نیسان

فروش سهام نیسان در دایملر به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار

ظاهراً نیسان در حال فروش ۱.۵ درصد سهام خود در دایملر است. قبلاً نیز شریک اصلی نیسان یعنی رنو روش مشابهی را در پیش گرفته بود و سهام خود در این کمپانی آلمانی را به فروش رسانده بود.

به عنوان یادآوری باید گفت نیسان و رنو سهام خود و دایملر را ۱۰ سال پیش مبادله کرده و همکاری صنعتی با یکدیگر را تقویت نمودند. این تصمیم منجر به تولید محصولاتی ریبج شده مخصوصاً در بخش خودروهای تجاری شد و برجسته‌ترین آن‌ها نیز مرسدس X کلاس بود که یک پیکاپ لوکس میان سایز شکل گرفته بر مبنای نیسان ناوارا بود. البته X کلاس به موفقیت چندانی دست نیافت و از خط تولید کنار رفت.

در خبرها آمده که فروش سهام نیسان در دایملر تأثیری روی همکاری دو طرف نخواهد داشت. البته ذکر این نکته مهم است که منابع موثق گفته‌اند برنامه‌های ابتدایی بزرگ‌تری وجود دارد که نیازی به مبادله سهام ندارد. هرچند این برنامه‌های مهم هرگز به رسانه‌ها درز نکرده‌اند.

انتظار می‌رود سهام نیسان قیمتی حدود ۶۹.۸۵ یورویی به ازای هر سهم داشته باشد. به این ترتیب انتظار داریم ارزش سهام نیسان در دایملر حدود ۱.۲ میلیارد دلار باشد. از طرف دیگر ارزش هر سهم رنو نیز در ۷۲.۴۱ یورو بسته شده است.

هنوز مشخص نیست که ثمره همکاری دایملر و اتحاد رنو-نیسان چه خواهد بود. همان‌گونه که گفته شد مرسدس X کلاس در سال ۲۰۲۰ از خط تولید کنار رفت و پرونده دو ساله تولید این خودرو بسته شد.

X کلاس در کارخانه نیسان در بارسلونای اسپانیا تولید می‌شد. با توجه به اینکه X کلاس محصولی با بازار محدود و متمرکزتر برای آفریقای جنوبی و استرالیا بود فروش بالایی نداشت و به همین خاطر ژرمن‌ها آن را بازنشسته کردند. یکی از دلایل مهم عدم موفقیت X کلاس قیمت بالای آن بوده است.

 

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه

  1. VENENO / SC V12

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (781 ديدگاه)

    همیشه گفتم قیمت بالای آلمانی ها ، پاشنه آشین آنها است، این هم از x class ، قیمت بالا ، یکی از مهم ترین دلایل موفق نبودن آن
    ، در بحث تجاری و تراک و پیکاب ، قیمت مهم ترین فاکتور است به نظر من

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2006 ديدگاه)

      Xکلاس اصلا فاکتور های لازم برای یه وانتو نداشت،یه وانت ریزه میزه با یه موتور ضعیف بود که نتونست موفق عمل کنه…

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. VENENO / SC V12

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (781 ديدگاه)

        البته یکی از استباهاتی که خیلی ها انجام میدن
        مقایسه آمریکایی ها با آلمانی هاست
        من با این کار کلا مخالف هستم
        میان پورشه رو با مدل های هلکت مقایسه میکنن ، آیت کلا غلط هست
        یا میان دیمن رو با سایر ماشین های فوق گرون اروپایی مقایسه میکنن ، که توی درگ دیمن میبره ، هر کاری تخصصی میخواد ، مثل پست بعد که راجب برمبو هست (این کامنت رو که مینویسم ، پسا برمبو اومده بر روی سایت )
        داشتم میگفتم که هر کاری تخصصی میخواد ، وقتی نداری ، نباید وارد بشی ، خب تخصص بنز هیچ وقت پیکاب و از اینطور ماشین ها نبوده، معلومه نتیجه نهایی خیلی جذاب نیست.

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2006 ديدگاه)

          کاملا حرفتونو قبول دارم آقای رستمی نژاد عزیز…
          البته اگه متن رو خونده باشید نوشته این وانت برای استرالیا و آفریقا بوده که همین جای سوال پیش میاره که همچین وانتی چجوری اونجا دووم میاره،من از این جهت مقایسه کردم چون استرالیا یا آفریقا چیزی جز یه صحرای خشن برای این ماشین ها نیست…

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
        2. VENENO / SC V12

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (781 ديدگاه)

          ممنون آبتین جان
          این ماشین برای خود اروپایی ها خوب است
          که بیشتر هوای بارونی دارن
          اصلا یه سوال دارم، همه‌ جای دنیا ، به پیکاب نیاز است، این اروپایی ها با چه پیکابی کار هاشون رو انجام میدن، برای کار های ساختمانی و ……

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
        3. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2006 ديدگاه)

          راستش تا اونجایی که میدونم کاراشونو بیشتر با استیشن واگن یا کامیونت انجام میدن، اونا علاقه ای به وانت ندارن،برای مثال تو سوئد شاید حتی وانت هم پیدا نشه!دیگه دراین حد وانت اونجا کمیابه،هی نه سوئد کلا اروپا نیاز خاصی به وانت نداره،کاراشونو بیشتر یا با کامیونت انجام میدن،یا با ون یا استیشن واگن…

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        4. VENENO / SC V12

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (781 ديدگاه)

          بله آبتین جان ، فیلم Borning 2 رو که دیدم
          زمانی که پلیس ها، دنبال ماشین باز ها هستن، تمام ماشین ها استیشن هستن
          چه در شهر و چه در جاده
          فیلم در کشور سوئد ساخته شده ، و تمام ماشین پلیس هایی که من دیدم ، استیشن های ولوو بودن ، اینجاش برام جالب بود که تمام شهر برف بود و یخ شده ، بعد با استیشن پلیس در شهر و بزرگ را بودند ، اینکه اینقدر به استیشن اهمیت میدن اروپایی ها ، برام جالبه
          همه دیگه میدونیم که آلمانی ها ، استاد ساخت سوپر استیشن ها هستن،
          فیلم های اروپایی که میبینم، استیشن انگار اومدن بَذرِش رو ریختن کَف خیابون

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        5. ارش

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1341 ديدگاه)

          منم کاملا موافقم که مقایسه یه ماسل کار آمریکایی با ماشینهایی اسپرت اروپایی اشتباهه مثل این می مونه که مقایسه کنی و بگی یه دانشمند فیزیک بهتره یا یه شیمیدان و یا زیست شناس !!!

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      2. AHMET 2002

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1398 ديدگاه)

        موفق نشدنش دلیلش قدرت کم نبود ولی فقط یه نیسان بزک شده بود
        قدرتش نسبت به رقبا خوب بود
        بازار بدیو انتخاب کرد

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      3. ALI

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (270 ديدگاه)

        اتفاقا همین مرسدس x کلاس از همه نظر بهتر و در سطح بالاتری از تویوتا هایلوکسه. تازه اگه خود مرسدس بیشتر روش کار میکرد خیلی بهتر هم میشد ضمن اینکه قصد مرسدس فروش زیاد نبود.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. net

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    حیف که بنز x تولیدش متوقف شد ،اگر هنوز تولید میشد رقابتش با رنجر و هایلوکس جالب میشد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. AHMET 2002

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1398 ديدگاه)

      خب رقابتش جالب نشد که متوقف شد دیگه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. Mad.z.Max

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (870 ديدگاه)

      اصلا رقابتی وجود نداشت، چرا باید بری یه ناوارا رو به دوبرابر قیمت بخری واقعا!
      نه که ناوارا بد باشه ها، اتفاقا خیلیم پیکاپ خوبیه با قیمت اصلیش، ولی دیگه دوبرابر قیمت بخوره به اونصورت کسی حاضر نمیشه پول پاش بده. همینم شد که نیومده رفت..

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  3. میثم

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1568 ديدگاه)

    من با حرف دوستان در مورد تخصص بنز در ساخت پیکاپ و تراک موافق نیستم.
    بنز موتورهای دیزلی محشری داره با دوام بالا و هزینه های پایین
    تراکهای تجاری خوب و پرفروشی هم داره
    ولی بنظرم استراتژی مناسبی برای این پیکاپ نداشت و همینطور قیمت بالا که مقاله هم بهش اشاره کرد
    یه موتور دیزلی خشن و با دوام برای استرالیا و آفریقا باید استفاده میکرد و تا جایی که میشد باید از لوکس گرایی فاصله میگرفت تا بتونه با قیمت مناسبی بفروشه.
    لندکروز رو نگاه کنید در این ۲ بازار مثل نقل و نبات فروش میره. بخاطر اینکه موتورهای پرقدرت، بادوام و کم استهلاک رو روی اتاقی ساده و ماندگار که برای طبیعت خشن اونجا کاملا مناسبه ارائه میده و سالهاست که داره این اتاق رو با کمترین تغییرات ظاهری تولید میکنه و همشونم راضی هستن بخاطر اینکه اصل نیاز مردم اون بازارها رو خیلی خوب تامین میکنه.
    برای بنز این کار خیلی سختی نیست ولی بنظرم تعریف درستی از بازار هدفشون نداشتن. وسط بیابون چرم ناپا و مانیتور فلان و این چیزا بکار نمیاد. اونجا میخوان بدون خرابی و دردسر عرض بیابون رو طی کنن.

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. VENENO / SC V12

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (781 ديدگاه)

      من مخالف حرف شما هستم

      همه میدونیم که هیچ موتوری در کار کردن و فشار زیاد و تحمل فشار زیاد درشرایط سخت ، به جان سختی موتور های کامینز نمیشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. VENENO / SC V12

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (781 ديدگاه)

      در ضمن بنز تخصصی در تولید ماشین خشن نداره که هیچ بویی از لوکس بودن نبرده باشه
      شاید بگی g class بنز ، خب اون خیلی لوکس هست و به نظرم گزینه خوبی برای آفرود نیست ، در ضمن گرون هم هست ، قیمت رقابتی خیلی مهم هست که آمریکایی ها قیمت رقابتی رو دارن
      خود آمریکایی ها میگن که موتور های کامینز مَرگ نداره

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
      1. میثم

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1568 ديدگاه)

        کامینز همونطور که گفتی آمریکاییه
        ما در مورد مرسدس صحبت میکنیم که موتورهای دیزلی خوبی داره و با کامینز مقایسش نکردم
        شرکتی که میتونه یونیماگ تولید کنه، تکنولوژی تولید پیکاپ جون سخت رو هم داره
        ولی همونطور که گفتم استراتژی و بازارسنجی مناسبی نداشتن

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
      2. Amirreza

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1065 ديدگاه)

        ببخشید ولی دلیل نمیشه چون یه ماشین آپشناش از لیموزین بیشتره پس آفرود نباشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      3. ALI

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (270 ديدگاه)

        محمد رستمی نژاد داری تخصص مرسدس تو خودرو های خشن رو زیر سوال میبری ؟؟!
        ***معلوم میشه اطلاعات خودرویی نداری.
        مرسدس جی کلاس پیکاپ بصورت حرفه ای تو ارتش کشور های زیادی داره خدمت میکنه از همه نظر هم بهتر از لندکروزه.
        خود یونیماگ مرسدس کل خودروهای آفرود بجز آفرودر های روسی یا امریکایی رو با خاک یکسان میکنه.
        بهترین کامیون های آفرودی داره که نظیر ندارن و فقط کامیون های سرسخت روسی یا ولوو یا کامیون های امریکایی مگر بتونن باهاشون رقابت کنن

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. VENENO / SC V12

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (781 ديدگاه)

          آقا علی الان داری این پست رو میبینی !!!!
          چون لوکس برای چی باید باشه یک پیکاب صحرا واسه استرالیا
          اون یونیماگ که میگی ، یک چیز تو مایه های کامیون هست ولی با ارتفاع خیلی بالا ، معلومه در آفرود عالی هست
          بحث ما پیکاب است
          البته اون جی کلاس های ارتش آیا در حد جی کلاس های امروزی لوکس هستن !!!!!!!

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. ALI

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (270 ديدگاه)

          محمد رستمی نژاد کامنت قبلی ام گویا بود و حرف منطقی و درست و عاقلانه بود. این موردی هم که شما میگی رو اگه در کنار مواردی که گفتم قرار بدی و بهتر و بیشتر درموردشون فکر کنی به همین نتایجی که گفتم می رسید.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    3. Mad.z.Max

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (870 ديدگاه)

      تراکهای تجاری خوب و پرفروش بنز رو منظورت سمی (سِمای) تراکها هستن مثه اکسور و اکتروس و یونیماگ؟ چون کوچیکتر از اینا فک نکنم چیزی بزنه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    4. Amirreza

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1065 ديدگاه)

      اکتروس و یونیماگم پس من ساختم یا جی کلاس وانت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. Amirreza

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    X کلاس خوب نبود ، واقعا لایق برند مرسدس نبود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. mahan

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    دقیقا هم نظر با اقای احمدرضا هستم.یک نیسان بزک شده بود.کسی دوست نداره یک نیسان بخره با لوگو بنز!البته حتما کابین و فیس و امکانات بنز رو جدا کنیم باید قبول کرد که ماشین تعلیق و موتورش مهمه که فرقی با نیسان نداره تا حدودی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا