چشم اندازهفته نامه

5 کوتاه‌قامت نخست وارداتی به ایران در سال 1395 شمسی

سام کاویانی: این روزها اغلب خریداران خودرو در پنج قاره عالم به خودروهای بلندقامت تمایل وافری دارند و همین مسئله موجب شده که حتی هاچ‌بک‌ها و استیشن‌ها و اخیراً سدان‌ها نیز تحت تأثیر این جو جامه بلندتری به تن کنند و به‌اصطلاح کمی خوش‌تیپ‌تر شوند! این روزها به‌کرات شاهد رژه واژه‌هایی چون کراس‌اوور، مینی کراس‌اوور، کراس هاچ‌بک و…در رسانه‌های مکتوب و مجازی هستیم و تقریباً تمامی سازندگان نامی عالم، لااقل یک بلندقامت را در لیست ساخته‌های خود گنجانده‌اند تا بلکه در این باب از دیگر رقبای قدر خود عقب نمانند. این روزها، حتی لامبورگینی هم که جد اندر جد سوپراسپرت‌ساز خالص بود، شاسی‌بلند معرفی می‌کند! اما به‌رغم تمامی این جو سنگینی که شاهد آنیم، هستند مشتریانی که کماکان نیم‌نگاهی به خودروهای کوتاه‌قامت داشته و هیچ میل و هوسی هم به بالانشینی مضاعف ندارند. آنها عموماً کوتاه‌قامتان را راحت‌تر، چابک‌تر و پایدارتر دانسته و ارزش بیشتری برایشان قائل‌اند و بر این باورند که اکثر بلندقامتان به‌راستی کمتر از نمود ظاهری خود می‌ارزند.

Kia Optima plug-in hybrid 2016
در جامعه ما نیز تحت تأثیر جو جهانی و همچنین برخی از عادات غلط فرهنگی که چشم و هم‌چشمی را سخت دامن زده و اشرافی‌گیری پوچ و بی‌مایه را ارج می‌نهد، خودروهای بلندقامت از طالبان حریص و بس مشتاقی برخوردارند و هستند بسیاری که حاضرند با صرف تمامی داروندار خود در پای چنین خودروهایی قدری از طعم و مزه بالانشینی را تجربه کنند! اما در این میان، خیل کثیری از هم‌وطنان نیز وجود دارند که کماکان خودروهای کوتاه‌قامت را بیشتر می‌پسندند و هیچ تمایلی هم به‌صرف هزینه‌های هنگفت و اضافی برای یک خرید خودرویی بلندقامت و درشت‌اندام ندارند. خودروهای بلندقامتی که در کشورمان عمدتاً به بهای بالاتری نسبت به سدان‌ها فروخته می‌شوند؛ این در حالی است که در بازارهای جهانی قیمت آنها چندان تفاوتی با نسخه سدان همان برند ندارد ولی شوربختانه در اینجا تا جایی که کشش بازار اجازه می‌دهد برچسب می‌خورند.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
هنوز در لیست خودروهای وارداتی به کشورمان، خودروهای بلندقامت دست برتری دارند ولی با کمال شگفتی، در سال ۱۳۹۵ شمسی، یعنی سالی که آن را پشت سر نهادیم، خریداران خودروهای وارداتی به خودروهای کوتاه‌قامت و به‌ویژه سدان‌ها توجه بیشتری نشان داده و تا حدی، از برودت بازار این طیف از خودروها کاسته شد. آمارها هم حاکی از این روند رو به رشد است.
در سطور ذیل، ۵ خودروی کوتاه‌قامت که بیشترین حجم واردات در پارسال را به خود اختصاص دادند به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

رتبه اول: کیا اپتیما JF با ورود ۳۹۱۷ دستگاه

نسل نوین اپتیما که کد JF معرف آن است، به‌عنوان یک سدان نیمه لوکس از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است و با تکیه بر همین ویژگی‌ها توانست به پرفروش‌ترین سدان وارداتی کشورمان در سال ۹۵ بدل شود. این خودرو حتی برادران بلندقامت خود ازجمله سورنتو و اسپورتیج را هم از حیث فروش پشت سر نهاد و عنوان پرفروش محصول کیا در ایران سال ۹۵ را از آن خود نمود.


کیا اپتیما سری JF از پیکره‌ای بسیار جذاب و پویا، کابینی سخت جوان‌پسند و مهم‌تر از همه، کیفیت ساخت و مونتاژی بسیار دقیق و پرداخت رنگ عالی برخوردار است. این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری بنزینی به توان ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر سود می‌برد. توان حاصل از این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی این مرکب راهوار کره‌ای منتقل می‌شود. به‌زودی، نسخه هیبریدی اپتیما هم راهی ایران‌زمین خواهد شد. بهای نقدی نسخه بنزینی کیا اپتیما در انواع شرکتی معادل ۱۸۷,۴ میلیون تومان است. بهای نسخه هیبریدی آن نیز معادل ۱۷۳ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.


هم‌اکنون، کیا اپتیما JF در کشورهایی چون کره جنوبی، آمریکا، چین، روسیه، مالزی، قزاقستان و نیجریه به تولید می‌رسد.

رتبه دوم: هیوندای سوناتا LF با ورود ۳۱۰۶ دستگاه
2016 Hyundai Sonata
هیوندای سوناتا سری LF از زیرساخت فنی کمابیش مشابه ای با کیا اپتیما JF سود می‌برد ولی در قیاس با آن، از فرم محتاط‌تری، چه در بدنه و چه در داخل کابین خود برخوردار است و به اندازه این همزاد هم‌وطن خود دینامیک و چشمگیر نیست؛ اما در مقابل، جنبه‌های خانوادگی و راحتی سرنشین در آن برجسته‌تر است.

Hyundai Sonata Premium
با کمال شگفتی و به‌رغم پیشرفت و تکامل شایان توجه سری جدید سوناتا (LF) نسبت به سری قبلی آن (YF)، این سری از سوناتا تا مدت‌ها در بازار کشورمان با بی‌مهری شدید مشتریان مواجه بود و بسیاری دل‌تنگ ظاهر فضایی و آوانگارد نسل پیشین آن بودند! اما رفته‌رفته این نسل از سوناتا در بازار کشورمان موردعنایت خریداران واقع شد و بسیاری نیز متوجه ویژگی‌های ارزشمند آن شدند. همین مسئله در جای خود باعث شد که فروش آن در سال ۹۵ شمسی شتاب دوچندانی به خود بگیرد و از ارقام زیر هزار دستگاه به بالای سه هزار دستگاه برسد که احتمالاً در سال جاری نیز این رشد استمرار خواهد یافت.

Hyundai Sonata Sport Value Edition
هیوندای سوناتای وارداتی به کشورمان از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری بنزینی به توان ۱۷۸ اسب بخار سود می‌برد. بهای نقدی این خودرو با تجهیزات فول به صورت شرکتی معادل ۱۸۹,۶ میلیون تومان است. اخیراً نسخه هیبریدی سوناتا نیز وارد کشورمان شد. این نسخه هیبریدی با پیشرانه‌ای مرکب از یک موتور ۲ لیتری GDI بنزینی و یک موتور برقی، از مجموع توان خروجی ۱۹۰ اسب بخار سود می‌برد. هیوندای سوناتا هیبریدی با قیمت علی‌الحساب ۱۶۲ میلیون تومان توسط شرکت آسان موتور ثبت‌نام می‌شود. چنانچه این رقم در همین حد ثابت مانده و اضافه نشود می‌توان سوناتای هیبریدی را گزینه‌ای سخت قابل‌تأمل برای خرید در بازار امروز ایران دانست.
هیوندای سوناتا سری LF علاوه بر کشور کره جنوبی، در آمریکا و چین نیز تولید می‌شود.

رتبه سوم: تویوتا پریوس با ورود ۲,۸۱۸ دستگاه

جای بسی خوشبختی است که شاهد تردد خودروی بسیار ارزشمندی چون تویوتا پریوس در اقصی نقاط کشورمان هستیم. در واقع این خودرو باید خیلی زودتر از این‌ها وارد کشورمان می‌شد زیرا که هر چه باشد در هوای آلوده کلان‌شهرهایمان چنین خودروهایی سخت موردنیاز و کارساز هستند.


تویوتا پریوس به‌عنوان نخستین خودروی تولید انبوه هیبریدی در جهان از زیرساختی فنی فوق‌العاده مطمئنی برخوردار است؛ ایمنی آن بسیار بالاست و از طرفی، استهلاکی فوق‌العاده کم، آن را در ردیف باکیفیت‌ترین و کم‌خرج‌ترین خودروهای دنیای امروز جای داده است. در عین حال، مصرف بسیار اندک سوخت که تا مرز زیر ۴ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر نیز پایین می‌آید، جایگاه والایی در میان پاک‌ترین خودروهای عالم برایش مهیا نموده است.

تویوتا پریوس از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری بنزین سوز با سیکل آتکینسون که به یک موتور الکتریکی با برق متناوب کوپل شده است، برخوردار است. مجموع توان خروجی این دو پیشرانه معادل ۱۲۱ اسب بخار است و گیربکس اتوماتیک به کار رفته در آن نیز از نوع E-CVT است. باتری‌ها این خودرو به مدت ۷ سال تحت پوشش گارانتی شرکت ایرتویا هستند.


تویوتا پریوس وارداتی به کشورمان توسط شرکت ایرتویا در چهار تیپ متفاوت اعم از تیپ B با بهای ۱۵۳,۵ میلیون تومان، تیپ C با بهای ۱۵۶ میلیون تومان، تیپ ۲ به قیمت ۱۵۹ میلیون تومان و تیپ ۳ به قیمت ۱۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. هرکدام از این تیپ‌ها با ۴ الی ۵ میلیون تومان تخفیف به مشتریان عرضه می‌شود. ممکن است بهای این خودرو ارزان به نظر نرسد ولی با عنایت به خصوصیات قابل‌توجهی که از آن بهره‌مند است، هر یک ریالی که بابت آن هزینه می‌شود ارزشش را دارد.
تویوتا پریوس، فعلاً تنها در کشور ژاپن به تولید می‌رسد.

رتبه چهارم: کیا سراتو با ورود ۲,۷۹۸ دستگاه

با آنکه نسل قبلی کیا سراتو در شرکت سایپا در حال تولید است ولی نسل جدید آن به‌عنوان یک خودروی وارداتی از محبوبیت بسیاری در بازار ایران برخوردار است. این سدان کامپکت از کیفیت ساخت بالا، داشبوردی جذاب و لیست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی بهره می‌برد و در غیاب نسل جدید هیوندای الانترا و وقفه در واردات تویوتا کرولا، توانست جایگاه خود را بیش از پیش در بازار سدان‌های کوچک وارداتی کشورمان مستحکم کند؛ اما به احتمال زیاد عرضه نسل جدید هیوندای الانترا و رفع موانع از ورود تویوتا کرولا این وضع را تا حدی دگرگون خواهد ساخت.

2017 Kia Cerato
کیا سراتو در سال ۲۰۱۷ میلادی تحت یک فیس‌لیفت اساسی یا ماژور قرار گرفت و در این میان بخش جلویی آن تا ستون A تغییرات شایان توجهی را شاهد بود و فرم و گرافیک چراغ‌های عقب هم دستخوش تحول شد. کابین آن نیز تحت بهسازی‌های اندکی قرار گرفت. نسخه فیس‌لیفت سراتو هم‌زمان وارد بازار کشورمان شد و استقبال شایانی از آن به عمل آمد.

2016 Kia K3 Cerato Facelift
کیا سراتو وارداتی به کشورمان از یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی به حجم ۲ لیتر برخوردار است. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۹۴ نیوتن متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. بهای فروش نقدی کیا سراتو به صورت شرکتی حدود ۱۴۵,۸ میلیون تومان است.
کیا سراتو، علاوه بر کره جنوبی، در کشورهایی چون روسیه، مالزی، مکزیک و الجزایر هم به تولید می‌رسد.

رتبه پنجم: رنو فلوئنس با ورود ۲,۳۵۸ دستگاه

رنو فلوئنس یک سدان کوچک خانوادگی است که هم‌اینک در کشورهایی چون کره جنوبی، ترکیه، روسیه، هند و آرژانتین به تولید می‌رسد. این سدان اروپایی تبار، رقیب مستقیمی برای همتایانی چون تویوتا کرولا، کیا سراتو و هیوندای الانترا در بازار کشورمان به شمار می‌رود.


رنو فلوئنس در مجموع خودرویی است با ظاهری محافظه‌کارانه و عاری از زرق‌وبرق اضافی، کیفیت ساخت بسیار بالا، راحتی درخور توجه، استهلاک کم، پیشرانه‌ای نسبتاً قوی و کارآمد و هندلینگ مناسب. این خودرو که توسط شرکت نگین خودرو در کشورمان به فروش می‌رسد در ابتدای کار چندان مورد التفات مشتریان عمدتاً ظاهرپسند بازار قرار نگرفت. مشتریانی که فرم بدنه رقبای آسیایی این خودرو را به آن ترجیح می‌دادند. ولی به لطف قیمت رقابتی که برای آن تعیین شد و همچنین برخورداری از ویژگی‌های یک مرکب استخوان‌دار اروپایی، این خودرو کم‌کم جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و توانست مشتریان بسیاری را به خرید خود ترغیب و تشویق کند، مشتریانی که این نکته بدیهی را دریافتند که این خودرو به‌مراتب ارزشمندتر از آنی است که در ظاهر خود جلوه می‌دهد. مهم‌تر از همه، این خودرو شاید نخستین سدان وارداتی اروپایی‌تبار به کشورمان است که تیپ ساده و یا دنده دستی آن با بهایی زیر ۱۰۰ میلیون تومان برچسب خورد.


رنو فلوئنس وارداتی به کشورمان با یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی به حجم ۲ لیتر به فروش می‌رسد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۹۵ نیوتن متر است. توان حاصله از پیشرانه این خودرو به‌واسطه یک گیربکس ۶ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌گردد.
هنوز قیمت رسمی سری جدید مدل ۲۰۱۷ این خودرو در وب‌سایت رسمی نگین خودرو اعلام نشده است. ولی چندی پیش از نسخه ساده و یا دنده‌ای این خودرو با بهایی معادل ۹۳ میلیون تومان ثبت‌نام به عمل آمد.

در سال ۱۳۹۵ شمسی، در مجموع ۷۳,۹۹۸ دستگاه خودرو اعم از بلندقامت و کوتاه‌قامت وارد کشورمان شد.

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
IRTOYA.COM
ATLASKHODRO.COM
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    از همشون خیلی خوشم میاد به خصوص فلوئنس و پریوس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. "Amir"

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    باتشکر از جناب کاویانی عزیز که قلم شیرین و جذابی دارن ؛ واقعا باید به نگین خودرو تبریک گفت که تو این چندسال اخیر سعی کرده تا نظر مردم رو به سمت رنو جلب کنه و موفق هم بوده ، با دیدن اسم فلوئنس تو این لیست به شدت تعجب کردم ! اگر مگان رو با قیمت حدود 150 میلیون بیاره مطمئنا اسم سراتو هم مث الانترا یا بقیه هم سگمنتیاش دیگه تو این لیست نخواهد بود یا حداقل در مراتب پایین تری قرار میگیره ، راستشو بخواید از پریوس هم انتظار نداشتم اینجا باشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    جای مزدا 6 هوندا اکورد تویوتا کمری و هوندا سیویک خیلی خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. suburban

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (91 ديدگاه)

    یه سایتی هست برا عشاق ماشین حتما یه سری بزنید قیمت ها اشک تون درمیاد
    ***autopapa.com***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فقط تویوتا و هوندا

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (571 ديدگاه)

    خدایی اصلا فکر نمیکردم پریوس اینقدر بتونه خوب بفروشه تو کشوری مثل ایران. این نشون میده کم نیستند آدمایی تو ایران که فاکتورهای دیگه ای براشون مهمتر از ظاهر باشه. این ماشین واقعا معرکس. چون هیبریدیه قیمتش خیلی باید بیشتر از این حرفا باشه. بالای 200 تومن هس قیمت واقعیش. چندوقت پیش یه نگاه به قیمت دلاری وارداتی ها میکردم قیمت دلاری اون نسخه هایی که میاد ایران هم قیمت ماشینایی مثل سورنتو و سانتافه هستش. از اپتیما و اسپورتیج و توسان و … هم گرونتره. یعنی حدودا باید 220 تا 240 میلیون قیمتش باشه. ولی خوب به خاطر هیبریدی بودن فقط 78 درصد افزایش قیمت پیدا میکنه تو ایران. درحالیکه به عنوان مثال سانتافه 160 درصد یا سورنتو حدودا 170 درصد افزایش قیمت پیدا میکنن. پس ارزش واقعی پریوس اینجا معلوم میشه و صاحباشون چه بردی میکنن با خرید این ماشین. هم تویوتاس هم هیبریدیه هم با کیفیت ترین تو قیمت خودشه هم قابلیت اطمینان بالا هم هزینه نگهداری پایین هم استهلاک کم هم با ارزشترین برند هم پرفروشترین ماشین هیبریدی. هم پر آپشن مخصوصا آپشن های ایمنی و رادارها که هیچکدوم از هم قیمتا و خیلی از ماشینا گرونتر به پاش نمیرسن. در فولترین مدل 7 رادار داره! دیگه گذشت اون زمان که میگفتن تویوتا کم آپشنه. تنها ایرادی که یه عده مییتونن بهش بگیرن ظاهرشه. ولی با گذشت زمان آدم بهش عادت میکنه و اتفاقا خوشش هم میاد ازش. با این اوصاف بخرید این ماشین رو و بدونید ارزشش از همه ی این ماشینای این لیست بیشتره. از این فرصت تعرفه کمتر هیبریدی استفاده کنید تا برش نداشتن. بعید نیس تا چند وقت دیگه این امتیاز رو بردارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. "Amir"

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (728 ديدگاه)

      داداش خودمونیم ، دیگه پریوس در این حدم خفن نیست ، سراتو فولترینش در بدترین حالت 145 میلیون قیمت میخوره تو بازار ، پریوس تا 180 میلیونم اگهی داره !! نسخه فول رادارشم از تقریبا 155 شروع میشه ، 10 میلیون اختلاف کمی نیست انصافا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط تویوتا و هوندا

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (571 ديدگاه)

        داداش چرا در این حد خفنه. ظاهرا کامنت منو درست نخوندید. قیمت دلاری پریوس به مراتب بیشتر از سراتو هستش. اونم تازه اونی که ایرتویا وارد میکنه که فولترین هم نیس. طبق آمار گمرک قیمت پریوس های وارداتی 27 هزار دلاره در حالیکه سراتو 19 هزاردلار. اختلافو نگاه. ضمن اینکه مثلا سورنتو شرکتی 28 هزار دلاره و سانتافه 26 هزار دلار. پس قیمت واقعی پریوس در حد این دوتاس. یعنی حدود 230 میلیون. پس اختلاف واقعیشون باید 80 تا 90 میلیون باشه دوست عزیز. تازه فولترین پریوس ممکن فکر کنم تا 260-270 تومن باشه قیمت واقعیش. پس این دوتا ماشین اصن در حد هم نیستن که بخوان مقایسه بشن. پریوس رو به هیچ وجه با سراتو مقایسه نکنید از نظر ارزش خرید. برد کرده اونی که میخره این ماشینو. صرفه جویی 80تا100 میلیون کم نیس.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. amin

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      دوست عزیز چرا میفرمایید ظاهرش خوب نیست؟از بحث کیفیت که بگذریم به نظر من ظاهرش بسیار عالی و خاصه،من واقعا طراحی این خودرو رو میپسندم و به نظرم خیلی خوبه،البته سلایق متفاوته اما من از این خودرو و نیسان جوک خیلی خوشم میاد،خیلی خاص هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط تویوتا و هوندا

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (571 ديدگاه)

        امین جان من خودمم خیلی خوشم میاد از ظاهر پریوس. مخصوصا از نمای جانبی که استایل خیلی خوبی داره. من از دید خودم نگفتم ظاهرش خوب نیس بلکه گفتم یه عده ایراد میگیرن به ظاهرش. همونطور که تو کامنت قبلیم معلومه خودم اگه بخوام تو این رنج قیمت ماشین بگیرم حتما پریوس انتخاب اولمه. البته chr هیبریدی هنوز قیمتش معلوم نیس چه قدره وگرنه اگه قیمتش در حدود پریوس یا فقط کمی بالاتر از پریوس باشه اونم یکی از انتخابای اولم خواهد بود. ولی بعیده هم قیمت پریوس باشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. amin

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1126 ديدگاه)

          لایک
          ،chr رو یه نمایشگاه ماشین پایین میدون نوبنیاد اول پاسداران یه خاکستریش رو گزاشته ولی قیمتش رو نمیدونم،

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. مک میسل

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      با تمام حرفاتون موافقم ولی خدایی تویوتا هنوز هم اپشن نداره،این اپشن هایی هم که داره صرفا برای ایمنیه.پریوس یه سانروف که برلیانس38میلیونی داره رو نداره!!!یامثلا یه گرمکن صندلی که جک95تومنی داره رو نداره
      فقط در بحث اپشن اینطور هستش
      وگرنه در بقیه موارد همه حرفاتون رو قبول دارم.به نظر خودمم طراحیش خیلی قشنگ و خاص هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (23 ديدگاه)

        پریوس گرمکن داره مهندس

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. فقط تویوتا و هوندا

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (571 ديدگاه)

        عجب!!! الان هدآپ دیسپلی، سنسور پارک 360 درجه، اتوپارک، گرمکن صندلی، گرمکن فرمان، شارژ وایرلس، سنسور نور و سنسور باران، سیستم صوتی حرفه ای jbl، سنسور فشار باد لاستیک، سانروف، و … اینا همش آپشن ایمنی هستند؟؟!!! حالا آپشن های پیش پا افتاده رو ننوشتم. دوست عزیزگرمکن هم داره. ضمنا پریوس با سانروف هم هستش. تو گوگل سرچ کن پریوس با سانروف عکس میاره. یه سر به سایت تویوتا آمریکا بزن. تو مدل های بالاترش به صورت سفارشی سانروف داره. نمیدونم تو مناطق دیگه هم شاید به طور پیش فرض داشته باشه . الان تو باما هم دیدم یه پریوس با سانروف. جدا از اینا اینم آپشن های ایمنیش:
        رادار کروز کنترل هوشمند، رادار بین خطوط با هدایت خودکار فرمان!، رادار ضد تصادف، رادار خواب آلودگی، رادار نقطه کور و تصادف از عقب، رادار عابر پیاده، رادار تابلوخوان. فول ایربگ با ایربگ زانو و ….. و کلی دیگه.
        حالا یه سوال. این همه آپشن رو شما نمیبینی؟ دیگه چی میخوای؟ آپشن دیگه به ذهنت میرسه واسه یه ماشین در این قیمت؟ خیلی ازاینا هم مخصوص ماشینای لوکسه. از جمله هدآپ دیسپلی که کره های ها هم با این همه ادعای آپشن ندارن. با این همه ادعای آپشن این همه رادار ندارن. هم قیمتای اینکه نهایت دو سه تا رادار دارن. آپشن یعنی رادار بین خطوط با هدایت فرمان یعنی کروز کنترل هوشمند یعنی رادار ضد تصادف نه چهارتا سوسول بازی مثل سرد کن و فلان. اگه آپشن ها رو از نظر ارزش وزن دهی کنیم اگه به سانروف و گرمکن و سرد کن و …. وزن 1 بدیم به اون رادارها و آپشن های ایمنی باید وزن 10 بدیم دوست من. با این حساب اگه ارزش کلی آپشن های کره ای ها نصف ارزش آپشن این ماشین بود من اسممو عوض میکنم میذارم فقط هیوندا وکیا!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مک میسل

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          پریوس از کجاش سانروف در اورد؟؟تو هیچکدوم از تیپ هاش سانروف نداره تو ایران من به خارج کاری ندارم.برو از ایرتویا شکایت کن.مهم تو ایرانه نه امریکا و…اطلاعات غلط نده دست مردم
          گرمکن هم فقط برای راننده هست تا اونجایی که میدونم
          منظورم دو تا گرمکن بود برای جلو

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. مک میسل

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          درضمن من نگفتم که پریوس اپشن کم داره،گفتم اکثر اپشناش مال ایمنی هست.
          درضمن تویوتا پریوس در هیچکدوم از تیپ هایی که نماینده رسمی تویوتا در ایران یعنی ایرتویا عرضه میکنه سانروف نداره.
          تنها اپشن هایی که برای استفاده سرنشینانش هستن،اینان:
          گرمکن صندلی جلو،سنسور نور و باران،سیستم صوتی جی بی ال همراه با مانیتور7.8اینچی،هداپ دیسپلی
          درضمن اتوپارک رو دیگه از کجا در اوردی؟
          تو هیچ تیپی که ایرتویا عرضه میکنه،این اپشنایی مثل سانروف یا اتوپارک رو نداره!
          من خودم پریوس رو سوار شدم و از نزدیک دیدم،تست درایوش هم قراره برم،بهترین ماشینه تو اون رنج،ولی دیگه اینطور نیست که انقدر بزرگش میکنید.از الکی گنده نشون دادن یه ماشین خیلی بدم میاد

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. PaRHaM

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      جناب ((فقط تویوتا هوندا))
      همین شماهایید دیگه ک باعث میشین ماشینا الکی الکی گرون شن دیگه!
      همین شماهایید ک باعث میشین الانترایی ک صد تومن بود بشه ۱۴۰
      شماها انقدر ب وارد کننده رو میدین ک مطمئن میشه هر چقدر بکشه روش بازم میخرین!
      ایرتویا کم میکشه رو ماشیناش ؛ شما ها بهش بیشتر رو بدین بیشتر بکشه روش!
      حالا این که تعرفه واردات هیبرید کمتره دلیل ب با انصافیه اون نمیشه ک!
      شما خودت قیمت راو۴ رو نگاه کن بعد بگو این حرفارو

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط تویوتا و هوندا

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (571 ديدگاه)

        چه ربطی به حرفای من داشت آخه. من کی گفتم قیمت ماشینا معقوله. دارم میگم ماشینای هیبریدی تو ایران ارزش خریدش بیشتر از ماشینای معمولیه. این همه قصه گفتم اخرسر یه چیز دیگه ملت میفهمن. عجیبه واقعا. قیمت راو۴ هم که گفتید لازمه بدونید همین راو۴ قیمت دلاریش اونایی که میاد ایران حدود ۳۰ هزار دلاره درحالیکه سورنتو ۲۸ هزار دلار و سانتافه ۲۶ هزار دلار. پس باید گرونتر از هرجفتش باشه. الکی رو هوا یه عده نیان بگم راو۴ باید ارزونتر از مثلا سانتافه باشه. نه خیر آقاجون. سورنتو رو الان اطلس خودرو میده ۲۳۰ میلیون. پس باید راو۴ گرونتر باشه و قیمت ۲۵۰ میلیونیش توجیه میشه. اما اینکه همشون زیادی افزایش قیمت خوردن بله درسته. هم راو۴ الکی گرونه هم سانتافه هم سورنتو هم بقیه ی ماشینای دیگه. دفعه دیگه هم بیخود به آدم تهمت نزنید لطفا. در ضمن من خودم هنوز دانشجو هستم و کار نمیکنم. هیچی هم پول ندارم. یه پراید هم خودم نمیتونم بخرم. چه برسه به این ماشینا. از خدامه تعرفه وارداتی ها کم شه همه بتونن سوار شن. و تا اون موقع مخالف و منتقد شدید واردکننده ها هستم مثل همه ی شما. تو هرجمعی هم میشینم کلی بد و بیراه میگم به هرکی مسئوله تو این حوزه. ولی چیزیه که هست دیگه. چی کارش کنیم. چه گناهی کرده اون که پولشو داره و میخواد ماشین خوب سوارشه. نره بخره؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. PaRHaM

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          صرفا جهت اطلاعت
          راو۴ : ۲۵۸
          سورنتو : ۲۱۸
          سانتافه : ۲۱۱
          اوتلندر : ۲۲۷
          اون سه تای اول ب ترتیب طبق گفته خودت هستن ۳۰ . ۲۸ .۲۶
          پس قیمتی ک گذاشتن برا هر دلار میشه این :
          راو۴ : ۸۶۰۰
          سورنتو :۷۷۸۵
          سانتافه : ۸۱۱۵
          یعنی اگه راو۴ با حالت قیمتی سورنتو حساب میشد قیمتش میشد ۲۳۳
          حالا نمیدونم از نظر شما ۲۵ میلیون کمه یا نه ولی از نظر من خیلیههه!
          حالا من نمیگم هیچ کدوم اینا خوبن
          من ب شخصه تو این محدوده قیمتی آکورد رو ب بقیه ترجیح میدم (با این ک ندارم پولشو😂😂)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. فقط تویوتا و هوندا

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (571 ديدگاه)

          داداش فکر کردی خیلی زرنگی؟؟ ههههههه. قیمت راو4 رو کلشو میای میگی همراه با مالیات بر ارزش افزوده، بعد قیمت سورنتو و سانتافه رو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده میگی؟؟!!! تو دیگه کی هستی.
          طبق سایت اطلس خودرو و آسان موتور، قیمت سورنتو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 236 میلیون و قیمت سانتافه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 228 میلیونه.
          دفعه بعد خودتو گول بزن داداش.
          در مورد آکورد هم منم نظرم عین شماس. تو این قیمت اگه پول داشتم انتخاب اولم آکورد بود. ولی حالا که نیس کمری هیبریدی انتخاب اولمه. سمت کراس اوور هم نمیرم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. PaRHaM

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          خب??
          بخش اول رو از همین جا تصحیح میکنم و اعلام میکنم اشتباه کردم??
          البته یکم هم تقصیر اون دوتا وارد کننده کیا و هیوندا بود?عدد بدون مالیات رو خیلی بزرگ تر زده بودن منم دقت نکردم(دقیقا برعکس ایرتویا ک با مالیات رو تو کادر بزرگ تری زده بود!)
          ولی بیشتر کم دقتی خودم بود!
          الانم نفهمیدم کی خواست کی رو گول بزنه?
          ی ذره کمتر گارد بگیر ?با تشکر

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Reza

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (6 ديدگاه)

          دوست عزیز فقط تویوتا
          سر این موضوعات اعصابتو خورد نکن. این ها بر اساس سایز ماشین برا. خودشون رو ماشین قیمت میزارن.
          جالبه بدونید تو امریکا همین رافور جزو پر فروش ترین خودرو هاست و سورنتو و سانتافه و کلا کره ای ها جایگاهی تو دنیا ندارن با با وجود هزار جور. بزک دوزک و قیمت ارزونتر. تنها خودرو هیوندا فکر کنم تو امریکا فروش داره النترا هستش.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. nissan

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ماهنوز تو شتاب ماکسیمای لگن موندیم ده ساله بحث سر شتابش هست که 7 یا 7.5
    تو کف زانتیای از رده جارج هستیم نمیدونم با یه تایر 200 تا میره
    ماکسیمای 82 رو شصت میلیون میخرم بال در میاریم
    برای هایلوکس ایرتویا 220 میلیون از ملت میگیره

    اوناهم برای یه اس 500 **18000 دلار میدن گاز میدن……
    ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (209 ديدگاه)

      هایلوکس که اصلا الان واسه فروش نداره.
      یه مقدار اطلاعات داشته باش.گرونیش هم به دلیل عدم وارداته.
      الان بی ام دبلیو x4 و کمری و هوندا crv هم همین بلا سرش اومده .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مک میسل

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        همینطور کرولا و سیویک

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. ebi

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    واقعا شهرهایی که از آلودگی هوا رنج میبرند مثل تهران، اصفهان و…اگر ماشین هیبریدی مثل پریوس انتخاب اولشون نباشه به خودشون و خانوادشون ظلم بزرگی میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط تویوتا و هوندا

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (571 ديدگاه)

      موافقم دوست عزیز. تو کشوری مثل ایران که قیمت ماشین هیبریدی هم قیمت معادل بنزینیش یا حتی کمتر هست، کسی که پولشو داره به نظر من از لحاظ شرعی هم باید بره سراغ هیبریدیه. چون با خرید مدل بنزینیش هم بنزین به مراتب بیشتری مصرف میشه که عین اسراف هستش، هم آلودگی بیشتری تولید میکنه که واسه سلامتی همه ی مردم مضره و من به شخصه معتقدم اون دنیا باید جواب بده که چرا شما که شرایط خرید بنزینی و هیبریدی یکسان بود تو کشورت و پولشو داشتی رفتی سراغ بنزینی که به سلامت دیگران ضرر بزنی و کلی هم اسراف کنی. این اعتقاد منه. حالا چه پریوس چه سوناتا هیبریدی و چه هر هیبریدیه دیگه. البته برای کسی که توانایی خریدشو داره دیگه. اکثر مردم ما که ندارن پولشو هیچ ایرادی هم بهشون وارد نیس

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Amir

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      سوناتای هیبریدی هم خیلی خوبه.
      هم زیباست ، و هم کم مصرف و کم آلایندگی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        سوناتای هیبریدی به یک باره خیلی زیاد میبینم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فقط تویوتا و هوندا

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (571 ديدگاه)

          گرچه خودم طرفدار ژاپنی هام و بعیده برای خرید خودرو برم سمت کرهای ها، ولی از اینکه میبینم خودروهای هیبریدی از جمله سوناتا درحال زیاد شدنه تو کشور خیلی خوشحالم. حالا کم کم مدل های دیگه ای هم اضافه خواهد شد. ازجمله اپتیما هیبریدی، chr هیبریدی و… .خداکنه نسل بعدی کمری هیبریدی هم بیاد تو ایران. به نظرم کلا باید اگه یه ماشین مدل هیبریدی داره، فقط هیبریدیشو وارد کنن. یا درصد بیشتری از وارداتش هیبریدی باشه تا بنزینی. البته تا وقتی این امتیاز هم قیمت بنزینی بودن وجود داره. هیچ دلیلی نمیبینم اگه یه ماشین هیبریدیش هم قیمت بنزینیشه برم بنزینیشو بخرم. تنها تردید مردم تو خرید هیبریدی تو ایران فک کنم عمر باتریهاش باشه که اگه برندی مثل تویوتا باشه از اونجا که عمر باتری هاش 10 تا 15 ساله این تردید هم رفع خواهد شد. پیش به سوی آینده. ماشین فقط هیبریدی و برقی. خداحافظ بنزینی :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. علي طهران

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    در آخر هم باید اشاره کنیم که عنوان بدترین خودروی این لیست تعلق میگیره به فلوئنس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یاسین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    اگر لیست ثبت سفارش سال 96 رو دیده باشین اول اینکه همون قضیه ای که گفتم متاسفانه اطلس خودرو در گرفتن نمایندگی رسمی و مجوز های دچار مشکل شده فعلا تمامی محصولات کیا از این لیست خط خوردن و مشخص نیست که کی قراره اطلس خودرو مشکلات خودشو حل کنه و اجازه واردات رو دوباره بگیره
    دوم اسم رنو اسپس توی لیست هست که ماشین هفت نفره رنو هست و از امسال وارد بازار میشه
    پژو 301 هم با کدی داره وارد میشه که یکی از نسخه های فول اتوماتشه و فیس جدیده ولی معلوم نیست ایران خودرو چند پارت بفروشه تا وقتی که خط تولیدش راه بیفته ولی میگن با توجه به قیمت حدود 55 هزار درهمی این تیپ تو امارات احتمالا قیمتی بحدود 90 میلیون تومن داره
    سئات TOLEDO هم مجوز واردات گرفته که در واقع سدان کامپکته هم رده فلوئنس و کرولا و النترا و سراتو میشه و احتمالا اولین محصول معین موتور برای برند سئاته و احتمالا محصول بعدی ATECA باشه
    ولی اخر امسال باید بیان ببینن امار واردات تلیسمان و کولئوس در مقایسه با سوناتا و سانتافه چجوره و البته اپتیما و سورنتو اگر وارداتشون مجوز ورود بگیره چون همین الان نگین خودرو هی طرح فروش میزاره زود پر میشه فکر کنم اخر امسال مقایسه امارای واردات جالب باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد ب

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (212 ديدگاه)

    سلام یه چیز واسه من سواله نمیدونم چرا تو سایتهای خودرویی کشور ما اطلاعات درباره خودروها با هم برعکسه مثلا اینجا نوشته شده رنو فلونس باکیفیته و کم استهلاک اما تو یه سایت خودرویی دیگه نوشته (برند نه چندان محبوب در بازار – خودرویی کند – استفاده از پلاستیک خشک در خودرو – بازار دست دوم ضعیف – طراحی ضعیف – عملکرد ضعیف پیشرانه – هندلینگ بسیار بد) واقعا آدم باید از کجا بفهمه کی راست میگه ؟ دوستان میتونند راهنمایی کنند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      خب بزار برات بگم برند نه چندان محبوب یعنی فکر میکنه همه ملت رنو رو فقط در حد ال 90 میبینن البته احتمالا خود نویسنده اینجوری فکر میکرده والا رنو در نظر اونایی که یه چیزی از ماشین حالیشون میشه اتفاقا برند بسیار خوبیه در مورد استهلاک برات بگم تمامی محصولات رنو و نیسان چون این دوتا برند در یه اتحاد خودرویین پلتفرم مشترک سطح استاندارد کیفیت متریال یکسان و نظارت بر تولید یکسان دارن رنو واقعا یه ماشین کم استهلاک و کم دردسره من تازه درباره ساندرو و ال نود که در واقع ماشین های برند داچیا که زیر برند گروه رنو نیسانن حرف نمیزنم که تازه همونا هم ماشینای خیلی خوب و کم دردسرین اگرم مشکلی دارن ربطی به رنو و داچیا نداره مشکلات مونتاژ ایرانه من درباره خود محصولات اصلی رنو و نیسان دارم برات میگم که فلوئنس هم به عنوان یکی از مهجور ترین ها جزوشه کیفیت کابین خب بسته به جایگاه ماشین در بازار جهانیه فلوئنس یه ماشین اقتصادیه در بازار جهانی احتمالا نویسنده کابینشو با بنز E کلاس مقایسه کرده والا متریال کابینش متریال خوبیه و نکتش اینه به عنوان یه ماشین اقتصادی استهلاکی تو متریالش وجود نداره موتورشم اصلا ضعیف نیست و عملکرد خیلی خوبی داره 143 اسب 195 گشتاور برای یه سدان کامپکت مصرف معقولیم داره میانگین 7 تا 8 تمام ماشینهای رنو نیسان هم هندلینگ خوبی دارن از ایکس تریل و کولئوس و جوک و تلیسمان بگیر تا همین داستر و فلوئنس من خودم دو نفر رو میشناسم یکیشون تیپ دستی یکیشونم تیپ E4 این ماشین رو داره هردو خیلی راضین هم از خود ماشین هم از کم استهلاکی و بی دردسریش

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسین

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      متاسفانه بعضی ژورنالیست ها میان و نظر شخصی خودشون رو داخل مسائلی که قراره حکم عمومی باشه قرار میدن یعنی نقض یکی از مهمترین قوانین دنیای ژورنالیستی هیچوقت اجازه نداریم نظر خودمون رو به دیگران تحمیل کنیم به عنوان یه ژورنالیست چون میدونیم مردم حرف مارو سندمیکنن من به شخصه ندیدم نویسنده های پدال اینکارو بکنن برای همین به پدال رو خیلی قبول دارم چون این اصل تو پدال رعایت میشه ولی خیلی سایتها راحت به خودشون اجازه میدن اینکارو بکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. sunmartin

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    بهترینشون اپتیما بازیبایی خاص است سپس سوناتا و سراتو واقعا کره ای ها نشان دادند که میتونن خودروهایی بسازند که در کنار کیفیت و کمیت زیبایی خاص هم داشته باشند بشخصه سراتو نیو فیس خیلی در این لیست پسندیدم واش قیمتی حول و حوش0 10 ملیون داشت که منطقی تر بود
    چون الان سرات ی سایپا با موتور قویتر 156.5 اسبی و امکانات تقریبا خوب قیمت بشیار مناسب تری دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. کوشا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    حرکت درست اینه که مردم به سمت ماشینایی با قیمت نسبتن عادلانه مثل فلوئنس برن تا این قیمت های رقابتی بیشتر جا بیفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. sunmartin

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    رنو برند محبوبی در ایران نیست قضیه ال نوت هم فرق داره چون هیچ آلترناتیوی (جایگزین مناسبی ) براش نیس در مورد بعدی پلاستیک خشک و ظاهر نامتعارف هم کاملا درسته فلوئونس هیچگاه نتوانست محبوبیت مگان کسب کنه باینکه جایگزینش بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. کیانوش38

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (98 ديدگاه)

    یعنی به جایی رسیدیم الان که کراس اوورها رو شاخص قرار میدیم و به سدان ها هم دیگه میگیم کوتاه قامت؟ دو نقط خط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Hj

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (83 ديدگاه)

    از حضور سوناتا در این ایست میشه نتیجه گرفت ماشین هایی با طراحی های فضایی فقط ۴-۵ سال(نهایتا) جذابیت دارن بعدش عادی یا جلف میشه طراحیشون. کاری که هیوندایی روی محصولات جدید خودش داره انجام میده و اونارو به سمت محافظه کاری میبره.من که بسیار میپسندم این کار هیوندایی رو.و اما بقیه خودرو های لیست از حضور هیبریدی ها بسیار خوشحال هستم چون هم باعث پاکی هوای کلان شهر ها میشن هم گمرک کمتری میگیرم ینی ماشین بهتری رو دارید به قیمت پایین تر(به نسبت مدل بنزینیِ خودش) می خرید.حضور رنو در این لیست هم خیلی خوب هست و پیام های زیادی داره برای نمایندگی های خودروسازی های خارجی که دیگه باید به سمت رقابتی کردن قیمت ها برن وگرنه از قافله عقب میمونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Mahdi

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    پریوس زشت ترین ماشین ای هستش که تا حالا ساخته شده بی نهایت ناهماهنگ و بسیار گران کسی که این همه پول خرج خرید این ماشین میکنه چندان براش اهمیت نداره در صد کیلومتر دو لیتر کمتر بسوزونه یا بیشتر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا