شورلتفورد

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

وانت برقی فورد F150 لایتنینگ یک سال زودتر از سیلورادو EV شورلت به بازار عرضه می‌شود و یک سال بعد از آن‌هم رم با پیکاپ الکتریکی خود به این جمع خواهد پیوست. همتایان بنزینی این پیکاپ‌ها پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا هستند و سازندگانشان امیدوارند بتوانند همین موفقیت را در عصر الکتریکی هم ادامه دهند؛ بنابراین، تصمیم داریم در این مطلب سیلورادوی الکتریکی را با F150 الکتریکی مقایسه کنیم تا ببینیم در بازار شانس موفقیت کدام‌یک می‌تواند بیشتر باشد.

شاید مهم‌ترین موضوع در مورد خودروهای الکتریکی برد باشد و هرچند هنوز سازمان EPA میزان برد این دو پیکاپ را اعلام نکرده است اما هردو شرکت ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. شورلت برای سیلورادو EV با باطری‌های ۲۰۰ کیلووات ساعتی اولتیوم برد ۶۴۰ کیلومتری را اعلام کرده است درحالی‌که به گفتهٔ فورد، F150 لایتنینگ با باطری‌های ۱۳۱ کیلووات ساعتی ۴۸۰ کیلومتر و با باطری‌های استاندارد ۹۸ کیلووات ساعتی ۳۷۰ کیلومتر برد خواهد داشت. همچنین هردو پیکاپ می‌توانند انرژی یک خانه را تأمین و حتی خودروهای دیگر را شارژ کند. سیلورادو توانایی تولید ۱۰.۲ کیلووات و لایتنینگ ۹.۶ کیلووات ساعت برق را دارند.

در پیکاپ‌ها اما ظرفیت یدک کشی بسیار مهم است و هردو پیکاپ می‌توانند تا ۴.۵ تن را بکسل کنند. بااین‌حال، به گفتهٔ شورلت، در آینده نسخه‌ای از سیلورادو EV ارائه خواهد شد که توانایی یدک کشی حداکثر ۹ تن را خواهد داشت و به قلمروی پیکاپ‌های سنگین وارد خواهد شد (برای مقایسه، حداکثر ظرفیت یدک کشی سیلورادو ۳۵۰۰HD دیزلی ۱۶ تن است). با وجود این ادعاها، با توجه به آزمایش یدکی کشی که اخیراً با خودروهای الکتریکی داشته‌ایم، قطعاً بکسل کردن باری حتی نزدیک به حداکثر ظرفیت یدک کشی این پیکاپ‌ها نیز برد آن‌ها را به کمتر از نصف اعداد اعلامی مذکور کاهش خواهد داد.

یکی از ویژگی‌های جالب سیلورادو EV که F150 لایتنینگ از آن بهره نمی‌برد، درب میانی در قسمت بار است که می‌توان آن را پایین آورد تا طول قسمت بار افزایش پیدا کند. هردوی این پیکاپ‌های الکتریکی به‌صورت استاندارد با قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه می‌شوند که سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم می‌کند. نسخهٔ پایهٔ سیلورادو ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۳۵ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کند اما در مدل بالا ردهٔ RST این اعداد به ۶۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۸ نیوتن متر گشتاور می‌رسند. این نسخه به لطف برخورداری از یک حالت لانچ کنترل بنام Wide Open Watts، در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نسخهٔ پایهٔ فورد F150 لایتنینگ ۴۲۶ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که نسخه‌های مجهز به باطری‌های بزرگ‌تر از ۵۶۳ اسب بخار قدرت برخوردار هستند. گشتاور هردو نسخه اما یکسان و برابر با ۱۰۵۰ نیوتن متر است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت دقیق لایتنینگ هنوز اعلام نشده است ولی میدانیم که نسخهٔ قوی‌تر آن ظرف حدود ۴.۵ ثانیه خود را سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ بنابراین، دو پیکاپ در پرفورمنس بسیار به هم نزدیک خواهند بود ولی برای فهمیدن اینکه کدام‌یک سریع‌تر است باید تا زمان آزمایش واقعی آن‌ها روی پیست صبر کنیم.

در طراحی ظاهری، درحالی‌که F150 لایتنینگ شبیه نسخهٔ بنزینی خود به نظر می‌رسد، سیلورادو EV در ظاهر هیچ اشتراکی با همتای درون‌سوز ندارد. به‌طورکلی، ظاهر پیکاپ الکتریکی شورلت تا حدودی شبیه مدل آوالانچ به نظر می‌رسد اما این شرکت هرگونه الهام گیری از این پیکاپ که تولید آن در سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت را رد کرده است. سیلورادو EV صرفاً به‌صورت دو کابین عرضه می‌شود و مثل لایتنینگ از اتاق باری به طول ۱۸۰ سانتی‌متری برخوردار است. پیکاپ الکتریکی شورلت روی پلت‌فرم مشترکی با جی‌ام‌سی هامر EV ساخته شده و مثل فورد در جلو و عقب از سیستم تعلیق مستقل استفاده می‌کند.

کابین هردوی این پیکاپ‌ها تحت سلطهٔ نمایشگرهای بزرگ است. سیلورادو EV از یک نمایشگر لمسی ۱۷ اینچی به همراه یک صفحه آمپر ۱۱ اینچی برخوردار است درحالی‌که کابین F150 لایتنینگ مشابه نسخهٔ بنزینی بوده و به نمایشگر لمسی عمودی ۱۵.۵ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی مجهز است. همچنین هردو پیکاپ با تکنولوژی‌های خودران هم ارائه می‌شوند. سیستم سوپر کروز جنرال موتورز در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های نقشه‌برداری شدهٔ ایالات‌متحده و کانادا کار می‌کند درحالی‌که بلوکروز فورد در بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌ها قابل‌استفاده خواهد بود.

پذیرش سفارشات خرید فورد F150 لایتنینگ از همین ماه آغاز می‌شود و اولین نمونه‌های آن از بهار آینده به خریداران تحویل داده خواهد شد. قیمت این پیکاپ الکتریکی از ۴۱,۶۷۰ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ یعنی پلاتینوم به ۹۲,۵۷۰ دلار می‌رسد. از سوی دیگر، هم‌اکنون امکان رزرو خرید شورلت سیلورادو EV وجود دارد اما عرضهٔ آن به بازار از سال آینده آغاز خواهد شد. قیمت این پیکاپ هم در تیپ پایه از ۴۱,۶۸۵ دلار آغاز می‌شود که با رقیب برابر است اما قیمت بالاترین تیپ آن یعنی RST از ۱۰۶,۶۹۵ دلار آغاز می‌شود که به میزان قابل‌توجهی از لایتنینگ بیشتر است.

مقایسه مشخصات فنی

شورلت سیلورادو EV

فورد F150 لایتنینگ

قوای محرکه

دو موتوره

دو موتوره

قدرت

۵۱۰ اسب بخار

۶۶۴ اسب بخار

۴۲۶ اسب بخار

۵۶۳ اسب بخار

گشتاور

۸۳۵ نیوتن متر

۱۰۵۸ نیوتن متر

۱۰۵۰ نیوتن متر

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا ۹۶

کمتر از ۴.۵ ثانیه

حدود ۴.۵ ثانیه

باطری

۲۰۰ کیلووات ساعت

۹۸ کیلووات ساعت

۱۳۱ کیلووات ساعت

برد

۶۴۰ کیلومتر

۳۷۰ کیلومتر

۴۸۰ کیلومتر

حداکثر ظرفیت بار

۵۹۰ کیلوگرم

۹۱۰ کیلوگرم

حداکثر ظرفیت بکسل

۴.۵ تن

۴.۵ تن

قیمت پایه

۴۱,۶۸۵ دلار

۴۱,۶۷۰ دلار

قیمت بالاترین تیپ

۱۰۶,۶۹۵ دلار

۹۲,۵۷۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3505 ديدگاه)

    فکر کن وانت خریدی شتابش زیر ۴.۵ ثانیه باشه
    هر چی بار عقبش جا کرده باشی با اولین نیش گاز پخش زمین و هوا میشه 😂
    واقعا نباید ی فرقی بین سگمنتهای ماشینا باشه ؟!!

    موافقم 27
    مخالفم 10
  2. Silent

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (625 ديدگاه)

    لیست TOP3 بازار امریکا گویای جایگاه تراک ها هست. با وجود Hummer ev نباس روی تیپ فول (80 $ 100) مدلاشون حساب کنن.

    Cyber truck بایستی بدور از هرگونه چالش باشه باتوجه با اوضاع خریداران این سگمنت! برد km و ظرفیت حمل تایین کننده هست.

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۱ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      دیدین تهش دوباره رسید به یه طرح خیالی به نام سایبر خیال(همون تراک)😂😂😂😂

      موافقم 3
      مخالفم 8
  3. M.Kkarimi

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    با این اوصاف خرید لایتنینگ در مقابل سیلورادو اصلا قابل توجیح نیست !! هر فاکتوری رو بخوایم در نظر بگیریم شورلت یه پله جلوتر هست ! در بحث قیمت هم نسخه پایه هر دو مدل هم قیمت هستن ( و در اینجا هم باید توجه داشت در نسخه پایه هم شورلت در اکثر موارد برتری داره ) و بنظرم در نسخه فول هم قیمت بیشتر شورلت کاملا قابل توجیحه .

    موافقم 18
    مخالفم 4
  4. عاشق پدال

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (259 ديدگاه)

    خب رییسی اومده. چی چی اورده؟
    بزارین اینطوری بگم. سگ روسیه شرف داره به چین.
    روسیه همون غربه اما با سبک و سیاق خودش. اما چین. چین لعنتی شیطان رجیم هست. چین همون شیطانی هست که باید ازش به خدا پناه برد.
    حتی روسها که الهام بخش چین بوده و پدر معنوی چین حساب میشه میترسن از چین. خطرشو گوشزد میکنن.

    موافقم 16
    مخالفم 6
  5. شاعر

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (235 ديدگاه)

    شورلت درسته یکسال دیرتر قراره بیاد ولی دست بالاتر رو داره
    البته فورد هم بیکار نمیشینه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. میثم

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    سایبر تراک اگه با قیمت اعلامیش بیاد که فاتحه همه اینا خوندست

    موافقم 13
    مخالفم 21
    1. مردیم از خوشی

      ۱ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1385 ديدگاه)

      تازه قرار با دو ✌️ سایز بیاد

      موافقم 6
      مخالفم 6
  7. mm-yarlou

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    عین درون سوزا فقط فورد برندس حالا هی سعی و تلاش کنن شرکت های دیگه

    موافقم 4
    مخالفم 7
  8. مهردادکمال

    ۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    قطعاً بکسل کردن باری حتی نزدیک به حداکثر ظرفیت یدک کشی این پیکاپ‌ها نیز برد آن‌ها را به کمتر از نصف اعداد اعلامی مذکور کاهش خواهد داد. خب این موضوع قطعا برای یک وانت که مدام از چراگاهها و مزارع که قراره تا شهر در رفت و آمد باشن یه پاشنه آشیل هست. اگر همین رویه ادامه داشته باشه دست کم تا چند سال آینده خرید وانت الکتریکی بر خلاف اتوموبیل های برقی شهری توجیح خاصی نداره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مهردادکمال

      ۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1813 ديدگاه)

      *توجیه

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا