نظرسنجی: برترین هایپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است؟

شاید بتوان این روزها را دوران طلایی هایپراسپرت‌ها دانست زیرا با پیشرفت تکنولوژی، پیشرانه‌های درون‌سوز به نقطۀ اوج کارایی خود رسیده‌اند و چه به‌صورت تنفس طبیعی و چه با استفاده از سیستم‌های پرخوران، قدرت‌های حیرت‌انگیزی را تولید می‌کنند. از سوی دیگر، موتورهای الکتریکی نیز به کمک همتاهای درون‌سوز خود آمده و عملکرد هایپراسپرت‌ها را ارتقاء داده‌اند. تکنولوژی موتورهای برقی و باطری‌ها تا حدی پیشرفت کرده که شاهد ساخت هایپرکارهای تمام الکتریکی هستیم که حتی از نمونه‌های بنزینی هم عملکرد بالاتری دارند. به همین دلیل طی سال‌های اخیر هایپرکارهای متعددی از سوی سازندگان مختلف معرفی شده‌اند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و ادعاهای جاه‌طلبانه‌ای را مطرح کرده‌اند. حالا اما در این مطلب قصد داریم ببینیم به نظر شما مخاطبین پدال، برترین هایپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است. در این نظرسنجی هفت هایپرکار جدید شرکت دارند. این خودروها خصوصاً از لحاظ قوای محرکه، تنوع و تفاوت‌های زیادی دارند به‌گونه‌ای که در بین آن‌ها از پیشرانه‌های درون‌سوز کوچک و بزرگ گرفته تا نمونه‌های هیبریدی و حتی تمام الکتریکی دیده می‌شود. با این مقدمه و پس از معرفی کوتاه هر خودرو به سراغ نظرسنجی انتخاب برترین هایپراسپرت دنیا می‌رویم.

آستون‌مارتین والکری

قوای محرکه هیبریدی
پیشرانه 6.5 لیتری V12 هیبریدی
قدرت 1160 اسب بخار
گشتاور 900 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 2.5 ثانیه
حداکثر سرعت 400 کیلومتر/ساعت
وزن 1050 کیلوگرم
قیمت 3.2 میلیون دلار
تعداد ساخت 150 دستگاه

آستون‌مارتین با معرفی کانسپتی بنام AM-RB 001 در سال 2016 برای اولین بار رسماً خبر ساخت هایپرکار فوق‌العاده‌ای را اعلام کرد. این خودرو بعداً والکری نام گرفت و نسخهٔ پروتوتایپ یا پیش‌تولید آن معرفی شد. در ساخت این هایپراسپرت بریتانیایی برترین شرکت‌های دنیا در صنعت خودروسازی مثل کاسورث، ردبول و ریماک همکاری کرده‌اند. والکری از یک قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی تشکیل شده است. این موتور که توسط کاسورث ساخته شده، 1000 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و قوی‌ترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. در کنار این پیشرانه، یک سیستم هیبریدی هم قرار گرفته که ساخت آن‌را شرکت ریماک بر عهده داشته است. این سیستم 160 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور به خروجی پیشرانهٔ بنزینی اضافه کرده و مجموع خروجی سیستم را به 1160 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. در همین حال، والکری وزن بسیار سبکی در حدود یک تن دارد که این یعنی نسبت قدرت به وزن آن حتی از 1 به 1 هم کمتر است. آستون‌مارتین قصد دارد با والکری به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

بوگاتی شیرون

قوای محرکه بنزینی
پیشرانه 8 لیتری W16 چهار توربو
قدرت 1500 اسب بخار
گشتاور 1600 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 2.4 ثانیه
حداکثر سرعت 420 کیلومتر/ساعت
وزن 1995 کیلوگرم
قیمت 3 میلیون دلار
تعداد ساخت 500 دستگاه

شیرون قدیمی‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود. این هیولای آلمانی/فرانسوی برای اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو 2016 به‌عنوان جایگزین مدل افسانه‌ای و رکورددار ویرون معرفی شد. شیرون به همان نیروگاه عظیم 8 لیتری 16 سیلندر چهار توربوی ویرون مجهز است اما در اینجا خروجی پیشرانه به ارقام خیره‌کنندهٔ 1500 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. هرچند ویرون سوپراسپرت برای چندین سال رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را در اختیار داشت و به نظر می‌رسید شیرون قصد دارد این رکورد را ارتقاء بخشد اما به گفتهٔ مدیرعامل بوگاتی، این شرکت فعلاً برنامه‌ای برای رکورد زنی ندارد. این در حالی است که حداکثر سرعت شیرون هم روی 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. در نمایشگاه ژنو 2018 بوگاتی نسخهٔ سبک‌تری از شیرون را با نام شیرون اسپرت معرفی کرد که بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد. در همین حال، مدل‌های دیوو و La Voiture Noire هم بر اساس شیرون ساخته شده‌اند.

هنسی F5 ونوم

قوای محرکه بنزینی
پیشرانه 7.4 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 1600 اسب بخار
گشتاور 1760 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد
حداکثر سرعت 480 کیلومتر/ساعت
وزن 1338 کیلوگرم
قیمت 1.6 میلیون دلار
تعداد ساخت 24 دستگاه

هرچند شرکت آمریکایی هنسی بیشتر در زمینهٔ تیونینگ خودروها فعالیت می‌کند اما این شرکت در سال 2011 هایپرکاری بنام ونوم GT را معرفی کرد که بر اساس لوتوس اگزیج ساخته شده بود. این خودرو با دستیابی به سرعت 435 کیلومتر بر ساعت به‌طور غیررسمی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را بنام خود ثبت کرد. در نمایشگاه سما 2017 اما هنسی هایپرکار کاملاً جدیدی بنام ونوم F5 را به‌عنوان جایگزین ونوم GT رونمایی نمود. این ماشین به یک پیشرانهٔ 7.4 لیتری V8 توئین توربو مجهز شده که قدرت فوق‌العاده‌ای برابر با 1600 اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده‌ای معادل 1760 نیوتن متر تولید می‌کند؛ بنابراین ونوم F5 قوی‌ترین هایپرکار بنزینی این جمع محسوب می‌شود. تمام این نیروی ویرانگر توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که امکان سفارش یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم برای آن وجود دارد. هنسی ادعا کرده است که ونوم F5 می‌تواند به سرعت 480 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و رسماً سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد. گفته شده این رکورد زنی امسال صورت خواهد گرفت.

کوئنیگ‌زگ جسکو

قوای محرکه بنزینی /E85
پیشرانه 5 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 1600 اسب بخار
گشتاور 1500 نیوتن متر
گیربکس 9 سرعته چندکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد
حداکثر سرعت 480 کیلومتر/ساعت
وزن 1420 کیلوگرم
قیمت 3 میلیون دلار
تعداد ساخت 125 دستگاه

کوئنیگ‌زگ جسکو را می‌توان جدیدترین هایپرکار این لیست دانست چراکه حدود یک ماه پیش در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو هایپرکار کاملاً جدیدی است که جایگزین مدل سالخوردهٔ آگرا شده است. جسکو از نسخهٔ بازطراحی شده‌ای از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربوی کوئنیگ‌زگ استفاده می‌کند. این موتور در صورت استفاده از سوخت E85 قدرتی برابر با 1600 اسب بخار و گشتاوری معادل 1500 نیوتن متر تولید می‌کند اما اگر در باک آن بنزین معمولی ریخته شود قدرت پیشرانه به 1280 اسب بخار کاهش پیدا می‌کند. برای انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های عقب، یک گیربکس اختصاصی 9 سرعتهٔ چندکلاچه (Multiclutch) در نظر گرفته شده است. این گیربکس که توسط خود کوئنیگ‌زگ طراحی و ساخته شده، وزن پایینی دارد (90 کیلوگرم) و با سرعت بسیار بالایی اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کند. این سازندهٔ سوئدی نیز مانند هنسی ادعا کرده که جسکو می‌تواند به سرعت 480 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین برای شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا رقابت جذابی بین جسکو و ونوم F5 در جریان است و باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک در این راه موفق بوده و زودتر به ادعای خود جامهٔ عمل می‌پوشاند.

مک‌لارن اسپیدتیل

قوای محرکه هیبریدی
پیشرانه 4 لیتری V8 توربو هیبریدی
قدرت 1050 اسب بخار
گشتاور 1150 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد
حداکثر سرعت 400 کیلومتر/ساعت
وزن 1430 کیلوگرم
قیمت 2.3 میلیون دلار
تعداد ساخت 106 دستگاه

مک‌لارن در اکتبر سال گذشته از هایپرکار جدید خود بنام اسپیدتیل پرده‌برداری کرد. این خودرو جایگزینی برای مدل افسانه‌ای F1 محسوب می‌شود و به همین دلیل مثل F1 در داخل ترکیبی سه‌نفره دارد یعنی راننده در وسط کابین می‌نشیند و دو صندلی هم در طرفین آن جای گرفته‌اند. مک‌لارن به هایپرکار جدید خود لقب هایپر GT داده و آن‌را اولین هایپر GT دنیا می‌داند. اسپیدتیل به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز شده از متشکل از یک پیشانهٔ بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی است. پیشرانهٔ بنزینی این ماشین همان موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی مورداستفاده در مدل‌های سنا و 720S است که در اینجا 755 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، موتور الکتریکی که به‌طور مستقیم روی شفت ورودی گیربکس عمل می‌کند، به این اعداد 310 اسب بخار قدرت و 347 نیوتن متر گشتاور اضافه کرده و بدین ترتیب مجموع خروجی سیستم به 1050 اسب بخار قدرت و 1150 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منقل می‌شود. گفته شده اسپیدتیل می‌تواند به حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مرسدس-آام‌گ پروجکت وان

قوای محرکه هیبریدی
پیشرانه 1.6 لیتری V6 توربو هیبریدی
قدرت 1250 اسب بخار
گشتاور
گیربکس 8 سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 2.5 ثانیه
حداکثر سرعت 350 کیلومتر/ساعت
وزن 1250 کیلوگرم
قیمت 2.7 میلیون دلار
تعداد ساخت 275 دستگاه

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام مرسدس-آام‌گ هایپرکار خود بنام پروجکت وان را در نمایشگاه ژنو 2017 با حضور لوئیس همیلتون رونمایی کرد. این هایپراسپرت آلمانی پیچیده‌ترین قوای محرکه را در بین خودروهای این لیست دارد زیرا این سیستم از یک پیشرانهٔ بنزینی به همراه چهار موتور الکتریکی تشکیل شده است. موتور بنزینی پروجکت وان نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از همان پیشرانهٔ خودروی فرمول یک W07 تیم مرسدس بنز است. این موتور یک واحد V6 توئین توربو با تنها 1.6 لیتر حجم است که 760 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. از چهار موتور الکتریکی این خودرو اما دو موتور هرکدام با 160 اسب بخار قدرت روی محور جلو نصب شده و سیستم چهارچرخ محرک را پدید آورده‌اند. موتور الکتریکی سوم با 120 اسب بخار قدرت به‌صورت یکپارچه درون توربوشارژ قرار گرفته و چهارمین موتور الکتریکی نیز که 160 اسب بخار قدرت دارد مستقیماً روی موتور درون‌سوز نصب شده است. هنوز عدد دقیق مجموع خروجی این قوای محرکه مشخص نیست اما گفته شده این سیستم بین 1050 تا 1250 اسب بخار قدرت دارد.

ریماک C-Two

قوای محرکه الکتریکی
پیشرانه چهار عدد الکتریکی
قدرت 1914 اسب بخار
گشتاور 2300 نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 1.85 ثانیه
حداکثر سرعت 410 کیلومتر/ساعت
بُرد 650 کیلومتر
وزن 1950 کیلوگرم
قیمت 2.1 میلیون دلار
تعداد ساخت 150 دستگاه

ریماک شرکتی اهل کشور کرواسی است که در زمینهٔ ساخت باطری، موتورهای الکتریکی، سیستم‌های هیبریدی و به‌طورکلی قوای محرکهٔ تمام الکتریکی تخصص دارد. این شرکت با معرفی هایپرکار تمام الکتریکی کانسپت وان در نمایشگاه فرانکفورت سال 2011، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت؛ اما ریماک در اینجا متوقف نشد و چند سال بعد در نمایشگاه ژنو 2018 هایپرکار جدیدی بنام C-Two را معرفی کرد. این خودرو جانشین کانسپت وان و دومین محصول ریماک محسوب می‌شود. گفته شده C-Two به چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 1914 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین این ماشین قوی‌ترین هایپرکار لیست ما محسوب می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه این هایپراسپرت الکتریکی نیز پکیج باطری‌های عظیم 120 کیلووات ساعتی آن است که انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی آن‌را تأمین می‌کنند. با هر بار شارژ کامل این باطری‌ها، خودرو می‌تواند تا 650 کیلومتر را بپیماید. C-Two به لطف نیروی فوق‌العادهٔ موتورهای الکتریکی خود و گشتاور فوری آن‌ها ظرف فقط و فقط 1.85 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

66 دیدگاه

    1. ZXEN
      سوابق: (94 دیدگاه) ,

      دوست عزیز جسکو درست هست .
      koenigsegg Jesko
      البته جسکو طراحی چراغ های جلوش خیلی تو ذوق میزنه . با این وجود همه هایپرکار ها رو انتخاب میکنم

      پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        دوست عزیز یسکو صحیح می باشد این اسم سوئدی هست و جسکو تلفظ انگلیسی آن می باشد

        پاسخ
      2. نفس
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        من هم انتخابم کونیگزگ یسکو هست
        ولی رو چراغای جلوی کار نشده و اگرا خیلی خیلی بهتر بود

        پاسخ
  1. soroush
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    بیچاره والکری…
    خداییش پروجکت وان و والکری خیلی روشون کار شده و دنیای جدایین از هایپرکار های این لیست و دوستان در حقشون (مخصوصا والکری) کم لطفی کردن.

    پاسخ
  2. milad
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    قطعا اگر پرفورمنس در پیست و قابلیت مسابقه دادن مطرح باشه مکلارن سنا برترین ماشین دنیاست الان با اینکه شخصا فراری رو دوست دارم

    پاسخ
  3. احسان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    در زمینه نواوری همه این اتومبیل ها دارای زمینه ها و تکنولوژی های خاص خود هستند اما گیربکس سرعت نور جسکو یک نواوری بسیار جلوتر از زمان خود است که تا چندین سال ان رادر هیچ اتومبیلی نخواهیم دید مگر انکه جناب کریستین ون ان را از حالت انحصاری شرکت خارج کند

    پاسخ
  4. Atosaa
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با اینکه دخترم و میدونم که به نظرم اهمیتی هم نمیدین من مکلارن رو انتخاب میکنم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.