جدیدترین جنگ خودروسازان به ابعاد صفحات نمایش استفاده شده در خودروها مربوط میشود و بنابراین اینکه میبینیم هوندا در نسل جدید جاز ۲۰۲۰ از برخی کنترلهای دستی استفاده کرده جالب به نظر میرسد.
تاککی تاناکا مدیر پروژه جاز در مصاحبه با اتوکار گفته که این خودروساز ژاپنی به منظور به حداقل رساندن حواسپرتی راننده از کنترلهای فیزیکی برای سیستم تهویه مطبوع استفاده کرده است.
او خاطرنشان میسازد:
ما این سیستم را از صفحه لمسی به کنترل دستی تغییر دادیم زیرا مشتریان میگفتند استفاده از صفحه لمسی سخت است.
تاناکا افزوده تنظیمات قدیمی افراد را مجبور میکرد به سیستم اطلاعات سرگرمی نگاه کنند بنابراین کنترلهای دستی میتوانند حواسپرتی را بسیار کم کنند.
اوایل ماه جاری میلادی بود که هوندا از جاز ۲۰۲۰ دارای اینترفیس منوی سادهتر رونمایی کرد. این سیستم در مقایسه با نسل قبلی زمان استفاده از اکثر کنترلها را تا ۵۸ درصد کاهش میدهد. ژاپنیها میگویند بخشی از این بهبود عملکرد به نصب دوباره کنترلهای فیزیکی برای عملکردهای کلیدی همچون سیستم تهویه مطبوع مربوط میشود.
اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی هوندا دارای منوهای سادهتری است اما تکنولوژی پیشرفتهتری نسبت به قبل دارد زیرا به دستیار شخصی هوندا مجهز شده است. این دستیار شخصی در واقع هوش مصنوعی است که میتواند درخواستهای زیادی را در یک زمان انجام دهد.
به عنوان مثال، هوندا میگوید کاربران میتوانند بگویند “اوکی هوندا یک رستوران ایتالیایی با پارکینگ و وای فای رایگان که حالا باز است را برای من پیدا کن.” این سیستم سپس رستورانهای مناسبی را که با درخواستهای کاربر هماهنگ است را یافته و روی سیستم اطلاعات سرگرمی نشان میدهد.
اگرچه استفاده از کنترلهای فیزیکی همیشه خوب است اما خبر مهم درباره جاز به قوای محرکه هیبریدی ۱.۵ لیتری آن و ۲ واحد الکتریکی مربوط میشود که قدرت ۱۰۸ اسبی و گشتاور ۲۵۳ نیوتون متری تولید میکنند.
این قوای محرکه باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۴ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعتی میشود. اگرچه پرفورمنس جاز جدید نفسگیر نیست اما مصرف سوخت ۴.۵ لیتری در هر صد کیلومتر جزو ویژگیهای شاخص آن محسوب میشود.
علیرضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۹بهترین کارو میکنه . نمیشه که واسه هرکاری بریم توی تبلت وسط کنسول و داشبورد . حداقل معمولیترین چیزارو مثل همین سیستم تهویه باید دم دست باشه
Hamidreza
۱۴ فروردین ۱۳۹۹اره واقعا
من به صفحه نمایش لمسی حساسیت دارم ؛ مخصوصا وقتی هوا خیلی گرمه
علیx76
۱۴ فروردین ۱۳۹۹بنظرم برای سیستم تهویه خیلی مهمه که کنترل فیزیکی داشته باشیم
چون غیر ممکنه با سیستم لمسی بدون نگاه کردن بشه تنظیم کرد
حتی ۱ ثانیه چشم برداشتن از جاده میتونه عواقب جبران ناپذیری داشته باشه
در حالیکه تو کنترل فیزیکی ، با توجه به بازخورد لمسی از شکل دکمه ها ، و بعضا وجود زائده روشون ( که دقیقا بخاطر همین بحثه ) میشه بدون نگاه کردن به راحتی تنظیم کرد
سینا BMW
۱۴ فروردین ۱۳۹۹این کار هوندا خیلی خوبه. واقعا مدل های دکمه ای با یه صفحه نمایش کوچیک خیلی از این صفحه بزرگ بهترن.
حسین
۱۴ فروردین ۱۳۹۹موتور ۱.۵ لیتری با دوتا موتور برقی اندازه یک موتور ۱.۵ لیتری ۲۰ سال پیش قدرت داره؟
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۳۹۹اتفافاً مدتی پیش در مورد همین قضیه کامنت گذاشته بودم که تاچ کردن آپشنها باعث حواس پرتی راننده میشه .
با این کار هوندا کاملاً موافقم .
تکنولوژی تاچ اسکرینها عالیه ، اما هرجایی هم باعث پیشرفت نمیشه و باید در استفاده هر تکنولوژی در خودرو ایمنی هم در نظر بگیرند .
Farzad
۱۴ فروردین ۱۳۹۹ایول به هوندا ??????
meysam
۱۴ فروردین ۱۳۹۹کاملا کار درستی کرده
امیر.عارف
۱۵ فروردین ۱۳۹۹من هم با این که در کنار مانیتور باید کلید فیزیکی باشد موافقم . چرا که برای سهولت در بعضی از کارها در هنگام رانندگی کلید فیزیکی واقعا واجبه