بی ام و

بی ام و i16، پروژه‌ای محرمانه برای جانشین i8 که لحظه آخر لغو شد

ب‌ام‌و i16 قرار بود با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی چهار سیلندر با حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت، جایگزین i8 شود اما به دلیل شیوع کرونا این پروژه لغو شد.

هرچند ب‌ام‌و M نهایتاً شاسی‌بلند بزرگ و بحث‌برانگیز XM را به‌عنوان پرچم‌دار خود انتخاب کرد اما چند سال پیش قرار بود یک سوپراسپرت جذاب این پرچم را بالا ببرد. این خودرو که به‌عنوان جانشین i8 شناخته می‌شد، i16 نام داشت و حالا توسط رئیس طراحی ب‌ام‌و «دوماگوج دوکک» در رسانه‌های اجتماعی رونمایی شده است. درحالی‌که این خودرو به خط تولید نزدیک شده بود اما نهایتاً پروژه به حالت تعلیق درآمد که دلیل آن احتمالاً شیوع بیماری کرونا بوده است. با توجه به رندرهایی که دوکک از I16 منتشر کرده است، ظاهر این سوپراسپرت شبیه ترکیبی از تناسبات i8 با عناصر برگرفته از کانسپت ویژن M سال ۲۰۱۹ به نظر می‌رسد.

درحالی‌که تعدیل طراحی کانسپت‌ها اتفاق خوشایندی نیست اما این کار جذابیت i16 را نسبت به کانسپت ویژن M افزایش داده است. به‌طورکلی، I16 به‌عنوان تفسیر مدرنی از ب‌ام‌و M1 کلاسیک در نظر گرفته شده و قرار بود پرچم‌دار و ویترین توانایی‌های سازندهٔ باواریایی باشد. در جلوی خودرو چراغ‌های چندضلعی تهاجمی نمای چشمگیری را ایجاد کرده و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل برجسته هم با ورودی‌های هوا احاطه شده است. به نظر می‌رسد اتاق و درهای پروانه‌ای این سوپراسپرت از i8 گرفته شده باشد اما پشت پنجره‌های i16 ورودی هوای بزرگی دیده می‌شود که در i8 وجود نداشت. طراحی عقب سوپراسپرت جدید ب‌ام‌و هم با چراغ‌های باریک، لوگوهای ب‌ام‌و در گوشه‌ها مشابه M1 و کاور سه‌بخشی پیشرانه، با الهام از کانسپت M ویژن شکل گرفته است.

به گفتهٔ دوکک، توسعهٔ این ماشین در کمتر از ۱۲ ماه صورت گرفته که شامل نمای بیرونی و داخلی می‌شود. چنین سرعتی در پیشرفت پروژه به لطف استفاده از همان شاسی مونوکوک کربنی i8 حاصل شده که در تناسبات کلی خودرو هم مشهود است. طراح ب‌ام‌و حرفی در مورد پیشرانهٔ این خودرو نزده است اما طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، قرار بود در I16 مثل i8 از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی استفاده شود اما این سیستم بهبودهای بزرگی را در قدرت و برد تمام الکتریکی تجربه می‌کرد.

کانسپت ویژن M

طبق شایعات، قوای محرکهٔ این سوپراسپرت از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو به همراه موتورهای الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت. همچنین برد تمام الکتریکی خودرو هم بیش از صد کیلومتر گزارش شده بود. درنهایت اما i8 در سال ۲۰۲۰ بدون معرفی جایگزین از روی خط تولید کنار رفت زیرا ب‌ام‌و تصمیم به لغو پروژهٔ I16 گرفت. به گفتهٔ دوکک، شیوع کرونا در لغو این پروژه نقش داشته است:

درحالی‌که ما فشار می‌آوردیم، جهان در سال ۲۰۲۰ تغییر کرد و متأسفانه باید کار روی این پروژه متوقف می‌شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. P

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (285 ديدگاه)

    نمای جلوی جذاب اما نمای عقبش مخصوصا تو عکس اخری اصلا جالب به نظر نمیرسه

    موافقم 11
    مخالفم 45
  2. Can

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از xm خیلی بهتر میشد اما بازم اونی که باید میشد نیست . هنوزم نمیتونه جایگزین M1 باشه .

    موافقم 33
    مخالفم 4
  3. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3380 ديدگاه)

    I8 خدابیامرز از این بروزتر بود برای شادی روحش صلواطت بفرستید 💔😭😭😭😭

    موافقم 36
    مخالفم 6
  4. محمد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    چه l16 چه ویژن M هردو خفن هستن ولی طراحی i8 یه چیز دیگست

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. محمدهادی

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      ولی بلاخاره یروزی بیمر یک کوپه ی موتور وسط همه فن حریف میده بیرون
      حسم میگه اونروز خیلی به این روزها نزدیکه

      موافقم 10
      مخالفم 12
  5. Taha Ayoobi

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1329 ديدگاه)

    جالب نسبت اصلا

    موافقم 6
    مخالفم 16
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    اصلا زیبایی i8 رو نداره

    موافقم 15
    مخالفم 3
  7. Siyavash

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (670 ديدگاه)

    افسوس…

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. Soroush

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    I8نقطه اوج طراحی ب ام و بود و جایگزین کردنش واقعا کار سختیه. این مدل هم نمیتونست جانشین شایسته ای برای i8باشه ولی به هرحال ترجیح میدادم این مدل تولید باشه تا xm

    موافقم 15
    مخالفم 5
  9. JaMsHiD

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1014 ديدگاه)

    Classic for ever

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. BMW

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1238 ديدگاه)

    قشنگ جلوش جالا شاید عقبش جالب نباشه ولی خوب باحاله🥲👍

    موافقم 2
    مخالفم 2
  11. Piero Ferrari

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    حیف شد!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. Siyavash

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (670 ديدگاه)

    جلوش خیلی شبیه مازراتی هست…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. Sam

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعاً i8 میتونست یه هایپرکار باشه
    طراحی جذابی که فک نکنم دوباره تکرار بشه
    ای کاش bmw برگرده به طراحی های قبل سال 2018

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. M power

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (115 ديدگاه)

    یک دقیقه سکوت

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا