بوگاتی

بزرگداشت قهرمانی بوگاتی تایپ 13 در لا توربی 1922 با شیرون پوراسپرت

در سال ۱۹۲۲ و اندکی پس از پایان جنگ جهانی اول دوباره مسابقات تپه نوردی لا توربی برگزار شد. مسیر ۶.۳ کیلومتری این مسابقه پوشش شنی و سنگی داشت و حتی دست‌اندازهای زیادی نیز در آن به چشم می‌خورد. بخش سربالایی این مسابقه نیز حدود ۴۵۰ متر طول داشت. ژان مابیل به دنبال پیروزی در لا توربی بود و دقیقاً می‌دانست که با کدام خودرو به این مهم دست یابد: بوگاتی تایپ ۱۳. این رویداد اولین بار در هفته سرعت ۱۸۹۷ برگزار شد یعنی زمانی که لا توربی به اولین رویداد تپه نوردی دنیا تبدیل شد. تنها پس از هشت دور برگزاری مسابقه از زمان تأسیس، همه به دنبال پایانی باشکوه بودند.

خودرویی که مابیل انتخاب کرده بود تایپ ۱۳ بود که اولین بار در سال ۱۹۱۱ روانه جاده شد و بدنه سبک‌وزن و مهندسی قابل‌اعتماد را ترکیب کرده بود. این خودرو در گرندپری فرانسه آن سال به رتبه دوم دست یافت. پس از جنگ جهانی اول تولید این خودرو دوباره کلید خورد و بوگاتی در سال ۱۹۱۹ پیشرانه ۱.۳ لیتری و سرسیلندر ۴ سوپاپه را روی این خودرو نصب کرد. به این ترتیب تایپ ۱۳ اولین خودرویی بود که از چنین تکنولوژی‌ای سود برده بود. تایپ ۱۳ همچنین اولین خودرویی شد که از فلز سفید برای بخش‌های داخلی پیشرانه استفاده کرد و دارای پمپ ویژه برای اسپری کردن روغن به قطعات داخلی بود.

از سال ۱۹۲۰ به بعد بود که تایپ ۱۳ بازهم بهبود یافت و از یاتاقان‌های توپی در میل‌لنگ و جرقه دوگانه استفاده کرد تا نرم‌تر عمل کند. حجم پیشرانه نیز به ۱.۵ لیتر رسید تا قدرت تولیدی به ۴۹ اسب بخار افزایش یابد. با وزن ۴۹۰ کیلوگرمی، تایپ ۱۳ قادر به ثبت سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت بود. به خاطر تکنولوژی پیشرفته‌ای که داشت، تایپ ۱۳ سریعاً حرف اول را در موتور اسپرت را زد و توانست گرند پری فرانسه را پیروز شود و ۲۰ دقیقه زودتر از رقبا در لمانز به خط پایان برسد. ژان مابیل با این خودرو در لا توربی ۱۹۲۲ توانست مسیر را تنها در ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه طی کند و پیروز لقب گیرد. این پیروزی بسیار به اتوره بوگاتی چسبید و به حدی مهم بود که بوگاتی با شیرون پور اسپرت مدرن سری به همان جاده‌ها زده است تا این پیروزی را ۱۰۰ سال بعدتر جشن بگیرد.

کریستف پیوچون رئیس بوگاتی گفته است:

با پیروزی در مسابقه تپه نوردی مشهور لا توربی در ۱۰۰ سال پیش، بوگاتی نشان داد محصولاتی اعلا از نظر پرفورمنس، کیفیت و… تولید می‌کند. ما این سنت را امروز نیز حفظ کرده‌ایم و در آینده نیز نشان خواهیم داد. به همین خاطر شیرون پور اسپرت همخوانی بسیار خوبی با این رویداد دارد

پور اسپرت که چابک‌ترین عضو خانواده شیرون است از رنگ نقره‌ای و سبز مشابه مدل حاضر در لا توربی استفاده کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2460 ديدگاه)

    کلا این “گرامیداشت”ها در غرب بیشتر اهمیت داره و
    برگزار میشه در همه موارد از جمله کهنه سربازها
    و این خوبه

    موافقم 23
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (136 ديدگاه)

      تو ایران هم این گرامیداشتها هست منتها با قرعه کشی.چندمین سالگرد تاسیس ایران خودرو.سالروز به دنیا اومدن سایپا.قرعه کشی برنج محسن.قرعه کشی خرید سان استار.

      موافقم 7
      مخالفم 0
  2. Regra loaded

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    زیبا
    قوی
    با ارزش

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. ساسان

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (136 ديدگاه)

      هزینه هر بار تعویض روغن ۱۰۰ میلیون تومان
      ولی بازم ارزش داره

      موافقم 4
      مخالفم 0
  3. محمد امین

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    رنگ فرمان واقعا زیباست

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. دکتر

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    پادشاه برازندشه،واقعا زیباست،کیفیت داد میزنه

    موافقم 18
    مخالفم 2
  5. M@M@DRZ911

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (357 ديدگاه)

    چقدر ورودی ها و خروجی های هوای زیبایی داره .
    رنگشم که بی نقص .

    موافقم 17
    مخالفم 4
  6. Jdm باز

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بوگاتی= بی نظیر و بدون جایگزین

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. بابک

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (136 ديدگاه)

      اونی که دیسلایک کرده لابد طرفدار کوئنیگزگ بوده

      موافقم 4
      مخالفم 2
  7. Mad.z.Max

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    شیره ی شیرون رو گرفتن تقریبا

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. OMID

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      درسته ورژن های مختلف داره ولی کلا ۵۰۰ تا ازش میسازن طبیعیه که هر کدوم متفاوت باشه

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. هالک

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (136 ديدگاه)

        پرسرعت ترین ورژنش کدومه؟

        موافقم 3
        مخالفم 1
  8. MOHAMMAD.Z06

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (420 ديدگاه)

    باورم نشد اولش ولی تو نظر سنجی حذف شد نه ؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. جناب ایکس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    داخلش حرف نداره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. نمردیم از ناخوشی

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    شیرون قبلی ظاهر بهتری از بیرون داشت

    موافقم 1
    مخالفم 6
  11. حسین

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    بوگاتی از همون اول هم رو آخرین درجه کیفیت و شاهنشاهی بود
    واقعا تایپ ۵۷ تک ساخت برازنده شاهی و شاهنشاه بود
    البته که این سطح از مهندسی و کیفیت و سلطنت لوکس رو با اسپرت بودن هم ترکیب کرده که ادر اصل برندی هس که برای کسایی ساخته شده که همه چیزو تا بالاترین حدش میخوان
    وقتی بتونی در کنار این پرستیژ
    هر لحظه دلت بخواد هر خودرویی تو خیابونو تو غبارت محو کنی و نگاه ها مبهوتت بشن
    …King of Cars

    موافقم 8
    مخالفم 0
  12. Amir

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور ۱۶سیلند و۶۴سوپاپی ک داره اونو ب یک هیولای واقعی تبدیل کرده

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا