آموزشهیوندای

پروسه تعمیرات یاتاقان‌های متحرک میل‌لنگ آزرا

اخیراً فرصتی پیش آمد تا در حضور یکی از دوستان که مکانیک بسیار کاردان و باتجربه ای است مشغول به آموزش شوم. تخصص اصلی ایشان خودروهای ژاپنی است و تجربه طولانی در تعمیر و سرویس این خودروها و سابقه همکاری با کمپانی آریادیزل را دارند. بر آن شدیم تا از این پس با همکاری ایشان مطالبی را در خصوص تعمیرات و سرویس انواع خودروها تهیه نماییم. در اولین بخش به بررسی پروسه تعمیر یک دستگاه هیوندای آزرا می‌پردازیم.

آزرا قبل از شروع تعمیرات
آزرا قبل از شروع تعمیرات
خودروی مورد بحث یک دستگاه هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۷ بود که با کارکرد ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر دچار خرابی در قسمت یاتاقان‌های متحرک میل‌لنگ شده بود.
علائم این اشکال این بود که با مراجعه خودرو به تعمیرگاه و بنا بر اظهار مالک مشاهده شد که چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

آزرا در انتظار رفع مشکل
آزرا در انتظار رفع مشکل
پس از بررسی تصمیم گرفته شد تا موتور V6 آزرا جهت رفع مشکل از بدنه خارج شود تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود.

محفظه موتور, خالی از موتور و گیربکس
محفظه موتور, خالی از موتور و گیربکس
مراحل خارج نمودن موتور:

  1. ابتدا باتری را باز کرده
  2. آب رادیاتور و روغن موتور را تخلیه می‌کنیم
  3. رادیاتور و فن را بیرون می‌کشیم
  4. تمامی شیلنگ‌های متصل به موتور و سوکت های انژکتور و کوئل و تمامی درخت سیم‌کشی که به موتور و گیربکس متصل است را جدا می‌کنیم. در آزرا برای هر شمع کوئل جداگانه تعبیه شده است.
  5. پس از اطمینان از اینکه هیچ سیم و قطعه ای به موتور یا گیربکس وصل نیست چرخ‌های جلو را باز کرده و پلوس ها را از خودرو جدا می‌کنیم.
  6. در مرحله آخر دسته‌موتورها و نگه‌دارنده‌های گیربکس روی رام را آزاد کرده و توسط جرثقیل موتور و گیربکس را یکپارچه بیرون می‌کشیم.
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
روی برخی قطعات مانند مانیفولد و فولی سر میل لنگ نشان کیا و هیوندای بچشم می‌خورد
پس از باز کردن موتور مشاهده شد که موتور دارای جرم‌گرفتگی شدیدی است به‌طوری که روغن به حالت بسیار ناگواری درآمده و سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز دارای جرم شدیدی بودند. با باز کردن پایین موتور مکانیک متوجه شد که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندر ۱ و ۴ از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.

موتور 3.3 لیتری آزرا روی جرثقیل. به فیلتر روغن که در جلوی موتور قرار دارد توجه کنید.
موتور ۳.۳ لیتری آزرا روی جرثقیل. به فیلتر روغن که در جلوی موتور قرار دارد توجه کنید.
آسیب به میل‌لنگ تا حدی زیاد بود که با تراشکاری قابل رفع نبود و باید نسبت به تعویض میل‌لنگ اقدام می‌شد. شدت خرابی آن‌چنان بود که داخل کارتل روغن و توری اویل پمپ (پمپ روغن) براده‌های بسیاری وجود داشت. پس از تهیه میل‌لنگ و تعویض آن باید یاتاقان‌ها و رینگ پیستون‌ها نیز تعویض می‌شدند. باید توجه داشت که آب‌بندی یاتاقان و میل‌لنگ با یکدیگر باید با دقت بالا توسط تراشکار یا مکانیک انجام شود.

تجمع پلیسه در توری پمپ روغن
تجمع پلیسه در توری پمپ روغن
حال به بررسی دلایل بروز این ایراد که هزینه نسبتاً گزافی نیز برای مالک خودرو در پی داشت می‌پردازیم. استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن شده بود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که در آزرای موردبحث جرم‌گرفتگی مسیرهای انتقال روغن حتی جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها شده بود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار داشتند.

وجود براده در کف کارتل روغن
وجود براده در کف کارتل روغن
باید توجه داشت که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مشابه باید همواره نسبت به تعویض به‌موقع روغن و استفاده از روغن‌های مرغوب اقدام کرد. حتی با توجه به شرایط استفاده و وضعیت بنزین در کشورمان بهتر است زودتر از موعد نسبت به تعویض روغن مبادرت نمود. پرداخت مبلغ اندکی بیشتر برای روغن مرغوب بسیار بهتر از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیرات است. برای مثال این آزرا بیش از ۴ میلیون تومان خرج روی دست مالک گذاشت. به یاد دارم سال‌ها قبل مقاله ای در ((مجله ماشین)) خوانده بودم با عنوان “پول را الآن پرداخت می‌کنید یا بعداً با بهره” که در آن مقاله نویسنده اشاره کرده بود که پرداخت مبلغ برای نگهداری خودرو بسیار بهتر از پرداختی است که برای تعمیرات انجام خواهد شد. بد نیست بخش‌هایی از آن مقاله را که به قلم آقای مهندس فرهاد کاشانی نگاشته شده بود در اینجا نقل کنیم:

روغنی که عمر مفید آن گذشته دیگر برای شما روغن‌کاری انجام نمی‌دهد. روغن ارزانی که استفاده می‌کنید ممکن است افزودنی‌های لازم را برای انجام کار مفید نداشته باشد و فیلتر ارزانی که استفاده می‌کنید احتمالاً دارای منفذهای درشت‌تری از فیلتر اصلی بوده بنابراین روغن را آن‌طور که باید تمیز نمی‌کند.

در پایان از آقای سعید صادقی که نگارش این مقاله بدون همکاری ایشان میسر نبود و تعمیرگاه نیوسانترال تشکر می نماییم.

یاتاقان‌های متحرک که دچار سائیدگی شدید شده‌اند
یاتاقان‌های متحرک که دچار سائیدگی شدید شده‌اند
سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ که اطراف آن را جرم فرا گرفته. آزرا فقط در روی میل‌سوپاپ هوا از CVVT بهره می‌برد
سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ که اطراف آن را جرم فرا گرفته. آزرا فقط در روی میل‌سوپاپ هوا از CVVT بهره می‌برد
سفت کن‌های هیدرولیکی زنجیر تایم که فشار آن‌ها توسط پمپ روغن تأمین می‌شود.
سفت کن‌های هیدرولیکی زنجیر تایم که فشار آن‌ها توسط پمپ روغن تأمین می‌شود.
سرسیلندر آزرا با دو میل‌سوپاپ و زنجیر تایم. به جرم‌گرفتگی شدید و محل نصب شمع‌ها توجه کنید.
سرسیلندر آزرا با دو میل‌سوپاپ و زنجیر تایم. به جرم‌گرفتگی شدید و محل نصب شمع‌ها توجه کنید.
Azera-2007-maintenance
دنده استارت و در جلوی آن دنده ی دور موتور که سنسور چشمی با رد شدن دنده‌ها از مقابل آن دور موتور و نقطه ی مرگ بالای سیلندر یک را تشخیص می‌دهد.
تألیف: حسین ریاحی
تهیه و عکس: سعید صادقی

حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

مطالب مشابه

‫۱۲۳ دیدگاه

  1. sahand

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (139 ديدگاه)

    یادش بخیر,چند سال پیش شبکه آموزش از این آمزشها (تازه برا کامپیوتر)گذاشته بود صنف فروشندگان لوازم کامپیوتر کلی از مدیر شبکه قدر دانی کرده بودن;که ملت رو جو گرفته بود خودشن خلاصه چیز زده بودن به سیستمشون,کاروبار تعمیر کارای کامپیوترو سکه کرده بودن
    حالا این که آزراس,خدا به خیر بگذرونه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. meysam

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1775 ديدگاه)

      سلام به همه دوستان.
      تعویض روغن رو نباید فقط بر اساس مسافت طی شده انجام داد، بلکه بهتره بر اساس بنزین مصرفی عوض بشه. البته موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی و نحوه رانندگی هم خیلی موثرند. باید تمام این جوانب را در نظر گرفت.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. Dani

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      دوست عزیز sahand
      منظور از این مطلب اهمیت ریسدگی و توجه به خودرو برای کسانی که سال به دوازده ماه حتی توی کاپوت رو هم نگاه نمیکنند بود . . .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. sahand

        ۲۸ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (139 ديدگاه)

        بله،دوست عزیز Dani
        منظور اصلی منم مزاح بود،،فک نکنم خیلی از مکانیک هاش هم جرات داشته باشن موتور این ماشینای خارجی رو بیارن پایین،چه برسه به یه آدم عادی!

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    3. حميد

      ۲ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام دوستان
      ازرام یاتاق زده بعده ١۵ روز امروز تحویل گرفتم ولی اومدیم تست جاده
      انجام بدیم تو حالت N موتور مثل ساعت کار میکنه ولی وقتی میره D
      یه صدای ترررر میاد،مکانیک میگه صدای پیستون هاس اگه ٢-٣ روز برونی صدا قطع میشه!!!!
      ممنون میشم راهنماییم کنین

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. محمد

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (242 ديدگاه)

    ممنون مقاله بسیار خوبی بود و اهمیت تعویض به موقع روغن موتور و همچنین استفاده از روغن موتور مناسب برای خودروها به وضوح مشخص شد.
    در ضمن یک تصور وجود دارد که بعد از تعویض روغن کارکرده اگر رنگ آن مثل روز اول روشن باشد نشان از کیفیت خوب روغن موتور دارد، اما این موضوع کاملا غلط است درست این است که اگر روغن موتوری بعد از از کاکرد خود و در هنگام تعویض روغن به خوبی جرم ها را زدوده باشد باید رنگ آن تیره شده باشد و این نشانگر کیفیت خوب روغن موتور برای از بین بردن جرم های داخل موتور است. در ضمن همیشه به اعداد اعلامی کارخانه و نوع روغن موتور اعلامی در دفترچه خودرو به شدت توجه کنید و همچنین به دمای هوای منطقه ای که زندگی می کنید.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. Japan & Germany

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1684 ديدگاه)

    ماشین کره ای تهش همینه ، آخرش باید جلو ژاپنی لنگ بندازه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Ahmad..F12

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      هر خودرویی همینه
      بعد از چند سال نیاز به تعمیر داره
      چون قطعات مصرفیه دیگه
      حالا یکی دوسال بیشتر یکی دوسال کمتر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Japan & Germany

        ۲۷ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1684 ديدگاه)

        کمری ۲۰۰۷ بیارم بالای ۵۰۰ هزار تا رفته باشه بیشتر از ۲ بار سرویسش نکرده باشن و مثل روز اولش باشه ؟؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. sorena scirocco

          ۲۷ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (728 ديدگاه)

          داداش گلم هیچ بحثی نیست که محصولات ژاپن کم استهلاک ترین خودروهان ولی دیگه اینطور هم نیست،من خودم چندتا پرادو موتور تعویض دیدم،بعضی ها نسبت به ماشیناشون خیلی بی رحمند،نمونش همین که چند وقته تو ایران هم مد شده ماشیناشون رو با طناب میبندن و در جهت مخالف هم حرکت میکنن،…

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. h.s.7

          ۲۷ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (28 ديدگاه)

          بیار داداش

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        3. siavash

          ۲۷ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (86 ديدگاه)

          اولا شاید اون کمری دست کسی بوده که درست ازش استفاده کرده
          دوما حتما شما و همه دوستان می دانند که با مثال هیچ سوالی را نمی توان اثبات کرد…..

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        4. Ahmad..F12

          ۲۷ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          محال ممکنه
          تویوتا توی استهلاک ماشین خوبیه ولی حرف شمام غلوّه

          اگرم غلو نباشه زیاد از موتور اتومبیل سر رشته ندارید
          وگرنه ۲۵۰,۰۰۰ کیلومتر با یه روغن موتور!!!!!!!!!!!!!!!

          مرسدس بنز با تمام یدوبیضایی که داره از بهترین روغن موتور دنیا هم داره استفاده میکنه، سرویس دوره ایش ۵۰,۰۰۰ کیلومتره
          اونوقت کمری شما ۵ برابر این کار میکنه بعد سرویس میشه عجب ماشینیه بابا

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (6544 ديدگاه)

      درود .

      محمد داداشم این چه حرفیه ؟؟؟؟؟؟؟؟

      من خودم به شخصه اصلا با برندهای کره ایی حال نمیکنم ، اما دیگه اینطور هم

      که شما میگی نیست پسر خوب . مجله ی ماشین و دیگر مجلات ، بار ها و بار ها

      به حساس بودن موتورهای کره ایی به عدم تعویض به موقع روغن موتور اشاره

      داشتند و توصیه کردند که اگر صاحبان خودرو میتوانند زود تر از موعد

      روغن را تعویض کنند .

      فکر نکن که الان تویوتا هم با یک روغن ۲۰ هزارتا کار میکنه ، خیلی خوبه!!

      این مساله تعویض نکردن به موقع روغن ، در دراز مدت خودشو نشون میده .

      پس چه بهتر که انسان تعادل رو رعایت کنه .

      در ضمن در این متن امده که نه روغن اصلی بوده و نه به موقع تعویض شده .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Japan & Germany

        ۲۸ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1684 ديدگاه)

        حیف که پرادو خودم رو فروختم وگرنه میوردم نشونتون میدادم میلاد جون که تا ۲۶۸ هزار کیلومتر رو چجوری و در چه شرایطی رفته بود و کم نیورده بود ، از ۲۰۰ هزار به اینور سرویسش نکردم تو کمتر از ۶ ماه باهاش ۶۸ هزار کیلومتر راه رفتم روزی بیشتر از ۲ بار مسیر شهرک غرب تهران تا شهرک صنعتی بهارستان و سیمین دشت کرج رو طی میکردم و ماشین آخ نگفته ، حیف که پول لازم بودم و دادم رفت ، حالا اگه خواستید به تاکسی های کیش یه سری بزنین ، یا از اونایی که کمری ۲۰۰۷ اینا داشتند بپرسید ، چند وقت پیش یکیشون تو پدال داشت میگفت که ۳۰۰ هزار کیلومتر رفته بود با ماشین و ۳ بار روغن موتور عوض کرده بود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۸ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (6544 ديدگاه)

          درود .

          داش ممد حرف شما برام سنده . ولی منظور من ماشین های

          کره ایی بود ، که اگر به موقع و منظم سرویس بشوند ، با

          یک همچین مشکلاتی رو به رو نمیشوند . ولی کلا در دراز مدت ،

          ژاپنی ها نشون دادند که یک چیز دیگرند .

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. خاوری

          ۲۸ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (1104 ديدگاه)

          دوستان این لینکو برید خیلی جالبه
          http://magaleyemashin.blogfa.com/post-92.aspx

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    3. mohsen

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (111 ديدگاه)

      این حرف چیه؟
      با این حساب خودروهای ژاپنی خراب شدنی نیستن.
      خوبه اول مقاله نوشته که این اقا تعمیر کار تخصصیه خودروهای ژاپنیه.
      ماشین ژاپنی که خراب نمیشه پس دیگه تعمیر کار برا چیشه.
      پسر عموم کرولا داره صفر کیلومتر خرید کرد.
      سال دوم موتورش تعمیر شد که گارانتی داشت.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. کامران

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام وخسته نباشید.لطفا از دوربین بهتری استفاده نمایید یا بهتر بگویم از دوربین موبایلتان استفاده نفرمایید.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. سعید

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نوبه خودم از آقایان حسین ریاحی و سعید صادقی بابت تهیه این مطلب واقعا سپاسگزارم… واقعا لذت خوندن این مطالب و استفاده از تجره این دوستان نعمت بزرگیه ….!!! منتظر پست های بعدی هستیم …!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. عباس

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    با دیدن این عکس ها از غیرتش بوده ١۵٠ تا کار کرده با این وضعیت نگهداری ماشین اگه خودرو ویران خودرو یا سای با بود ١٠ هزارتا باید اسقاط میشود احتمال داره ماشین دست چند نفر بوده هر کی سوار میشوده به هوای نفر قبلی خودرو رو سرویس نمیکرده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. حسین احمدی

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    به دوستان توصیه میکنم به اصل بودن روغن توجه کنید چند مدت پیش رفتم تعویض روغنی روغن موتورو عوض کردم یه هفته بعد موتور یاتاقان زد ۳.۵خرج برداشت.بعد گفتن مال روغن تقلبی بوده همه روغنا بخار شده بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (6544 ديدگاه)

      درود .

      میشه بفرمایید کدام روغن بوده حسین جان که نمونه ی تقلبیش موجود بوده ؟؟؟

      ((( دوستان اگر شرایطش رو دارند میتوانند بیان در خیابان امیر کبیر

      ( چراغ برق ) بعد از خیابان ملت ، دست راست دوتا فروشگاه بزرگ است که

      فقط روغن موتور میفروشند . کارشون خیلی درسته . جنساشونم تا جاییکه من

      میدونم اصله .

      به نظر من با توجه به تقلبی بودن و مشابه بودن مار کهای دیگر در بازار

      و شرایط نامطلوب تعویض روغنی ها ، میصرفه که وارد محدوده ی طرح ترافیک

      شوید از انجا خرید کنید .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. elring

        ۲۷ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (332 ديدگاه)

        راستش پدر من لوازم یدکی خودرو داره و تا اون جایی که من می دونم واسه هر ماشینی از طرف کارخونه یه نوع روغن موتوری معرفی می شه :
        تیبا : روغن موتور شرکت سپاهان داخل قوطی های نارنجی سایپا ۷۵ w 90 api gl
        پراید : روغن موتور شرکت سپاهان داخل قوطی های سر مه ای شرکت سایپا ۲۰w50 api sg
        ۲۰۶ : روغن موتور سوپر پایای شرکت نفت پارس و توتال ۶۰۰۰
        ۴۰۵ : ایرانول ۸۰۰۰ و ۱۲۰۰۰
        l90 : روغن توتال f90
        نیسان جونیور ۱۸۰۰ : پارس پایا ۲۰w50 api lz
        و برای سایر خودرو ها هم از روغن های موجود در بازار استفاده می شود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۷ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (6544 ديدگاه)

        درود .

        بله حرف شما هم درسته .

        اما من فقط بهران پیشتاز استفاده میکنم .

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (6544 ديدگاه)

      درود .

      داش حسین این تعمیر گاهه که گفتی ، تو خیابان سپه هستش ؟؟؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. elring

        ۲۹ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (332 ديدگاه)

        داداش میلاد روغن بهران تا اونجایی که من می دونم روغن تصفیه هست و برای اویل پمپ و سرسیلندر ماشین ضرر داره . علتش هم اینه که به علت رقیق بودن بیش از حدش حتی در موتور ضعیف مثل پیکان باعث خوردگی سرسیلندر توسط رینگ ها می شود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  8. Saeed.shariati

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (478 ديدگاه)

    به نام علی
    واسه همه ماشینا این اتفاق می افته؟
    حتی ماشینهای جون سخت؟
    من یه هایلوکس۲۰۱۰گرفتم ولی میترسم صاحب قبلیش روغن بد موقع عوض کرده باشه ماشین هم یه سری ور ور هایی میکنه
    خدانکنه کارم به پایین آوردن موتور بکشه
    نگارنده عزیز گل کاشتی با مطلبت به معنای واقعی کلمه کاربردی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Japan & Germany

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1684 ديدگاه)

      واسه تویوتا این اتفاق نمیوفته ، ولی حتما روغن موتور اصل استفاده کنید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. محمد

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (242 ديدگاه)

      نه دوست عزیز واسه محصولات تویوتا این اتفاق خیلی درصد وقوعش پایینتره، اما اصل بودن روغن موتور رو جدی بگیرید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. mahdi

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    درود
    بسیار مطلب آموزنده ای بود
    لطفا در مورد نگهداری و نکات فنی و نحوه استفاده و رانندگی خوب و …… مطلب بنویسید از این جهت که واقعا کاربردی و ضروری هست
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. ahmad love the ferrari

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1127 ديدگاه)

    باز بگید پراید بده.تو ماشینای آشغال اگه روغن آشغال بریزی اذیتت نمیکنه ولیتو آذرا باید روغن لیتری خدا تومن بریزی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. خودم

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    من یک فراری دارم.دریفت باهاش زیاد میکشم جدیدا از اگزوز هم صدای فدایت شوم میاد.
    فراریم فراری از همه جا فراری فراری فراری.
    رفتین ماشین یک بدبختی رو گیر آوردین که چی؟
    یاتاقانش خراب شده دیگه موتور هواپیما که باز نکردند.
    پدال تو هم با این موضوعات

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. خودروي ملي انحصار ملي

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    کره= لکن طرفدارای لکن های کره ای حالشو ببرید صد میلیون مال موتورش مثل زیان بایین آوردن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. ehsan

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام وتشکرازاین مطلب جالب ولی به نظر من این اتفاق ممکن برای تمامی خودرو ها چه ایرانی و چه خارجی رخ بدهد چه بنز اخرین مدل چه پراید.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. sorena scirocco

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود،ولی خیلی نگران خرید ماشین دست دوم شدم،احتمالا تا الآن شانس اورده بودم،لطفا یه مقاله در مورد نکات مورد توجه در خرید ماشین دست دوم بنویسید و اگر جایی برای بازدید خودرو قبل از خرید سراغ دارید معرفی کنید،

    خیلی خیلی ممنون…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. carbonado aventador

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4076 ديدگاه)

      مرکز خرید و فروش خودرو و پلاک گذاری پارک چیتگر!!!
      من خودم ماشینمو از اونجا خریدم!!!
      حواست باشه از خانواده بخری نه از دلال!!!
      اطلاعات بیشتری خواستی در خدمتم!!!!!!۱

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  15. یه پسل باهوش

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1142 ديدگاه)

    دوستان میشه گفت هر ماشینی یه نوع روغن رو قبول می کنه
    منظورم یه برند نیست منظورم یه غلضت خاصه

    اما تعویض روغنی ها هر کدوم یه روغنی رو خدا می کنن که اره این از همه بهتره

    مثلا من تو ماشینم قبل خرید ماشین بهران بود اما وقتی خریدم به اسرار فروشنده اترود ریختم که الان برام سوال شده با اینکه تعویض مارک روغن کار خوبی نیس اما اترود برند مناسبی هست که بازم ادامه بدم؟

    من متاسفانه تو مسائل فنی ماشین شناخت کافی ندارم

    اما چون ماشینم ۱۳ ساله که کار کرده و منم حالا حالا ها قصد عوض کردنش رو ندارم خیلی ممنون میشم اگه پدال بازم این نکات فنی رو تو سایت بذاره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. sorena scirocco

      ۲۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (728 ديدگاه)

      منم در مورد روغن و این عدد هایی که روش مینویسن خیلی سوال دارم(مثلا ۱۰w40)البته ازون موقعی که یادمه از کاسترول استفاده کردم،با”پسل باهوش”موافقم لطفا در صورت امکان راجع به روغن هم پست بذارین

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. carbonado aventador

        ۲۸ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (4076 ديدگاه)

        (۱۰w40)نشان دهنده غلظت روغن هست!!!
        در ضمن اگر سرچ کنی چندین مطلب در مورد روغن موتور گذاشته شده!!!!!

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  16. hero

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    واسه هیچکدوم از ماشینای ژاپنی این اتفاق نمی افته
    سه ساله ماکسیما داریم همه جوره هم این زبون بسته رو روندیم
    بعد از ۱۳۰ هزار تا فقط روغن و بنزین!
    انگار تو فرهنگ لغت این ماشین کلمه تعمیر وجود نداره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شلبى

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (647 ديدگاه)

      درسته،ماکسیما واقعا عالیه و کم دردسر هم هست،
      یکى از اقوام مدل٨۴ داره، اینا مسافرت زیاد میرن و با این ماشین سالى تقریبا نصف ایران رو میچرخن و خودش هم این ماشین رو دست دوم گرفته بود، با این حال هیچ دردسرى تا حالا براش نداشته

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  17. عبدالناصر

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    با تشکر از دوستان
    واقعا از نظرات شما در مورد نگه داری از ماشین تشکر میکنم
    اگه میشه در مورد بقیه ماشین ها و نگهداری شون هم مطلب بزارید.
    مخصوصا در مورد تویوتا.
    موفق باشید.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. js

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان عزیز ۹۵% مشکلاتی که برای سر سیلندر و میلنگ هیوندا و کیا پیش میاد بخاطر استفاده ار روغن و فیلتر روغن طرح اصلیه
    شغل بنده تامین لوازم یدکی هیوندا(دیزل و سواری)هست لطف کنید فقط از اجناس با مارک genuine ویا mobis میباشد استفاده نمایید(جنس داخل کارتن این دو برند یکی است)
    البته پیشنهاد بنده استفاده از mobis میباشد چون قیمتش پایینتره genuine هست در صورتی که جنس داخلشون یکی هست و تقلبی جنس genuine هم زیاده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. Ferya

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (687 ديدگاه)

    اینم از هیوندای 😀
    بابام قبلنا روآ داشت ، روغن موتورش هم اصن روش وسواس نبود میداد دست تعویض روغنی …
    ۱۴۸۰۰۰ تا کارکرد فروختش ولی یه بارم موتور ماشین آخ نگفت !
    ولی اینو بگم دف به به صــدا افتاد که اون بخاطر تعویض نکردن واسکازین ـش بود 😉

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. عباس

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    بابا بعضی ها اینقد تعصب دارن که نگو،خوب اگه بهترین ماشینم باشه اگه بهش رسیدگی نشه داغون میشه مثال ماشین های هایلوکس هنگ مرزی کسی نیست دل به هالشون بسوزونه البته اگه ماشین های دیگه بود لاشه شون رو باید جمع میکردن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. محمد

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از مطلبی که تهیه کردید اما چند تا مطلب
    ۱. به نظرم درصد بسیار کمی از خودروها توی این کیلومتر دجار چنین آسیبی می شوند که لاجرم این ابهام پیش می آید که آیا کیلومتر ماشین واقعی بوده و یا نه؟
    ۲. اگر کیلومتر ماشین واقعی بوده باشه باز هم به نظرم راننده محترم احتمالا بدترین حالت رانندگی را داشته که باعث به وجود آمدن این واقعه شده است.
    ۳. فرهنگ استفاده از ماشین در ایران بسیار جالب است و همین طور که ما در کوجه خیابون شاهد هستیم عموما مردم ما از یک پراید تا همین آزارا دنبال مسابقه دادن و استفاده از تمام توان ماشین با دورهای بالا هستند که عمر قطعات را به شدت کاهش می دهد.
    ۴. در آخر هم استفاده و تعویض روغن هم دانش خاص خود را دارد که به نظر بنده باید استفاده مطلوب را از روغن موتور کرد و تعویض خیلی زودتر از موعد هم صدمه زدن به ثروتهای طبیعی و ملی ما به حساب می آید.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. mahdi

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    درود
    چند مطلب در مورد روغن موتور توی وب پیدا کردم فکر کنم جالب باشه
    منبع : http://engnaderi.blogfa.com/post/12

    دانستنی های لازم در مورد روغن موتور وفیلتر روغن

    سطح روغن در موتور خودرو

    ارتفاع سطح روغن موتور باید بطور مرتب هر هفته یک بار و یا هر۴۰۰ کیلومتر یکبار بررسی گردد .

    این کار بهتر است در هنگامی که درجه حرارت موتور در حد عادی میباشد انجام گیرد.

    بررسی ارتفاع سطح روغن در موتور بلافاصله پس از خاموش کردن آن ، مقدار حقیقی روغن داخل آنرا مشخص نمیکنند چون هنوز همه روغنها از قسمت های مختلف به داخل مخزن برگشت داده نشده اند.

    برای تشخیص ارتفاع صحیح روغن خودرو را در سطحی تراز پارک نمائید

    میله عمق سنج(گیج) را از جای خود خارج نموده وپس از تمییز کردن،مجدداآنرا در جای خودقرار دهید.

    میله عمق سنج (گیج)رامجددا از جای خود خارج نمائید و با جلوگیری از ریزش روغن آنرا به حالت افقی نگهدارید.

    سطح روغن باید بین علائم L (LOW) و F (FULL)برروی میله عمق سنج باشد.

    در صورت پایین تر بودن ارتفاع روغن از علامت H یاF مقدار کافی روغن در موتور بریزید تا ارتفاع آن برابر با علامت با علامت بالائی میله عمق سنج گردد . فواصل علائم روی میله در حدی است که با ریختن کمتر از یک لیتر روغن به داخل موتور ارتفاع سطح آن از علامتLOW به علامت FULL صعود خواهد کرد(معمولا مابین علامتLOW و علامت FULL یک عدد بعنوان مقیاس نوشته میشود ).

    روغن از مجرای در پوش دار واقع در روی درب سوپاپ ها به داخل موتور ریخته میشود .

    فقط از روغن های مرغوب توصیه شده از طرف کارخانه سازنده خودرو استفاده نمائید.

    از ریختن روغن اضافی در داخل موتور خودداری شود.زیرا این کار باعث نشت از شمعها و نیز خرابی کاسه نمد میگردد.

    سطح روغن در موتور خودرو به زبانی دیگر

    سرویس دوره ای بازدید و تعویض روغن موتور از مهمترین اولویت های نگهداری خودرو است . توصیه می شود مقدار روغن به طور مداوم بازدید شود و در صورتی که سطح روغن پایین تر از علامت MAX باشد ، حتماً مقداری روغن به آن اضافه کنید تا سطحش بین دو علامت روی گیج قرار گیرد . البته توجه داشته باشید که زیاد بودن روغن نیز به موتور آسیب می رساند . برای چک کردن روغن باید خودرو را روی زمین صاف پارک و صبر کنید تا سرد شود . سپس شاخص روغن(گیج روغن) را بیرون بکشید ، با دستمال آن را پاک کنید و دوباره در محفظه روغن قرار دهید و پس از چند ثانیه دوباره آن را بیرون بکشید . اگر روغن بین دو خط بالا و پایین بود ، مقدار روغن خودرو شما مناسب است . کم شدن روغن موتور یک امر عادی است و بر اساس استاندار تولید کنندگان خودرو معمولاً تا نیم لیتر در هر ۱۰ هزار کیلومتر طبیعی است ( البته در خودروهای مختلف متغیر است ) .

    اگر مصرف روغن غیر عادی باشد ، باید در اولین فرصت به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید .

    هنگام تعویض روغن ، حتماً به سطح کیفی API و گریدویسکوزیته روغن مطابق با فصول سال توجه و از روغن های ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید . اگر این کار را انجام ندهید ، علاوه بر فرسایش سریع و آسیب رسیدن به موتور خودرو ، ممکن است خودرو از شرایط گارانتی نیز خارج شود . در ضمن توصیه می شود همیشه از یک نوع روغن موتور استفاده کنید ، چون تعویض پی در پی نوع روغن ، به دلیل تفاوت در فرمولاسیون آن ها ممکن است باعث واکنش شیمیایی و آسیب رسیدن به موتور خودرو شود

    فیلتر روغن

    فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن یا یکبار در میان(۱۰۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ کیلومتر) ، باید تعویض شود . این کار ضمن کاهش مصرف سوخت ، باعث افزایش شتاب و عمر موتور خودروی شما می شود .

    ایا نوع روغن نقش مهمی در مدت زمان تعویض خواهد داشت؟

    عموما با بالا رفتن مدل خودروها شرایط موتور نیز ار لحاظ سرعت و راندمان حجمی و در نتیجه فشار وارده و درجه حرارت ایجاد شده بالاتر می رود.سازندگان سعی نموده اند علاوه بر ساخت روغن های متنایب با مدل های جدید روغن هائی نیز بسازند که مدت زمتن تعویض ان نیز بیشتر باشد.لذا معتبرترین مرجع برای تعویض روغن سازنده موتور است.سازندگان موتور معمولا موتور را برای حالت عادی (با شدت کار منوسط)ذکر می کنند.بدیهی است اگر شرایط کار موتور سخت تر شود باید زمان تعویض روغن را کاهش داد.

    میزان کارکرد

    نوع و کیفیت روغن موتور

    ۳۰۰۰کیلومتر
    CC/SC
    ۴۰۰۰کیلومتر
    CC/SD
    ۵۰۰۰کیلومتر
    SE/CC
    بیش از ۱۰۰۰۰کیلومتر
    SG

    ویژگی های روغن موتور:

    شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در ۵۰۰۰ ، ۱۰۰۰۰ کیلومتر و یا بیشتر ، باید تعویض نمود . دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد روغن چیست و چرا برای روغن های مختلف متفاوت است . مجموعه مطالبی که در خصوص روغن موتور ارایه خواهد شد ، اطلاعات مناسبی را در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن در اختیار خوانندگان محترم قرار خواهد داد .

    چرا روغن موتور باید تعویض شود ؟
    روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند . در این حالت خاصیت روانکاری ، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصی ها ، کاهش می یابد .

    آیا سیاه شدن روغن موتور نشاندهنده زمان مناسب تعویض روغن است ؟
    این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد ، صحیح نمی باشد . اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا” سیاه نشود ، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا ، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد . در غیر این صورت ، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و ‌باعث جلوگیری از انتقال حرارت ، ساییدگی زودرس قطعات ، روغن سوزی ، کاهش راندمان و توان موتور می شود .

    عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور :

    ۱- شرایط کاری موتور مانند : رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد ، در جا کارکردن زیاد موتور در ترافیک های سنگین ، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور ، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جاده های خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
    ۲- کیفیت احتراق موتور(تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی (
    ۳- کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
    ۴- کیفیت فیلتر های هوا و روغن و تعویض به موقع آنها

    نوع و کیفیت سوخت مصرفی چه تاثیری در تعویض روغن دارد ؟

    سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد ، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است . بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود . استفاده از بنزین های سوپر متناسب با تکنولوژی موتور ، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند .

    آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن ، موثر می باشد؟

    با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها ، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور ، نسبت تراکم بالا ، دمای احتراق بیشتر ، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است . لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغن هایی متناسب با تکنولوژی موتور ها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند . امروزه با توجه به استاندارد های زیست محیطی ، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است .
    از آنجا که در بازار انواع روغن ها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود می باشد ، پیشنهاد می شود با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده خودرو ، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده ، اقدام نمایید .

    انتخاب روغن مناسب ، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتور:

    برای انتخاب یک روغن موتور خوب ، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب ،‌دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را داراست . ضمنا” روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود ؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی ،‌ خوردگی ،‌اکسیداسیون و سایش باشد .

    وظایف روغن موتور به طور کلی شامل موارد زیر می باشد :

    ۱- کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
    ۲- کاهش سایش قطعات موتور
    ۳- خنک نمودن قطعات داخلی موتور
    ۴- تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
    ۵- آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
    ۶- محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
    ۷- کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف

    پایه گرانروی روغن :

    ویسکوزیته یا گرانروی ، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن به دو بخش تقسیم می شود .

    الف : روغن های تک درجه ای Mono Grade
    ب : روغن های چند درجه ای یا چهار فصل Multi Grade

    امروزه استفاده از روغن های تک درجه ای مانند ۳۰ یا ۴۰ ، در موتورها توصیه نمی شود و روغن های چند درجهای (‌چهار فصل ) ،‌کاربرد بیشتری دارند . این روغن ها مطابق طبقه بندی SAE (انجمن مهندسی خودرو ) ، به صورت زیر تعریف می شوند . ۱۰W50, 10 W 40 . و۲۰W40عدد قبل از W نشاندهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است . عدد بعد از W ، نشاندهنده گرانروی در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد ، روغن در دمای بالاتر چسنده تر و سفت تر خواهد بود .

    مهمترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن ، حضور آن ازلحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بی وقفه است . به نحوی که با تمامی قطعات متحرک و ثابت د رتماس باشد . لذا ویسکوزیته روغن بایستی به گونه ای انتخاب شود که بهترین حالت روانکاری را در کمترین زمان ، ممکمم سازد . ضمن اینکه خودرو در حالت سرد به راحتی استارت خودروده و بدین ترتیب عمر باتری و استارت طولانی تر شود .

    مشخصات روغن :

    انستیتو نفتی آمریکا APIبرای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی )‌و حرف دوم ، نشاندهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت . مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست ازمایشگاهی و عملکردی ، شرایط حادتری را تحمل می کنند . افزودنی های مختلف ، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند .

    روغن های توصیه شده توسط شرکت های سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نبایستی افزودنی های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که از باتدا در روغن وجود دارد می شوند .

    نکات مهم :

    ۱- سیاه نشدن روغن در حین کارکرد ، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است .
    ۲- از ترکیب چند روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنهادرموتور خودداری نمایید .

    معرفی و علائم شناسایی روغن های ایساکو :

    معرفی روغن موتور SG 20 W 50
    این روغن موتور ویژه مصرف در خودروهای پژوآردی ، روآ ، پیکان و کلیه خودروهای توصیه شده با این سطح کیفی میباشد .

    علائم شناسایی :

    ۱- دارای عبارات API SG/CD , SAE 20W50 , SG 015 بر روی برچسب ظرف بر روی برچسب ظرف
    ۲- حک لوگوی فارسی ایساکو بر روی ظرف ۴ لیتری و لوگوی لاتین ایساکو بر روی در ظرف
    ۳- بر چسب با رنگ پس زمینه آبی روشن به همراه در آبی
    ۴- دارای سریال ردیابی محصول
    ۵- دارای ظرف و در پلمپ شده
    ۶- بسته بندی شده در ظرف های ۱ و ۴ لیتری

    معرفی روغن موتور SJ 20 W 50
    این روغن موتور ویژه مصرف در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پارس و سمند و کلیه خودروهای توصیه شده با این سطح کیفی میباشد .

    علائم شناسایی :

    ۱- دارای عبارات API SJ/CF-4 , SAE 20 W 50 , SJ020 بر روی برچسب ظرف
    ۲- درج لوگوی فارسی ایساکو بر روی برچسب ظرف
    ۳- حک لوگوی فارسی ایساکو بر روی ظرف ۴ لیتری و لوگوی لاتین ایساکو بر روی در ظرف
    ۴- بر چسب با رنگ پس زمینه ابی روشن به همراه در خاکستری
    ۵- دارای سریال ردیابی محصول
    ۶- دارای ظرف و در پلمپ شده
    ۷- بسته بندی شده در ظرف های ۱ و ۴ لیتری

    منبع : http://engnaderi.blogfa.com/post/12

    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. just 323

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    خیلی مرسی مقاله ی توپی بود …

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. کافر مقدس

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (780 ديدگاه)

    بفروش گالانت بگیر. . .

    بیوک اسکای لارک داشتیم – هوندا آکورد داشتیم

    ۱۹سال هیچ خبری از یاتاقان زدن-جوش آوردن و….ازشون نبود . . ۹۵% ایران رو هم باهاشون رفتیم . . . .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شلبى

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (647 ديدگاه)

      ١٢ سال شورولت نوا داشتیم تنها خرجى که براش کردیم این بود که هر چند سال یه بار شمع هاش رو عوض میکردیم، ماشین ٢٧ سال بود که موتورش باز نشده بود و وقتى استارت بهش میزدى با یه نیش استارت روشن میشد ، کافر میدونه من چى میگم چون امریکایى سوار شده
      الان هم حدود ٧ساله پاجرو داریم ، واقعا ازش راضییم، این ماشین راه تعمیرگاه رو بلد نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  25. Alpha

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    کاسترول مگناتک و توتال UAE قوطی ، پیشنهاد میکنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. امیر

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    دوستان من تعجب میکنم از اونایی که میگن واسه ماشین ژاپنی این اتفاق نمیفته!
    آخه جرم گرفتن موتور چه ربطی به ژاپنی و غیر ژاپنی داره؟!

    بنزینمون که الحمدلله داغون داغونه دیگه روغن بد هم بریزی توش بعد توقع دارید چون ژاپنیه موتورش جرم نگیره؟!

    تو این که ماشینای ژاپنی کم استهلاکن شکی نیست ولی دیگه غلو هم نکنیم…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. mosi

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ممنون ازسایت بسیار خوبتون.واقعا عالی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. mr

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان باید بدونید که موتور آزرا تا قبل از مدل ۲۰۱۱ دارای مشکلات اساسی بوده از پایه که صر فا با تعویض روغن و… نمیتوان جلوگیری کرد از مشکلات آن،آزرا دارای موتوریه که از ابتدا در ساخت اون مشکل پایه وجود داشته و اونم استفاده از آلیاژی از فلز بوده که به مرور دچار خوردگی میشود و این در مرور زمان باعث مشکلات زیادی برای این موتور میشه از جمله گشاد شدن سیلندر های موتور و پایین آمدن قدرت موتور به طرز محسوس و بالا رفتن مصرف سوخت آن و…،هیوندای بعد از تولید این ماشین که به خصوص برای بازار آمریکا طراحی شده بود به۳ دلیل این مساله را سرپوش گذاشته اولا از دست دادن وجه خود که با ساخت این ماشین به دنبال کسب آن بود،دوما از دست دادن بازار بزرگ آمریکا و سوما عدم توانایی رفع این مشکل به دلایل کمبود قطعات جانبی و نیروی تخصصی در سرتاسر جهان برای دادن فراخوان تعمیر در آن زمان ،هیوندای صرفا به این نکته اشاره کرد که موتور آزرا نیاز به مراقبت بیشتری دارد مثل تعویض روغن سریعتر و … تا شاید از این ماجرا و عواقب آن جان سالم به در ببرد که تاحدی موفق شد اما باید بدونید این اتفاق دیر یا زود با مراقبت یا بی مراقبت برای آزراهای زیر مدل ۲۰۱۱ خواهد افتاد اما برای کسانی که سرویس های دوره ای و استفاده از بنزین بی کیفیت را بی اهمیت میدونن و کسانی که به این ماشین فشار وارد میکنن در اولویت هستن ،هیوندای در سال ۲۰۱۱ با معرفی آزرای بهینه شده مخصوصا از بابت موتور با توجه به افزایش ۲۵ اسب بخاری موتور آن و استفاده از گیربکس جدید ۶ سرعته توانست مصرف بالای این ماشین را به ۱۲ لیتر کاهش داده که رقم قابل توجهی هست دلیل آن هم رفع نواقص این موتور نه چندان مهندسی شده بود و بعد از آن هم به دلایل زیادی آن را کنار گذاشت در مدل های بعدی آزرا همچنین باید بدونید آزراهای مدل قدیم دارای مشکل شدید در سیستم ترمز هستند که در مدل های ۲۰۱۱ تا حدی رفع شد باید دوستان این رو بگم که از خرید این ماشین در مدل های زیر ۲۰۱۱ جدا خودداری کنید چون استهلاک بالای این ماشین اصلا قابل درک نیست از لحاظ مصرف لنت و روغن و بنزین و … درصورتی که از خرج موتور آن در امان بمانید،درخصوص آرم هیوندای و کیا باه روی این قطعات هم باید بگم همانطور که خودتون میدونید شرکت کیا متعلق است به هیوندای و دوم اینکه قطعات مشترک زیادی بین ماشین های هیوندای و کیا وجود دارد و فقط از نظر ظاهر باهم تفاوت دارند پس اگر کسی فکر میکنه ماشین های کیا و هیوندای باهم تفاوت زیادی از نظر فنی دارند سخت در اشتباه است چون در بیشتر مدل ها فقط ظاهر تفاوت دارد و بس، این مطالب هم خلاصه چند مطلبی بود که از سایت های عمدتا خارجی و اطلاعات خودم بود که براتون گفتم شاید جواب بعضی سوالاتو بده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. مجتبی (ساروی)

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (551 ديدگاه)

    بعضی از دوستان حتی از کارمندای تویوتا هم نسبت به این برند متعصب ترن
    اقا چقدر تعصب ؟یه سرهنگ ارتش واسم تعریف میکرد قبل از انقلاب رفته بوه امریکا دوره ی تعمیر و نگهداری f4یا f14رو ببینه یه خانمی استاد شون بوده تو یه درسی. وقتی وارد شد گفت من چند سالمه یکی گفت ۲۵یک گفت ۲۴خلاصه از ۳۰بالاتر نرفتن بعدش خودش برگشته گفته من ۴۲سالمه حالا چرا فکر میکنین اینقدر خوب موندم ؟
    ***چون تعمیر و نگهداری خوبی داشتم ***

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  30. mahdi

    ۲۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    درود
    از نویسنده مطلب خواهشی داشتم و اون اینه که دوباره در مورد مخارج تعمیر این آزرا تحقیق کنند
    چون من با یه نفر (مکانیک) صحبت کردم گفت این ماشینی که شما میگید فقط ۴ تومن هزینه دستمزدش هست برای موارد تعمیری که میگی
    لطفا در مورد هزینه تعمیر و قطعات اطلاعات بیشتری بذارید
    یه موتور باز کردن اونم آزرا با هزینه تعمیر اساسی ۴ یا ۵ تومن تعجب برنگیزه
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا