خودروهای چینی

رونمایی نیو از اولین سیستم برقی 900 ولتی تولید انبوه جهان

شرکت نیو چین اولین سیستم برقی ۹۰۰ ولتی تولید انبوه خودروها را با نام تاندر معرفی کرد.

این سیستم برقی EDS که به تازگی خط تولید را ترک کرده تاندر نام دارد و نکته جالب اینکه معرفی آن با تولید یک میلیونیم سیستم برقی نیو هم‌زمان شده است. خودروی جدید نیو ET9 اولین محصول شرکت با این سیستم خواهد بود. نیو به برخی از جزئیات سیستم برقی ۹۰۰ ولتی تاندر اشاره کرده است. موتورهای برقی نصب شده در اکسل‌های جلو و عقب محصولات این شرکت داخل سیستم EDS ادغام شده تا باعث کاهش ۳۰ درصدی وزن مجموعه شود. همچنین ابعاد طولی این موتورها تا ۲۸۰ میلی‌متر کاهش یافته است. وزن کمتر به معنی بهبود مصرف انرژی است و ابعاد کوچک‌تر نیز فضای داخل کابین را افزایش می‌دهد.

شرکت موردبحث می‌گوید خودروی ET9 از اولین موتور برقی ۹۲۵ ولت W-Pin دنیا با حداکثر قدرت ۴۵۶ اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور تنها ۷۹ کیلوگرم وزن دارد و تراکم قدرت آن به ۴.۳ کیلووات به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. این خودرو در اکسل جلو از موتور برقی با قدرت ۲۴۱ اسب بخار استفاده می‌کند. تراکم انرژی این موتور هم ۲.۶ کیلووات بر کیلوگرم است. نیو خاطرنشان می‌سازد موتورهای ET9 بالاترین تراکم قدرت را بین تمامی رقبا دارند.

اما سیستم برقی ۹۰۰ ولتی تاندر تنها به موتورهای برقی و قدرت خام آن‌ها محدود نمی‌شود چراکه از ماژول قدرت سیلیکون کاربید ۱۲۰۰ ولتی استفاده کرده و می‌تواند بیش از ۳۰۰ هزار سیکل شارژ و تخلیه را انجام دهد. این سیستم همچنین دارای تکنولوژی سیم‌پیچی موجی متناوب است که ۸۶ درصد قدرت موتور را ارائه می‌کند. نهایتاً باید گفت EDS نیو از سیستم خنک کاری مایع بهینه سود می‌برد که حداکثر توان مداوم موتور را تا ۳۰ درصد بیشتر می‌کند.

امروز اولین سیستم برقی ۹۰۰ ولتی تولید انبوه نیو خط تولید را ترک کرد و همان‌طور که گفته شد ET9 اولین خودروی مجهز به این سیستم است که در سال ۲۰۲۵ راهی بازار چین خواهد شد. ET9 فست بک پرچم‌دار شرکت موردبحث است که قبلاً با قیمت حدود ۱۱۰ هزار دلار پیش فروش شده و طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۵۳۲۴/۲۰۱۶/۱۶۲۰ میلی‌متری و فاصله بین محوری ۳۲۵۰ میلی‌متری دارد. حداکثر قدرت موتورهای برقی این خودرو به ۶۹۷ اسب بخار می‌رسد. داخل کابین نیو ET9 فضای کافی برای چهار نفر وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این خودرو سیستم تعلیق بادی با حرکات ویژه خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    سلام بر مالک بازارهای جهان دنیای آینده کاش مائو بود این روزارو میدید 🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳

    موافقم 4
    مخالفم 21
    1. kawa

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (75 ديدگاه)

      اخه این شد طرفداری :/

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10220 ديدگاه)

        یه بنده خدایی رو میشناختم ، هر وسیله‌ای میخرید شروع میکرد به تعریف و تمجیدش ، از پراید گرفته تا پژو و …!!!
        اما نکته‌ی جذابش وقتی بود که خودروی جدید میخرید و قبلی را با توپ و تَشَر میکوبوند!!!

        این دوستمون علی هم من رو یاد اون بنده‌خدا میندازه و چنین طرفداری‌ای که لگن‌های چینی چیزی نیست جز مالکیت علی از یک خودروی چینی که در کشور ما برایش تنها یک خودرو نیست ، بلکه یک دنیا از سرمایه و خوشحالیست!!!

        از طرفی به علی حق میدم چنین از چین و مائو تعریف بکنه (( آخِ مگه تو کشور ما جز چینی ایرانی چیز دیگه‌ای هم هست که بتونه بخر عشششق کنه ، نه ، نیست ، پس حق میدم ))!

        از طرفی به علی حق نمیدم از چین و مائو تعریف بکنه (( آخِ دنیای امروز دنیای پنهان گذشته نیست و همه میدانند در این دنیا چه میگذرد و چین چه نقش کثیفی در بدهکار کردن کشورها و محصولات بنجلش داره ))!

        علی ، افتخار کن به اینکه چین هم در کنار اختلاسگران هموطن دیگرت داره منابع تو و من و دیگران را با قراردادی پنهان چپاول میکند به مدت ۲۵ سال که یکی مثل تو تنها انتخابش چینی باشه و با تمام وجود از مائو پِیِروی و تمجید بکنی👏👏👏!!!

        موافقم 8
        مخالفم 12
        1. امیردانا

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (12 ديدگاه)

          سلام و عرض ادب.
          از فرمایشات حضرت عالی متوجه شدم
          کشور چین رو ویزیت نداشتید.
          چین ترکیبی از اروپا و آمریکا.مردمش زردپوستانی سخت کوش.
          یوان ارزانتر از دلار ویورو.نیروی کار فراوان.
          خیلی ها مثلاً سرمایه داران دمکرات
          اونجا کارخونه زدن.یوان میدن دلار.ویورو پارو می‌کنند.
          بابررسی اجزای خودروهای چینی به انگلیس و آمریکا والمان برخورد میکنیم.اغلب حمل‌ونقل سنگین از
          موتور کمنز بحره میبرند.
          بقیه هم همینند.متاسسفانه کارخانه های اینجا سفارش کلی اجناس ارزانتر
          معمولا تقاضا دارند.چون نظارت ورقابتی نیست.تقاضاهای کاذب ایجاد
          کردند حالشو میبرند.چین به اندازه پولت برات میسازه.مشتری رو رد نمیکنه.همین.

          موافقم 11
          مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1904 ديدگاه)

      یعنی منطقت با کاربر فقط هند برابری میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 9
    3. زیزیگولو

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4844 ديدگاه)

      آخه مائو تسه‌ تونگ یه سیاست مدار و از اعضای اصلی حزب کمونیست چین بوده که ۶۰ سال پیش مرده!!!!!!!!! میشه بگی ربطش به دنیای خودرو چیه؟؟؟؟

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. Zz

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گفته بیش از ۳۰۰ هزار سیکل شارژ داره . اگر همون ۳۰۰ هزار تا رو در نظر بگیریم ، و با هر بار شارژ به صورت میانگین ۲۰۰ کیلومتر بتونه بره ( کم در نظر گرفتم . مثلا بخشی هم برای سرمایش-گرمایش و تهویه و وزن بالا و غیره تلف شه ) ،‌ یعنی باتری در کل عمر مفیدش ، میتونه انرژی لازم برای ۶۰ میلیون کیلومتر پیمایش رو تامین کنه !

    موافقم 13
    مخالفم 0
  3. Zz

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه عده هستن که همش میگن چین کپی و دزدی میکنه . الان راجع به همین سیستم میشه بگید از کی دزدی یا کپی شده ؟!
    خودش برای اولین بار این تکنولوژی رو پیاده کرده . من طرفدارش نیستم اما دیگه دوران حرفای تعصبی و دوزاری تموم شده . و این نکته هم اضافه کنم هیشکی با دزدی و کپی کاری به جای بالا نمیرسه . وقتی catl میاد و بزرگترین باتری ساز دنیا میشه و byd میاد از تسلا رد میشه ، اینا صرفا با کپی کردن و دزدی به دست نمیاد و قطعا از خودشون هم مایه گذاشتن
    من اگر بخوام از کسی کپی کنم تهش در بهترین حالت میشم شبیه همونی که از روش اسکی میرم دیگه .
    خب اون طرف که خودش وجود داره ! نتیجه اخلاقی چی میشه ؟ من میشم مقام دوم . پس هیچ کس با کپی به مقام اول نمیرسه …

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. R@min

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1668 ديدگاه)

      الان این چه برتری نسبت به باتری های رایج داره ؟؟ کسی می دونه ؟؟ چی به محصولات الکتریکی اضافه می کنه ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 10
    2. سوشیانت

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1904 ديدگاه)

      کی گفته بی وای دی از تسلا رد شده

      موافقم 2
      مخالفم 12
    3. MASOUD 0099

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (421 ديدگاه)

      مشکل اینکه چین از یک نفر دزدی نمیکنه‌بلکه از چندین نفر دزدی و کپی می‌کنه که میشه همینی که میبینی اگه از روی تعصب باشه الان این حرف رو نمیزدم!آخمه معلومه اگه تو بخوای تقلب کنی از یه نفر تقلب نمیکنی بلکه از چند نفر تقلب و تقلید میکنی

      موافقم 1
      مخالفم 11
    4. ایمان

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      «لوسید سلام میرسونه!»
      این واکنش من بود وقتی که تیتر مقاله رو خوندم ولی برای کامنت شما هم حق مطلب رو ادا میکنه. چین هنوز هم کپی کاره متاسفانه.

      موافقم 1
      مخالفم 4
    5. ارسلان

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (214 ديدگاه)

      BYD که جدیداً داره آشغال معرفی میکنه و شده لنگه ی بقیه….یه مدت زده بود تو کار خودروهای میان رده ، اگر کسی خریده بود نمیزد تو اشغال!! با این آشغال های که جدیداً رونمایی میکنه از تسلا زده جلو ؟! 🤣 Catl هم بزرگترین بوده یه عمره ، دیر از خواب بلند شدی!! تو هرچیزی که کارگر زیاد لازم داشته باشه چین اوله 🤣 شارژر موبایل ام همه اش چینیه

      موافقم 1
      مخالفم 11
  4. Ali

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    داشتم توی دیوار یه چرخی میخوردم که با این فاجعه رو به رو شدم:

    https://divar.ir/v/QZ4XI1DJ?ref=android

    به کدامین گناه باید ماشینی که توی خارج فقرا هم نگاهی بهش نمیندازن رو ۳ میلیارد!!!! بخریم؟

    https://divar.ir/v/QZxr_apf?ref=android

    یا کیا اپتیمایی که در لو آپشن ترین حالت ممکن قرار داره رو باید ۵ میلیارد بخریم؟اقا اشتباه از کجاست؟خودمونیم؟دولته؟واقعا کجاست اشتباه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. MASOUD 0099

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (421 ديدگاه)

      یعنی سوزوکیه به دلار میشه ۵۰ هزارتا و اوپتیماه میشه حدود۸۴ هزار دلار حالا شما اگه تو آمریکا بودی با پنجاه هزار دلار و ۸۴ هزار دلار چی میخریدی؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. khashayar0

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    مشکل اصلی همه موتورهای ICE، راندمان حرارتی وحشتناک آنهاست. حدود 2/3 انرژی گرمایی را در سوختی که می سوزانند هدر می دهند. موتورهای دیزلی به دلیل نسبت تراکم بالاتر تا 20 درصد کارآمدتر از موتورهای بنزینی هستند، اما هنوز حدود 60 درصد از سوختی را که می سوزانند هدر می دهند.
    تلاش‌هایی برای توسعه موتورهای سرامیکی انجام شده است که می‌توانند در دماهای بسیار بالا بدون ذوب کار کنند، اما تا کنون موفق
    نشده اند.
    توربوشارژ از مقداری از گرمای هدر رفته در اگزوز برای چرخاندن توربین استفاده مجدد می‌کند که جریان هوای ورودی به موتور را برای قدرت بیشتر افزایش می‌دهد. اما توربوشارژ اتلاف حرارت از لوله اگزوز را کاهش نمی دهد.

    موتورهای ICE محکوم به فنا هستند زیرا موتورهای ICE در مقایسه با موتورهای الکتریکی بسیار پیچیده، پرهزینه و حجیم هستند.

    یکی دیگر از معایب موتورهای ICE این است که قطعات متحرک زیادی دارند. ساخت و مونتاژ موتورهای ICE گران است. و نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم مانند تعویض منظم روغن به اضافه فیلترهای هوا دارند و در نهایت به شمع های جدید به ازای هر 100 هزار مایل نیاز دارند.

    موتورهای ICE به سیستم‌های خنک‌کننده بزرگ نیز نیاز دارند و برای چند برابر کردن گشتاور به چرخ‌های محرک به یک گیربکس بزرگ، سنگین و گران قیمت نیاز دارند.
    ———————————————————————————-
    در مقایسه، راندمان موتورهای الکتریکی حدود 94 یا بیشتر است، و دارای یک قسمت متحرک (روتور) هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند (بدون تعویض روغن، بدون تعویض فیلتر، بدون تعویض سنسور، بدون شیلنگ یا تسمه، بدون شمع، کویل احتراق. انژکتورهای سوخت یا پمپ های سوخت، بدون استارت و بدون پمپ آب. اکثر موتورهای الکتریکی با هوا خنک می شوند، اگرچه برخی از موتورهای با راندمان بالاتر از خنک کننده روغن استفاد می کنند.

    ساخت موتورهای الکتریکی بسیار ارزان‌تر از موتورهای ICE است و نسبت به مقدار اسب بخار و گشتاوری که تولید می‌کنند، بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر هستند. موتورهای الکتریکی گشتاور بالایی را دقیقاً از صفر دور در دقیقه ارائه می‌کنند و می‌توانند مانند دیوانه‌وار بچرخند (10000 تا 16000 RPM) و نیازی به گیربکس چند سرعته ندارند

    بزرگترین مزیت موتورهای الکتریکی نسبت به موتورهای ICED این است که موتورهای الکتریکی آلایندگی صفر دارند. بدون دی اکسید کربن (CO2)، بدون مونوکسید کربن (CO)، بدون اکسید نیتروژن (NOx)، بدون دی اکسید گوگرد، بدون دوده، بدون نانو ذرات کربن (HC)، بدون بوی اگزوز، حتی یک قطره بخار آب. بنابراین، نیازی به مبدل کاتالیزوری گران قیمت برای پاکسازی انتشار گازهای گلخانه ای وجود ندارد. همچنین نیازی به آزمایش سالانه انتشار گازهای گلخانه ای نیست. چراغ Check Engine از بین رفته است و هیچ سیستم کنترل آلایندگی پیچیده یا سنسوری وجود ندارد که نگران آن باشید. و در نهایت، موتورهای الکتریکی تقریباً هیچ صدایی ایجاد نمی کنند!
    ———————————————————
    اما مشکل اصلی خودرو های الکتریکی باتری آنهاست. اگرچه ثابت شده که بیشتر باتری‌های EV امروزی نسبتاً قابل اعتماد و ایمن هستند، اما مواردی وجود داشته است که باتری‌ها در حین یا پس از شارژ شدن یا پس از تصادف، آتش می‌گیرند.
    باتری های EV امروزی گران، حجیم، سنگین هستند (1000 پوند یا بیشتر برای باتری های بزرگتر از 100 کیلووات )، و زمان شارژ طولانی دارند.
    اما حجم عظیمی از تحقیق و توسعه صرف فناوری باتری‌های برقی شده است و امید واریم باتری‌های نسل جدید بسیار بهتری داشته باشیم که تولید آنها ارزان‌تر باشد، از مواد معدنی کمیاب خاکی یا فلزات عجیب و غریب استفاده کند، کوچک‌تر و سبک‌تر. شوند ، چگالی انرژی بیشتری داشته باشند و قابلیت شارژ سریعتر. تغییرات در فناوری باتری همچنین خطرات آتش سوزی مرتبط با باتری های EV را تا حد زیادی کاهش می دهد یا از بین می برد.

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. R@min

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1668 ديدگاه)

      دوست من همه اینایی که اشاره کردین دروغ و تبلیغات بود این متنت هم فکر کنم مقاله چند سال پیش inside ev بود که دیگه حتی این سایت هم از این مقالات هم نمیزارن و دیگه تبلیغات حول مسائل زیست محیطی و هزینه های نگهداری هم بین برندها جمع شده و تو این مدت اخیر روی پرفورمنس و برد و قیمت مانور میدن که اون هم پر از تناقض و اشکال و تبلیغات دروغی هست.

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. khashayar0

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (80 ديدگاه)

        رامین عزیز من خودم علاقه بیشتری به خودروهای درون سوز دارم اما نمیشه جلوی تکنولوژی رو گرفت بخصوص بعد از اینکه جواب داده. اگه بخواهیم یک مقایسه دقیق بین خودرو های ev و ICE داشته باشیم مجموعه باتری میشه موتور درون سوز و موتور الکتریکی با گیربکس برابری میکنه. همون طور تولید باتری آلایندگی و مصرف آب زیادی داره از اون طرف هم تولید بنزین و استخراج نفت آلودگی زیادی داره.
        ——————
        همون طور که خودت میدونی موتور های احتراق داخلی از چرخه کارنو تبعیت میکنن و راندمان حداکثری 40% دارن و بیشتر انرژی تولید شده از احتراق به صورت گرما هدر میره. مگر اینکه از گرمای اگزوز و محفظه احتراق برای تولید توان در توربین بخار استفاده کنیم. که با توجه به راندمان 60% توربین بخار ، راندمان موتور به حدود 70% میرسه و اگه بخوایم از سوپاپ روتاری هم استفاده کنیم تا از تلفات انرژی در سوپاپ های معمولی جلوگیری کنیم به راندمان 80 تا 85% میرسیم . ولی این سبب پیچیدگی سیستم و افزایش هزینه تولید میشه و در جایی مثل یک خودرو که اسکیل کوچکی داره نمیشه استفاده کرد. (این روش در نیروگاه سیکل ترکیبی استفاده میشه. سیکل بسته توربین گاز و توربین بخار).
        در ضمن کنترل الایندگی در نیروگاههای تولید برق بهتر صورت میگیره و راندمان کاری بیشتری هم دارند چون از توربین گاز استفاده میکنن ( اگر همین سوختی که در خودروها میسوزایم رو برای برای تولید برق استفاده کنیم. )
        حتی خود پورشه هم که روی سوخت مصنوعی سرمایه گذاری زیادی کرده و همه سوختی که در شیلی تولید میشه رو به صورت کامل میخره. میدونه که در اینده خودروها برقی میشن. و پورشه بیشتر از این سوخت می خواهد در صنایع سنگین (کشتی / تراک و … ) استفاده می کنه.
        ——————————
        اگه به سیر تکامل خودروها درون سوز هم نگاه کنی میبینی موتور های اولیه توان کمی داشتن و به شدت بزرگ بودن مثل وضعیت الان باتری های که مشکلاتی مثل وزن زیاد و زمان طولانی شارژ دارند. و داغ شدن باتری زمانی که تحت بار قرار میگیره.
        —————–
        مشکل دیگه جنگ اسب بخار های احماقانه است که برای یه خودرو واقعا چیز بی معنی ای است. که بین خودروسازان اوج گرفته مثل تعداد پیکسل توی دوربین گوشی ها که از یه حدی بالاتر هیچ تاثیری روی عملکرد نداره و فقط یه بهانه برای افزایش قیمت و تبلیغات مصرف گرایانه کمپانی هاست.

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. R@min

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1668 ديدگاه)

          اینکه در آینده چه سوختی استفاده میشه دست خودرو سازها نیست سیاست ابرقدرت ها هست.

          راجب بازدهی هم که اصلا موضوع اصلی نیست اینا دردشون بازدهی نبوده و اصلا تاثیری نداره هر چند حرفت کاملا درسته. نسل جدید موتورهای احتراقی می تونست بازدهی هم ارتقا قابل توجهی بده. بحث دوام هم مطرحه کدوم موتور الکتریکی می تونه حتی ۶ ساعت توی یه مسابقه دوام بیاره ؟ یا ساعت ها فشار توی پیکاپ تحمل کنه ؟

          هزینه ساخت محصولات الکتریکی هم ۲ تا ۳ برابر محصولات احتراقی هست شما از هزینه یه قطعه مثلا شمع رها میشی اما تو دریای مشکلات نرم افزاری و الکتریکی و هزینه های خود باتری غرق میشی، مصداق از چاله ب چاه افتادن ! خودروساز بخش اعظمی از درآمدش بابت همین هزینه های خودرویی هست حالا بنظرت حاضرن این حاشیه سودو از بین ببرن ؟ اونا برای درآمد خودرو می سازن نه برای رفاه مردم !

          این حرف هم که خودروهای برقی اول راهشون هستن اشتباه هست، ما صد سال ارتقا تکنولوژی های برقی و سیستم های ذخیره سازی انرژی در کنار موتورهای احتراقی داشتیم و حتی بیست سال زمان هم صرف محصولات امروزی شد چی شد؟ حالا بیایم محصولات احتراقی بین هر بازه بیست ساله مقایسه کنیم. موتور احتراقی اسب و کالسکه و موتور بخار از تمام صنایع کنار گذاشت اونم توی بازه بسیار کوتاه در مقایسه موتور الکتریکی حتی نمی تونه برد ادعایی خودشو ثابت کنه یا حتی یک هزارم درصد به کاهش آلودگی کمک کنه که اصلا خودروها سهم تاثیر گذاری در آلایندگی ندارن.

          همین تایکان حالا که حرف پورشه اومد کلی ویدیو تبلیغاتی ساختن که رکورد پیمایش و کار در دماهای مختلف زده و در تست های واقعیش شکست خورد و تایکان توربو gt ساخته شد و روی پرفورمنس بدرد نخور تبلیغ شد یا فورد که روی یه ون باتری گذاشته رکورد پیست میزنه یا سایبر تراک که کل ویدیو تبلیغاتیش راجب رکورد چهارصد متر بود و ده ها مثال دیگه

          موافقم 2
          مخالفم 3
        2. بهزاد

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          ببین خشایار شما یکسری مقالاتی را پیش کشیدی که برای سالها پیشه و اکثر کاربران بارها با این سخنان آشنایی دارند و بارها در مورد راندمان اینجا بحث شده.
          شما بین ده ها حلقه ی موجود در راندمان یکراست میری سراغ حلقه ی آخر و از جایی به بررسی راندمان نگاه میکنی که باتری صد درصد شارژ شده و دمای هوا هم مناسب.
          شما تلفات خطوط انتقال را از معدله حذف میکنی ، بعد از اون مقداری تلفات در زمان شارژ کردن به وجود میاد و دمای هوا و وزن حمل شده توسط وسیله ی نقلیه را به حساب نمیاری.
          حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد تلفات خطوط انتقال برق داریم و حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد تلفات در بخش شارژ شدن و بسته به دمای محیط مثل سرما و گرما بازهم حدود ۲۰ درصد یا بیشتر تلفات هدر رفت انرژی وجود داره و همچنین وزن اضافه شده به خودرو که باعث میشه راندمان خودروهای برقی اون چیزی نباشه که در رسانه ها عنوان میشه.
          در مورد هزینه های نگهداری هم فقط به مایعات و سنسورها پرداختی که عملا بسیاری از قطعات مشترک بین برقی ها و درون سوزهارو از قلم انداختی که در بخش برقی استهلاک بیشتری دارن به خاطر وزن بیشتر خودرو مثل سیستم تعلیق و لنت ترمز و تایرها و بلبرینگ و ممکنه در بخش لنت ترمز به خاطر سیستم بازیابی انرژی در برخی مدلها دچار فشار کمتری باشند.
          درسته به خاطر کاهش تعداد قطعات یکسری هزینه ها و تعمیرات روتین کاهشی باشه اما اینطور نیست که در بخش های دیگر عدم خرابی وجود نداشته باشه و ممکنه هزینه های تعمیرات اساسی مثل پک باتری و الکترو موتورها کمر صاحب خودرو را بشکنه.

          موافقم 1
          مخالفم 2
        3. khashayar0

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (80 ديدگاه)

          در پاسخ به بهزاد خان
          ببین این چیزایی که میگی بررسی شده در صورتی که منشا تولید برق سوخت های فسیلی نباشند (خورشیدی و باد و در آینده فیوژن ) راندمان کلی خودروهای الکتریکی از ابتدای خط تولید برق تا رسیدن به چرخ خودرو حدودا 70 درصده. ولی اگه از سوخت های فسیلی برای تولید برق استفاده بشه حدودا 30% میشه که از خودروهای بنزینی کمتره. ولی برای اروپا که بیشتر برقش از انرژی های تجدید پذبر بدست میاد انتخاب خوبیه. ولی برای بقیه جهان حتی امریکا شاید انتخاب جالبی نباشه.
          ————–
          و در مورد باتری حق با شماست هزینه و وزن زیادی داره ولی مثل ابتدای موتور های احتراق داخلی که خیلی بزرگ و سنگین بودن و توان کمی تولید میکردند ولی با مرور زمان بهبود یافتن و چیزی شدن که الان داریم میبینم. در مورد باتری ها هم این اتفاق میافته و ما میتونیم در آینده شاهد باتری هایی با تراکم انرژی بالا و وزن کمتر باشیم. کافیه به کامپیوتر های 20 سال پیش و الان نگاه کنی و تفاوت اندازه و قدرت پردازش رو ببینی.
          در ضمن شاید خودروهای الکتریکی سواری خوبی داشته باشن من که تجربه نکردم نمیدونم اگه کسی تجربه کرده بیاد و توضیح بده.

          موافقم 1
          مخالفم 1
        4. khashayar0

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (80 ديدگاه)

          در ضمن ما اگه از ظرفیت شبکه برق استفاده نکنیم برق تولیدی هدر میره. و اینجوری نیست که ما بتونیم برق رو ذخیره کنیم که توی بررسی هایی که صورت گرفته این مورد لحاظ نشده.

          موافقم 0
          مخالفم 1
    2. 🤡

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      بگو ماشین برقی از بهشت اومده باشه من خوشم نمیاد و حاضرم ماشین درونسوز قدیمی بخرم ولی صفر برقی نخرم

      موافقم 1
      مخالفم 6
  6. jaghori

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    ۹۰۰ ولتی بودن مگر ارتباط مستقیم با سرعت شارژ ندارد؟ چرا از سرعت شارژ چیزی ندیدم؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Dan

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (605 ديدگاه)

      ارتباط مستقیم داره
      ولی تنها چیز مرتبط با اون نیست
      حاصل ضرب ولتاژ با آمپر که میشه وات به سرعت شارژ ربط داره
      کاهش جریان و افزایش ولتاژ باعث کاهش هدررفت انرژی میشه مثل خطوط انتقال برق

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. مجتبی خانی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    دوستان در مورد درایو این موتور ها کسی اطلاعی داره، چطور اون همه توان رو ماسفت یا igbt سوییچ میکنه،

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. عارف رضاییان

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    چین سلطان باطری و خودروهای برقی در ایندست 💪⚡⚡⚡⚡🇨🇳🇨🇳🇨🇳

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا