مسابقات

کارنامه تیم‌ها و رانندگان فرمول یک در نیم‌فصل 2017-قسمت اول

با گذشت ۱۱ مسابقه از ۲۰ مسابقه برنامه‌ریزی‌شده برای فصل ۲۰۱۷، و تعطیلات تابستانه فرمول یک در نیم‌فصل، به زمان خوبی برای بررسی عملکرد تیم‌ها و راننده‌ها رسیده‌ایم. حال می‌توانیم مقایسه کنیم که کدام تیم‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند و کدام‌یک کمتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. کدام رانندگان موفق به کسب امتیازات خوبی شده‌اند و کدام باید فکری به حال خود یا تیم خود کنند.

جدول رده بندی تیمی فرمول یک ۲۰۱۷

مرسدس

جایگاه این فصل: اول

رتبه فصل قبل تیم: اول

گر چه مرسدس نتوانسته مثل ۳ فصل قبل حاکم بلامنازعه این رقابت‌ها باشد و تاج پادشاهی را به فرزندان ۲۰۱۷ خود منتقل کند و درگیر نزاع با سرخ پوشان مارانلو است، اما هنوز هم حرف‌های خوبی برای گفتن دارد و با اختلاف ۳۹ امتیاز، در صدر جدول امتیازی قرار دارد. آن‌ها ۶ مسابقه را با پیروزی به پایان رسانده‌اند، در ۱۰ مسابقه سکو کسب کره‌اند و ۸ مسابقه را از پُل پوزیشن (جایگاه اول خط استارت) شروع کرده‌اند. آن‌ها هنوز هم در پیست‌های سرعتی و پیست‌هایی که قدرت موتور در آن حرف اول را می‌زند، بسیار خوب هستند اما در پیست‌های کم‌سرعت‌تر و آن‌هایی که Down Force نقش بیشتری در پیروزی در آن‌ها بازی می‌کند، بعد از فراری بهترین عملکرد رادارند.

عملکرد رانندگان مرسدس

لوییس همیلتون هنوز همان ستاره قبلی است و در کورس قهرمانی رقابت می‌کند، اما والتری بوتاس که در ابتدای ورود او به مرسدس، او را راننده‌ای دست‌وپابسته می‌انگاشتند، در مرکز توجهات قرارگرفته . او توانسته دو پیروزی به دست آورد و بافاصله کم امتیازی با لوییس همیلتون عملاً راننده اول بودن همیلتون را زیر سؤال ببرد. پس به گفته توتو ولف، برای مرسدس راننده اول و دوم وجود ندارد. او به شیوه قابل‌احترامی، خود را بالا کشیده و با دو برد، دو پُل پوزیشن و مقام سوم جدول امتیازات، و با توجه به قرارداد یک‌ساله‌اش با مرسدس، در کانون توجهات قرار دارد. همچنین او و همیلتون رابطه خوبی باهم دارند که برای تیم باارزش است. اما ادامه این رابطه خوب به مسابقه‌های بعدی بستگی دارد. در حال حاضر بوتاس به‌خوبی خود را در کورس قهرمانی بالا کشیده و با کسب ۵ سکوی پیاپی در فاصله ۱۹ امتیازی همیلتون قرار دارد. اگر این دو راننده برای کسب قهرمانی باهم دربیافتند معلوم نیست رابطه خوب آن‌ها پایدار بماند.

آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: هماهنگی بسیار بیشتر از فصل قبل

آنچه دوست داریم از یاد ببریم: اسپین شدن پشت Safety Car در چین

فراری

جایگاه این فصل: دوم

رتبه فصل قبل تیم: سوم

فراری، برای فصل ۲۰۱۷، بسیار خوب عمل کرده و از مقام سومی فصل قبل، به رقیبی سر‌سخت برای مرسدس تبدیل‌ شده و در رده دوم تیمی قرار دارد. این تیم با ۴ برد، در مقایسه با فصل بدون برد ۲۰۱۶، عملکرد بسیار بهتری داشته. درواقع مسابقات ۲۰۱۷، دوقطبی شده و در بعضی پیست‌ها فراری و در برخی دیگر مرسدس حرف اول را می‌زنند. اما نگرانی فراری برای ادامه فصل این است که پیست‌های باقیمانده بیشتر به مذاق مرسدس خوش خواهند آمد.

عملکرد رانندگان فراری

در ۸ مسابقه از ۱۱ مسابقه، قتل در تعیین خط برتر از هم‌تیمی خود، رایکونن بوده و در جدول رانندگان با ۲۰۲ امتیاز در صدر قرار دارد. این در حالی است که کیمی، با عملکرد نسبتاً ضعیف خود در بیشتر مسابقات (و البته نتیجه بد به‌رغم عملکرد خوب، به خاطر دستور تیمی در ۲ مسابقه) در جایگاه پنجم جدول قرار دارد. و این دلیل اختلاف ۳۹ امتیازی مرسدس با فراری است. فراری به دنبال قهرمانی تیمی است و به همین خاطر مارانلو نگران ادامه ترکیب فتل-رایکونن برای چهارمین سال است. از طرف دیگر، آمار نشان داده که راننده فنلاندی که در نیمه اول فصل بدشانسی‌های زیادی آورده، در نیمه دوم فصل عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: برد موناکو پس از ۱۶ سال

آنچه دوست داریم از یاد ببریم: واکنش فتل در باکو

ردبول

جایگاه این فصل: سوم

رتبه فصل قبل تیم: دوم

بسیاری در پیش‌فصل ردبول را بسیار رقابتی و در کورس قهرمانی پیش‌بینی می‌کردند. اما اوضاع به این منوال پیش نرفت و حال، ردبول بعد از فراری در رده سوم تیمی قرار دارد. درواقع آن اعداد و ارقامی که ردبول در تست‌های تونل باد به‌دست آورده بود، با داده‌های به‌دست‌آمده در پیست مغایرت داشت، اما آن‌ها این مشکل را برطرف کردند و در شاسی هم تغییراتی دادند که در نتیجه‌های به‌دست‌آمده به آن‌ها کمک کرد.

عملکرد رانندگان ردبول

 دنیل ریکاردو چهارمین رانندۀ جدول است، مکس ورستپن ۵۰ امتیاز کمتر از او کسب کرده و در مکان ششم ایستاده است. ریکاردو عملکرد خوبی از خود نشان داده و در چند مسابقه پیاپی نتایج خوبی کسب کرد. اما مکس جوان، اگر نگوییم تا به اینجای فصل بدشانسی آورده، می‌توانیم بگوییم هیچ شانسی نیاورده و شانس اصلاً با او یار نبوده. دو بار به خاطر تصادفات دیگران (و برخورد با ماشین او) و سه بار هم به خاطر مشکلات مکانیکی مجبور به کناره‌گیری از رقایت شده است. تا قبل از هجوم بدشانسی‌ها، مکس عملکرد بهتری نسبت به هم‌تیمی خود داشت و شاید اگر شانس با او یار بود شرایط جدول فرق می‌کرد. البته اشتباه نابخردانه او در مجارستان و خارج کردن هم تیمی‌اش از مسابقه را نباید از یاد برد؛ به‌هرحال جسارت و جوانی او بعضی مواقع باعث انجام کارهای پشیمان کننده‌ای می‌شود. درمجموع ردبول راننده‌های جوان و بااستعدادی دارد و اگر در شرایط تیم تغییر ایجاد نکند و قادر به بهبود اتوموبیل‌های خود نباشد، معلوم نیست این راننده‌ها تا کی با تیم بمانند.

آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: برد ریکاردو در باکو

آنچه دوست داریم از یاد ببریم: عمل نکردن به “قانون اول” توسط مکس ورستپن در مجارستان(رقابت و برخورد باهم تیمی‌اش)

فورسایندیا

جایگاه این فصل: چهارم

رتبه فصل قبل تیم: چهارم

اگر چهارمی، بهترین رتبه‌ای است که می‌شود کسب کرد؛ پس چهارم شدن یعنی که راه را درست رفته و به هدف رسیده‌اید. فورس‌ایندیا فصل ۲۰۱۷ را قوی‌تر دنبال می‌کند. این تیم با چنگ و دندان مکان چهارم تیمی را به‌دست آورده و اکنون با اختلاف ۶۰ امتیازی نسبت به ویلیامز، با خیال راحت فصل را ادامه می‌دهد. آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند سکو کسب کنند، البته در باکو موقعیت کسب سکو داشتند. آن‌ها با کسب امتیازهای قابل‌قبول در هر مسابقه خود را از بقیه تیم‌ها جدا کرده و به سه تیم برتر جدول چسبیدهاند.

عملکرد رانندگان فورسایندیا

رقابت بین سرجیو پرز و استبان اُکُن جالب است. پِرِز در ۹ تعیین خط عملکرد بهتری از هم‌تیمی خود داشته و در ۸ مسابقه نیز بالاتر از او قرارگرفته اما در جدول، این دو راننده نزدیک به هم قرار دارند. درواقع آن‌ها در ۸ مسابقه، پشت سر هم از خط پایان عبور کرده‌اند و به همین دلیل، سرجیو پِرِز تنها ۱۱ امتیاز بیشتر از هم‌تیمی خود دارد. اما خبر بد برای او این است که پیست‌های قبلی، پیست‌های جدیدی برای استبان اُکُن بوده و او در پیست‌های پیش رو که تجربه رانندگی در آن‌ها را دارد، قطعاً عملکرد بهتری خواهد داشت.

آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: امتیاز گیری دو راننده در ۹ مسابقه از ۱۱ مسابقه

آنچه دوست داریم از یاد ببریم: مشکلات دو راننده باهم، در مسابقات کانادا و آذربایجان

ویلیامز

جایگاه این فصل: پنجم

رتبه فصل قبل تیم: پنجم

ویلیامز مثل سال گذشته در جایگاه پنجم است. با این تفاوت که آن‌ها سال گذشته برای چهارم شدن می‌جنگیدند اما امسال برای ششم نشدن مبارزه می‌کنند. در ابتدای دوران هیبریدی شدن خودروهای فرمول یک، ویلیامز مثل تیم دوم مرسدس بود اما به‌تدریج فورس‌ایندیا جای آن‌ها را گرفت. آن‌ها با عملکرد خوب استرول در آذربایجان سکو گرفتند ولی در بیشتر مسابقات عملکرد خوبی نداشته و امتیازهای کمی گرفتند. همچنین آن‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین اتوموبیل ۲۰۱۷ را در اختیار دارند و در هر پیستی ممکن است عملکرد خوب یا بدی داشته باشند.

عملکرد رانندگان ویلیامز

 فیلیپه ماسا به‌عنوان کسی که در پایان ۲۰۱۶ بازنشست شده، امتیازهای خوبی در این فصل کسب کرده. این راننده برزیلی هم‌تیمی جوان خود را در ۸ تعیین خط شکست داده و ۲۳ امتیاز از ۴۱ امتیاز ویلیامز را به‌دست آورده. لنس استرول اولین فصل فرمول یک بدی را تجربه کرد، او از طرف رسانه‌ها حمایت نمی‌شد، اما کسب امتیاز در سه مسابقه پیاپی که یکی از آن‌ها مقام سومی در باکو بود، جو روانی علیه او را مقداری ملایم‌تر کرد. او اگر می‌خواهد در اولین حضور خود در فرمول یک بهتر دیده شود،باید تا قبل از پایان فصل باهم تیمی باتجربه خود رقابت خوبی داشته باشد.

آنچه دوست داریم گوشزد کنیم: عملکرد خوب لنس استرول در آذربایجان

آنچه دوست داریم از یاد ببریم: آیا بعد از یک سال رانندگی در فرمول ۲، او نباید فرمول یک را بهتر آغاز می‌کرد؟

نظر شما در مورد این ۵ تیم برتر چیست؟ در مقاله بعد به بررسی عملکرد ۵ تیم دیگر خواهیم‌پرداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    با وجود علاقه‌ زیادی که به مرسدس دارم اما اصلا از لوییس همیلتون به عنوان امید اول این تیم خوشم نمیاد؛ ترکیب والتری بوتاس و فرناندو آلونسو برام جذاب‌تره. آلونسو اگه دستش به خودروهای فوق‌العاده تیم مرسدس برسه، راننده قدریه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      همیلتون تو کارش عالیه اما احساس می‌کنم زیادی مغرور و خودشیفته شده و این اخلاقش به مذاق من یکی که اصلا خوش نمیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مجید

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    با خوندن این متن یاد دوران قدیم افتادم یاد اون دوره ای که شوماخر افسانه ای تو فراری بود و فرناندو آلنسو تازه با تیم رنو قهرمان شده بود.به نظر من مرسدس داره عالی کار میکنه مثل همیشه و امسال هم به احتمال زیاد برنده میشه.فراری هم همین طور.اما دلم میخواد رد بول خودی نشون بده و یه هیجان دوباره بیاره.ولی با همه این اوصاف قبطه میخورم که مک لارن این قدر ضعیف شده!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      مک‌لارن داره چوب کم کاریه خودش رو می‌خوره؛ اگر مثل مرسدس، فراری و رنو، خودش رو توسعه موتورهای تیمش کار می‌کرد، الان وضعیتش این نبود‌. مهندسین مک‌لارن، تواناییشون بالاست، اگر بخوان می‌تونن مستقل کار کنن، تو بحث سرمایه هم اگر مشکل داشته باشن، اونقدر اسم مک‌لارن سنگین هست که سرمایه‌گذارا رو به خودش جذب کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2780 ديدگاه)

        آی گفتی فرشاد جان.
        دلم خونه.
        واقعا درستشم همینه که مک لارن خودش انجینهاشو تامین کنه.
        به قل شما اینقدر هم اسمش سنگین هست که مشکلی برای سرمایه نداشته باشه.
        الان مک لارن انجین های ماشیناشو نه میسازه نه مونتاژ میکنه.
        این کار به عهده ی شرکت با سابقه ی ریکاردو هستش.
        مک لارن کار طراحی و توسعه رو انجام میده.
        میتونه همین کار رو تو اف 1 هم پیاده کنه.
        مطمئنم اگه مکی خودش دست بکار بشه ماشین های فرمول یکش عینه جاده ایش دست نیافتنی میشن.
        فقط حیف که اینا فقط تو افکار ماست و بعیده مک لارن بهش فکر کنه.?

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Meysam..Laferrari

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          دوست عزیز درسته دانش مکلارن بالاست اما فکر کردی رقابت با تیم مهندسی فرمول یک مرسدس شوخیه؟ بهترین مهندس های طراحی انجین دنیای فرمول یک فعلا در اختیار مرسدس بنز هستن ، (نابغه های انگلیسی هستن اکثرشون خودت هم میدونی)دهه ی قبل هم فراری بهترین مهندسان تولید انجین فرمول رو داشت.
          اینکه فکر کنی اگه مکلارن خودش اینکارو میکرد دست نیافتنی میشد اغراقه ، درسته الان شاسی خیلی خوبی داره اما باز هم شاسیش به خوبی فراری و مرسدس نیست.
          در ضمن تو جاده مکلارن خیلی رو پرفورمنس تاکید داره و خب عالی هم هست ، اما یادت باشه مرسدس یا حتی فراری هیچوقت به اندازه ی مکلارن رو پرفورمنس خودروهای جاده ایشون تاکید نداشتن وگرنه اون ها هم بلدن خودروهای خیلی سبک و چابکی بسازن که پیست رو منفجر کنه ، اما فراری برای به رخ کشیدن توانایی هاش توی پیست همیشه مدل های خاص پیست رو میسازه.
          مثلا Ferrari 488 Challenge از لافراری تو پیست کوتاه فیورانو 1-2 ثانیه سریع تره.
          یا مدل 599XX که اتفاقا نسبتا قدیمی هم هست از لافراری تو پیست سریع تره ، پس مشخصه که هیچوقت فراری به اندازه ی مکلارن رو پرفورمنس خودروهای جاده ایش تاکید نداشته.(البته اشتباه برداشت نشه تاکثید زیادی هست رو پرفورمنس ، منظورم نسبت به مکلارنه)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Ferrari

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1886 ديدگاه)

        اگه اینطوریه که شما میگید پس چرا تو این 50 سال موتور فرمول یک نساختن؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Infinite

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (452 ديدگاه)

    رقابت‌های امسال به دلیل کمتر شدن فاصله مرسدس بنز و فراری جذاب‌تر از گذشته پیگیری میشه اما فکر می‌کنم (و امیدوارم) امسال هم مثل سال‌های گذشته تاج قهرمانی روی سر مرسدس بنز باشه.
    باید دید در پایان این فصل وضعیت راننده‌ها به چه شکل خواهد بود. حس می‌کنم آلنسو بلاتکلیف‌ترین و مکس بدشانس‌ترین افراد فرمول ۱ در حال حاضر هستند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Infinite

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (452 ديدگاه)

      ولی چیزی که کاملا ملموس هست جای خالی رزبرگ هست… همین دیروز خودروی فرمول یک رزبرگ در یک مراسم با حضور خود رزبرگ به موزه مرسدس بنز منتقل شد…

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا