آلفا رومئوجگوار

چگونه فروش آلفارومئو در اروپا از جگوار سبقت گرفت؟

طی سال جاری در آمارهای فروش، جای برندهای آلفارومئو و جگوار عوض شده است و در این مطلب می‌خواهیم ببینیم این اتفاق چرا رخ داده و چقدر اهمیت دارد. فروش آلفارومئو تا پایان ماه جولای ۲۰۲۲ در اروپا با ۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۶,۱۴۵ دستگاه رسیده درحالی‌که جگوار در این مدت با کاهش فروش چشمگیر ۴۱ درصدی مواجه شده و تنها ۱۵,۴۴۹ دستگاه خودرو فروخته است. این آمارها تغییر بزرگی را برای هردوی این برندهای لوکس نشان می‌دهند. از یک سو، آلفارومئو پس از سال‌ها غفلت در سرمایه‌گذاری، هم‌اکنون در حال سود بردن از استراتژی منسجم مالک جدید خود یعنی گروه استلانتیس است.

این غفلت باعث شده بود آلفا سال‌ها در قعر جدول آمار فروش اروپا قرار گیرد و حالا همین افزایش‌های جزئی فروش هم برای طرفداران این برند دوست‌داشتنی ایتالیایی دلگرم‌کننده است. از سوی دیگر اما طرفداران جگوار از کاهش فروش چشمگیر برند موردعلاقهٔ خود آزرده‌خاطر خواهند شد. این افراد باید منتظر باشند تا دوران تولد مجدد جگوار در سال ۲۰۲۵ آغاز شود زیرا تا آن زمان این شرکت هیچ مدل جدیدی به سبد محصولات خود اضافه نخواهد کرد. افزایش فروش آلفارومئو اما تا حدودی به خاطر عرضهٔ کراس‌اوور جدید توناله است که از ماه ژوئن راهی بازار اروپا شده و رقیبی برای جگوار E-Pace محسوب می‌شود.

بااین‌حال، کراس‌اوور بزرگ‌تر استلویو با فروش ۱۰,۱۶۱ دستگاه همچنان پرفروش‌ترین محصول آلفارومئو در بازار اروپا محسوب می‌شود. این خودرو افزایش فروش جزئی ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و بالاتر از سدان جولیا قرار گرفته است. دراین‌بین، وقتی به این موضوع توجه می‌کنیم که جگوار با شش محصول یعنی دو برابر تعداد محصولات آلفارومئو فروش کمتری داشته، این برند بریتانیایی بیشتر تحقیر می‌شود. پرفروش‌ترین محصول جگوار کراس‌اوور E-Pace است که تا پایان جولای، فروش آن در سراسر اروپا با کاهش ۳۸ درصدی به تنها ۵,۷۶۰ دستگاه رسیده است. بااین‌حال، کراس‌اوور الکتریکی I-Pace تا حدودی توانسته جلوی کاهش فروش بیشتر جگوار را بگیرد زیرا این خودرو در مدت مذکور، ۴,۱۹۳ دستگاه فروخته که مشابه سال قبل است و در رتبهٔ دومین محصول پرفروش جگوار قرار گرفته است.

یکی از دلایل کاهش فروش جگوار اما کمبود منابع و قطعات است زیرا به خاطر این مشکل، تولید سدان‌های XE و XF برای مدتی در کارخانهٔ این شرکت در بریتانیا متوقف شده بود. به همین دلیل، در طول هفت ماه، از XE تنها ۴۴۸ دستگاه و از XF فقط ۳۸۲ دستگاه در کل اروپا فروخته شده است. در این رابطه، مدیر مالی جگوار-لندروور در ماه جولای به سرمایه‌گذاران گفت که تمرکز JLR روی مدل‌های با حاشیهٔ سود بیشتر بوده است. او گفت:

کاملاً واضح است که در ابتدا باید بتوانیم به کل نیاز بازار به رنجروور، رنجروور اسپرت، دیفندر، ولار و اووک پاسخ دهیم و سپس سراغ تحریک تقاضا در مدل‌های با حاشیهٔ سود کمتر مثل کراس‌اوورهای کوچک‌تر و سدان‌های جگوار برویم

البته جگوار در حال تغییر استراتژی خود است که از سال ۲۰۱۵ شروع می‌شود و از این محصولات با حاشیهٔ سود پایین به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. با این کار، قیمت محصولات جگوار بسیار نسبت به مدل‌های کنونی بیشتر خواهد شد. با توجه به اظهارات مقامات این شرکت بریتانیایی، در دوران جدید جگوار، آلفارومئو حداقل از نظر قیمت و تصویر برند هرگز در حد آن نخواهد بود و مقایسه‌های آمار فروش مثل این کاملاً بی‌معنی خواهد شد. به گفتهٔ رئیس طراحی JLR، محصولات الکتریکی آیندهٔ جگوار که روی پلت‌فرم پانترا ساخته می‌شوند، رقیبی برای بنتلی و پورشه خواهند بود و بیشتر روی حاشیهٔ سود تمرکز خواهند داشت تا تیراژ تولید.

از سوی دیگر، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس نیز گفته است که آلفارومئو دوباره به سودآوری رسیده و حاشیهٔ سود هر دستگاه از محصولات آن دقیقاً همان چیزی است که از یک برند لوکس انتظار می‌رود. استلانتیس همچنین قصد دارد آلفا را به برندی جهانی تبدیل کند درحالی‌که جگوار هم‌اکنون اسماً در تمام بازارهای بزرگ خودروهای لوکس حضور دارد. درهرحال، آمار فروش هردوی این برندها در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ در اروپا در مقایسه با مرسدس بنز با ۴۱۹,۵۵۳ دستگاه، ب‌ام‌و با ۴۱۲,۴۱۶ دستگاه و آئودی با ۳۸۶,۵۱۵ دستگاه، بسیار ناچیز است و حتی تسلا هم با فروش ۹۰ هزار دستگاهی با اختلاف زیادی از آن‌ها جلوتر است یعنی برندی که تا دو سال پیش کسی فکر نمی‌کرد بتواند حتی به برندهای لوکس اروپایی نزدیک شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. miladzm

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    «حتی تسلا هم با فروش ۹۰ هزار دستگاهی با اختلاف زیادی از آن‌ها جلوتر است یعنی برندی که تا دو سال پیش کسی فکر نمی‌کرد بتواند حتی به برندهای لوکس اروپایی نزدیک شود »
    با اومدن bz4x فروش تسلا بدجوری کاهش داشته .
    اصلا تا مرز ورشکستگی رفته .
    اصلا فکر نمیکردم این محصول انقد رو معادلات جهانی بازار الکتریکی ها تاثیر بزاره .
    کاش تویوتا کمی ملایم تر به بازار الکتریکی وارد میشد تا چنین شوک عظیمی به آمار فروش تسلا و باقی بزرگان وارد نمیشد .

    موافقم 19
    مخالفم 42
    1. Alan.r

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      انقد از فروش وپیشرفت ژاپنی ها فشار می‌خورن که تو هر پست با ربط و بی ربطی هیت می‌کنن

      موافقم 21
      مخالفم 6
    2. phonix

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      حالا تو چرا ناراحتی؟

      موافقم 12
      مخالفم 0
    3. RezaRs

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      میشه تو همه پستا بحث کره ژاپنی نکنی؟

      موافقم 26
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۱۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (3503 ديدگاه)

        جوری که پدال از این کاربر حمایت میکنه حق هم داره زیر هر پست به همه توهین کنه بحث را بندازه بعد ما چیزی به این بنده خدا میگیم پدال سریع کامنت هاب ما رو حذف میکنه کامنتهای این بنده خدا رو باقی میزاره ظاهرا پدال بدش نمیاد از این کاربر که بحث راه بندازه حداقل مغرضانه عمل نکن پدال بارها شده ایشون توهین کرده ما ریپلای کردیم کامنت ایشون رو باقی میزاری بقیه رو حذف میکنی.

        موافقم 26
        مخالفم 0
  2. علی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (836 ديدگاه)

    درود بر آلفارومءو اصیل و زیبا ، یکی از بهترین های صنعت خودرو

    موافقم 38
    مخالفم 9
    1. ehsan.fa

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1898 ديدگاه)

      قطعا یکی از بهترین ها نیست ، اصلا سابقه خوبی تو دوام نداره

      موافقم 7
      مخالفم 19
  3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    فقط یه چلنجر تو سه ماه اندازه کل تاریخ آلفا اونم فقط تو آمریکا فردش داشته.اینه که میگم سرمایه گذاری اشتباه بوده.

    موافقم 7
    مخالفم 14
    1. AHMADREZA

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (877 ديدگاه)

      چلنجر به غیر از آمریکا توی جای دیگه خواهان چندانی نداره
      مصرف سوخت بالا پلتفرم فسیل شده در کنار کیفیت پایین ادوات پلاستیکی

      منم عاشق چلنجرم اما هر چیزی جایی داره
      آلفارومئو توی اروپا خوب شده دوج توی آمریکا
      هر دوشون دوش داشتنی هستن

      موافقم 16
      مخالفم 8
    2. Muty

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      اگه از این دیدگاه بخواهیم نگاه کنیم
      کل فروش چلنجر اندازه فروش یکسال ایرانخودرو و سایپا هم نیست! 😂
      پس چلنجر بده
      و ایرانخودرو خوب ؟
      ( هر سنی داری، لااقل چند ساله تو پدال هستی! هنوز رشد نکردی که این تفکرات بچگانه را کنار بزاری؟؟ )

      موافقم 20
      مخالفم 4
  4. کرگدن باواریا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (585 ديدگاه)

    جگوار یه چیز دیگس.. ای کاش مدل xj حذف نمیشد!

    موافقم 17
    مخالفم 4
  5. phonix

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    به نظرم جگوار برند بهتری هست الان هم در کابین و هم در فنی دلیل این عدم استقبال شاید در بازار یابی باشه
    چون شنیدهع بودم ماشین برقیشون رو تو بغداد معرفی کردن بجای امریکا و اروپا و حتی کشور های پولدار حاشیه خلیج فارس
    اما خوب ایتالیایی ها هم دارن برمیگردن و پر قدرت ظاهر شدن

    موافقم 7
    مخالفم 7
  6. Erfan

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    خب جگوار آخه به نظر من چند پله طراحی زیبا ترین داره واقعا نمیشه فاز خریداران رو درک کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا