هوندا

استفاده از دوربین بجای آینه در هوندا e کامپکت الکتریکی

این یک سورپرایز واقعی نیست اما هم‌اکنون به‌صورت رسمی تأیید شده است: هوندا e کامپکت به‌صورت استاندارد از دوربین‌های دید عقب استفاده خواهد کرد.


ما قبلاً این دوربین‌ها را هم در نسخه‌ی پیش‌تولیدی و هم مدل مفهومی قبلی دیده‌ایم. این خودروها بجای آینه‌های دید عقب از دوربین‌های ویدئویی استفاده کرده‌اند. البته چیزی که می‌تواند باعث سورپرایز شود این است که سیستم دوربین بغل هوندا به‌صورت استاندارد در این خودرو بکار خواهد رفت و این خودروساز ژاپنی را به اولین شرکتی تبدیل خواهد کرد که از این سیستم در این کلاس استفاده می‌کند.


دوربین‌های جمع‌وجور یاد شده تصاویر زنده را به دو صفحه‌نمایش ۶ اینچی قرار گرفته در داخل خودرو و در دو سمت داشبورد می‌فرستند. هوندا می‌گوید این صفحات نمایش طراحی ارگونومیکی داشته تا به این ترتیب از ایجاد حس و دید طبیعی برای راننده اطمینان حاصل شود.


بنا به گفته این خودروساز ژاپنی، استفاده از دوربین‌ها بجای آینه‌ها چندین مزیت از نظر طراحی، ایمنی، آئرودینامیکی و رفاهی دارد. از نظر طراحی باید گفت این دوربین‌ها باعث ایجاد ظاهری مدرن، تروتمیز و ساده شده و هماهنگی خوبی با ستون‌های A و دستگیره‌های درب ایجاد می‌کنند.

همچنین دوربین‌های یاد شده باعث کاهش پهنای خودرو شده و حداکثر پهنای خودرو از فاصله عرضی قوس چرخ‌ها فراتر نمی‌رود. این امر باعث بهبود میدان دید شده و درگ آئرودینامیکی را در مقایسه با آینه‌های سنتی تا حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. راندمان آئرودینامیکی کلی خودرو نیز به لطف استفاده از دوربین‌های جمع‌وجور ۳.۸ درصد بهبود می‌یابد. این دوربین‌های کوچک همچنین صدای باد کمتری تولید می‌کنند و این امر روی راحتی کابین هم تأثیر می‌گذارد.

اما هوندا از نظر ایمنی هم ادعا کرده سیستم دوربین جانبی که از پروتوتایپ هوندا e گرفته شده مزیت‌های زیادی داشته که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حالت “دید گسترده” اشاره داشت که میدان دید راننده را افزایش داده و نقاط کور را تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. زمانی که خودرو دنده‌عقب برود خطوط هدایتی در صفحات نمایش ظاهر می‌شوند تا زاویه دوربین بهتر شده و دید بهبود یابد.


اما احتمالاً بزرگ‌ترین تغییر صورت گرفته احساس بهتر در آب‌وهوای بد و شب‌هاست که میزان نور کاهش می‌یابد. اینجاست که صفحات نمایش به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند تا بهترین میدان دید ایجاد شود. این دوربین‌ها دارای شکل و فرمی هستند که باعث جلوگیری از آب‌گرفتگی لنزها می‌شود. این مورد به‌وفور در آینه‌های سنتی دیده می‌شود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    آینده خودروها : تسخیر کابین توسط مانیتورهای متعدده
    مانیتور پشت صفحه آمپر
    مانیتور کنسول وسط
    مانیتور سیستم تهویه
    مانیتور مجزای سرنشین کناری
    مانیتور مجزای هر کدام از سرنشینان عقب
    مانیتور تهویه عقب
    مانیتور هدآپ دیسپلی
    و حالا هم مانیتور دوربینهای بغل
    .
    اتفاقا خوب هم هست
    تمام مواردش مزیته
    فقط از نظر زیبایی آینه بغلهای سنتی، اگه طراحی خوبی داشته باشن، گیرایی بیشتری به نمای بغل میدن
    .
    و همین دوربین هم بخاطر فرم جمع و جورش، کاش بالاتر قرار میگرفت و توی فریم پایین لچکی دربهای جلو قرار میگرفت تا همخوانی بهتری با فرم کلی بدنه داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مزدا

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2034 ديدگاه)

    دوربین درسته نقاط کور رو خیلی خوب پوشش میده ولی ایینه به ماشین زیبای هم میده .خیلی خوب میشه اگه دوربین رو تو قالب ایینه مانند طراحی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (365 ديدگاه)

      دوست عزیز هدف از این کار حذف آیینه از روی خودرو و ایجاد آیرودینامیک و… بهتر هست، بعد شما میگی دوربین رو تو قالب آیینه طراحی کند!!! خوب ایجوری که همون آیینه رو میزارن دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محسن

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (93 ديدگاه)

    عالیه این آپشنها فقط بدرد ایران و دزدهاش میخوره.رادار جلوی جنسیس رو از زیر کاپوتش دزدیدن یه استوک براش پیدا کردن از دبی شده 17 میلیون دوباره میگم هفده میلیون تومان ناقابل
    آپشن به درد کشور *** ما نمیخوره عزیزان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. SS

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (740 ديدگاه)

    باید دید این دوربین ها در تاریکی شب چطور عمل میکنن? حتی خیلی از دوربین های حرفه ای هم در شب عملکردی به خوبی چشم انسان ندارن و این ممکنه باعث ایجاد مشکل بشه به خصوص در کشورهایی مثل ایران که برخی افراد با چراغ خاموش در شب رانندگی میکنن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا