چشم اندازهفته نامه

معرفی بهترین خودروهای 10 سیلندر تاریخ

در صنعت خودروسازی، انواع مختلفی از پیشرانه‌ها با تعداد سیلندرهای گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد. تعداد سیلندرهای موتورهای خودروها از نمونه‌های دو سیلندر کوچک در خودروهای شهری آغاز شده و به نیروگاه‌های شانزده سیلندر در هایپراسپرت‌های میلیون دلاری می‌رسد. دراین‌بین اما شاید یکی از خاص‌ترین نوع موتورها، پیشرانه‌های V10 یا همان دَه سیلندر باشند. هرچند این موتورها مانند نمونه‌های شش سیلندر و هشت سیلندر چندان در صنعت خودروسازی فراگیر نیستند و خیلی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند و حتی این روزها تقریباً رو به انقراض هستند اما در طول تاریخ، خودروهای زیاد و قابل‌توجهی با موتورهای V10 ساخته شده‌اند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب بهترین خودروهای ۱۰ سیلندر تاریخ را معرفی کنیم.

لامبورگینی گالاردو مدل ۲۰۰۳

پیشرانه ۵ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۱۰ نیوتن متر

گالاردو (به ایتالیایی: گایاردو) پس از مورسیه‌لاگو، دومین محصول لامبورگینی بود که پس از مالکیت فولکس‌واگن ساخته شد. این خودرو در بین طرفداران لامبورگینی جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه گالاردو پرفروش‌ترین محصول تاریخ این شرکت ایتالیایی است و خودرویی است که لامبورگینی را نجات داد. از سوی دیگر، گالاردو، یک زیبای ایتالیایی با قلبی آلمانی است. چرا آلمانی؟ چون پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 این خودرو توسط آئودی توسعه پیدا کرد و اولین موتوری محسوب می‌شود که زیر چتر گروه فولکس‌واگن برای لامبورگینی توسعه داده شد. این موتور در نمونه‌های اولیهٔ گالاردو ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت اما گالاردو طی ۱۰ سال در دو نسل و در چندین نسخهٔ ویژهٔ مختلف به تولید رسید و پیشرانهٔ آن نیز همواره ارتقاء پیدا کرد به‌گونه‌ای که حجم آن در نسل دوم گالارو به ۵.۲ لیتر افزایش یافت.

پورشه کاررا GT مدل ۲۰۰۴

پیشرانه ۵.۷ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۶۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۹۰ نیوتن متر

پورشه کاررا GT یکی از پرطرفدارترین خودروهای V10 دنیا بوده و شاید بتوان آن‌را پادشاه دنیای دَه سیلندرها دانست. این هایپرکار آلمانی که پیشینهٔ آن به خودروهای مسابقات لمانز و فرمول یک بازمی‌گردد، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ توسط پورشه به تولید رسید. کاررا GT به یک نیروگاه ۵.۷ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. برای انتقال این نیرو تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده بود که نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. کاررا GT با تیکه بر پیشرانهٔ توانمند خود می‌توانست ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. از این ماشین تعداد ۱۲۷۰ دستگاه ساخته شد.

دوج رم SRT10 مدل ۲۰۰۴

پیشرانه ۸.۳ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۱۲ نیوتن متر

دوج در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۰۳ نسخهٔ اسپرتی از پیکاپ رم خود را معرفی نمود. هرچند شاید این مدل در ظاهر تفاوت چندانی با نسخه‌های معمولی رم در آن سال‌ها نداشت اما در زیر کاپوت آن خبرهای فوق‌العاده‌ای وجود داشت چراکه دوج نیروگاه عظیم ۸.۳ لیتری V10 مدل وایپر را در سینهٔ رم قرار داده بود و بدین ترتیب یکی از قدرتمندترین پیکاپ‌های دنیا را روانهٔ بازار کرد. این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که رم SRT10 با تکیه بر آن می‌توانست ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این پیکاپ اسپرت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین تا سال ۲۰۰۶ به تولید رسید.

ب‌ام‌و M5 مدل ۲۰۰۵

پیشرانه ۵ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر

اواسط دههٔ اول قرن بیست‌ویکم دورانی بود که خودروسازان پیشرانه‌های ۱۰ سیلندر بزرگی را در سینهٔ سدان‌ها قرار می‌دادند و هیچ‌کسی هم به این موضوع اعتراض نمی‌کرد. اولین نتیجهٔ این رویه، نسل چهارم ب‌ام‌و M5 بود که از سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. این سوپرسدان آلمانی به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد؛ بنابراین M5 اولین سدان تولیدی دنیا با پیشرانهٔ دَه سیلندر محسوب می‌شد. چندی بعد از همین موتور در کوپهٔ M6 هم استفاده شد؛ اما دوران استفاده از موتورهای دَه سیلندر در سدان‌ها کوتاه بود و در نسل بعدی، همهٔ آن‌ها به موتورهای هشت سیلندر مجهز شدند.

آئودی S8 مدل ۲۰۰۶

پیشرانه ۵.۲ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر

آئودی در اواخر سال ۲۰۰۵ نسل دوم سدان عملکردی S8 خود را معرفی نمود که با مدل ۲۰۰۶ به بازار آمد. این خودرو که نسخهٔ عملکردی سدان لوکس A8 محسوب می‌شد، به یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز شده بود. این موتور اما در اصل همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 لامبورگینی گالاردو بود که آئودی برای استفاده در مدل S8 در آن تغییراتی ایجاد کرده و حجم آن‌را افزایش داده بود. به لطف این افزایش حجم، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری S8 گشتاور بیشتری را در دور موتور پایین‌تر تولید می‌کرد. این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت و می‌توانست جثهٔ سنگین ۲ تنی S8 را ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. در همان دوران، از این موتور در مدل کوچک‌تر S6 هم استفاده شد.

فولکس‌واگن توآرگ R50 مدل ۲۰۰۷

پیشرانه ۵ لیتری V10
تنفس توربودیزل
قدرت ۳۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر

فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۲ نسل اول مدل توآرگ خود را معرفی نمود که از همان ابتدا در لیست موتورهای دیزلی آن یک گزینهٔ هیجان‌انگیز دیده می‌شد. این یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توربودیزل بود که به‌صورت استاندارد ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. از این موتور در سدان لوکس فیتون هم استفاده شد؛ اما پس از فیس‌لیفت نسل اول توآرگ در سال ۲۰۰۷، فولکس‌واگن نسخهٔ اسپرت و ارتقاءیافته‌ای از مدل V10 دیزلی آن‌را با نام R50 معرفی نمود. در این مدل خروجی پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توربودیزل توآرگ به ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود. توآرگ V10 دیزلی اما به دلیل قوانین آلایندگی، برای فروش در ایالات‌متحده با مشکل مواجه شد و به همین دلیل پس از دو دوره عرضهٔ محدود، از بازار ایالات‌متحده کنار رفت.

آئودی RS6 مدل ۲۰۰۸

پیشرانه ۵ لیتری V10
تنفس توئین توربو
قدرت ۵۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر

آئودی در سال ۲۰۰۸ نسل دوم سدان اسپرت و عملکردی خود یعنی RS6 را معرفی نمود. ویژگی اصلی این خودرو اما در زیر کاپوت آن قرار داشت یعنی جایی که در آن یک نیروگاه ۵ لیتری V10 توئین توربوی فوق‌العاده پنهان شده بود. البته این موتور هم در اصل بر اساس پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 تنفس طبیعی لامبورگینی گالارو ساخته شده بود اما در RS6 به دو توربوشارژر مجهز شده بود. علاوه بر این، حدود ۴۰۰ قطعه از این پیشرانهٔ V10 نیز در RS6 منحصربه‌فرد و جدید بودند که به‌طور خاص برای RS6 طراحی شده بودند. به لطف این تغییرات و البته وجود دو توربوشارژر، حالا این موتور ۵ لیتری دَه سیلندر، ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که RS6 را به قوی‌ترین محصول آئودی تا آن زمان تبدیل کرده بود.

لکسس LFA مدل ۲۰۱۱

پیشرانه ۴.۸ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر

LFA که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۹ رونمایی شد، اولین و تنها سوپراسپرت تاریخ لکسس محسوب می‌شود. لکسس اما در بخش پیشرانه، برای اولین سوپراسپرت خود سنگ تمام گذاشته و آن‌را به یک نیروگاه منحصربه‌فرد ۴.۸ لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز کرد که با همکاری شرکت یاماها توسعه پیدا کرده بود. این موتور ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. طبق آزمایش کار اند درایور، LFA با تکیه بر موتور V10 خود توانست ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. تولید این سوپراسپرت ژاپنی در دسامبر ۲۰۱۲ پس از ساخت تنها ۵۰۰ دستگاه خاتمه یافت.

دوج وایپر مدل ۲۰۱۳

پیشرانه ۸.۴ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۱۳ نیوتن متر

دوج وایپر برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ به بازار آمد درحالی‌که ویژگی منحصربه‌فرد و همین‌طور نماد آن از ابتدا تا پایان تولیدش، همواره پیشرانهٔ حجیم و غول‌پیکر V10 بوده است. این سنت در نسل پنجم یا درواقع نسل آخر وایپر که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ معرفی گردید هم حفظ شده بود به‌گونه‌ای که در زیر کاپوت این نسل نیز همچنان یک نیروگاه عظیم ۸.۴ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که حجیم‌ترین موتور دَه سیلندر و به‌طورکلی حجیم‌ترین پیشرانهٔ تولیدی مدرن دنیا محسوب می‌شد (البته در دنیای خودروها). خروجی این موتور در آخرین نسل وایپر به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۱۳ نیوتن متر گشتاور رسیده است که قوی‌ترین موتور دَه سیلندر دنیا محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه سال گذشته تولید این افعی آمریکایی خاتمه یافت و فعلاً خبری از نسل جدید آن نیست.

لامبورگینی اوراکان مدل ۲۰۱۵

پیشرانه ۵.۲ لیتری V10
تنفس طبیعی
قدرت ۶۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر

لامبورگینی اوراکان که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ به‌عنوان جایگزین گالاردو معرفی شد، از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی نسل دوم گالاردو استفاده می‌کند. بنابراین حالا خروجی این موتور در نسخهٔ استاندارد اوراکان به ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است؛ مانند گذشته، از همین موتور در آئودی R8 هم استفاده می‌شود. همانند گالاردو، در نسخهٔ استاندارد اوراکان هم نیروی موتور به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند اما مدل ضعیف‌تر LP580-2 به‌صورت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شود. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ اما لامبورگینی نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از اوراکان را با نام پرفورمانته رونمایی کرد که قدرت پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 در آن به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافته است؛ بنابراین اوراکان پرفورمانته قوی‌ترین لامبورگینی V10 تاریخ محسوب می‌شود.

 

منبع: Road&Track

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    پیشرانه بسیار خوش صدای LFA رو انتخاب می‌کنم؛ کیفیت ساخت بالا، پرفورمنس ایده‌آل. . .

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Elring-aventador

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (331 ديدگاه)

      درود . . .

      انتخاب LFA بخاطر صدای انجین در لیستی که سلاطینی مثل کررا GT و وایپر حضور دارن کمی بی انصافیه .

      خدافظی از وایپر دردناک ترین اتفاقی بود که می تونست برای دنیای خودرو بیوفته سال گذشته … اتفاقی که تو سال های آینده باید برای ماشینای محبوب بیشتری منتظر رخ دادنش باشیم و همچنین شاهد عرض اندام ماشینای کسل کنند الکتریکی .

      کاش این خودرو هایی که دیگه استانداردای الایندگی رو ندارن متوقف نمی شد تولیدشون میدادنشون به کشورایی مث ما 😏😒 که ناکام از دنیا نریم خدایی ناکرده

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. Emperor Lamborghini

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      پرفورمنس ایده آل که نداشت
      از نظر شتاب حتی حریف ماشین هایی با یک چهارم قیمت خودش هم نمیشد
      صداش هم تا حد زیادی ساختگی و مصنوعی بود (یاماها)
      البته که در تاریخ جاودانه خواهد بود و من خودم به شخصه عاشقشم
      هر چی باشه افتخار خودروسازی آسیاست

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Mohamad

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        این مدل کامنت گذاری بزن در رویی خیلی وقته قدیمی شده که زهرتو بریزی آخر دست تعریف تمجید کنی که خوب تمومش کرده باشی. این سیاست کامنت نوشتن چیزی جز تخلیه بار روانی نیست و خوشحالم که بهتون کمک میکنه اما پیشنهاد میکنم از روشی جدیدتر استفاده کنید که زیادی لوُس نباشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. حیدر

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (20 ديدگاه)

        جالبه ماشینی که ادعا میشه دیگه نمیتوننن مثلشو بسازن و صداش خاصه و گفته میشه انگار روح داره صداش ساختگیه دیگه هممون جرمی کلارکسون سخت پسندو ایرادگیرو میشناسیم دیگه کسی که از مک لارن جدیدو به خاطر سخت بودن کار با صندلیه برقیش خوشش نمی اد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Ali Keyhani

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    اگه بخوام یکی رو انتخاب کنم قطعا انتخابم پورشه کاررا GT هستش یکی از بهترین های تاریخ پورشه بدون شک،هرچند که یه زمانی رقابت نفس گیری با فراری انزو داشت دقیقا مثل الان 918 و لافراری که برترین هایپرکاران حال حاضر هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohamad

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    لکسس LFA تو این لیست میدرخشه
    چقدر از زمان خودش جلوتر بوده طراحیش که هنوزم جوون و سرحال بنظر میرسه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. امیر

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    8.3
    8.4
    عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saied

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    عاشقتم پورشه.
    ۱۳ سال پیش همچین تکنولوژی داشتین .
    اصلا مغزم سوت کشید. فکر کنم ۱۴ سال پیش ۹۰‎٪ ایران نمیدونست اصلا پورشه یعنی چی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. T.H.M

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (571 ديدگاه)

    ای جانم لکسس LFA. صدای هیچ ماشینی برای من گوش نوازتر و زیباتر از LFA نیست. یه سوپر اسپورت با عملکرد عالی ، کیفیت و قابلیت اطمینان بالا و طراحی داخلی و خارجی زیبا. امیدوارم لکسس یه زمانی نسل بعدی LFA رو بسازه.
    ❤❤❤ Lexus LFA ❤❤❤

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. حسین

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    واسه گالارادو نوشتید “قبلی آلمانی” به جای “قلبی آلمانی” .
    مقاله جالبی بود ، ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hamid.Hellcat

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    انتخاب من:
    ۱. وایپر
    ۲. کررا جی تی
    ۳. M5

    انتخاب عکس بعدی برای پروفایلم:
    عکس این اوراکان سبز!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Saman

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (177 ديدگاه)

    فقط لکسس LFA طراحی داخلی و خارجی بی همتا. یادمه که جرمی عاشق این ماشین بود و اهمیتش اینه که جرمی فردی ثروتمند و به تمام خودروهای ممتاز دسترسی داشت :-)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Hamid.Hellcat

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چرا لایک و دیسلایک زیر کامنت ها نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali Keyhani

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (657 ديدگاه)

      واسه بعضی از اپراتورها فیلتر شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Mohammadreza

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    کاررا و LFA
    صدای پیشرانه LFA محشر بود
    امید وارم لکسوس قبل از اینکه تولید بنزینی ها ممنوع بشه یا قوانین فوق العاده سخت گیرانه براشون وضع بشه جایگزین LFA رو بسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Ehsangt3

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (164 ديدگاه)

    باسلام وبا تشکر از آقای دهقان
    گالاردو اولین ماشینی بودکه عاشقش شدم هنوزم سلطان قلبمه کل ماشینای دنیا یه طرف گالاردو یه طرف مخصوصا مدل سوپر لگرا خیلی ماشین زیباییه
    دوران نوجوانی شبا خوابشو میدیدم
    ای خدا این عشقو بهم برسون
    انشأالله بتونم یه روز یه تمیزشوبخرم آرزو می کنم هرکی هرماشینی که دوست داره بتونه بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    M5 خیلی خیلی خواستنیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوستان یه کلیپ هست که پورشه۹۱۱gt2در کمتر از۲۰ثانیه به سرعت۳۰۰کیلومتر میرسه.جالب اینه نطرمجله های صنعت خودرو اینه که چطورgt2باوجود دان فورس بالا که واسه پیست ساخته شده پس چطور چنین شتاب خیره کننده ای داره که چند صدم ثانیه ازفراری ۸۱۲سریع تره برای رسیدن به۳۰۰کیلومتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    یک مسابقه دریک پیست بین911gt2ولامبورگینی پرفومانته توسط یک راننده انجام شده که پورشه بااختلاف چشمگیری پرفومانته روشکست میده.ازدستش ندید.آپارات موجوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. emad1990

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    آقای دهقان راجع به مزایا و معایب ۱۰سیلندرها نسبت به ۱۲سیلندر هم مطلب بذارید اگه وقتتون اجازه میده
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. EnzoFerrari

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    قبلا هرخبری که پدال منتشر میکرد ایملیش برای من میومد الان یکی دو روزه هیچ ایمیلی نمیاد مشکلی پیش اومده؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سردبیر

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام و احترام. برخی از مشکلات اخیر به علت تغییر سرور به داخل کشور هست که انشاالله تا چند روز آینده همگی مرتفع خواهد شد. ممنون از صبوری شما
      ارادتمند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Ferrari

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    ممنونم لطف کردین جواب دادین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا