بی ام و

نسل جدید سری ۷، نخستین خودروی بی ام و که به سیستم خودران سطح ۳ مجهز خواهد بود

بی‌ام‌و به همراه نسل بعدی سدان سری ۷ و نخستین نسل سدان برقی i7، از نخستین فناوری رانندگی خودران رونمایی خواهد کرد. بی‌ام‌و جزو معدود خودروسازانی است که هم‌اکنون به این فناوری رسیده و آن را در بازار عرضه می‌کنند. اگر با سطح‌های  گوناگون رانندگی خودران آشنایی ندارید باید بگوییم که این فناوری درصورت روشن بودن و وجود شرایط مناسب، می‌تواند به‌تنهایی کنترل خودرو را بدون دخالت راننده در دست بگیرد. با وجود اینکه هنوز شاید برخی از بازارها استفاده از این فناوری را مجاز نکرده باشند، بی‌ام‌و اعلام کرده است که از آن در نسل بعدی سدان لوکس سری ۷ استفاده خواهد کرد.

شاید از خود بپرسید فرق میان سیستم خودران سطح ۲ کنونی و سطح ۳ آینده چیست؟! سطح ۳ از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به تجهیزات قوی‌تر متصل است که در ادامه کمی درباره آن توضیح خواهیم داد. درکنار فناوری برتر، اگر شرایط موردنیاز فراهم باشند، سیستم خودران سطح ۳ قادر به کنترل خودرو بدون کمک راننده است. حال بسیاری می‌پرسند که بی‌ام‌و چطور به این فناوری رسیده است؟! به‌طور خلاصه باید بگوییم: حسگرها، دوربین‌های باکیفیت و LiDAR.

سری ۷، مجهز به کوچک‌ترین LiDAR

موسس تسلا و اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک، که هم‌اکنون درحال تست و آزمایش حسگرهای رادارگونه LiDAR خود است، آن را به‌عنوان یک فناوری جذاب توصیف می‌کند. شرکت بی‌ام‌و در این زمینه با «اینوویز» همکاری کرده بوده و حال، این حسگر را درون جلوپنجره سری ۷، جاسازی کرده است. این سیستم می‌تواند مسیر پیشروی راننده را تا شعاع ۲۵۰ متر موردوارسی قرار دهد. این فناوری برای نخستین‌بار در سطوح مختلف به رزولوشن افقی مجهز شده است تا بتواند موانع پیش رو و اجسامی را که خودرو می‌تواند از زیر آن عبور کند شناسایی کند.

نسل جدید سری ۷ به یک دوربین روی شیشه جلوی خود نیز مجهز می‌شود که وظیفه آن، جستجو به دنبال خودروها و عابران پیاده است. سازنده ادعا می‌کند که این نخستین‌بار است که از یک دوربین ۸ MPix در صنعت خودرو استفاده می‌شود. بی‌ام‌و به اینجا بسنده نکرده و یک دوربین دیگر را نیز درون جلوپنجره بزرگ نسل جدید قرار داده است. این شرکت می‌گوید که به لطف دوربین ۸ مگاپیکسلی توانسته شمار دوربین‌های موردنیاز در جلوی خودرو را کاهش داده و تعداد نقاط قابل‌اندازه‌گیری را افزایش دهد.

بی‌ام‌و برای رسیدن به سیستم خودران سطح ۳، درکنار استفاده از LiDAR و دوربین‌ها، از ۶ حسگر فوق سریع در جلو و عقب خودرو استفاده کرده است. درکنار این ۶ حسگر می‌توان به دوربین عقب، دو حسگر راداری کوتاه‌برد در عقب و ۲ دوربین روی آینه‌های بغل نیز اشاره کرد. بی‌ام‌و سری ۷ روی‌هم‌رفته در ۳۰ نقطه مختلف به حسگر و دوربین مجهز شده است.

فناوری خودران سطح ۳ در همه بازارها مجاز نخواهد بود

بی‌ام‌و استفاده از رانندگی خودران سطح ۳ را به استفاده در بزرگراه‌ها، حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و تنها تحت ترافیک سبک کرده محدود کرده است. سازنده معتقد است که به‌این‌صورت، سری ۷ می‌تواند از باقی خودروها سبقت گرفته و کارهای خسته‌کننده را خودش انجام دهد. این شرکت می‌گوید که رانندگان می‌توانند در این مدت به خواندن کتاب، فرستادن ایمیل، سرگرمی‌کردن خود یا استراحت بپردازند. امکان انجام هیچ از این کارها در خودروهای مجهز به سیستم خودران سطح ۲ و پایین‌تر که هم‌اکنون توسط برندهایی چون تسلا، مرسدس‌بنز، آئودی و خود بی‌ام‌و وجود ندارد.

گفتنی است که تجهیز سری ۷ به سیستم خودران سطح ۳ تنها به‌واسطه استفاده از LiDAR و چند حسگر دیگر ممکن نشده است؛ برای ایجاد امکان استفاده از این فناوری، می‌بایست واحد پردازش بسیار قوی وجود داشته باشد تا براساس هر اتفاق تازه، میلیون‌ها رویداد محتمل را وارسی کند. هم‌اکنون بی‌ام‌و در مرکز داده‌های خود درحال بررسی این حالت‌های مختلف است.

بی‌ام‌و پس از رونمایی از مدل‌های سری ۷ و i7، درکنار آئودی یکی از دو برندی خواهد بود که در دنیای واقعی از سیستم خودران سطح ۳ استفاده می‌کند؛ هرچند که آئودی از استفاده از این سطح از سیستم خودران صرف‌نظر کرده و هدف خود را بهره‌وری و تجهیز خودروهایش به سیستم سطح ۴ قرار داده است. درنهایت می‌بینیم این بی‌ام‌و در استفاده از سیستم خودران سطح ۳ تک‌بازار است. شرکت‌هایی چون کادیلاک و تسلا هم‌اکنون خودروهایشان را به بهترین نوع سرویس اتوپایلوت (Auto Pilot) مجهز کرده‌اند که درحقیقت سیستم خودران ۲ پلاس محسوب می‌گردد؛ یعنی امکانات این سیستم‌ها کمی بیشتر از سیستم سطح ۲ بوده ولی هنوز تا رسیدن به فناوری سطح ۳ فاصله دارد.

متاسفانه بسیاری از کشورها، فاقد پیش‌نیازهای لازم برای دادن مجوز به سیستم خودران بی‌ام‌و هستند. با وجود اینکه کشورهایی چون آلمان درحال کار برروی قانونی‌سازی سیستم خودران سطح ۳ هستند، کشورهای دیگری چون نگلستان و آمریکا هنوز فاصله زیادی تا عادی‌سازی این فناوری‌ها دارند. همه این‌ها به این نتیجه ختم می‌شوند که اگر اهل آمریکا باشید و یک بی‌ام‌و سری ۷ یا i7 خریداری کنید، می‌توانید با خودروتان بدون دخالت دست و تحت شرایط معینی سفر کنید اما اجازه این کار را ندارید.

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3042 ديدگاه)

    تو عکس اول حتی داخل اون اعماق تاریکی این جلوپنجره جدید و بزرگ و بدقواره بی ام و داره خودنمایی میکنه🤦🤦🤦

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۶
  2. احمدرضا

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    استفاده محدود به بزرگراه ها با حداکثر سرعت ۶۰ ؟ یه دفعه بگو استفاده نکنید

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۱
    1. محمد

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (46 ديدگاه)

      تسلا هنوز سطح ۳ را عرضه نکرده، سرعت‌های بالا در اتوبان که از قبل هم (۱۰ سال پیش) با رادار‌های معمولی در ماشین‌های کره‌ای هم موجود بود.
      سطح خودران که بالا می‌رود سرعت‌های کم و درون شهری، شروع حرکت و توقف کامل و غیره اضافه می‌شوند.
      اینکه در سطح ۳ سرعت ۶۰ ذکر شده به این معنی نیست که سرعت بیشتر در اتوبان را نمی‌تواند پوشش دهد بلکه سرعت بالا در اتوبان اتفاقا مربوط به سطوح پایین‌تر سیستم خودران هستند.

      موافقم ۵
      مخالفم ۷
  3. مهدی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    تو تاریکی هم مشخصه رخ ماشین اسهال خونی منجر به مرگه

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۲
  4. Amard

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (395 ديدگاه)

    خیلی اوضاع خیته این چیه اخه جلوپنجره خوکی البته شبیه یه چیز دیگه هم هست که نمیشه اشاره کرد خداییش مرسدس بنز خیلی انعطاف نشون میده تو طراحی اینا گیر دادن به این جلو پنجره چقدر درگیر کلشه ها هستن سبک طراحی عوض کنید بجای چراغ ها این جلو پنجره عوض کنید یه چندتا طراح خلاق بیارید

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۰
    1. مهدی

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1076 ديدگاه)

      اتفاقا جلوپنجره نمادین بی ام و حالتی هست که بینهایت طرح و فرم میشه از توش درآورد اما مشکل ذهن بیمار تیم طراحیه البته باز هم خودشون میدونن شاید همچین سبک طراحی تو اروپا مشتری بیشتری داشته باشه اما نظر شخصیم اینه که اسهالی بیش نیست

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. حسین

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    البته هستش،به عکس اول زیاد توجه نکرده بودم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا