کلوب جذاب 1000 اسب بخاری‌ها!

خودروهایی که دارای پیشرانه‌هایی با قدرت 1000 اسب بخار یا بیشتر هستند از قیمت فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده و به تعداد انگشتان دست در دسترس می‌باشند. امروزه دسته‌ی جدیدی از این خودروها وارد میدان شده‌اند که دارای قوای محرکه‌ی الکتریکی هستند.


تا همین چند سال پیش ایده‌ی تولید خودرویی با قدرت 1000 اسب بخاری کاملاً دور از ذهن و دیوانه‌وار به نظر می‌رسید اما امروزه بر تعداد این خودروها افزوده می‌شود.


بسیاری از این خودروها دارای قوای محرکه‌ی الکتریکی بوده و جهت حرکت صنعت خودرو در کلاس هایپرکارها را نشان می‌دهند. در ادامه لیستی جذاب از خودروهایی را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم که قدرت 1000 اسب بخاری و یا بیشتر دارند.

  • لوسید ایر – قدرت 1000 اسب بخاری (2018)


لوسید ایر شاید به تازگی وارد کلوب 1000 اسب بخاری‌ها شده باشد اما به خاطر استفاده از باتری‌های لیتیوم-یونی و پیشرانه‌های الکتریکی هیچ‌گونه آلایندگی‌ای تولید نمی‌کند. این خودرو با قدرت‌های متفاوتی هم در دسترس بوده اما قوی‌ترین مدل آن تنها در عرض 2.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتش نیز به 350 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

این پرفورمنس برای سدانی چهار درب کاملاً احساس‌برانگیز است. لوسید ایر محدوده حرکتی 645 کیلومتری داشته و البته باتری را می‌توان در نیم ساعت شارژ کرد. این شرکت می‌خواهد با هایپرکار آسمان را تصاحب کند بنابراین قیمت مدل پایه‌ی آن در آمریکا از 52500 دلار آغاز می‌شود هرچند با این پول تنها صاحب 400 اسب بخار قدرت خواهید شد. این کمپانی در کالیفرنیا قرار داشته و اخیراً یک موسسه سعودی سرمایه‌ی 1 میلیارد دلاری را به لوسید تزریق کرده است.

  • SVE استیج II ینکو/SC کوروت – قدرت 1000 اسب بخاری (2018)


شرکت Speciality Vehicle Engineering که به اختصار SVE نامیده می‌شود متخصص مسابقات درگ در آمریکا بوده و یک کوروت 1000 اسب بخاری را ساخته است. این خودرو از پیشرانه‌ی 6.8 لیتری ارتقا یافته‌ی شورولت استفاده کرده و یک سوپرشارژر بزرگ را نیز به آن اضافه کرده تا این قدرت چشمگیر به دست آید.

پیشرانه‌ی یاد شده با گیربکس 7 سرعته دستی همکاری می‌کند و قیمت پکیج یاد شده نیز 68995 دلار است. احتمالاً این قیمت باعث می‌شود SVE استیج II ینکو/SC کوروت بهترین ارزش در مقابل مبلغ پرداختی را داشته باشد.

ترمزها و سیستم تعلیق خودرو نیز برای همخوانی با این قدرت عظیم ارتقا یافته‌اند اما درصورتی‌که به این قدرت نیاز نداشته باشید می‌توانید نسخه‌ی 835 اسبی را سفارش دهید. شورولت کاماروی ینکو هم با همین پیشرانه‌ها در دسترس می‌باشد.

  • کادیلاک CTS-V HPE1000 – قدرت 1000 اسب بخاری (2018)


تیونر مشهوری با نام هنسی اصلاً در قیدوبند استانداردهای معمول نبوده و محصولاتی در حد و اندازه‌های هایپرکارها را تولید می‌کند. این شرکت کادیلاک CTS-V HPE1000 را نیز تولید کرده است.

این سدان لوکس چهار درب شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 2.7 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 322 کیلومتر در ساعتی دارد که تمامی این موارد به لطف پیشرانه‌ی 8 سیلندر 6.2 لیتری و یک سوپرشارژر بزرگ به دست آمده است.

خودروی موردبحث همچنان گیربکس اتوماتیک کادیلاک را حفظ کرده و نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. به عنوان یک خودروی چهار درب، قدرت و پرفورمنس هنسی باعث شده‌اند خودرویی جذاب با بهای 159 هزار دلاری تولید شود.

  • زنوو TS1 GT – قدرت 1104 اسب بخاری (2017)


نام زنوو شاید برای بسیاری از افراد آشنا نباشد اما خودروی TS1 GT آن به خاطر ارقام بزرگی که نشان می‌دهد مشهور شده است. پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.8 لیتری سوپرشارژردار این خودرو قدرت 1104 اسب بخاری تولید می‌کند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 375 کیلومتر در ساعتی جزو مشخصات عملکردی این خودرو هستند.

قیمت این خودرو در دانمارک از 1.2 میلیون پوند آغاز می‌شود و بنابراین مختص افراد بسیار معدودی است. در کل 15 دستگاه از TS1 GT تولید خواهد شد و ظرفیت تولید سالانه‌ی آن 5 دستگاه در سال است.

  • استون مارتین والکری – قدرت 1160 اسب بخاری (2019)


فروش 150 دستگاه والکری جاده‌ای کار بسیار آسانی بوده است. با قدرت 1160 اسب بخاری، این خودرو قوی‌ترین محصول تاریخ استون مارتین بوده و البته بسیار هم سریع است. استون مارتین می‌گوید والکری یک دور پیست سیلورستون را می‌تواند در زمانی مشابه خودروهای فرمول 1 فعلی طی کند که دلیل آن داون فورس بسیار بالاست.

پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6.5 لیتری این خودرو والکری را وارد کلوب 1000 اسبی‌ها کرده و البته پیشرانه‌ی الکتریکی هم 160 اسب بخار دیگر را تولید می‌کند. استون مارتین برای ساخت این مجموعه از کثورث و ریماک کمک گرفته است. وزن این هایپرکار تنها 1030 کیلوگرم می‌باشد.

  • بوگاتی ویرون سوپر اسپورت – قدرت 1184 اسب بخاری (2010)


ویرون شاید به خاطر نام شیرون به محاق رفته باشد اما هایپرکار اصیل بوگاتی همچنان با نسخه‌ی سوپر اسپورت خود مورداحترام افراد زیادی است. با قدرت 1184 اسبی، ویرون سوپر اسپورت 198 اسب بخار قوی‌تر از مدل استاندارد بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 431 کیلومتر در ساعتی دارد.

تنها 25 دستگاه از این خودرو با قیمت 2 میلیون پوندی ساخته شده است. شایان ذکر است درصورتی‌که با ویرون سوپر اسپورت تخت گاز حرکت کنید باک سوخت 100 لیتری آن در کمتر از 8 دقیقه خالی خواهد شد!

  • مرسدس-ای ام جی وان – قدرت 1231 اسب بخاری (2020)


ایده‌ی تولید خودروی فرمول 1 برای جاده‌ها هرگز درک نشده اما مرسدس-ای ام جی با هایپرکار وان به آن نزدیک می‌شود. با استفاده از قوای محرکه‌ی هیبریدی برگرفته از فرمول 1، این خودرو پیشرانه‌ی 6 سیلندر 1.6 لیتری را با 4 پیشرانه الکتریکی ترکیب کرده و قدرت 1231 اسبی را ارائه می‌کند.

هایپرکار جدید مرسدس قول داده در کمتر از 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و سقف سرعت 350 کیلومتر در ساعت را درنوردد.

  • SSC اولتیمیت آئرو XT – قدرت 1300 اسب بخاری (2013)


این خودرو زندگی خود را به عنوان کوروت با قدرت 782 اسب بخار شروع کرد و نهایتاً به مدل اولتیمت آئرو XT با قدرت 1300 اسب بخار رسید. دو توربو شارژر به کمک این خودرو آمده‌اند تا بتواند حداکثر سرعت 412 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. البته تست‌های تونل باد نشان داده‌اند که این خودرو در شرایط ایده آل توانایی ثبت سرعت 440 کیلومتر در ساعت را نیز دارد.

XT تنها خودروی اولتیمیت آئرو است که از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 6.9 لیتری شورولت استفاده کرده است. قیمت این خودرو 740 هزار دلار می‌باشد.

  • NextEV NIO EP9 – قدرت 1360 اسب بخاری (2016)


خودروی یاد شده یک دور پیست نوربرگ رینگ را در 6 دقیقه و 45.9 ثانیه طی کرده و تنها نیم ثانیه پشت سر لامبورگینی آونتادور SVJ مجهز به لاستیک‌های بسیار چسبان قرار دارد؛ بنابراین EP9 سریع‌ترین خودروی الکتریکی نوربرگ رینگ بوده و همچون خط مستقیم در پیچ‌ها نیز بسیار سریع عمل می‌کند.

چهار پیشرانه‌ی این خودرو قدرت 1340 اسب بخاری یا 1 مگاواتی تولید می‌کنند. EP9 با سیستم تعلیق و آئرودینامیک فعال عرضه شده و در سرعت 241 کیلومتر در ساعت حدود 2.5 تن داون فورس تولید می‌کند که در حد و اندازه‌ی خودروهای فرمول 1 می‌باشد. برای خرید این خودرو باید 1.2 میلیون دلار پرداخت کنید.

  • بوگاتی شیرون – قدرت 1479 اسب بخاری (2017)


زمانی که شیرون رونمایی شد افراد زیادی محو این خودرو شدند. شیرون نسبت به ویرون 296 اسب بخار قدرت بیشتری دارد. این میزان قدرت برای خودرویی با قیمت 2.5 میلیون دلاری کاملاً قابل‌توجه است. سقف سرعت شیرون به‌صورت الکترونیکی به 420 کیلومتر در ساعت محدود شده زیرا لاستیک‌ها دیگر نمی‌توانند در سرعت فراتر از این دوام بیاورند.

اگرچه رکورد حداکثر سرعت همواره جذاب بوده اما پیشرانه‌ی 16 سیلندر 8 لیتری کواد توربوی این هایپرکار به خاطر قدرت عظیم خود شناخته می‌شود. شیرون با این نیروگاه در عرض 2.4 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

  • کونیگ زگ رگرا – قدرت 1500 اسب بخاری (2016)


کونیگ زگ از اعلام آمار و ارقام بزرگ و ترسناک هیچ ابایی ندارد و پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5 لیتری توربوی آن به خوبی گویای این موضوع است. پیشرانه‌ی درون‌سوز قدرت 1100 اسب بخاری داشته و واحد الکتریکی نیز 700 اسب دیگر را به این مجموعه اضافه می‌کند تا قدرت ترکیبی 1500 اسبی حاصل گردد.

رگرا یک هایپرکار هیبریدی است که سقف سرعت آن به 410 کیلومتر در ساعت محدود شده است. این خودرو تنها در عرض 2.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا 300 کیلومتر در ساعت آن نیز 10.9 ثانیه می‌باشد. تمامی این رکوردها بدون استفاده از گیربکسی سنتی به دست آمده زیرا رگرا دارای گیربکس دایرکت درایو کونیگ زگ است که به کاهش وزن و رسیدن به هدف 1590 کیلوگرمی کمک می‌کند. در مقام مقایسه باید گفت شیرون 1995 کیلوگرم وزن دارد.

  • وینک کبرا – قدرت 1600 اسب بخاری (2016)


مدل‌های کپی زیادی از کبرا وجود دارد اما این خودرو که وینک کبراست با قدرت 1600 اسب بخاری وارد دنیای دیگری شده است. تنها وجه اشتراک این هیولا با مدل اصلی دهه‌ی 60 به شکل کلی آن مربوط می‌شود. در زیر کاپوت هم یک پیشرانه‌ی 8 سیلندر 16 لیتری جا خوش کرده است.

بله درست است! این پیشرانه حجم 16 لیتری داشته و باعث می‌شود خودرو در کمتر از 10 ثانیه و بدون کمک گرفتن از توربو یا سوپرشارژر به سرعت 300 کیلومتر در ساعت برسد. پیشرانه‌ی کبرا به‌صورت دست‌ساز در آلمان تولید می‌شود. این هیولای جاده‌ای با بهای 545 هزار یورویی در دسترس است.

  • هنسی ونوم F5 – قدرت 1600 اسب بخاری (2019)


هنسی از ونوم F5 به عنوان هایپرکار آمریکا یاد می‌کند. با توجه به قدرت و مشخصات این خودرو می‌توان دلیل انتخاب این شعار را فهمید.

این خودرو از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 7.6 لیتری استفاده کرده و تنها در کمتر از 3 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد. شتاب صفر تا 300 کیلومتر در ساعت آن نیز زیر 10 ثانیه بوده و برای رسیدن به سرعت 400 کیلومتر در ساعت به کمتر از 30 ثانیه زمان نیاز دارید.

هنسی می‌گوید حداکثر سرعت این خودرو 484 کیلومتر در ساعت است که هنوز اثبات نشده است. تنها 24 دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و هریک بهای 1.6 میلیون دلاری خواهد داشت.

  • ریماک C-Two – قدرت 1914 اسب بخاری (2019)


ریماک قبلاً با هایپرکار الکتریکی کانسپت وان شناخته شده است. تنها هشت دستگاه از این هایپرکار با بهای 1 میلیون دلاری ساخته شد. کانسپت وان شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.5 ثانیه‌ای و قدرت 1224 اسبی داشته است؛ اما این برند اهل کرواسی دومین هایپرکار خود را با نام C-Two تدارک دیده که قدرت 1914 اسبی آن از دل چهار پیشرانه به دست می‌آید.

این شرکت برای ساخت 150 دستگاه C-Two برنامه‌ریزی کرده و هرکدام را با بهای 1.5 میلیون پوندی عرضه خواهد کرد. شما با این پول صاحب خودرویی بدون آلایندگی و شتاب 1.85 ثانیه‌ای می‌شوید. حداکثر سرعت خودرو نیز به لطف باتری‌های آب‌خنک جدید برابر با 415 کیلومتر در ساعت می‌باشد. برد این هایپرکار با شارژ کامل باتری 550 کیلومتر اعلام شده است.

  • پینین فارینا باتیستا – قدرت 1900 اسب بخاری (2020)


باتیستا در نمایشگاه ژنو 2019 رونمایی شده است. در بخش قوای محرکه‌ی این خودرو از ریماک کمک گرفته شده و با قدرت 1900 اسب بخاری و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت زیر 2 ثانیه عنوان قوی‌ترین خودروی تاریخ ایتالیا را یدک می‌کشد.

منبع: autocar

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

    1. محمد علی
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      البته 2 تا تیوننیگ
      1 با موتور آلمانی
      1 برقی
      و فقط 2!!!

      پاسخ
    2. امیرمحمد
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      داداش اون دوتا فرانسوی در واقع آلمانین فقط اسم فرانسه روشونه صرفا جهت اطلاع!!!

      پاسخ
      1. (JONATHAN (TESLA
        سوابق: (45 دیدگاه) ,

        من کاری با سهام دار یا صاحب کمپانی ها ندارم
        برند به اسم فرانسه هست
        افتخار برند هم برای فرانسه

        پاسخ
    3. محمد
      سوابق: (1368 دیدگاه) ,

      وینک کبری ایمنی تو سرعت بالا داره؟؟؟
      کادیلاک هنسی هم از همه جالبتر بود
      فکر کنید مثلا بنز S کلاس رو با موتور ۱۰۰۰ اسبی!!!

      پاسخ
  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2911 دیدگاه) ,

    این مطلب رو چند روز پیش تو زومیت خوندم؛ لطفا یکم تعداد نویسنده‌ها و مترجم‌های سایت رو بیشتر کنین تا بتونیم زودتر از بقیه سایت‌ها، به مطالب روز دسترسی پیدا کنیم؛ اگر بحث هزینشه، احتمالا خیلیا مثل من حاضر هستن حق اشتراک پرداخت کنن

    پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (1360 دیدگاه) ,

    ونوم
    ریماک
    وینک کبرا
    رگرا
    بنظرم اینا از بقیه خاص تر هستن مخصوصا رگرا و ونوم !!!
    خیلی دوس دارم صدای ۱۶ لیتر کبرا رو بشنوم..

    پاسخ
    1. Seyed.AMG
      سوابق: (38 دیدگاه) ,

      به نظرمن amg one به دلیل استفاده از پیشرانه فرمول یک از همشون خاص تره ( اگه خاص بودن ملاک باشه )

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (1360 دیدگاه) ,

        نظر شما محترم و شکی در خوب بودن مرسدس نیس ولی رگرا ک تواناییش و‌خاص بودنش به همه اثبات شدس
        ونوم و کلا هنسی هم سابقش بسیار درخشانه و‌این محصولشم بشدت خاصه وقتی بیاد
        ریماک هم مثل مرسدس وان هنوز پدیدار نشده اما تا همین الان هم حداقل روی کاغذ خیلی سرتره و خاص تر از مرسدسه
        وینک کبرا میمونه ک دیگه همه دلیل خاص بودنشو‌ میدونن
        اگه دلیل خاص بودن مرسدس استفاده از تکنولوژی فرمول وان باشه ک خیلی از محصولات دیگه قبل و‌بعد از مرسدس این راهو‌ رفتن ک اینم نیاز به توضیح نداره

        پاسخ
        1. Seyed.AMG
          سوابق: (38 دیدگاه) ,

          اولا درسته که فقط amg از تکنولوژی فرمول یک استفاده نکرده ، ولی تو این لیست خودروی دیگه ای پیشرانه فرمول یک نداره
          دوما با معیار شما میشه گفت: بوگاتی خاص چون تنها هایپر gt این لیست ، والکری خاص چون ایرودینامیک متفاوتی داره و نتیجه همکاری چند ابر شرکت ، لوسید خاص چون یک شرکت نوظهور ، کادیلاک خاص چون تنها سدان عملیاتی این لیست چون لوسید هنوز در حد کانسپت ، … پس تو این لیست کلا خاص بودن بی معنیه .

  3. حسین
    سوابق: (125 دیدگاه) ,

    سلام.
    چرا به جای «کلوب» از «باشگاه» استفاده نکردید؟؟
    جای تعجب داره بعضی واژه ها معادل فارسی رایج دارن ولی شما مقاومت عجیبی در برابرشون دارید مثلا به جای «قابل خرید»، همش از «قابل ابتیاع» استفاده شده!!! همینطوریه که یه زبون کم کم محو میشه دیگه. شاید فکر کنید دارم تند میرم ولی یه نگاه به وضعیت این چند ساله بندازید می بینید که خیلی از واژه ها رو ما همینطوری فقط وارد زبونمون کردیم داریم دستی دستی تیشه به ریشه ی هویتمون میزنیم.

    پاسخ
    1. hasan
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      داداش چی مثل قبل هستش که زبان فارسی باشه؟؟؟؟
      همه چیز تغییر کرده چه خوب چه بد و کاریش هم نمیتونیم بکنیم

      پاسخ
  4. Seyed.AMG
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    عزیزم خیلی وقته دیگه ریشه ای برامون نمونده ، نه تنها تو حوزه ادبیات ، بلکه تو اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ و …
    البته خود شما هم میتونستی تو عکس پروفایل (نمایه) از معادل فارسی عبارت انگلیسی استفاده کنی
    در ضمن زبان ما خیلی وقت محو شده ، بیشتراز ۴۰ درصد کلمات عربی در زبان ما کاربرد داره ، ۲۰ الی ۳۰ درصد هم کلمات انگلیسی ، ۱۰ درصد هم ترکیبیه

    پاسخ
  5. MAHDI
    سوابق: (3096 دیدگاه) ,

    بوگاتی ها/مرسدس ای ام جی وان/ استون مارتین والکری انتخاب های من هستن بخاطر مهندسی خیلی سطح بالا

    پاسخ
  6. Hemichan
    سوابق: (677 دیدگاه) ,

    چلنجر درگ پک ۱۰۰۰ اسبی با تایم ۷ ثانیه ای که البته اجازه ی تردد تو خیابونا رو نداره
    چارجر تانتروم با موتور ۱۶۵۰ اسبی ۹ لیتری مرکوری ریسینگ [ که بر پایه ۴۲۶ همی ساخته شده و حجم موتور به ۹ لیتر رسیده و تکنولوژیک شد]
    چارجر مکسیموس نلسون ریسینگ با موتورتویین توربوی ۵۷۲ همی ۲۰۰۰ اسبی [ مکسیموس شاسی آلومینیومی داره]
    وایپر جنرال لی موپار ۳۰۰۰ اسبی که رول کیج نداره [و این ماشین سفارش به خود کرایسلره و تیونینگ شده نیست یعنی یه جورایی یه استوک سفارشی تک ساخت ]
    شوی بل ایر دویل تواین ۳۰۰۰ اسبی
    چلنجر ویژن ۴۵۰۰ اسبی [روی چرخهای عقب]
    کامارو سیک سکند ۲ تام بیلی با ۴۰۰۰ اسب قدرت
    شوی نوا ۸۰۰۰ اسبی [فقط تو حالت اکو اجازه داره]
    همه ی ماشینهای بالا دارای اجازه ی تردد در خیابان میباشند

    پاسخ
  7. s\i\,v
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    توی خودروهای حال حاضر رگرا واقعا محشره . خودرو سال 2019 استون مارتین والکری واقعا طراحی خاصی داره

    پاسخ
  8. Mad.z.Max
    سوابق: (401 دیدگاه) ,

    بسیار مقاله عالی ای بود ممنون..
    دوتا اشتباه ریزم داره اگه اصلاح کنین خیلی خوبه (نکنین هم چیزی از خوبی مقاله کم نمیشه)
    یکی قسمت رگرا، که گفته قدرت موتور درون سوز 1100تا هست و بخش الکتریکی هم 700 اسب، که باید 400 اسب باشه.
    دومی هم قسمت وینک کبرا که بجای 545000 ، رقم 545 درج شده..

    پاسخ
  9. R
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    تو رگرا نوشتین پیشرانه‌ی درون‌سوز قدرت 1100 اسب بخاری داشته و واحد الکتریکی نیز 700 اسب دیگر را به این مجموعه اضافه می‌کند تا قدرت ترکیبی 1500 اسبی حاصل گردد.
    جمع اینا که میشه ۱۸۰۰ اسب بخار

    پاسخ
    1. سردبیر
      سوابق: (503 دیدگاه) ,

      درود. یکی از دلایل آن این است که در حالت ترکیبی در خودروهای هیبریدی قسمتی از نیرو به شارژ باتری ها اختصاص می یابد. در واقع قدرت خودروهای هیبریدی و پلاگین را نمی توان به صورت ساده از جمع نیروی ماکزیمم موتورهای انها به دست اورد. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را هم مطالعه نمایید:
      محاسبه قدرت هیبریدی‌ها

      پاسخ
  10. R
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    وقتی سرعت اکثرشون رو توی ۳۵۰ محدود کردن واسه چی اینهمه قدرت اضافه کردن؟

    پاسخ
  11. s\i\,v
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    این دوستمون هم که گفتش زومیت چند روز پیش این مقاله رو منتشر کرد درست میگه منم خوندمش ولی اینقدر مطلب باحالیه که دوباره اینجا مطالعه کردم . ولی ی خوبی که پدال نسبت به زومیت داره همین کامنت هاشه . خداییش سایت توپی دارین

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.