هوندا

هوندا جاز 2020، این ژاپنی کم‌مصرف!

نسل جدید هوندا جاز ۲۰۲۰ فقط با قوای محرکه هیبریدی در اروپا عرضه خواهد شد.

از آنجایی ‌که به زمان عرضه این خودرو در بازارهای اروپایی نزدیک می‌شویم، هوندا مشخصات سیستم هیبریدی e:HEV جاز جدید را منتشر کرده است.

این سیستم هیبریدی که برای خودروی ساب کامپکت و تازه‌نفس هوندا توسعه یافته از دو پیشرانه الکتریکی جمع‌وجور اما قدرتمند و یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری تشکیل شده است. مجموعه باتری لیتیوم-یونی و گیربکس با نسبت دنده ثابت هم تکمیل کننده این مجموعه هستند.

اگرچه هوندا به قدرت تولیدی این پیشرانه‌ها اشاره‌ای نداشته اما گفته که کل قدرت این سیستم ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۲۵۳ نیوتون متر است. همین مجموعه باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۴ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۷۴ کیلومتر در ساعتی می‌شود.

از نظر مصرف سوخت هم هوندا جاز ۲۰۲۰ در هر صد کیلومتر ۴.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند و میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن آن در هر کیلومتر نیز ۱۰۲ گرم اعلام شده است؛ اما مدل قدبلندتر جاز کراس استار مصرف ۴.۸ لیتری و آلایندگی ۱۱۰ گرمی دارد.

سیستم هیبریدی e:HEV هوندا سه حالت رانندگی EV، هیبرید و پیشرانه را دارد. در حالت اول باتری لیتیوم-یونی مستقیماً نیرو را به پیشرانه‌ای الکتریکی می‌دهد. در حالت هیبریدی، پیشرانه الکتریکی که حالت ژنراتور دارد فعال می‌باشد و انرژی را به پیشرانه دوم می‌دهد. در حالت پیشرانه نیز نمونه درون‌سوز مستقیماً وارد مدار می‌شود.

هوندا می‌گوید دو حالت اولی کاراترین حالت‌ها در شرایط رانندگی شهری هستند. حالت پیشرانه در بزرگراه‌ها بهترین عملکرد را خواهد داشت و در مواقع لزوم هم می‌توان از قدرت اضافی پیشرانه‌های الکتریکی سود برد.

در حالت هیبریدی قدرت اضافی پیشرانه بنزینی را می‌توان برای شارژ دوباره باتری بکار بست. ترمز احیا شونده نیز همین کار را انجام می‌دهد؛ اما هوندا می‌گوید گیربکس با نسبت دنده ثابت نیز ارتباط مستقیم‌تری بین قطعات محرک ایجاد کرده و این امر به معنی تحویل نرم‌تر گشتاور و شتاب گیری خطی است.

نسل جدید هوندا جاز نقش مهمی در تعهد این برند به الکتریکی سازی تمامی مدل‌های رده میانی خود تا سال ۲۰۲۲ بازی می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    دوسش دارم کابین خیلی کاربردیی داره اما یاریس جدید بدجور گرد و خاک راه انداخته

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مانی

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    بسیار خوب،احتمالا تو اروپا بترکونه
    طراحی جوری هست که خیلی‌ جادار و کاربردی باشه
    موتور هم بهینه شده برای کم سوزوندن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. رحیم

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (104 ديدگاه)

    یادمه بیست سال قبل که مجله ماشین میخریدم (یپوستر وسطش رو هم در میآوردم میچسبودم به دیوار) یه بار یه مقاله بود معرفی خودروهایی که زیر ۳ لیتر در صد کیلومتر مصرف میکنن، پس تکنولوژی تو این بیست سال چکار کرده؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. OUTIS

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (57 ديدگاه)

    چقدر سوراخ سنبه داره?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا