سایر خودروهای آمریکایی

معرفی پیکاپ تمام الکتریکی ریویان R1T، تحولی در دنیای باربرها

شرکت کوچک آمریکایی ریویان (Rivian) سرانجام رسماً پیکاپ تمام الکتریکی خود بنام R1T را رونمایی کرده است. این پیکاپ یکی از دو خودروی تمام الکتریکی است که ریویان آن‌ها را در نمایشگاه لس‌آنجلس امسال به نمایش درخواهد آورد. خودروی دیگر یک شاسی‌بلند تمام الکتریکی بنام R1S است. مؤسس و مدیرعامل شرکت ریویان آقای «Rj Scaringe» در رابطه با این خودروها گفته است:

«من ریویان را تأسیس کردم تا محصولاتی را به بازار عرضه کند که پیش‌ازاین در جهان وجود نداشته‌اند. ما از طریق فناوری و نوآوری، انتظارات را از نو تعریف کرده‌ایم. ما به‌منظور ارائهٔ وسایل نقلیهٔ ایده‌آل برای خریداران، سال‌ها به توسعهٔ فناوری پرداخته‌ایم. R1T و R1S نتیجهٔ تمام تلاش‌های ما هستند. این خودروها امکان پیمودن مسافت‌های طولانی را با یک‌بار شارژ فراهم می‌کنند. ما خوشحالیم که این محصولات را به جهانیان معرفی کرده‌ایم».

R1S یک پیکاپ دو کابین با فضای کافی برای حمل پنج فرد بالغ است. قسمت بار این پیکاپ به‌صورت یکپارچه طراحی شده و مجهز به پوششی است که از ورود باران جلوگیری می‌کند. در قسمت جلوی خودرو نیز صندوق بار بزرگی به حجم ۳۵۰ لیتر وجود دارد درحالی‌که محفظهٔ باری به حجم ۲۰۰ لیتری هم در زیر قسمت بار تعبیه شده است؛ اما محفظه‌های بار R1S به این دو مورد ختم نمی‌شود زیرا در زیر صندلی‌های عقب هم یک محفظهٔ بار وجود دارد که از طریق درهای کوچکی از بیرون امکان دسترسی به آن‌ها فراهم شده است. این محفظه مکان مناسبی برای قرار دادن چوب‌های اسکی یا گلف محسوب می‌شود.

این پیکاپ دوستدار محیط‌زیست به چهار موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام ۲۰۰ اسب بخار قدرت را به هریک از چرخ‌ها ارسال می‌کنند؛ بنابراین مجموع قدرت خودرو به رقم فوق‌العادهٔ ۸۰۰ اسب بخار می‌رسد. خریداران می‌توانند از بین سه پکیج باطری مختلف ۱۰۵ کیلووات ساعت، ۱۳۵ کیلووات ساعت و ۱۸۰ کیلووات ساعت یکی را انتخاب کنند که در اولی، مجموع گشتاور خودرو برابر با ۵۶۰ نیوتن متر است اما این عدد در دو نمونهٔ بعدی به ۱۱۲۰ نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند. میزان بُرد این پیکاپ الکتریکی نیز بسته به نوع باطری‌ها متفاوت است. نسخهٔ پایه با یک‌بار شارژ می‌تواند ۳۷۰ کیلومتر را طی کند اما مدل‌های میانی و بالایی به ترتیب توانایی پیمودن ۴۸۰ و ۶۵۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ دارند.

به لطف تکنولوژی شارژ سریع باطری‌ها، ظرف تنها ۳۰ دقیقه باطری‌ها برای پیمودن ۳۲۰ کیلومتر شارژ می‌شوند. تیپ پایهٔ R1T ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که مدل ۱۳۵ کیلووات ساعتی برای این کار به تنها ۳ ثانیه زمان احتیاج دارد. حداکثر سرعت تمامی مدل‌ها نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این پیکاپ تمام الکتریکی می‌تواند تا ۸۰۰ کیلوگرم بار را حمل نماید درحالی‌که ظرفیت بکسل آن نیز نزدیک به ۲.۳ تن است. قوای محرکهٔ الکتریکی R1T گشتاور لحظه‌ای را برای راننده فراهم می‌کند و کنترل دقیق هر چرخ را به همراه دارد که این ویژگی‌ها موجب پویایی خودرو هم در مسیرهای آنرود و هم در آفرود می‌شود.

علیرغم اینکه R1T یک پیکاپ مدرن الکتریکی است، با اوورهنگ‌های کوتاه، فاصلهٔ زیاد از سطح زمین و زاویه‌های ورود و خروج تهاجمی، از توانایی‌های آفرود بالایی برخوردار است. همچنین ریویان برای این پیکاپ پلت‌فرم منحصربه‌فردی را طراحی کرده که در آن پکیج باطری‌ها، قوای محرکه، تعلیق و سیستم ترمزها پایین‌تر از ارتفاع چرخ‌ها نصب شده‌اند. در بخش طراحی ظاهری، در بخش جلویی خودرو چراغ‌های عمودی به چشم می‌خورد که یک نوار افقی که در کل عرض خودرو کشیده شده، به‌عنوان دی‌لایت از میان آن‌ها عبور کرده است. مشابه همین نوار در عقب پیکاپ هم کار شده است که نقش چراغ‌های عقب را بازی می‌کند.

در کابین R1T به‌طور گسترده‌ای از چوب استفاده شده و قسمت‌هایی از کابین نیز با متریال نوآورانهٔ بادوامی پوشیده شده که تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت است. این ویژگی‌ها موجب سهولت استفادهٔ روزانه از خودرو می‌شود. البته در اینجا تکنولوژی‌های مدرن و قابلیت‌های اتصال هم بسیار موردتوجه بوده است. بدین منظور، در کابین R1T یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به‌عنوان صفحه آمپر، یک صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر ۶.۸ لمسی در عقب تعبیه شده است. سیستم‌های اتصالی خودرو نیز با استفاده از اینترنت سرعت‌بالا امکان برزو رسانی نرم‌افزارها را فراهم می‌کنند.

در بخش سیستم‌های ایمنی نیز ریویان پیکاپ الکتریکی خود را به دوربین‌ها، رادارها و سنسورهای اولتراسونیک مجهز کرده است. R1T از تکنولوژی رانندگی خودران سطح سه هم برخوردار است که امکان رانندگی کاملاً خودکار را در بزرگراه‌ها فراهم کرده و با استفاده از سیستم‌های مختلف، رانندگی‌های شهری و آفرود را نیز تسهیل می‌کند. قیمت پایهٔ ریویان با احتساب مشوق‌های مالیاتی فدرال از ۶۱,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود. ریویان در ابتدا نسخه‌های فول آپشن ۱۳۵ و ۱۸۰ کیلووات ساعتی را به بازار عرضه می‌کند و حدود یک سال بعد نسخهٔ پایه هم به آن‌ها اضافه خواهد شد. نخستین نمونه‌های این پیکاپ الکتریکی اواخر سال ۲۰۲۰ به خریداران تحویل داده خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    یه روز سدان لوکس Lucid ، یه روز کراس اور Faraday futures ، یه روز کامیون Nicola و حالا هم پیکاپ Rivian ….!!!
    .
    این پیکاپ در این چند روزه سروصدای زیادی به پا کرده چون واقعا ایرادی درش نیست که بتوان از آن انتقاد کرد .
    برد بسیار زیاد ۶۵۰ کیلومتری ، آفرود عالی ، قدرت بالا ، کابین لوکس و جادار ، شارژ سریع ، توانایی حمل بار ۸۰۰ کیلوگرمی ، صندوق بار جلو ، شتاب بسیار خوب ۳ ثانیه‌ای ……
    همه و همه کار این استارتاپ تازه کار و بی تجربه آمریکایی هستن …!!!

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Dell

      ۷ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (57 ديدگاه)

      Bollinger وwork horse رو هم به این شرکتای تازه نفس امریکایی اضافه کن.SF motors رو یادم رفت?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۷ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      ایده هاشون جذابه ولی عملی شدنشون متاسفانه خیلی جذاب نبوده. تو همین دو سه سال که اخبار اینا رو میشنویم هیوندای بی سر و صدا دو مدل الکتریکی وارد بازار کرده که بازخورد اولیه عالی داشتن مخصوصاْ کنا.

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. Omid

        ۸ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        اینجا مثال زدن هیوندای کار اشتباهی بود چون پرفروش ترین خودرو های برقی و پلاگ این هیبرید امریکا از این قرارن ؛
        1-تسلا مدل 3
        2-پریوس پرایم
        3-مدل s
        4-مدل ایکس
        5-شورولت بولت
        اصلا کل گروه هیوندای جز ده تای اول هم نیست

        موافقم 3
        مخالفم 0
    3. مانی

      ۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      بنظر ماشین خیلی‌ خیلی‌ خوبیه
      اما فکر نمیکنم مدلهای فولش زیر ۱۲۰۰۰۰دلار باشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. یانکی

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    امید وارم زود بسازنش.در مورد جمس سیرا جدید برید یو تیوب تستش رو ببینید چه عظمتیه.در عقبش یه دنیاست.رکابش رو با پا میزنه به بغلش حرکت میکنه به سمت عقب تا از کنا ماشین پاتو بزاری روش بری بالا.اگر آمریکا نبود دنیا هم نبود.خدایا شکرت برایه آمریکا.به خدا

    موافقم 2
    مخالفم 2
  3. net

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    دنیا باید مدیون امریکا باشه بخاطر اختراعاتش ،بشر هر چی اسایش و راحتی داره بخاطر اختراعات کشور امریکا هست

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. دانیال

      ۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (148 ديدگاه)

      چقد حافظمون ضعیفه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. Mopar or No Car

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    هیچوقت اینو به تراک هایی مثل F150, رم و سیلورادو ترجیح نمیدم.

    موافقم 1
    مخالفم 5
  5. كامران

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (108 ديدگاه)

    خداییش استایلش ترکونده ……چقدر همه چی متناسب و شیک. البه این استایل بیشتر به درد یه کراس اور الکتریکی می خورد.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    تنها مشکل خودروهای برقی ، مدت زمان زیاد شارژ شدنشون هست . که اگر رفع بشه و مثلاً کمتر از ۵ دقیقه شارژ بشه ، دیگه مطمئناً زمان سوختهای فسیلی تمومه و باید خودروهارو در کوه های ضایعات به کوره سپرد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    ” من ریویان را تأسیس کردم تا محصولاتی را به بازار عرضه کند که پیش‌ ازاین در جهان وجود نداشته‌اند ”
    اتفاقا مدیران ما هم در ایران عقیده شون یه چیزیه تو همین مایه ها
    اونا هم یه چیزایی میسازن که پیش از این در جهان وجود نداشته …

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا