نیسان

وضعیت مطلوب نیسان در چین علیرغم آشفتگی‌های موجود

نیسان نیز همانند بسیاری دیگر از خودروسازان نه تنها با آمار فروش پایین دست به گریبان است بلکه از مشکلات مربوط به تصویر ذهنی خریداران نسبت به این برند نیز رنج می‌برد.

رسوایی مربوط به کارلوس گوسن و افت فروش باعث شده‌اند اتحاد نیسان با رنو در معرض فروپاشی قرار گیرد اما به لطف بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا یعنی چین روزنه‌ی امیدی برای این برند دوست‌داشتنی وجود دارد. نیسان یکی از قوی‌ترین خودروسازان ژاپنی در کشور چین بوده و همکاری استراتژیک ۵۰/۵۰ با دانگ فنگ موتور دارد.

در ماه ژوئن این شرکت سهم ۶.۷ درصدی از بازار چین را به خود اختصاص داد و چهارمین خودروساز از این نظر شد. دو جوینت ونچر فولکس‌واگن و جوینت ونچر جنرال موتورز با سایک موتور بالاتر از نیسان قرار داشته‌اند.

اما گوسن بود که حدود دو دهه پیش نیسان را وارد بازار چین کرد و حالا کاملاً مشهود است که مشتریان چینی یکی از کلیدی‌ترین فاکتورها برای روند رو به رشد این شرکت محسوب می‌شوند. این خودروساز اخیراً تمرکز خود را روی بهبود فروش در بازارهای چین، آمریکا و ژاپن گذاشته است.

رئیس دانگ فنگ موتور گفته است:

برندهای ضعیف‌تر ضعیف خواهند بود و قوی‌ها قوی‌تر خواهند شد و این یک فرصت برای ماست؛ اما اگر نتوانیم این روند را حفظ کرده و بهبود یابیم یک ریسک وجود خواهد داشت. کله‌پا شدن در چین آسان است!

فروش نیسان در چین تنها ۱ درصد کاهش یافته درحالی‌که کل فروش این شرکت در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۹ با افت کلی ۱۱ درصدی روبرو بوده است. همچنین بازار چین حدود یک‌سوم از حجم فروش جهانی ۴.۹۳ میلیون دستگاهی این کمپانی را تشکیل می‌دهد.

یکی از اعضای انجمن خودروهای سواری چین می‌گوید:

برتری نیسان در چین به مدل‌های رقابتی‌ای مربوط می‌شود که طی سالیان زیاد عرضه کرده و باعث جذابیت برندش شده است؛ اما رقابت با تویوتا برای این شرکت بسیار چالش‌برانگیز شده زیرا تویوتا دست بالای خود در خلاقیت و رقابت را نه تنها با برند خود بلکه با برند لکسس نشان داده است.

صرف‌نظر از این موضوع نیسان موفقیتی استثنایی با سدان سلفی به دست آورده به‌گونه‌ای که این خودرو در نیمه اول امسال از پرفروش‌ترین محصول بازار یعنی فولکس‌واگن لاویدا سبقت گرفته است. محصولات نیسان در چین بازه قیمتی معادل ۱۴,۷۵۰ تا ۳۴,۷۰۰ دلاری دارند.

نیسان و دانگ فنگ در حال برنامه‌ریزی برای افزایش فروش خود تا ۲.۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ارشیاSVJ

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    ای کرونا
    ای کرونا
    چرا تموم نمیشی تو؟؟؟؟???????

    موافقم 22
    مخالفم 2
  2. (Saeed(peugeot

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    چی کارا که نکرد گوسن بیچاره برای نیسان …..

    موافقم 19
    مخالفم 1
  3. پارسا عشق ماشین

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (117 ديدگاه)

    تمام میشه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. Hl>i

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    به جرات میتوان گفت نیسان یکی از متنوع ترین خودروسازان جهان است-حتیٰ بالاتراز هم وطنش تویوتا
    تو سبد محصولات نیسان شما همه جور خودروی میبینی تو هر کلاس و سایزی نیسان یه نماینده داره که کمتر خودروسازی توانسته اینجور تنوعی را ایجاد کنه- از سوپر اسپورت گرفته (نیسان جی تی-آر) تا خودروهای برقی (نیسان لیفت) از سوپر مینی های کوچک شهری(نیسان مارچ) گرفته تا پیکاپ ها و شاسی بلندهای فول سایز مثل ارمادا و نیسان تایتان و خودروهای لوکس(اینفینیتی) میشه گفت تنها خودروسازی که تو دنیا اینجور تنوع محصولی داره مثل نیسان فقط شرکت جنرال متورز است

    ‏+|<i

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. مهدی حسومی

      ۲۴ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام ؛ به نظر من دولت باید اجازه بده خودروهایی مثل نیسان ورسا یا سلفی ؛ حتی دست دوم باکارکرد زیر۳سال توسط اشخاص حقیقی و توسط خودفردوارد بشه تا هم یه درآمدی برای دولت بشه و هم هرکس هرخودرویی که دوست دارد سواربشه؛ اونوقت خودروسازهای داخلی هم مجبورن تابااین خودروهای وارداتی رقابت کنند.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (566 ديدگاه)

    الان اگه سر تیتر خبر این بود ( وضعیت بد نیسان در چین ) مقصر کی بود ؟ صد در صد فرانسویا و شرکت رنو که باعث وضعیت بد نیسان بودن ولی اگه نیسان فروشش رو به پیشرفت و سود دهی باشه اصلا به رنو و مدیر عاملش ربطی نداره و نیسان خودش تک و تنهایی باعث این پیشرفت بوده !!!!!!

    موافقم 7
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا