کیا

رانندگی با کیا ریو 2021 جدید

تجربه نه چندان دل‌چسب...

الکتریکی سازی خودروها این روزها به حدی اهمیت دارد که حتی خودروهای ارزان و کوچک نیز دارای سیستم‌های هیبریدی و الکتریکی شده به منظور بهبود مصرف سوخت و حفظ سیاره زمین هستند. البته دوری از جریمه‌های سنگین برای خودروسازان هم یکی دیگر از دلایل انجام چنین کاری است.

و به همین خاطر سوپرمینی کیا ریو فیس لیفت با این نوع قوای محرکه عرضه شده است. در بطن این خودروی کره‌ای ۵ درب یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی جدید با تکنولوژی هیبریدی ملایم قرار گرفته است.

این یک استارت خوب است زیرا پیشرانه درون‌سوز توسط باتری لیتیوم-یونی کوچکی که استارتر/ژنراتور را تغذیه می‌کند پشتیبانی می‌شود. این کمک‌رسانی می‌تواند باعث افزایش موقتی گشتاور در زمان‌هایی همچون شتاب گیری در سرعت‌های کم شود تا فشار کاری پیشرانه درون‌سوز و البته مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. کیا مدعی است ریو ۲۰۲۱ در هر صد کیلومتر ۵.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این پیشرانه نسبت به مشخصات خود قدرت خوبی داشته و به خوبی دور می‌گیرد و انعطاف بالایی را نشان می‌دهد. تنها مشخصه حضور دستیار الکتریکی یک گرافیک کوچک است که جریان انرژی را در نمایشگر ۴.۲ اینچی بین پشت آمپرها نشان می‌دهد.

علاوه بر پیشرانه جدید شاهد نصب گیربکس ۶ سرعته دستی و هوشمند نوینی در کیا ریو هستیم. این گیربکس دستی بوده اما آن‌گونه که انتظار داریم نیست زیرا شما همچنان دسته‌دنده را حرکت می‌دهید ولی پدال کلاچ فاقد اتصال فیزیکی به دیسک بین پیشرانه و گیربکس می‌باشد.

به جای آن، حرکت پای چپ صورت نگرفته و کارها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مزیت واقعی این مجموعه آن است که علاوه بر کمک به بهبود قدرت تولیدی توسط استارتر/ژنراتور و سیستم ۴۸ ولتی، در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز نیز راندمان و مصرف سوخت بهبود پیدا می‌کند. در این حالت ریو وارد حالت سواری sailing شده و پیشرانه به نرمی و سرعت خاموش شده و سریعاً نیز درگیر می‌شود.

اما باید اذعان کرد پیشرانه ریو به اندازه پسرعموی خود یعنی هیوندای i20 آرام و ساکت نیست. هیوندای از همان پیشرانه با قدرت کمتر ۹۹ اسب بخاری استفاده می‌کند اما سر و صدای کمتری دارد.

در کل باید گفت این قوای محرکه نمره متوسطی می‌گیرد و مورد شاخص و برجسته ریو ۲۰۲۱ نیست. سواری خودرو نیز معمولی بوده و راحتی خوبی دارد اما کیفیت سواری آن به پای رنو کلیو نمی‌رسد. دست‌اندازهای موجود در خیابان‌ها باعث ناراحتی سیستم تعلیق می‌شود اما خب خودرو در بزرگراه‌ها پایدار است. فرمان سبک نیز بیشتر مناسب محیط‌های شهری بوده و البته فاقد هیجان و لذت فرمان خودروهایی همچون فورد فیستا می‌باشد. البته هندلینگ خودرو امن و پایدار می‌باشد.

موضوع ناامیدکننده اینکه حتی این مدل ۱۹۱۴۵ پوندی هم فاقد تجهیزاتی همچون داشبورد دیجیتال می‌باشد. با توجه به اینکه پشت آمپرهای دیجیتال به‌صورت گسترده‌ای در محصولات هیوندای و کیا بکار رفته، انتظار می‌رفت ریو ۲۰۲۱ نیز از آن استفاده کند.

اما سیستم اطلاعات سرگرمی کیفیت خوبی داشته و نمایشگر ۸ اینچی آن با ناوبری، اپل کارپلی و اندروید اتو همراه شده است. در کل این سیستم ساده و راحت طراحی شده است.

طراحی کابین نیز بهبود یافته و در بدنه نیز تغییراتی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوپنجره و سپر جلوی جدید با مه شکن‌های متفاوت اشاره کرد. همچنین ریو در تریم ۳ خود از رینگ‌های ۱۶ اینچی جدید استفاده می‌کند.

از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به حسگرهای پارک عقب و دوربین دنده‌عقب، صندلی‌ها و فرمان گرم شونده، کروز کنترل، پورت شارژ USB و… اشاره کرد.

ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و… نیز به‌صورت استاندارد وجود دارد.

با توجه به اینکه ریو فیس لیفت بر پایه همان پلتفرم نسل چهارم بنا شده بنابراین از نظر فضای بار و کابین مشکل خاصی وجود ندارد. ورود و خروج به صندلی‌های عقب به راحتی صورت می‌گیرد و محفظه بار ۳۲۵ لیتری نیز خوب است.

سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی کیا جذابیت ریو را افزایش داده اما این خودرو هنوز هم در برابر برخی رقبای مطرح کم می‌آورد. اگرچه تریم ۲ این خودرو ارزش بهتری نسبت به تریم ۳ تست شده دارد اما ریو هنوز هم در هیچ بخشی سرآمد کلاس خود نیست؛ بنابراین کیا هنوز هم پشت سر سوپرمینی های مشهور حرکت می‌کند هرچند که دارای فضای کابین و بار کافی، مصرف سوخت قابل‌احترام و تجهیزات نسبتاً مناسب می‌باشد.

 

مشخصات کیا ریو ۱.۰ T-GDi 48V MHEV 3

  • قیمت: ۱۹۱۴۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۸ اسب بخار/۱۷۲ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    روی صحبتم با ریوهای وارداتی به ایران هست که به حق حرومِ رقابت قیمتی و شناخته شده‌تر بودن مزدا۳ و سراتو سایپا و i20 و اکسنت شدند !
    حالا بحث مزدا به کنار که قدیمی‌تر بود و موتور قدرمندی داره اما چرا نسبت به اون سه خودرو ترجیهش ندادند ( سراتو سایپایی موتور عالی‌ای داره ولی کیفیت متریال مضخرف با اون دو خودروی دیگر که اصلاً موتور زنده‌ای ندارند ) !!!

    ریو رو میشه سرشکسته‌ترین خودروی خوب وارداتی به ایران دانست که هم ظاهر زیبایی داشت و هم کیفیت خوبی در متریال داخل و هم موتور سرزنده و کم‌مصرف !

    جداً که بازار ما مسخره‌ترین و زشت‌ترین درک خودرویی‌ای هست که جهان به خودش دیده !

    یا مثلاً هیوندای آوانته وقتی که مونتاژش تمام شد ، تازه مردم فهمیدند چه خودروی نابی را از دست دادند و به جایش زانتیای ناایمن و بسیار پراستهلاک را ترجیح دادند !!!
    یا هیوندای ورنا که به شدت سواری خوب و استهلاک پایینی داره و پژو پارس را به این خودروی توپ ، ترجیهش میدادند !

    اما جالبیه قضیه اینه که وقتی خودروهای اینچنینی مونتاژشون تموم میشه ، تازه شروع میکنند به گران شدن و از رقبای صفر خودشون هم گران‌تر میشدند !
    بازار ایران ، واقعاً شگفتی داره که نه میدونی گریه کنی یا اینکه بخندی ?‍♂️ !

    موافقم 50
    مخالفم 8
    1. زیزیگولو

      ۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (4453 ديدگاه)

      بله نوید جان تو ایران حال حاضر همه چیز عجیبه و کلاً سرزمین عجایب شده اینجا ….. آلیس باید یه سر بیاد اینجا تا سری جدید داستانای آلیس در سرزمین عجایب منتشر بشه!!!

      موافقم 37
      مخالفم 2
    2. علی

      ۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (164 ديدگاه)

      ما مردم گند زدیم بد جور هم گند زدیم این زمان از تاریخ اون قسمتیه که آیندگان دوست نخواهند داشت بخونند

      موافقم 32
      مخالفم 5
      1. مهدی

        ۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1326 ديدگاه)

        نکته جالب تر که بعضی ها چینی ها برند های معتبر بهتر میدونن این دیگه اصل فاجعه هستش یادمه اخرای تولید ریوی سایپا رسیده بود و مردم از سایپا خواسته بودند که تولیدش ادامه پیدا کنه ولی سایپا که میخواست این ماشین ایرانیزه کنی و روش ایربگ نصب کنه ولی کیا زیر بار نرفت و قبول نکرد کیفیت ماشین بیاد پایین و کار غیر استاندارد روی ماشین انجام بشه و به سایپایی ها گفتند وقتی ما مدل جدید میزنیم که همه چی داره جرا اصرار دارید این مدل قدیمی تغییر بدید

        موافقم 14
        مخالفم 3
        1. امین

          ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (21 ديدگاه)

          نمونه ایربگ دارش هم که هست، آخر چی شد؟ کمپانی معتبر کیا اجازه داد یا نه!!؟؟ ?

          موافقم 0
          مخالفم 1
    3. احسان آرسنالی

      ۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      یکی از دلایلی که کیا ریو تو بازار دست دوم کم پیدا میشه اینکه هرکی خریده نمیفروشه مگر اینکه واقعا نیاز به فروشش داشته باشه.

      موافقم 16
      مخالفم 5
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        احسان جان
        این دلیلی که اوردید از پایه پوچه !
        چون اصلاً رقم قابل توجهی وارد ایران نشد که کسی نخواد بفروشه !
        اتفاقاً خریدش ریسک بالایی داره به سبب خدمات قطعاتش اگر تصادفی بکنه !
        شما در شهری مثل تهران اگر یک ماه هم رانندگی کنید ، سرجمع شاید ۳تا هم در ماه نبینید !
        احتمال دیدن لامبورگینی سِستو اِلِمنتو پلاک شده در شهر بیشتر از دیدن ریو هست ( همینطوری گفتم سستو‌المنتو تا جو بدم ، لطفاً ترورم نکنید !!! ).

        موافقم 11
        مخالفم 12
    4. Ali

      ۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (46 ديدگاه)

      جداً که بازار ما مسخره‌ترین و زشت‌ترین درک خودرویی‌ای هست که جهان به خودش دیده !
      0098 درک خودت و استدلال های خودت از خودرو ها هم به همین صورته پس انتقادت بجا نیست.

      موافقم 1
      مخالفم 3
    5. امین

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (21 ديدگاه)

      البته در مورد آوانته باید بگم صرفا ایمنی غیر فعال بهتری داره و استهلاک پایینتر اما از نظر هندلینگ و کیفیت سواری و پایداری خیلی از زانتیا عقبتر هست. ورنا هم نقطه قوتش عین آوانته هست با این تفاوت که قیمت لوازم یدکی بسیار گرانتر نسبت به سمند و پرشیا داره و هندلینگ جالبی هم نداره، خرید و فروشش هم راحت نیست. هر گردی گردو نیست و هر هیوندایی هم هیوندای نیست، در کل ورنا و آوانته با اسامی دیگری که در بازار جهانی عرضه شدند هم چندان موفق نبودند و اون زمان هیوندای یه برند درجه 3 بود.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. ایران

    ۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (341 ديدگاه)

    تجهیزاتش خوبه ولی باید موتورش کمی قویتر میبود

    موافقم 12
    مخالفم 8
  3. Ali

    ۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (267 ديدگاه)

    ماشین کم استهلاکیه

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. علی

    ۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (164 ديدگاه)

    با همین قیمت میشه k5 خرید ،

    زیبا تر
    قوی تر
    ایمن تر
    امکانات بیش تر

    موافقم 11
    مخالفم 12
  5. یه غریبه ی اشنا

    ۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه صنعت قطعه و تامین قطعات برای ماشینای وارداتی بدترین وضعیتو داریم. اشنا تو هلند دارم میگه ماشینای ۱۰ سال ۲۰ سال کره ایی خرید فروش میشه به صورت دست دوم همشونم کار میکنه. البته ارزونتر از باقی مدلهای ژاپنی و غربی هستن. چون سرویس رو رفته. تسمه تایم به موقع عوض شده. روغنها عوض شده. قطعات عوض شده. اما اینجا سراغ دارم بنز داره اما تو ۵ سال حتی یکبارم روغن عوض نکرده. لکسوس داره ۴ ساله روغن عوض نکرده. روغن موتور.
    قطعه که نگو حتی تا یکسال ماشین میخوابه. مخصوصا یاتاقان زدنها یا شخصا میشناسم به خاطر جعبه دنده ctv چند ماه ماشینش خوابیده بود. یا یکی تویوتا داشت به خاطر اینکه تعمیرگاه تسمه تایم رو عوض کرده بود باید یه واشری هم عوض میکرد. یعنی اون واشر باید در میومد. حالا به خاطر یه واشر ساده چند ماه کامل ماشین خوابیده بود.

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا