معرفی بزرگ‌ترین مخترعان و نوآوری‌های دنیای خودرو (قسمت دوم)

خودروهای مدرن یک جادوی تکنولوژیکی هستند اما باید از مهندسان و افرادی تشکر کنیم که خودرو را تا به اینجا رسانده‌اند؛ و داستان خودرو قرن‌ها پیش از آنچه فکر می‌کنید آغاز شده است…

Felix Wankel (1902 – 1988)
یک خودرو از قطعات زیادی ساخته شده و هریک از این قطعات باید توسط فرد مشخصی اختراع شده باشد. به همان اندازه که تاریخ پیش رفت و خودروها پیچیده‌تر شدند، قطعات بیشتری موردنیاز بود و این یعنی نیاز به نوآوری‌های بیشتر.

برخی از این نوآوری‌ها فراموش شده و هویت برخی نیز مخدوش شده است. در برخی موارد حادتر، بسیاری از مخترعان تقریباً همان چیزی را اختراع کرده‌اند که فرد دیگری اختراع کرده و این فاصله زمانی به حدی کم بوده که تقریباً نمی‌توان گفت چه کسی برای اولین بار آن قطعه خاص را تولید نموده است. پیش از این قسمت اول نوشتار تقدیم شما عزیزان شد و حالا هم با قسمت پایانی آن در خدمتتان هستیم. با ما همراه باشید.

  • ارل اوری تامپسون


تامپسون (سال 1891 تا 1967) در اورگون آمریکا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته فنی و مهندسی برق به پایان رساند و بخش اعظم زندگی خود را صرف بهبود گیربکس‌های خودرو نمود.

در سال‌های اولیه اختراع خودرو تعویض دنده یک هنر بود زیرا بدون دقت کافی در تعویض دنده صدای قطعات گوناگون به گوش می‌رسید. در بازه‌ای 20 ساله، تامپسون سه روش برای پیشگیری از این کار را معرفی کرد که تمامی آن‌ها را می‌توان در خودروهای امروزی نیز دید.

سینکرومش

اختراع سینکرومش تامپسون در سال 1918 باعث شد حتی بی‌تجربه‌ترین رانندگان هم بدون ایجاد صدای خرخر دنده‌ها را تعویض کنند. این تعویض دنده با حرکت اهرم دنده و قرار دادن آن در محل درست و عدم نگرانی درباره سرعت پیشرانه انجام می‌شد. صنعت خودرو مدتی زمان می‌خواست تا ارزش این اختراع را درک کند اما تامپسون سرانجام پتنت های خود را به جنرال موتورز فروخت و مزد زحماتش را گرفت.

او در ادامه به استخدام جنرال موتورز درآمد و گیربکس نیمه اتوماتیک را که در سال 1937 روی بیوک اسپشیال نصب شد اختراع کرد. تامپسون بعداً اولین گیربکس تمام‌اتوماتیک تولید انبوه را معرفی کرد که اولین بار روی محصولات مدل 1940 اولدزموبیل نصب شد. این گیربکس با نام هیدراماتیک درایو شناخته می‌شد.

  • توماس استارتیونت (گیربکس اتوماتیک)


استارتیونت برای شرکتی خانوادگی که از سال 1883 مشغول تولید ماشین‌های فرز بودند کار می‌کرد. این شرکت امروزه نیز وجود دارد. او در سال 1904 نگاهی مختصر به دنیای خودروها داشت و اولین خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک را ساخت.

این ایده موفق نبود بنابراین استارتیونت به دیگران و به ویژه ارل تامپسون اجازه داد تا این ایده را پررنگ‌تر کرده و او دوباره به زمینه تخصصی خود بازگشت.

  • جان هتریک (کیسه‌های هوا)


اگرچه دو دندان‌پزشک اهل بیرمنگام به نام‌های هارولد راند و آرتور پاروت در سال 1920 جایزه اختراع کیسه هوای هواپیما را دریافت کردند اما این جان هتریک (سال 1918 تا 1999) بود که سیستمی را برای خودروها توسعه داد. پس از تصادف همسر و دختر هتریک بود که او به فکر اختراع کیسه هوای خودروها افتاد.

این تصادف خیلی شدید نبود اما هتریک می‌دانست که احتمال تصادف بدتری وجود داشت. او ایده‌ی خود را که با نام “بالشتک ایمنی برای خودروها” شناخته می‌شد در سال 1953 ثبت کرد. کیسه‌های هوای مدرن بهتر بوده اما از همان اصول اولیه پیروی می‌کنند. اولین خودروی تولیدی که از کیسه هوا استفاده کرد اولدزموبیل تورنادو سال 1973 بود.

  • رودولف دیزل


رودولف دیزل (سال 1858 تا 1913) که در خانواده‌ای آلمانی اما در پاریس متولد شد در رشته مهندسی تحصیل کرد و بسیار تحت تأثیر ایده‌ی بهبود راندمان پیشرانه بود. اندکی پیش از جنگ جهانی اول او از روی کشتی‌ای که در حال عبور از دریای شمال بود ناپدید شد و حتی تاکنون دلیل آن مشخص نشده است.

پیشرانه دیزلی

دیزل اولین پیشرانه موفق با طراحی خود را در سال 1897 ساخت. هربرت آکروید استوارت (سال 1864 تا 1927) پیشرانه‌ای مشابه را سال‌ها قبل‌تر ساخته بود اما تفاوت‌های قابل‌توجهی بین دو پیشرانه وجود داشت و آن پیشرانه هم‌اکنون جد پیشرانه‌ی دیزلی شناخته می‌شود.

پیشرانه‌های دیزل به خاطر مصرف کم، قدرت زیاد و البته صدای گوش‌خراش شناخته می‌شدند. این پیشرانه‌ها بعداً در اروپا کاملاً محبوب شدند ولی در سال‌های اخیر و با فاش شدن رسوایی‌های مربوط به آلایندگی از محبوبیت پیشرانه‌های دیزلی کاسته شده است.

  • فرانسیس دیویس


دیویس (سال 1887 تا 1978) مهندس شرکت پیرس آرو بود که از جمله محصولات آن می‌توان به خودروها و پیکاپ های لوکس اشاره کرد. او بیش از 25 سال را صرف متقاعد کردن صنعت خودروی آمریکا به استفاده از اختراع خود کرد.

فرمان هیدرولیک

تلاش‌ها برای چرخاندن راحت‌تر چرخه‌ای خودرو از قرن 19 شروع شده بود. دیویس اولین فردی بود که ایده خود را عملی کرد. فرمان هیدرولیکی او محبوب‌ترین گزینه در صنعت خودرو بوده است. این سیستم در سال 1925 آماده بود اما تا زمان عرضه‌ی کرایسلر ایمپریال 1951 شاهد نصب آن روی خودروهای تولید انبوه نبودیم.

  • آلفرد بوچی


در سال 1905 واضح‌ترین راه برای بهبود قدرت پیشرانه ساختن نمونه‌ای بزرگ‌تر بود. آلفرد بوچی (سال 1879 تا 1959) که فارغ‌التحصیل دانشگاه زوریخ بود شدیداً دنبال راهی برای بهبود راندمان پیشرانه‌ها می‌گشت.

روشی که او یافت امروزه به‌صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. او قدرت پیشرانه را به‌طور قابل‌توجهی بیشتر کرد و خودروسازان با استفاده از اصول او توانستند پیشرانه‌هایی کوچک اما قوی تولید کنند. این پیشرانه‌ها از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بسیار خوب عمل می‌کنند.

توربوشارژر

بوچی فهمید که از گازهای اگزوز می‌توان برای کار انداخت توربینی استفاده کرد که هوای ورودی به سمت دیگر پیشرانه را فشرده کرد و این امر به معنی قدرت بیشتر خواهد بود. این ایده به معنی شکل‌گیری سوپرشارژینگ بود، واژه‌ای که فرستادن بیشتر هوا به داخل پیشرانه را شامل می‌شود.

به خاطر اینکه در این اختراع توربین دخیل بوده بوچی آن را با نام توربوشارژینگ گذاشت که واژه‌ای دقیق‌تر بود. این ایده باعث می‌شد قدرت کمتری تلف شود اما خب به‌کارگیری مشهود آن تا دهه 20 میلادی صورت نگرفت.

  • یوجین هودری


یوجین هودری (سال 1892 تا 1962) یک مهندس، راننده مسابقه‌ای و قهرمان جنگ جهانی اول بود که تحت تأثیر تولید و بهبود سوخت قرار گرفت. او در طول این فرایند به متخصص کاتالیست ها هم تبدیل شد. او که از عدم حمایت‌های کشور خودش یعنی فرانسه ناامید شده بود در سال 1930 به آمریکا مهاجرت کرد.

مبدل کاتالیتیک

در اوایل دهه 50 میلادی بود که هودی درباره تأثیرات بد گازهای خروجی اگزوز نگران شد. در سال 1956 او مبدل کاتالیتیکی را ثبت کرد که میزان کربن مونوکسید و هیدروکربن‌های خام را کاهش می‌داد. مبدل‌ها نمی‌توانستند حضور سرب را تحمل کنند بنابراین تا زمانی که سرب از بنزین جدا نشده بود این قطعات کارایی نداشتند اما مدت‌ها پس از مرگ هودری بود که این قطعه کاملاً مورد استفاده قرار گرفت.

  • آدولف کگرس


کگرس (سال 1879 تا 1943) 10 سال را صرف خدمت به تزار نیکولاس دوم در روسیه کرد. اگرچه او در روسیه حضور داشت اما کگرس تراک را اختراع کرد که یک سیستم تانک مانند بود و در زمین‌های نرم مانور پذیری بسیار بیشتری داست.

او پس از بازگشت به خانه‌اش در فرانسه برای سیتروئن مشغول بکار شد و در دهه 20 و 30 میلادی همین تراک کگرس را ساخت. این خودروها بسیار مؤثر بودند اما خب از دید عموم مقبولیت زیادی نیافتند.

گیربکس دوکلاچه

دیگر اختراع کگرس بسیار شناخته شده تر است. گیربکس‌های دوکلاچه دنده‌های خودرو را به دو بخش تقسیم کرده و هر یک از آن‌ها دارای کلاچی اتوماتیک هستند. خودروی مجهز به این نوع گیربکس سواری بهتری داشته و پرفورمنس، مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته‌ای خواهد داشت.

در دهه 80 میلادی بود که آئودی و پورشه در موتور اسپورت از این نوع گیربکس‌ها استفاده کردند اما اولین سری خودروی تولیدی مجهز به گیربکس دوکلاچه فولکس‌واگن گلف R32 2003 بود. اکثر خودروسازان مهم جهانی هم‌اکنون این نوع گیربکس‌ها را ارائه می‌کنند.

  • ارل مک فرسون (سیستم تعلیق مک فرسون)


سیستم تعلیق مک فرسون دارای فنرها و جذب کننده‌های شوک است. اگرچه برخی مشکلات ژئومتری کوچک وجود داشته اما این نوع سیستم تعلیق بسیار معمول بوده زیرا نسبتاً ساده و ارزان بوده و می‌توانست در ابعاد کوچک هم جای بگیرد.

ارل مک فرسون (سال 1891 تا 1960) این سیستم تعلیق را در پروتوتایپ های دهه 40 میلادی شورولت نصب کرد اما این خودروها هرگز روانه خط تولید نشدند. او سپس با ترک جنرال موتورز به فورد پیوست و اولین بار فورد کنسول 1950 بود که از این نوع سیستم تعلیق استفاده کرد.

  • رالف تیتور


رالف تیتور (سال 1890 تا 1982) بینایی خود را به خاطر حادثه‌ای در سن 5 سالگی از دست داده بود و به همین خاطر مزیت‌های زیادی را به دست آورده بود زیرا می‌توانست راه‌حل‌هایی را تصور کند که مردم عادی از تصور آن عاجز بودند.

بهترین ایده‌ی او از ناراحتی وکیلش در عدم حفظ سرعت ثابت خودرو در زمان رانندگی الهام گرفته بود.

کروز کنترل

تیتور سیستمی را اختراع کرد که باعث می‌شد خودرو سرعت خود را ثابت نگه دارد. این ایده جدید نبود اما تیتور باعث بهبود آن شد. کرایسلر اولین شرکتی بود که از این سیستم در ایمپریال 1958 استفاده کرد و سایر خودروسازان نیز به سرعت همین سیستم را بکار گفتند. کروز کنترل تطبیقی و سیستم‌های خودران نیز به نوعی به ایده‌ی تیتور متکی هستند.

  • نیلز بولین


در اوایل دهه 20 زندگی خود، نیلز بولین سوئدی (سال 1920 تا 2002) به توسعه صندلی پرنده‌ای که می‌توانست جان افراد در هواپیماهای ساب را نجات دهد کمک کرد. او را هم‌اکنون به خاطر سیستم کاملاً متفاوتی که خودروهای ولوو را ایمن‌تر کرده می‌شناسند.

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای

کمربندهای ایمنی پیش‌تر از بولین وجود داشتند اما آن‌ها کمک کمی به حفظ جان افراد در زمان تصادف می‌کردند. ایده‌ی عالی بولین این بود که کمربند ایمنی گسترش یافته و از روی شانه عبور کرده و بخش پایین‌تنه را نیز شامل شود. این کمربند سه‌نقطه‌ای در سال 1959 تجاری‌سازی شد و جان افراد زیادی را نجات داد.

بولین چندین جایزه را به خاطر اختراع خود دریافت کرد و وارد تالار افتخارات خودرویی شد. او در سال 1985 و به عنوان مهندس ارشد در ولوو بازنشسته شد.

  • استفانی کولک


استفانی کولک (سال 1923 تا 2014) فرزند خانواده‌ای لهستانی بود که به آمریکا مهاجرت کرده بودند و او در پنسیلوانیا به دنیا آمد. او می‌خواست پزشک شود اما فکر کرد به‌صورت موقتی کار در شرکت شیمیایی DuPont را بپذیرد. او در سال 1946 به استخدام این شرکت درآمد و 40 سال در آنجا مشغول کار بود.

کولار

او در این شرکت فیبری فوق‌العاده قوی و سبک را توسعه داد که در ابتدا در ساختار لاستیک‌های خودرو بکار می‌رفت. در ابتدا تصور می‌شد این متریال به عنوان مواد اضافی و زائد تولید شده‌اند اما وقتی کولک از یک مهندس شرکت خواستار تست آن شد مقاومت بالا نسبت به وزنش را مشاهده کرد. کولک و تیمش چندین سال را صرف بهبود این ماده کرد و آن چیزی که حالا با نام کولار می‌شناسیم در سال 1971 به دست آمد.

از دیگر کاربردهای کولار در صنعت خودرو می‌توان به لنت‌های ترمز، کلاچ‌ها و قطعات بدنه خودروهای پرفورمنس و مسابقه‌ای اشاره کرد. خودروهای پلیس و نظامی هم از کولار برای افزایش مقاومت بدنه استفاده می‌کنند.

  • جیم مویلان (پیکان آمپر بنزین)


جیم مویلان به عنوان مهندس فورد ایده‌ای ساده اما بسیار جذاب برای استفاده از پیکان رنگی برای آمپر بنزین داشت. او با این کار نشان می‌داد که درپوش باک بنزین در کدام سمت خودرو قرار دارد. این فکر زمانی به ذهنش رسید که او یک خودروی جدید را به پمپ‌بنزین برد و حدسش درباره درپوش باک سوخت نادرست بود و خودرو را در جهت مخالف با نازل سوخت پارک کرد.

فورد این ایده را در سال 1989 عملیاتی کرد و برخی شرکت‌های دیگر هم از آن استفاده کردند اما هنوز هم هستند رانندگانی که نمی‌دانند این پیکان برای چیست. این نشانه برای افراد فراموش‌کار یا آن‌هایی که برای اولین بار با یک خودروی جدید وارد پمپ‌بنزین می‌شوند بسیار کاربردی است.

معرفی بزرگ‌ترین مخترعان و نوآوری‌های دنیای خودرو (قسمت اول)

منبع: autocar

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

9 دیدگاه

  1. JDM
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    سنکرومش یا سنکرونیزه همون دنده برنجی به علاوه چند قطعه دیگه مثه خار موشکی و گیره و… هست که دوره موتور و گیربکس رو تنظیم میکنه در گذشته برا تعویض دنده باید دوره گیرکس رو تنظیم میکردن و یا از حرکت دو کلاج استفاده میکردن تو در مواقع حساس دور سریعتر تنظیم بشه
    ولی در یک سری از مواقع هم نیاز به کلاج گرفتن نبود چون راننده دور موتور گیربکس رو به وسیله مهارت خودش تنظیم میکرد.
    گیربکس های بدون سنکرونیزه استهلاک کمتری دارن ولی مهارت بیشتری میخوان،و البته برای مصارف سنگین و حمل محموله های فوق سنگین گیربکس های دنده دستی سنکرونیزه نشده طرفدار های بیشتری دارن
    چون حمل این محموله ها نیازمند دقیق بودن دور موتور و گیربکس،مهارت راننده و استهلاک کمتر هستن
    ولی دنده اتومات یخورده داستانش فرق داره

    سیستم مک فرسون هم دقیقا مثه سیستم تعلیق ماشین های ایران خودرو و سایپا هست
    یک طبق از زیر و فنر و کمک فنر هم از بالا به اتاق وصل هستن

    پاسخ
  2. meysam
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    .
    واقعا مقاله های جالبی بودن این دو سری.
    دستت درد نکنه حاجی

    پاسخ
  3. نوید جهرمی
    سوابق: (2821 دیدگاه) ,

    خدا تو قرآن گفته (آیه ش چی هست یادم نمیاد. مظمونشو نوشتم) قضاوت بهشت یا جهنم رفتن فرد، مختص من خداست و در این مورد صحبت نکنید. به جای آن به عمل خود بپردازید و تقوای خدا پیشه کنید.

    پاسخ
  4. نوید جهرمی
    سوابق: (2821 دیدگاه) ,

    این سری مقالات خیلی خوبه. به دور از تعصب هست و نشون میده قدر زحمت کشیدن تا بشریت به اینجا رسیده.

    پاسخ
  5. Mohammad amin
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    اگه اینا نبودن،نمیتونستیم از رانندگی کردن لذت ببریم پس روحشون شاد یادشان گرامی

    پاسخ
  6. Saeed
    سوابق: (388 دیدگاه) ,

    ممنون پدال جان مطلب آموزنده و مفیدی بود
    انتظار دارم نام کریستین ون کونیگ‌زگ با تکنولوژی Free valve ( سوپاپ آزاد ) تو این لیست حضور داشته باشه….

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    فقط به تاریخ اختراعات دقت کنین!!!

    پاسخ
  8. حسین دهمرد
    سوابق: (701 دیدگاه) ,

    چه چیزایی به ذهن شماها میرسه.

    پاسخ
  9. Danial
    سوابق: (396 دیدگاه) ,

    این جیم مویلان (پیکان آمپر بنزین)
    واقعاً منو تحت تاثیر قرار داد میدونستم اون فلش برای چی هست ولی تا الان بهش فک نکرده بودم همیشه میگفتم خب هست دیگه درسته کار بسیار بسیار ساده ای بوده ولی اینکه ی ایده ساده میتونه چقدر کاربردی باشه واقعاً تحسین برانگیزه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.