چشم اندازهفته نامه

انتخاب پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند

پس از انتخاب شاسی‌بلند سال ۲۰۲۱ و خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند، سرانجام به آخرین رقابت جایزهٔ سال یعنی پیکاپ موتورترند رسیدیم. یکی از صنایعی که تحت تأثیر بحران کرونا قرار نگرفته است، صنعت ساختمان است و ساخت خانه‌ها توسط پیکاپ تراک‌ها صورت می‌گیرد مثل پیکاپ‌هایی که برای کسب جایزهٔ بهترین پیکاپ سال موتور ترند باهم رقابت می‌کنند. پیکاپ‌ها ابزارهای مفیدی برای کار هستند و از حمل کیسه‌های سیمان گرفته تا جابجایی کارگران، توسط این بارکش‌ها انجام می‌گیرد.

پیکاپ‌ها زندگی سختی دارند زیرا مرتباً اشیاء و بارهای مختلف روی قسمت بار آن‌ها کشیده می‌شود و کابین آن‌ها نیز توسط راننده یا دیگر سرنشینان همواره کثیف می‌شود. پس یک پیکاپ خوب باید برای همهٔ این شرایط سخت آمادگی داشته باشد و درعین‌حال، تعطیلات آخر هفتهٔ اهالی خانواده را هم خراب نکند. رقابت انتخاب پیکاپ امسال موتورترند اما سبک بوده است زیرا تنها پنج مدل و مجموعاً هشت خودرو شامل نسخه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. البته کمبود پیکاپ‌های جدید از رقابت امسال چیزی کم نکرده و همهٔ شرکت‌کنندگان برای رسیدن به این جایزهٔ ارزشمند بسیار تلاش کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند

فورد سری F سوپر دیوتی

جیپ گلادیاتور

نیسان فرونتیر

نیسان تایتان

دوج رم TRX

برای انتخاب پیکاپ سال ۲۰۲۱ از بین این شرکت‌کنندگان، تیم آزمایش موتورترند هر پیکاپ را طی یک فرایند دقیق ۱۰ روزه به‌طور کامل مورد ارزیابی قرار دادند. البته باید توجه داشت که این یک رقابت مقایسه‌ای نیست و هر پیکاپ بر اساس شایستگی‌های خود با توجه به شش معیار اصلی ارزیابی می‌شود. این معیارها عبارت‌اند از:

پیشرفت در طراحی: به طراحی داخلی و خارجی و همین‌طور انتخاب هوشمندانه و استفاده از متریال توجه ویژه‌ای می‌شود و از اینکه به شرکتی گفته شود خودروی آن زشت است ابایی وجود ندارد.

مهندسی و تکنولوژی: تکنولوژی‌هایی که به نفع خریداران است بررسی می‌شود. این می‌تواند از تکنولوژی‌های پیشرانه و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق جدید را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همین‌طور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی می‌شود.

مصرف سوخت: در این رقابتی که خودروها از همه لحاظ بسیار باهم تفاوت دارند، مصرف سوخت با توجه به وزن و کلاس هر خودرو سنجیده می‌شود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی به‌صورت معادل در نظر گرفته می‌شود.

ایمنی: ویژگی‌های ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت می‌کنند، موردبررسی قرار می‌گیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش می‌شود.

ارزش: بررسی می‌شود که هر خودرو در برابر برچسب قیمتی خود چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌کند و چقدر ارزش خرید دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که هر خودرو پس از پنج سال مالکیت چقدر از ارزش خود را حفظ می‌کند.

عملکرد: بررسی می‌شود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام داده‌اند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اس‌یووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچ‌ها دقیق و عالی عمل کند.

رم TRX، پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند

رم TRX پیکاپی است که استانداردها را بازنشانی می‌کند. این یک تغییردهندهٔ بازی هم در آفرود و هم در آنرود است. این پیکاپ به همان اندازه‌ای که توانایی حمل بار و یدک کشی دارد، در مسابقات درگ هم به همان اندازه می‌تواند خودروهای اسپرت را اذیت کند. TRX فقط پیکاپ سال ۲۰۲۱ موتورترند نیست بلکه معیار جدیدی است که همهٔ سوپرتراک‌ها باید با آن سنجیده شوند. علاوه بر این، برای سومین بار متوالی است که دوج رم برندهٔ جایزهٔ پیکاپ سال موتورترند می‌شود (رم HD پیکاپ سال ۲۰۲۰ و رم ۱۵۰۰ پیکاپ سال ۲۰۱۹) که این هم بی‌سابقه است.

هرچند TRX در نشان ۱۵۰۰ با پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند اشتراک دارد اما برشمردن چند شباهت میان آن‌ها از بیان تفاوت‌ها آسان‌تر است. بازمهندسی گسترده‌ای که تیم رم برای ساخت TRX انجام داده‌اند با شاسی شروع شده و مهندسان ۷۴ درصد از فریم رم ۱۵۰۰ را اصلاح کرده‌اند تا برای رسیدن به اهداف بلندپروازانهٔ TRX مناسب شود؛ بنابراین فریم TRX کلفت‌تر بوده و در آن از فولاد با مقاومت بیشتری استفاده شده تا از سرنوشتی که برای بسیاری از فورد رپتورهای اولیه رخ داد یعنی خم شدن فریم در پَرش‌های آفرودی جلوگیری شود.

فریم جدید همچنین امکان اصلاح محورها و نقاط نصب سیستم تعلیق را هم برای تیم رم فراهم کرده است. در TRX محور جلو برای نصب لاستیک‌های عظیم ۳۵ اینچی گودریچ روی رینگ‌های ۱۸ اینچی جابجا شده و محور دانا M250 عقب هم از طریق نقاط تعلیق پنج اتصالی جدید به شاسی متصل شده است. به لطف این محورها و لاستیک‌های جدید، فاصلهٔ عرضی محورهای خودرو ۱۵ سانتی‌متر نسبت به رم ۱۵۰۰ استاندارد افزایش یافته است.

در دوره‌ای که خودروسازان بزرگ و استارت‌آپ‌های رقیب برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی ایده‌های جدیدی مثل جی‌ام‌سی هامر EV را ارائه کرده‌اند، استفادهٔ رم از موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ یک تفکر منسوخ را نشان می‌دهد و رم هم بدون شک این را می‌داند زیرا در دیگر مدل‌های رم ۱۵۰۰ موتورهای هیبریدی خفیف را ارائه می‌کند و قبلاً هم اعلام کرده که در حال کار روی یک پیکاپ تمام الکتریکی است اما TRX آن‌قدر عالی است که مصرف سوخت آن به چشم نمی‌آید.

اینکه علیرغم مصرف سوخت بالای TRX جایزهٔ پیکاپ سال به آن اعطا می‌شود، نشانگر عملکرد فوق‌العادهٔ آن در پنج معیار دیگر موتورترند است خصوصاً وقتی با چهار شرکت‌کنندهٔ دیگر مقایسه می‌شود. مثل رم HD در سال ۲۰۲۰ و رم ۱۵۰۰ در سال ۲۰۱۹، رم TRX هم سطح استانداردهای این کلاس را بالا برده است. این پیکاپ به همان اندازه‌ای که در پیست درگ راحت است، در جاده‌های پرپیچ‌وخم هم خوب است و به همان اندازه‌ای که در یدک کشی الوارها توانمند است، در هنگام صعود از صخره‌ها یا پرش از روی تپه‌ها هم پرتوان است. رم TRX اولین سوپرتراک واقعی در هر جا و هر کاری است.

مشخصات فنی

Ram 1500 TRX

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۰۲ اسب بخار
گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
طول ۵,۹۱۵ میلی‌متر
عرض ۲,۲۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۵۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۶۸۵ میلی‌متر
وزن خالص ۳۱۷۵ کیلوگرم
ظرفیت بار ۶۰۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۳۶۷۵ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۷ ثانیه
ترمز از ۹۶ تا صفر ۳۹.۶ متر
شتاب جانبی ۰.۶۸ جی
ظرفیت باک ۱۲۵ لیتر
مصرف سوخت ۱۹.۶ لیتر ترکیبی
زاویهٔ حمله ۳۰.۲ درجه
زاویهٔ فرار ۲۳.۵ درجه
قیمت پایه ۷۱,۶۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۷,۳۷۰ دلار
[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه

  1. میثم

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1134 ديدگاه)

    عالیه این ماشین
    عالی

    موافقم ۵۷
    مخالفم ۳
  2. میثم

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1134 ديدگاه)

    فقط مصرف سوختش وحشتناکه

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲۰
    1. مهدی

      ۱۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (489 ديدگاه)

      ببین آقا میثم یه دایناسور باید خیلی غذا و گوشت بخوره تا بتونه یه دایناسور واقعی بشه یا همون یه دایناسور هیولا این ماشین هم یه دایناسوره و رفتار و اخلاش و قلبش و نیروش درست مثل دایناسور هست

      موافقم ۴۲
      مخالفم ۸
      1. [AMIN_TROFEO]

        ۱۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2044 ديدگاه)

        گگگللللللللللل گفتیییییی

        موافقم ۱۸
        مخالفم ۸
    2. Hadi

      ۱۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2044 ديدگاه)

      عجب هیولاییه این رم تیرکس…
      درست مثل خود تیرکس دایناسور…
      وحشی و قدرتمند 💪

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۲
  3. M.A.S

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (430 ديدگاه)

    این دایناسور تازه اول راهه
    هنوز جایزه های زیاد دیگه ای مونده که تصرفشون نکرده
    امیدوارم تو درگ بزرگ امسال بیارنش
    مصرفشم خیلی نسبت به وزن و قدرت و کاراییش بد نیست
    فقط به موتور ترند بگین تیرکس رو با کارنوتورس اشتباه نگیره
    (عکسای سه و چهار)

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۶
  4. ....

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (52 ديدگاه)

    یه دونه از اینا داشته باشی بندازی افرود…
    چ حالی میده…

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
    1. Aria

      ۱۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (315 ديدگاه)

      ی مخزن lpgهم بندازی روش😂😂😂😂

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۴
  5. Ahmedreza2002

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    شک نداشتم که این انتخاب میشه
    اصلا به نظرم ی کلاس جدید به نام سوپر پیکاپ رو پایه گذاری کرد داج

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  6. مازیار

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (234 ديدگاه)

    هیشکی ندیدم تو نخش نباشه😅

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  7. R@m!n

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    غیر از این بود باید شک می کردیم

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
  8. محمد

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (588 ديدگاه)

    حقته نوش جونت

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  9. MOS

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    با اختلاف قدرت بیشتری نسبت به رقبا داره

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  10. مهدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    من موفعی که اومدم توی صفحه اصلی این مطلب رو دیدم قبل از این که باز کنم با خودم گفتم برنده رم هست واقعا دایناسور این ماشین یه هیولا یا دایناسور هست به نظرم بزرگترین رقیباش رپتور و سیلواردو هستن واقعا حق این مقام رو داشت آفرودش که تکه سرعتش توی پیکاپ ها تکه شتابش توی پیکاپ ها تکه من عاشق عکس سوم شدم یک دایناسور کوچک وسط دو دایناسور بزرگ یعنی بزرگ دایناسور کوچک با این که من خیلی فورد رپتور رو دوست دارم ولی باید بگم این پیکاپ عالی هست

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  11. سیاوش

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    میشه یه پست درباره این قوانین مربوط به وارد کردن ماشین با ارز مبدا خارجی بزارین؟
    من که زیاد سر در نیاوردم چی به چیه. اگه بتونین با یه متخصص این کارا محاصبه کنین ممنون میشم.

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  12. امیر

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2609 ديدگاه)

    هم اسمش ابهت داره هم برندش هم قیافش هم صداش هم کابینش….
    دیگه چی ازین بهتر ؟؟!!
    شوی و فورد خیلی راه دارن ک بهش برسن چون مهمترین ویژگی رمو ندارن (خفن ترین موتور امریکایی)

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  13. ارش

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    عالی . ۷۰۲ اسب بخار !!!!!😲!!!

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  14. Ramin

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    به غیر از رم تی ار ایکس بقیه همه واسه زمان مصر بودن

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  15. JDM

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (279 ديدگاه)

    تا جایزه موتور ترند و نگیریم اروم نمیگیگیریم
    دستخوش👌

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  16. Ahmad

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (15 ديدگاه)

    همه چیزش خوبه الا ظرفیت حمل بار که ۶۰۰ کیلوعه خود نیسان آبی متوسط چهارتن بار میزنه ادعایی هم نداره که دایناسوره پیکان وانت هم شیشصد کیلو بار رو میزنه دیگه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا