پورشه

پورشه 963 RSP رونمایی شد، هایپرکار لمان برای جاده!

پورشه ۹۶۳ RSP، نسخه خیابانی خودروی مسابقه‌ای LMDh، با کابین لوکس، تجربه‌ای بی‌نظیر از یک ماشین لمانز را برای جاده‌ها به ارمغان می‌آورد.

سال‌ها پیش، تفاوت بین خودروهای خیابانی و مسابقه‌ای لمان چندان مشخص نبود اما تا دهه ۱۹۶۰، مسیر خودروهای خیابانی و پروتوتایپ‌های برتر از هم جدا شد. حالا، خودروهایی که در پیست لمان می‌بینید، بیشتر به ماشین‌های فرمول یک شباهت دارند تا مثلاً یک پورشه ۹۱۱ و به همین دلیل است که پورشه ۹۶۳ RSP این‌قدر قابل‌توجه است. این یک خودروی واقعی ۹۶۳ LMDh است که فقط به اندازه کافی برای استفاده خیابانی رام شده و پلاک‌های فرانسوی دارد. در مسابقه پایانی فصل IMSA سال گذشته، گروهی از افراد پورشه گرد هم آمدند تا درباره چگونگی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد ساخت نسخه خیابانی پورشه ۹۱۷ بحث کنند.

تیم به‌سرعت تشخیص داد که ساخت نسخه‌ای کاملاً منطبق با استانداردهای خیابانی از هایپرکار لمان ۹۶۳ غیرممکن است. چنین خودرویی بیش از حد از الزامات خودروهای خیابانی فاصله دارد و بنابراین پورشه مجبور بود آن را تا حدی تغییر دهد که دیگر قابل‌شناسایی نباشد. در عوض، پورشه تصمیم گرفت یک مدل تک‌ساخت تولید کند که تا حد ممکن به خودروی مسابقه‌ای وفادار بماند و بتواند مجوز ویژه‌ای برای استفاده محدود در جاده‌ها دریافت کند. بدیهی است که پورشه باید با تیم پورشه پنسکه موتوراسپرت همکاری می‌کرد تا این خودرو به واقعیت تبدیل شود و تیم به این نتیجه رسید که راجر پنسکه مالک ایده‌آلی برای این خودرو خواهد بود.

پورشه موتوراسپرت در آلمان یک شاسی جدید برای ۹۶۳ RSP آماده کرد. «جاناتان دیوگید»، مدیرعامل پورشه پنسکه موتوراسپرت، می‌گوید:

تغییرات زیادی در سیستم تعلیق و سایر سیستم‌ها اعمال شده تا خودرو رام‌تر و شبیه‌تر به یک خودروی خیابانی شود، اما همچنان اصالت ۹۶۳ مسابقه‌ای را حفظ کند. علاوه بر این، گروه بازسازی سطح کیفیتی را ارائه کرده که اصلاً با خودروی مسابقه‌ای هم‌خوانی ندارد.

این به این معنا نیست که خودروهای مسابقه‌ای پنسکه کامل نیستند اما سطح پرداخت پانل‌های فیبرکربنی آن‌ها خشن است درحالیکه در اینجا، صنعتگران بدنه فیبرکربنی را صیقل دادند و آن را با همان رنگ نقره‌ای مارتینی ۹۱۷ رنگ‌آمیزی کردند.

کابین نیز با آلکانترا به رنگ قهوه‌ای روشن ۹۱۷ تزئین شده و روی فرمان چرم کار شده است. همچنین تغییراتی هم در بدنه اعمال شده است. قوانین مسابقه‌ای به دریچه‌های بزرگ بالای گلگیرها نیاز دارند تا در صورت چرخش خودرو، از واژگونی جلوگیری کنند. برای RSP، پورشه قطعاتی طراحی کرد که این شکاف‌ها را تا حدی می‌بندد اما همچنان تهویه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین، تیم مجبور بود فضایی برای پلاک‌های جلو و عقب در نظر بگیرد. با وجود این امکانات، این خودرو همچنان یک ۹۶۳ خالص است و از همان پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک سیستم هیبریدی استاندارد موتور الکتریکی از بوش و گیربکس هفت‌سرعته سکوئنشال XTrac بهره می‌برد. باتری یک واحد لیتیوم یونی ۸۰۰ ولتی کوچک از Fortescue Zero است که از زیر به شاسی فیبرکربنی متصل می‌شود.

موتور از V8 تنفس طبیعی هایپرکار پورشه ۹۱۸ اسپایدر گرفته شده که خود توسعه‌یافته از خودروی LMP2 اسپایدر در دهه ۲۰۰۰ بود. حدود ۸۰ درصد قطعات این موتور با پیشرانهٔ ۹۱۸ اسپایدر مشترک است، بنابراین تطبیق آن برای استفاده خیابانی چندان دشوار نبود. با این حال، تنظیم موتور V8 برای کار با بنزین جاده‌ای چالش بزرگی بود. پورشه پنسکه موتوراسپرت همچنین نحوه عملکرد سیستم هیبریدی را اصلاح کرد تا برای رانندگی با سرعت پایین در خیابان نرم‌تر باشد. پورشه قدرت ۹۶۳ RSP را اعلام نکرده اما خودروی مسابقه‌ای حدود ۷۰۰ اسب بخار تولید می‌کند که بسته به تعادل عملکرد بین سیستم هیبریدی و V8 تقسیم می‌شود. ۹۶۳ RSP از همان لاستیک‌های بارانی میشلن استفاده می‌کند که خودروهای مسابقه‌ای در هوای بارانی به کار می‌برند و روی رینگ‌های ۱۸ اینچی OZ قرار دارند.

پورشه ارتفاع از زمین را تا حد ممکن بالا برد و کمک‌فنرها را در نرم‌ترین تنظیمات قرار داد تا خودرو در خیابان قابل‌راندن باشد هرچند احتمالاً کیفیت سواری همچنان کمی سفت خواهد بود. ۹۶۳ RSP حتی راهنما و بوق هم دارد. روشن کردن ۹۶۳ اما کمی پیچیده است و نیاز به لپ‌تاپ و کمک تیم مسابقه‌ای دارد که نحوه کار خودرو را بداند؛ بنابراین، پنسکه باید کمی برنامه‌ریزی کند اگر بخواهد از خودرو استفاده کند، هرچند پورشه اشاره می‌کند که او صاحب یک پیست مسابقه و یک تیم مسابقه‌ای است، پس استفاده از ۹۶۳ RSP چندان دشوار نخواهد بود. پورشه از مقامات فرانسوی مجوز ویژه‌ای برای رانندگی با این خودرو در جاده‌های اطراف لمان دریافت کرد و پلاک‌هایی که روی آن نصب شده برای آزمایش پروتوتایپ‌های خودروسازان است.

پنسکه باید کمی صبر کند تا خودرو را به خانه ببرد زیرا این خودرو در لمانز به نمایش درمی‌آید و سپس به موزه پورشه منتقل می‌شود. ماه آینده، پورشه قصد دارد آن را به فستیوال سرعت گودوود ببرد تا در مسابقه تپه‌نوردی شرکت کند. سپس، خودرو در ماه آگوست برای هفته اتومبیل مونتری در کالیفرنیا و تحویل نهایی به پنسکه آماده خواهد شد.

در حال حاضر، پورشه برنامه خاصی برای ساخت نسخه خیابانی دیگری از ۹۶۳ ندارد اما ممکن است در آینده چنین اتفاقی رخ دهد. اورس کوراتله، رئیس پروژه LMDh پورشه، می‌گوید:

البته ما دقیقاً همین خودرو را دوباره نمی‌سازیم چون این پروژه ماهیت خاصی دارد اما همان‌طور که گفتم، هرگز نگو هرگز. ما در پورشه عاشق فروش خودرو هستیم و اگر فرصتی برای تکرار این کار در آینده وجود داشته باشد، چرا که نه؟ اما در حال حاضر، برنامه‌ای وجود ندارد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. O

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    خیلی باحاله🔥 ولی دوست داشتم قیافش بیشتر شبیه نسخه مسابقه ای میموند با اون دریچه هاش ولی چه کنیم که قوانین نمیزارن

    موافقم 41
    مخالفم 3
  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (610 ديدگاه)

    زیباترین ماشینهای لمانز به ترتیب و بدون در نظر گرفتن تعصب اینها رو می‌دونم.اول که بی چون و چرا پژو هستش.دوم آکورا البته انگار آکورا و آلپین تو همه مسابقات استقامت نیستن پس آلپین با آکورا شریک دوم.سومین رو میدم به کدیلاک چهارم فراری پنجم لامبورگینی پورشه بیمر تویوتا هم که خیلی زشتن مخصوصا پورشه و بیمر.

    موافقم 9
    مخالفم 34
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6571 ديدگاه)

      پژو واقعا خوشگله مقصوصا اینکه چراغ هاش پس زمینه سیاه دارن انگار هیولا دهنشو باز کرده.

      فراری و کادیلاک شبیه همن به نظرم؟

      لامصب اسم کادیلاک نمی‌ذاره به بقیه نگاه کنم ولی پژو خیلی خوبه و لامبو هم اوکیه به نظرم.

      موافقم 13
      مخالفم 13
  3. Mr. gt c

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (498 ديدگاه)

    خوبه ظاهرش سنت شکنی کرده ب عنوان ی هایپر کار جاده هنوز خیلی مسابقه ای هست ، کاریزما نداره ولی متاسفانه

    موافقم 13
    مخالفم 6
  4. علی کریمی

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هر دوتاشون خیلی زشتن.

    موافقم 5
    مخالفم 28
    1. elijah2001

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (184 ديدگاه)

      از ماشین تو قشنگ ترن

      موافقم 17
      مخالفم 9
      1. شهاب

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (15 ديدگاه)

        تازه اگه داشته باشه

        موافقم 20
        مخالفم 2
        1. دانیال

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (74 ديدگاه)

          ناموسا قشنگ نیستن

          موافقم 2
          مخالفم 8
        2. elijah2001

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (184 ديدگاه)

          😅😅😅 بنازم کاربرای خوب پدال

          موافقم 4
          مخالفم 1
        3. elijah2001

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (184 ديدگاه)

          (شهراب رو میگم)

      2. B

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1079 ديدگاه)

        یعنی نباید از پراید و سمند و ۴۰۵ قشنگ تر باشن؟

  5. amir-mr

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (458 ديدگاه)

    خدای من فوق‌العادس اونم با موتور V8. میراث پورشه مهندسی ناب آلمانی‌.

    موافقم 21
    مخالفم 8
    1. سوشیانت

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (279 ديدگاه)

      خیلی جالبه که از علی ایراد میگیرین که هی میگه ماشالله ولی خودتون هم هزار بار این جمله مهندسی ناب آلمانی رو گفتین

      موافقم 4
      مخالفم 5
      1. amir-mr

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (458 ديدگاه)

        کلا من ده بار این جمله رو نگفتم.
        بعدش،من زیر هر پستی که میرسه ترول بازی در نمیارم،و مثل اون علی آقا به دیگران توهین نمیکنم.

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. elijah2001

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (184 ديدگاه)

          علی نوا تو یکی از کامنتاش گفته بود ماشاالله گفتن به جی ام عزیز از واجبات هست!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. سوشیانت

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (279 ديدگاه)

          شما ده بار نگفتی اما مجموع این جور کامنت های شما ها به بیش از ده بیست بار میرسه

          موافقم 1
          مخالفم 4
        3. elijah2001

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (184 ديدگاه)

          من خودم خیلی آلمان و آمریکا رو دوست دارم ولی علی نوا دیگه شورشو در آورده
          کاری ندارم که بگه
          ماشاالله گفتن به جی ام عزیز از واجباته یا سایپا عزیز
          ماشاالله گفتن به هیچ چیز تو این دنیا از واجبات نیست

      2. amir-mr

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (458 ديدگاه)

        من بابت ناراحتی شما عذر میخوام

  6. Taha Ayoobi

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6571 ديدگاه)

    ایول

    موافقم 14
    مخالفم 6
  7. amirboss

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    بغیر از جذابیت های فنی، تجهیز یه خودرو لمانز برای خیابون به نظر من یه کار احمقانه ست.
    خودرویی با نقاط کور فراوان، سواری بشدت خشک و تنها با یک سرنشین اصلا به درد خیابون نمیخوره.

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. Lyting

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (250 ديدگاه)

      هیچ جوره شبیه نیستند

      موافقم 1
      مخالفم 3
    2. صامورایی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (307 ديدگاه)

      قرار نیست انقد پیچیده باشه،، با این ماشین که نمیخوای تو ترافیک بمونی و ساعات شلوغی رانندگی کنی که نگران نقاط کور و سواری خشک باشی،، این برای یه بچه پولداره که یه خیابون خلوت رو پول میده یه ساعت میبنده برای خودش گاز میده و تمام،،این فقط اسباب بازی بچه پولداراست،،کمپانی خوشحاله که فروخته رفته،،مشتری هم خوشحاله که خریده،،سالی کلا ۵۰ کیلومتر کار میکنه و بقیه عمر در گاراژ استراحت میکنه بعدشم تحویل خریدار بعدی،،
      تفاوت، هیجان و لذت راندن چنین خودرویی انقدری هست که میشه به تمام چیزایی که گفتی حتی فکر هم نکرد،،تو کامنتت گفتی تک سرنشین بودن بدرد خیابون نمیخوره اینا چطور بهم مرتبطن،،کسی تو همچین ماشینی که از لمان میاد انتظار نفر دوم نداره که،،نفر اول خودتی نفر دوم انجینه نفرات سوم و غیره هم همون مهندسانی که لپتاپ به دست منتظرن بیای و ستینگ رو جوری تغییر بدن که مطابق میل همایونی باشه بیشتر حالشو ببری،،همون حکایت تا پول داری رفیقتم،،برای ما معمولیا نیست،،شما رو نمیدونم اما امثال من سهممون دانلود عکسه،، خیلی بخوایم حال کنیم جوری گاز میدیم که پتو پاره نشه

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. elijah2001

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (184 ديدگاه)

        پتو؟

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. amirboss

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1123 ديدگاه)

        طرف ماشین ۱۳میلیاردی روبان می‌بنده کادو میده زنش میگه پز نیست سبک زندگیمه!!!!
        به قول شما تنها چیزی که از این ابر خودرو ها به ما میرسه نهایت دانلود عکس و بعضا تصوراتمون تو ناخودآگاه ذهنمونه.

        1. ! i M α η δ υ α R

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2630 ديدگاه)

          امیر جان همه ما آدمها در هر کجای این کره زمین ، از پیشینه روستایی و اهل ده بودن برخورداریم …

          شهروندی کمتر از 400 ساله که مد شده …

          در حالی که قدمت بشر روی کره زمین بیش از 14 هزار ساله …

          هیچ روستایی زاده ایی هم توی لایف استایل اجدادش ، کادوی روبان زده 13 میلیاردی دادن / گرفتن نبوده …

          خان و خوانینی هم که توی هر منطقه جغرافیایی ، با زد و بندهای سیاسی مرزهای ثروت و نفوذ رو جابجا می کردن ، آداب اجتماعی دارندگی و برازندگی رو پیش چشم رعیت ، رعایت می کردن …

          غیر مستقیم فرهنگ سازی ، اتفاق میفتاد …

          از وقتی اصل و نسب ها از بین رفت ، همه چیز شد اینستا و شوآف و …

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. amirboss

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (1123 ديدگاه)

          “هیچ روستایی زاده ایی هم توی لایف استایل اجدادش ، کادوی روبان زده 13 میلیاردی دادن / گرفتن نبوده …”

          برادر هست که میگم
          مجری برنامه پانتولیگ رو که میشناسی و نیاز به بردن اسمش نیست.
          البته من اصلا بخیل نیستم و فقط اشاره ای داشتم به فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه.
          ایشان یه دستگاه لندرور دیفندر اکتا مشکی رنگ 150 هزار دلاری رو کادو کردن دادن خدمت همسر عزیز که اتفاقا با موج از اعتراضات کاربران شبکه های مجازی روبه رو شد و …..
          بلاخره سبک زندگی هر شخص به شرایط زندگی که داره مرتبط هست.
          بحث روستایی و شهری بودن هم حق کاملا با شماست.

        3. ! i M α η δ υ α R

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2630 ديدگاه)

          منظورم این بود ، هیچ روستایی زاده اصیل و با فرهنگی ، این کار رو نمیکنه ، و گرنه نوکیسه های تازه به دوران رسیده مثل اون بابا ، که چرا ، به قول تو هستن و زیاد هم هستن و این کارها رو هم توی بوغ و کرنا میکنند …

  8. hosen

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1032 ديدگاه)

    اون پورشه ۹۱۷ قدیمی چقدر خوشگل‌تره

    موافقم 7
    مخالفم 4
  9. elijah2001

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    بنظرم پژو لمانز رو با 9X8 می‌بره
    فقط یه نظر معمولی بود همین

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. M power

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (619 ديدگاه)

    بنظرم ماشینه پیست واس همونجا خوبه
    ماشینه خیابونی هم واس خیابون

    موافقم 1
    مخالفم 4
  11. شهاب

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    تک ساخته؟

  12. Cadillac-V

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (491 ديدگاه)

    یعنی چی من فک میکردم رقیب فراری و مک‌لارن میشه اینکه یه نمونه تک ساخته تهشم می‌ره موزه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1819 ديدگاه)

    فکر میکردم قراره یه جورایی جانشین ۹۱۸ باشه نه تک ساخت

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. Suge knight

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (67 ديدگاه)

    اگه بخوایم صادق باشیم ۹۶۳ از لحاظ طراحی و مهندسی به اندازه ۹۱۹ خوب نی و تو لمان قافیه رو به فراری باخت

  15. ماشین باز

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    پورشه ناموس مهندسیه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  16. همایون

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    به نظرتون مالکش ده میلیون بیشتر بابتش پرداخت کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا