سایر خودروهای اروپایی

پراگا بوهیما، هایپرکار 1.3 میلیون دلاری ساخت چک با پیشرانه نیسان GT-R

پراگا با بیش از صد سال سابقه و سال‌ها تجربه در مسابقات اتومبیلرانی، یکی از خودروسازان بزرگ جمهوری چک است. حال این شرکت با معرفی هایپرکار بوهیما (Bohema) قصد دارد تخصص خود در پیست‌های مسابقه را به جاده‌های عمومی بیاورد. این خودرو از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی نیسان GT-R استفاده می‌کند که مستقیماً از ژاپن به بریتانیا فرستاده می‌شود تا توسط لیچفیلد تقویت شود. این تیونر سیستم روغن‌کاری پیشرانه را به کارتل خشک تغییر می‌دهد تا ارتفاع آن کاهش پیدا کند. با این کار، پیشرانه هم پایین‌تر نصب می‌شود و هم در پیچ‌های سرعت بالا با اختلال در روانکاری مواجه نخواهد شد.

این تیونر همچنین پیشرانهٔ نیسان را به توربوشارژرهای جدیدی مجهز می‌کند تا خروجی آن به ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۵ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کند. سیستم اگزوز تیتانیومی هم موجب بهبود صدای موتور می‌شود درحالی‌که انتقال نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال صورت می‌گیرد. البته برای رانندگی راحت‌تر در جاده‌ها، این گیربکس به کلاچ رباتیک مجهز است که حالت نیمه اتوماتیک را فراهم می‌کند. این پیشرانه و گیربکس مستقل از شاسی مونوکوک فیبر کربنی نصب می‌شوند تا از ارتعاشات مداوم و آزاردهنده جلوگیری شود. روی این مونوکوک که با استفاده از سال‌ها تجربهٔ پراگا در پیست طراحی شده، پانل‌های بدنهٔ فیبر کربنی قرار گرفته که کاملاً توسط خود شرکت طراحی شده‌اند.

تیم‌های مهندسی و طراحی پراگا باهم در تونل باد تیم فرمول یک کار کرده‌اند تا هم ظاهر زیبایی برای بوهیما طراحی کنند و هم در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به داون‌فورس ۹۰۰ کیلوگرمی برسند. این داون‌فورس تقریباً به‌اندازهٔ وزن خودرو است زیرا به لطف ساختار فیبر کربنی، وزن این هایپرکار به زیر یک تن رسیده است. به گفتهٔ سازنده، بوهیما در کمتر از ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. به ادعای پراگا، این سرعت در دنیای واقعی در اکثر پیست قابل‌دستیابی خواهد بود.

مثل بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای، بوهیما به کمک‌فنرهای افقی قابل تنظیم از نوع پوشراد مجهز است که به رینگ‌های تک‌پیچ ۱۸ اینچی در جلو و ۱۹ اینچی در عقب متصل شده‌اند. پشت این رینگ‌ها هم دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی ۳۸۰ میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونه پنهان شده‌اند. مهندسان پراگا توانسته‌اند وزن غیر فنر سوار بوهیما را به تنها ۱۸۰ کیلوگرم برسانند که این یعنی بدون نیاز به سیستم تعلیق تطبیقی سنگین، سواری خودرو به‌اندازهٔ کافی برای رانندگی‌های جاده‌ای انعطاف‌پذیر خواهد بود.

بااین‌حال، برای اینکه بوهیما در پیست هم به همان اندازهٔ جاده خوب باشد، پراگا سراغ دوست قدیمی خود، رانندهٔ سابق فرمول یک و رانندهٔ کنونی ایندی کار، «رومن گروژان» رفته است. به گفتهٔ این شرکت، برای بوهیما لپ تایم‌هایی مشابه خودروهای مسابقه‌ای GT3 هدف قرار داده شده است. گروژان در مورد این ماشین گفته است:

من از پرفورمنس فوق‌العادهٔ بوهیما در پیست، قابلیت استفادهٔ جاده‌ای و سهولت انتقال بین این دو شگفت‌زده شدم. روی جاده سواری نرمی خواهید داشت، ماشین دست‌اندازها را جذب می‌کند، می‌توانید با سرنشین صحبت کنید و همه‌چیز آرام خوب است. سپس به‌راحتی تمرکز را تغییر دهید و راهی پیست شوید.

پراگا داخل بوهیما را به‌گونه‌ای طراحی کرده که برای بزرگ‌سالان راحت باشد. به همین دلیل، در اینجا صندلی‌ها، فرمان، پدال‌ها و… قابل تنظیم هستند، فضایی برای قرار دادن گوشی هوشمند در نظر گرفته شده و برای روزهای گرم سیستم تهویه وجود دارد. به گفتهٔ پراگا، طراحی کابین خودرو از بخش‌های هوانوردی و مسابقه‌ای شرکت الهام گرفته و به‌طور گسترده‌ای از آلکانترا در آن استفاده شده است.

به مناسبت هشتادونهمین سالگرد پیروزی پراگا آلفا در مسابقهٔ جاده‌ای ۱۶۰۰ کیلومتری چکسلواکی در سال ۱۹۳۳، پراگا از این هایپرکار فقط ۸۹ دستگاه تولید خواهد کرد. قیمت بوهیما از ۱.۳۱ میلیون دلار آغاز می‌شود و انتظار می‌رود تولید آن در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۳ در جمهوری چک شروع شود. این شرکت امیدوار است بتواند سالانه ۲۰ دستگاه از هایپرکار خود تولید کند. پراگا هم‌اکنون سفارشات خرید را می‌پذیرد و در حال مذاکره برای فروش بوهیما در ایالات‌متحده، بریتانیا، آلمان، ژاپن، هنگ‌کنگ، استرالیا و سایر کشورها است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Dead man95

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    همینکه ازین پیشرانه استفاده میکنه و وزنش ۱۷_۱۸ تن نیست خوبه

    موافقم 17
    مخالفم 12
    1. phonix

      ۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      مگه این پیشرانه چشه؟
      وزنش زیاده؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. کوروش

        ۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (40 ديدگاه)

        منظورش وزن ماشینه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. AHMADREZA

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (877 ديدگاه)

    با این ارتفاع و سقف کوتاه فقط ریچارد هموند توش جا میشه

    موافقم 33
    مخالفم 1
  3. Ferrari 🇮🇹

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    شاهکار به تمام معنا.

    موافقم 27
    مخالفم 2
  4. Ali rezaii

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    پرفورمنس 911 توربو s رو داره فقط با 6 برابر قیمت برای میلیونر ها .

    موافقم 19
    مخالفم 11
    1. سبحان

      ۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (282 ديدگاه)

      با این اختلاف که فقط ۹۸۴ کیلو وزن داره

      موافقم 24
      مخالفم 0
  5. یوسف

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    پراگا از قدیمی ترین خودروسازان چک و اروپاست(تاسیس ۱۹۰۷) و تا سال های پس از جنگ جهانی همه چیز تولید می کرد از خودروی سواری و موتورسیکلت تا کامیون و اتوبوس، تانک، نفربر، تراکتور و حتی هواپیمای جنگی کوچک ولی در دوران کمونیسم به تدریج افول کرد و تو دهه نود میلادی فقط چند مدل کامیون و موتورسیکلت داشت که تولیدشون اوائل قرن بیست و یکم به پایان رسید. ظاهرا تو چند سال گذشته احیا شده و مشغول تولید خودروهای اسپرت و تولید محدود شده و سه مدل تا الان تولید کرده. در زمینه تولید خودروهای کارتینگ و هواپیماهای سبک هم فعاله.

    موافقم 23
    مخالفم 2
  6. phonix

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    اگر موتور نیسانه که قابل تیون شدنه
    فرض کن با این ایرودینامیک و 3000 اسب بخار چه اتفاقی میوفته البته که فکر نکنم ابعادش این اجازه رو بده که انقدر تیونش کنن
    اینم باشه که ماشین همیشه فابریکش بهتره

    موافقم 15
    مخالفم 3
  7. تحت پیگرد

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (352 ديدگاه)

    طراحی پشت و طراحی جانبی خیلی خوبه ولی جلوش خیلی میتونست بهتر باشه مثل خودروهای کارتینگ شده

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. phonix

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    عجب طراحی داره
    کار درستی کردن که یه تیون ملیایم روش کشیدن و هماهنگش کردن
    این شرکت به نظرم میدونه داره چکار میکنی
    حریف کونیگزگ یا چی؟

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. Payfast

      ۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      حریف دولاژ میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Khosrow

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    شاهکار و نفس گیر / فرم کلی بدنه از انزو ..

    موافقم 0
    مخالفم 4
  10. akrh78

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    مکلارن سنا هم ادعای سریعتر بودن از ماشین gt3 رو داشت که کریس هریس هم توی تاپ گیر این رو تست کرد ولی نتیجشو یادم نیست چی شد
    طراحی زیبا و پر ابهتی داره جدای از اون عجب موتوری نصیبش شده
    قطعا میخواستن بالانس رو رعایت کنن تا با توجه به دیفرانسیل عقب بودن و وزن پایین ماشین زیادی وحشی نشه وگرنه با همین بلوک راحت 1000 اسب بخار رو میشه از موتور بگیری بدون اینکه آخ بگه. لیچفیلد هم زیاد روی gtr پروژه اجرا کرده استاد کاره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. hamidreza

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    بهترین هایپرکار تمام فیبر کربنی ، سستو المنتوئه💘

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. hamidreza

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    البته که اینم یه شاهکاره و فوق العادست ، ولی سستو المنتو یه چیز دیگست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا