شورلت

پیشرانه V8 بلوک کوچک شورلت 70 ساله شد، از 1954 تا امروز

از زمان معرفی پیشرانه بلوک کوچک شورلت در سال ۱۹۵۴، تا به امروز ۱۱۳ میلیون دستگاه از این موتور ساخته شده است.

پرکاربردترین پیشرانهٔ V8 جهان، یعنی موتورهای V8 سری بلوک کوچک شورلت امسال هفتادساله می‌شود. این موتور اولین بار در سال ۱۹۵۴ برای قرار گرفتن زیر کاپوت پیکاپ‌های Task Force شورلت متولد شد و این V8 پوشراد نمادین از آن زمان تاکنون پنج نسل را پشت سر گذاشته و در خودروهای بی‌شماری از پیکاپ تراک‌ها و ون‌های بزرگ گرفته تا خودروهای اسپرت افسانه‌ای مثل کامارو و کوروت مورداستفاده قرار گرفته است. طبق تخمین شورلت، طی ۷۰ سال گذشته ۱۱۳ میلیون دستگاه موتور V8 بلوک کوچک ساخته شده است. این یعنی به ازای هر سه آمریکایی، یک موتور بلوک کوچک وجود دارد.

با توجه به وسایل نقلیهٔ بسیار متنوعی که از پیشرانه‌های بلوک کوچک استفاده کرده‌اند، حتی کسانی که تاکنون با خودرویی مجهز به این موتور رانندگی نکرده‌اند هم به‌طور غیرمستقیم از پیشرانه‌های بلوک کوچک بهره برده‌اند. در هر جاده‌ای در آمریکا اگر فقط چند دقیقه رانندگی کنید، قطعاً خودرویی با موتور V8 بلوک کوچک خواهید دید که این نشان می‌دهد موتور افسانه‌ای شورلت چقدر محبوب و پراستفاده است.

با وجود قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، شورلت هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به تولید موتورهای بلوک کوچک ندارد. اوایل سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد قصد دارد مبلغ باورنکردنی ۸۵۴ میلیون دلار را برای توسعهٔ نسل ششم موتور V8 بلوک کوچک سرمایه‌گذاری کند. این یعنی موتور V8 شورلت تا زمانی که قوانین آلایندگی اجازه دهد همچنان تولید خواهد شد. در حال حاضر، این موتور در سینهٔ ده‌ها خودروی مختلف شورلت، جی‌ام‌سی و کادیلاک از کوروت گرفته تا ون سالخوردهٔ اکسپرس در حال تپیدن است. علاوه بر این، سال‌ها است که جنرال موتورز پیشرانه‌های بلوک کوچک را به‌صورت مجزا به کسانی که به یک موتور V8 قابل‌اعتماد و قدرتمند نیاز دارند می‌فروشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    چه شود نسل ششم
    دمشون گرم که هنوز به وی هشت وفادارند
    یعنی نسلهای آینده پیکابهای فول سایز جی ام وی هشت باقی میمونند

    موافقم 45
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      زنده بادGM عزیز
      ۷۰ ساله شد این ۸ سیلندر دوست داشتنی
      ۱۱۳ میلیون عدد فقط از یه موتور فروختن از پس آمریکن کارز برمیاد، بهترین موتور ۸ سیلندر جهان ساخت GM عزیز هست و دوباره ثابت کرد الکی نبود که ۷۷ سال رتبه اول رو در فروش داشت
      ماشالاه شوی بلر ۱۹۵۹
      ماشالاه شوی بیسکین ۱۹۶۰
      ماشالاه کاماروZL1 مدل ۱۹۶۹
      ماشالاه موتور ۳۵۰ با کاربرات ۴ دهنه روچستر
      ماشالاه دلکو پلاتینی و گیربکس ۳ دنده دستی
      ماشالاه صدی ۱۸ لیتر بنزین نوش جون کردن

      موافقم 39
      مخالفم 29
      1. محمد

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (151 ديدگاه)

        تا قبل اینکه آقا ماشاالله بیاد همه چی آرومه تا اینکه سهامدار بزرگ GM وارد میشه ، واقعاً ماشاالله به تربیتت

        موافقم 26
        مخالفم 19
        1. (Ali(chevynova

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          ناراحتی؟
          نخون

          موافقم 25
          مخالفم 13
        2. amirkhanzadeh

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1032 ديدگاه)

          سنگ چین و به سینه می زنه 🤣🤣

          موافقم 13
          مخالفم 9
        3. Taha Ayoobi

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4531 ديدگاه)

          خانزاده باشه باشه بنز خوبه آره

          موافقم 15
          مخالفم 2
  2. امیرحسین

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    ببخشید دوستان از شمایی که نظرتو میزاری سوال دارم شورلت چشه رو هواست چرا کوروت موتورش رفت عقب چرا اصلان محصولات الانش به دل نمیشینه دلی میپرسم چرا کاماروی دوست داشتنی توقف تولید خورد شما برید محصولاتشو ببینید همین طوری یچیزی طراحی کردن دادن بیرون

    موافقم 9
    مخالفم 24
    1. (Ali(chevynova

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      سیاست تولید علتش هست
      شورولت هنوزم دوست داره مثل دهه ۶۰ ماشین بسازه اما مشتری امروزی دنبال چیز دیگست
      دورانی که ایمپالا ۶۳ با موتور ۴۰۹ با ۴۲۰ اسب قدرت تولید میشد ما نبودیم که لذتش رو ببریم و تو دورانی هستیم که بیشتر مردم دنبال اکونومیک بودنن ، هر چند آمریکاییها برای مشتری های سنتی و متعصبشون محصولات خاص دارن مثل موتور ۴۵۴lsx که با کاربراتور هم قابل سفارشه و خوراکه یه مالیبو مدل ۷۲ هست

      موافقم 20
      مخالفم 11
      1. amirkhanzadeh

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1032 ديدگاه)

        منظورت سیاست رفتن زیر نظر چینه ؟
        خب برای تو اینطوریه این قضیه 🤣

        موافقم 8
        مخالفم 23
    2. amirkhanzadeh

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      حرفتو‌ قبول دارم
      طراحی هاشون آبکی شده
      چند وقت پیشم یک ماشین با پلتفرم چینی معرفی کردند تو پدال هست پستش

      موافقم 8
      مخالفم 15
    3. Taha Ayoobi

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4531 ديدگاه)

      الان من نفهمیدم، سوال پرسیدی؟

      موافقم 5
      مخالفم 6
      1. امیرحسین

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (239 ديدگاه)

        ممنون عزیزان. ایوبی جان نظرتو بفرما

      2. Taha Ayoobi

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4531 ديدگاه)

        طراحی محصولات که گریبان گیر همه شرکت هاس، کامارو به خاطر کوروت متوقف شد تا حدی و اینکه کوروت موتور وسط شد به خاطر زورا هستش.

        موافقم 3
        مخالفم 2
    4. مازیار

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      درحالی‌که جامعه آمریکا یک جامعه نو و مدرن هست به نظر میاد خودروسازی اون برعکس خیلی سنتی و مقاوم در برابر تغییره. چیزی که در مطلب همکاری تویوتا و GM هم بهش اشاره شد.
      از طرف دیگه اروپا مهد صنعتکاران قدیمی هست. شما میتونید صنایع مختلف رو در اونجا بصورت به‌اصطلاح دستی ببینید. نجاری چرم‌کاری فلزکاری و امثال اینها به وفور در اروپا دیده میشه (که اثراتش رو در محصولات خاص و تولید محدود خودروشون می‌بینیم) اما در آمریکا اینطور نیست. به جاش مرکز صنایع مدرن مثل کامپیوتر و زیرمجموعه‌هاش آمریکاست.

      اما در صنعت خودرو ظاهرا عکس این روال در جریانه

      موافقم 11
      مخالفم 10
      1. Nismo

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1511 ديدگاه)

        مازیار جان همچین وضع خودروسازی توی اروپا هم خوب نیست
        فولکس واگن که توی وضعیت نابسامانیه و زیر مجموعه هاش آئودی و پورشه اوضاع خوبی ندارن
        بی ام و زده جاده خاکی بنز که تکلیفش با خودش معلوم نیست
        فراری که طرفدارهاش رو ناامید کرده
        چین هم که شده بلای جونشون

        موافقم 14
        مخالفم 2
        1. Nismo

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1511 ديدگاه)

          در حال حاضر خودروسازی توی آسیا مخصوصا چین و بعد ژاپن و کره دست بالا رو دارن

          موافقم 3
          مخالفم 17
        2. مازیار

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          منظورم فقط اقبال اقتصادی نبود نیسمو
          سیاست‌های کلی رو گفتم
          و بله بخشی از اون تو اقتصاد هم تاثیرگذاره

          موافقم 2
          مخالفم 2
        3. B

          ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (904 ديدگاه)

          ژاپن و کره رو یه خط مستقیم موندن اروپایی ها در سراشیبی اند فعلا فقط چینه که داره با سرعت جلو میره

      2. سوشیانت

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3575 ديدگاه)

        مازیار تو زمان گیر کرده و نمیدونه که کادیلاک سلستیک دست سازه

        موافقم 11
        مخالفم 6
        1. مازیار

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          منظورم به سیاست کلی در طول چند دهه بود نه یک مدل که هنوز عرضه نشده!!
          خیلی پرتی

          موافقم 7
          مخالفم 6
        2. سوشیانت

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3575 ديدگاه)

          استاد این ماشین تست و بررسیش هم اومده شما خواب بودی که مدل تولیدیش معرفی شد در ضمن فقط این نبود اسکالید و نویگیتور هم همیشه جزو با کیفیت ترین خودرو ها هستن

          موافقم 6
          مخالفم 3
        3. Nismo

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1511 ديدگاه)

          اصلا چه ربطی به دست ساز بودن یا دستگاه ساز بودن یه ماشین داره؟ بحث کل خودروسازی و سیاستهای امروزشون بود

          موافقم 4
          مخالفم 4
        4. مازیار

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          با کیفیت ترین؟
          کی حرفی از کیفیت زد؟
          یا از کجای کامنتم برداشت از کیفیت شد؟

          چشم و چراغ امریکایی فنای سایتی
          تو همین مدت کوتاه آنچنان براشون ایجاد محتوا کردی که اگه نباشی به یکباره تهی میشن
          تهیشون نکنی😂
          .
          .
          فکر کنم جای ت با ش توی نام کاربریت عوض شده
          دیگه هم وقت اضافه برات ندارم

          موافقم 6
          مخالفم 5
        5. سوشیانت

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3575 ديدگاه)

          چرم کاری و فلزکاری ربط به کیفیت نداره؟!😂 مازیار تو خودت حرف خودت رو متوجه نمیشی پس طبیعیه که نمیتونی درست جواب بقیه رو بدی

          موافقم 4
          مخالفم 1
  3. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (695 ديدگاه)

    شکست ناپذیر…
    🏆👏👏🥇

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      شکست ناپذیر و پرفروش
      هیچ موتوری تو دنیا اندازه موتورهای ۸ شورولت ، بخصوص ۳۵۰ تعدد لوازم افتر مارکتی و پتانسیل تقویت کردن نداره
      بالای ۶ شرکت بزرگ همچنان لوازم افتر مارکت موتورهای کاربراتوری شورولت رو در امریکا ساپورت میکنن

      موافقم 10
      مخالفم 13
  4. MOPAR

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    این یکی از بهترین انجین های هشت سیلندره برای تیونهای سنگین تا 3 الی 4 هزار اسببخار، در کل بنظرم هشت سیلندر بهترین و متعادل ترین انجین جهانه و ابهت بیشتری داره اسمش حتی از ده یا دوازده سیلندر، تیون های سنگینی هم روی هشت سیلندرها میشه تا مرز 13 هزار اسببخار که فقط آمریکاییا استاد این کارن با سر سیلندر های نیم کره ای HEMI

    موافقم 14
    مخالفم 8
    1. Nismo

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1511 ديدگاه)

      بعلاوه موتورهای پوشراد و بلوکهای چدنی و ساختار مستحکمی که دارن
      من خودمم هشت سیلندر رو به ده و دوازده سیلندر ترجیح میدهم

      موافقم 14
      مخالفم 8
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2346 ديدگاه)

        چرا به 12 ترجیح میدی ؟

        از جادوی 12 سیلندر خبر داری ؟

        موتور 8 سیلندر لرزش و ارتعاش ، زیاد داره …

        افت توان ، زیاد داره …

        استهلاک ، زیاد داره …

        خرج هم ، زیاد داره …

        شتاب کمتر داره …

        صدای زیباتر داره …

        در مقابل تمام اینها ، فقط صدای زیبا و منحصر به فردی داره که اون رو از همه انجین ها متمایز میکنه ، ولی با اندکی ارفاق و یه کیت آکراپوویچ ، میشه با صدای 12 سیلندر هم رفت توی بهشت …

        موافقم 13
        مخالفم 16
        1. MOPAR

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (194 ديدگاه)

          لرزش موند دهه 70 الان انجینها پیشرفت کردن،، افت توان؟ اولین باره همچین موردیو میخونم.. استهلاک زیاد داره؟ خرج؟ شتابش کمه؟ از 12 سیلندر؟ روزگار عجیبی شده دوست عزیز

          موافقم 16
          مخالفم 5
        2. پورمند

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (71 ديدگاه)

          انجین های 12 سیلندر پر استهلاک، هزینه بالا و غیرقابل اطمینانی هستند.
          بلعیدن سوخت هم که دیگه واویلا…
          این حرف من نیست حرف جرمی کلارکسون هست، شخصی که اکثر ماشین های ساخته شده رو تجربه کرده.

          موافقم 11
          مخالفم 6
        3. Saeed farshchian

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (83 ديدگاه)

          مازراتی خوبه مازراتی

          موافقم 2
          مخالفم 8
        4. ! i M α η δ υ α R

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          دوست عزیز تشریف ببرید به تعمیرگاه های مجاز و غیر مجاز بیمر و بنز در تهران یا مشهد یا اصفهان یا هر مرکز استانی که زندگی می کنید یا دوست دارید و در مورد انجین های 8 سیلندر سری 50i بیمر و سری 500 و 550 بنز ، یه سوال ریزی از حضرات مکانیک بپرسید …

          این انجین ها کد خانواده N ” بی ام و ” و سری 63 هستند ( N63A ) …

          و اگه اشتباه نکنم کد M278 هم در محصولات 8 سیلندر مرسدس استفاده شده …

          موافقم 2
          مخالفم 6
        5. ! i M α η δ υ α R

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          پورمند عزیز …

          لطفا اندکی در مورد انجین های 12 سیلندر ، مطالعه بفرمایید …

          تجربه کردن یک ماشین برای فیلم برداری با خرید و تعمیر و نگه داری 10 ساله یک ماشین خیلی فرق داره …

          موافقم 3
          مخالفم 6
        6. Nismo

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1511 ديدگاه)

          مهدیار جان به قول معروف که میگه Only American V8

          موافقم 10
          مخالفم 2
        7. ! i M α η δ υ α R

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          🤓🤓🤓

          موافقم 1
          مخالفم 1
        8. MOPAR

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (194 ديدگاه)

          تعمیر گاه های ایران؟ مگه اصلا چندتا تو ایران ده یا دوازده سیلندر داریم که از شانس خراب بشن و منم برم ببینمشون تو تعمیرگاه دوازده سیلندر حتی اونور آب هم تعدادش کمه عموم مردم هشت سیلندر سوارن پس طبیعیه تعدادش تو تعمیرگاه بیشتر باشه

        9. ! i M α η δ υ α R

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          MOPAR عزیز …

          760 li توی ایران موجوده و اگه از مکانیک خبره بیمر سوال کنی ، بهت از انجین بی دردسر و امتحان پس داده کد N74 خواهد گفت که هنوز هم روی محصولات بیمر داره بی دردسر کار میکنه و اگه از خود کمپانی بیمر هم سوال کنی بهت میگن که کد N74 از سال 2008 که برای اولین بار معرفی شده هنوز هم برای تولید داره استفاده میشه و با کد دیگه ای جایگزین نشده …

          اما بیمر های 8 سیلندر کد N63 ( تا قبل سال 2014 ) به سرطان بد خیم توی دنیا معروفن و از 2011 تا 13 اومدن و از 2014 سریع جمع شدن …

          اونقدر اوضاع N63 خراب بود که برای مدل M POWER ، ( از سال 2011 به بعد ) بیمر اصلاحات فرا جدی روی این انجین انجام داد تا جایی که کد موتور رسما عوض شد و شد S63 …

          میگی چون 8 سیلندر بیشتره وارد شده پس بیشتر هم خراب میشه ؟

          یه بار به یه تعمیرگاه مجاز بیمر یا یه تعمیرگاه معروف بیمر برو ببین اوضاع 8 سیلندرهای خراب بیمر چه جوریه ؟

          از اون طرف ، این همه شیش سیلندرهای بیمر با کد N55 هم وارد شده ، برو ببین اگه یه دونه شیش سیلندر کد N55 خراب دیدی ، جایزه داری …

          چرا ؟ چون آرایش 6 سیلندر بیمر خطیه و 6 خطی ذاتا ، کمترین میزان ارتعاش و لرزش و استهلاک رو داره …

          این همه کد B48 وارد شده ( 4 سیلندر / از مدل 2017 به بعد ) برو ببین چند تا خراب می بینی ؟

          همون قدر هم N20B20 وارد شده برو ببین چند تا N20 (سرطان خوش خیم ) خراب می بینی !!!

          این قدر این N20 داغونه که از 17 به بعد با همین B48 جایگزین شد …

          موافقم 5
          مخالفم 5
  5. JDM سابق

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (764 ديدگاه)

    خداوندگار هشت سیلندرای جهان

    موافقم 10
    مخالفم 6
  6. X

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (840 ديدگاه)

    خودروی رویاهای من یه کامارو نسل ۲ مدل ۱۹۷۰
    یه انجین LS3 نامیرا ، تنفس طبیعی و گوش نواز
    گیربکس ۵ سرعته دستی
    رنگ مشکی و رینگ و لاستیک فابریک خودش با نشان سفید BF Good Rich
    داخل هم چرم مشکی و چوب

    https://cdn.dealeraccelerate.com/gkm/1/912/115923/1920×1440/1971-chevrolet-camaro

    موافقم 9
    مخالفم 0
  7. Taha Ayoobi

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4531 ديدگاه)

    به به، مبارکه.

    یه اسکایلارک تو دیوار هست LS1 روشه، خیلی لذت بردم.

  8. Taha Ayoobi

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4531 ديدگاه)

    ایول شورلت،
    ببینیم نسل 6 چی میشه.

  9. amirboss

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    تداوم تولید یه موتور دراین مدت بغیر از سیاست های اقتصادی تنها نشون از محبوبیت و کارایی بالای موتور هشت سیلندر شورولت داره.
    برترین و پرتیراژ ترین موتورهای جهان انواع چهار سیلندر هست و جالبه که یه نمونه هشت سیلندر که تولیدش حتی در زمان رکود اقتصادی و بحران سوخت هم قطع نشده نشون دهنده ی کاریزمای بلوک هشت شورولت هست.

  10. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (695 ديدگاه)

    من موندم چطور از علی شوی نوا خبری نیست؟!!
    هر مطلبی که ازخودروهای آمریکایی نوشته می‌شد، انگار پشت در بود و منتظر وقت بود بگه
    ماشاالله، ایشاالله!
    مطلب به این داغی و ندیده یا اینکه…
    🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🙉

  11. حسن

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2127 ديدگاه)

    همه چیز از امریکا شروع میشود
    خورشید از امریکا طلوع میکند
    میترسم ظهور شرقیها هم از غرب ماساچوست شروع شود اونم با پیکاپ فورد F650

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Nismo

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1511 ديدگاه)

      باشه بابا خوب حالا انقدر نمیخواد سنگشونو به سینه بزنی
      بخدا ما هم عشق ماشین آمریکایی داریم ولی ادا و اطفار اینجوری در نمیاریم غرب زدگی بیداد میکنه
      حالا خوبه ماشین رو آمریکا اختراع نکرد وگرنه دیگه شماها چیکار میکردید
      البته بعید هم نیست همین الانش به نام آمریکا ثبتش کنید

      موافقم 7
      مخالفم 12
  12. hosen

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    این وفاداری آمریکایی ها به V8 واقعا قابل ستایشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  13. Saeed Jame

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    ماشالله
    ماشالله کنین آمریکاییا خوششون میاد

    موافقم 2
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4531 ديدگاه)

      نیازی به ماشالا گفتن شما ها نیست.

      موافقم 9
      مخالفم 3
  14. ابوالفضل

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (323 ديدگاه)

    ببین یه پیشرانه چقدر باید کاربردی و محبوب باشه که ۷۰ سال تولید بشه و فروش داشته باشه و همچنان هم داره میفروشه
    همین طور وفاداری به پیشرانه V8
    اینجا دیگه جا داره بگم ماشالا جنرال موتورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا