سیتروئن

سیتروئن برلینگو 2CV فورگونت معرفی شد، ادای احترامی به ژیان خاطره‌ساز!

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که باوجود استفاده از فناوری روز علاقه‌ای به طراحی‌های امروزی ندارند، ممکن است با شنیدن خبر تولید یک محصول مدرن-کلاسیک با برند سیتروئن خوشحال شوید.

یک شرکت ارتقادهنده و بازسازی‌کننده ایتالیایی به نام «کتسلانی» از پروژه جدیدش به نام «سیتروئن برلینگو ۲CV فورگونت» رونمایی کرده است که از بدنه فایبرگلاسی منحصربه‌فرد سود می‌برد. طراحی بدنه این ون به سبک کلاسیک انجام شده اما از تمام فناوری‌های روز استفاده می‌کند. شرکت سیتروئن نیز به‌طور رسمی این باز استفاده از نام ۲CV (که در ایران به نام ژیان شناخته می‌شود) را تایید کرده است.

طراحی این ون کوچک حاصل تلاش «دیوید اوبندورفر» به شمار می‌رود. او از جلوپنجره‌ای جدید که درون یک قاب کرومی به شکل تاج قرار گرفته است، استفاده کرده که خود میزبان لوگوی کرومی و ساده سیتروئن است. کاپوت برلینگو ۲CV برای هماهنگی با طرح خاطره‌ساز جلوپنجره به الگوی مشابهی مزین شده است. چراغ‌های گرد جلو آنقدر بزرگ طراحی شده‌اند که حتی با وجود قرار گرفتن درون طاق‌های بزرگ چرخ، همچنان از بیرون‌زدگی مخصوص خود را دارند.

بهره‌وری از الگو و خطوط شیاری در بخش‌های دیگر بدنه این ون مانند درهای جانبی، صفحه کناری محل بار و در پشتی آن هم ادامه دارد. طراحان سیتروئن در گذشته برای افزایش استحکام بدنه، از این الگو در بدنه ۲CV (ژیان) استفاده کرده بودند. در نسخه جدید برلینگو ۲CV اما خبری از افزایش استحکام نیست؛ بنابراین این خطوط تماما کاربردی ظاهری دارند.

درهای پشتی میزبان دو شیشه کوچک عمودی بیضوی هستند که حس نوستالژی این ون را بیش‌ازپیش تداعی می‌کنند. چراغ‌های پشتی جدید هم برای هماهنگی با چراغ‌های جلو از طراحی گرد و بزرگ استفاده می‌کنند. اوبندورفر درباره این خودرو می‌گوید:

تولید این خودرو چالش جذابی بود چراکه ون اصلی ابعاد و تناسبات متفاوتی داشت. فاصله سپر تا محور جلوی (اورهنگ جلو) این خودرو بسیار کوتاه بود. با گذر از کاپوت دراز آن به بخش‌های دیگر می‌رسیدید که نسبت‌به برلینگو ۲CV از ابعاد گوناگونی استفاده می‌کرد؛ بنابراین به‌جای تمرکز روی تک‌تک بخش‌ها و جزئیات آن روی ارائه حس‌وحال کلی آن تمرکز کردم تا نهایتا به برلینگو ۲CV فورگونت رسیدیم.

کتسلانی این کیت بدنه را در نسخه‌های دیگری چون نمونه مخصوص حمل سرنشین نیز عرضه می‌کند. از آنجا که تنها طراحی بیرونی این خودرو تغییر می‌کند، امکان استفاده از هر پیشرانه‌ای برای آن وجود دارد حتی یک موتور برقی. نسخه اصلی ۲CV فورگونت AU در سال ۱۹۵۱ رونمایی شد و نمونه‌های دیگر از آن تا سال ۱۹۸۷ در خط تولید سیتروئن باقی ماندند. فرانسوی‌ها با انتشار اعلامیه رسمی برای تولید برلینگو ۲CV گفتند که در آن زمان، حدود ۱.۲۵ میلیون دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده بودند.

کتسلانی از تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱ ثبت سفارش را برای برلینگو ۲CV آغاز می‌کند تا بتواند تولید خود را از دی ماه سال جاری آغاز کند. وبگاه رسمی این شرکت هنوز چیزی درباره قیمت آن اعلام نکرده است. محصول تازه این برند، برلینگو ۲CV فورگونت، به جمع دیگر محصولات مدرن-کلاسیک این شرکت خواهد پیوست که پیشتر در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب با نام‌های «تایپ H ترنسفورمیشن» و «تایپ HG اسپیس‌تورر» معرفی شده بودند. نظر شما درباره بازسازی و حیات دوباره ژیان قدیمی چیست؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Radmehr

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    میخوامش!

    موافقم 44
    مخالفم 10
  2. ali+a

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (775 ديدگاه)

    بامزه شده… خوشمان آمد…

    موافقم 37
    مخالفم 8
  3. ۹۱۱

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    خیلی باحال و با مزه شده

    موافقم 15
    مخالفم 7
  4. meysam

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    عالی عالی
    واقعا لذت بردم

    موافقم 30
    مخالفم 9
  5. soulsmaster

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    باحاله

    موافقم 22
    مخالفم 9
  6. A.A.S

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    خیلی کیوت شده

    موافقم 20
    مخالفم 12
    1. مردیم از خوشی

      ۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1386 ديدگاه)

      عزیزم وقتی معادل فارسی به این زیبایی داره چرا از انگلایسی استفاده میکنید

      موافقم 37
      مخالفم 6
      1. Payfast

        ۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (807 ديدگاه)

        به اسمت گوش کنم یا به کامنتت

        موافقم 8
        مخالفم 3
  7. یوسف

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (937 ديدگاه)

    چه کار قشنگی…. واقعا لذت بخشه دیدن هم‌چین ماشین هایی

    موافقم 20
    مخالفم 2
  8. ilia2008

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    جون میده برای کافه های سیار

    موافقم 29
    مخالفم 3
  9. Enayat

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    🤕

    موافقم 2
    مخالفم 8
  10. GMA

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (742 ديدگاه)

    یکی اینو جمع کنه😂😂😂

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. Mad.z.Max

    ۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    وات؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. ارشک

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    هر کس سلیقه ای داره و محترم. ولی به نظر من از اول هم زشت بود . فولکس واگن خیلی زیباتر و بهتر بود

    موافقم 8
    مخالفم 12
  13. Royal Driver UK 70

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    وای چه باحاله . ظاهر کلاسیک با تکنولوژی مدرن واقعا ترکیب لذت‌بخشیه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  14. Payfast

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    عه این ـــــــ (جای خالی را با کلمات نامناســـب پر کنید)

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. Reza Waffen SS

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    زشته

    موافقم 6
    مخالفم 15
  16. محسن پورنصیری

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بقول یکی از دوستان ، خوشمان آمد
    اگه قیمتش زیر ۱۰ هزار دلار باشه
    به صرفس برای واردات خودرو های اقتصادی
    و اینکه یادآور ژیان خدا بیامرزه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. رامتین

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    یجوریه. حس نعش کش میده! ولی در کل متفاوت و بامزه هست.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. کیسه هم شد تیم

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین مشدی ممدعلی،هم بوق داره هم صندلی….

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا