قدر همین الانو بدونید دو روز دیگه بدتر میشه 🙂

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  4. AMG GT R

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (503 ديدگاه)

    تمامی این مشکلات در اثر مدیریت بسیار خوب و عالی مسئولین محترم ایران هست اون ها سخت تلاش کردن و سعی کردن که اشتباه ترین تصمیم هارو بگیرن تا جهنم رو برای ما شبیه سازی کنن البته فکر کنم یه خورده بیشتر تلاش کردن تونستن کاری کنن که ایران از جهنم پیشی بگیره

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  5. MC20

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (311 ديدگاه)

    همه مردم متاسفانه مثل بچه های پدال به ماشین به چشم علاقه مندی نگاه نمی کنن . خیلی ها سواد ندارن ، خیلی ها سلیقه و تقریبا بیشتر مردم جامعه سرمایه . یادتون رفته چهار پنج سال پیش ماشین هایی که باد کرده بود رو دستشون رو با حیله و وام خرید خودرو به مردم فروختن ؟ همون مردم فریب خورده ، چهار پنج سال بعد ، برای خرید همون ماشین ها ( با کیفیت پایین تر ) اینبار باید توو قرعه کشی ، خوش اقبال می بودن و برنده می شدن . از قدیم گفتند خلایق هر چه لایق .

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. Erfan

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (167 ديدگاه)

    تا زمانی که مردم ما برای بهتر شدن شرایط حاضر نیستن از سود و دلالی شون بگذرن همین آش و همین کاسه.
    متاسفانه مردم ما می‌خرن، شرکت های لگن ساز هم هر روز پر رو تر از دیروز میشن.
    این اتفاقات هم نتایج همین کارای عموم مردم ماست ( میتونید قبول کنید یا نکنید ولی کار یه عده معدود دلال هیچوقت یه همچین وضعی درست نمیکنه) مطمئنا ۳ ۴ میلیون دلال که نداریم…
    امیر کبیر حرف خوبی میزد که می‌گفت مسئول جهل مردم هم ما هستیم.
    کسایی که میدونن و می‌فهمن حتی اگه نتیجه ای هم نداشته باشه باید مردم رو آگاه کنن.

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  7. MC20

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (311 ديدگاه)

    دقیقا درست میگی عرفان جان ما خودمونیم که با خریدمون به ایراد خودرو می گیم ما فرق فرغون و ماشین رو نمی دونیم .

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. علی

      ۱۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (6 ديدگاه)

      این روز ها حتی اگه ماهی۱۰میلیون حقوق داشته باشی هم نمیتونی ماشبن بخری مگر دسته دو. احتگار خودرو باعث گرانی میشه نه‌مرد عادی

      موافقم ۴
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا